Pibende bremser - What to do?
- Henrik Storgaard
- Med nyvasket cykel
- Posts: 2330
- Joined: 22 Jul 2008, 22:03
- Location: Vejby
Pibende bremser - What to do?
Jeg er løbet ind i et problem med forbremsen (Juicy 3) som er _virkelig_ belastende.
Efter at have bleedet dem og justeret dem til nærmest perfekt centrering, så gik forbremsen hen og blev til et kæmpe irritationsmoment under gårsdagens løb: Den piber ved lav hastighed, og det er ikke en lav pibelyd, men en konstant og høj, meget højfrekvent tone der kun kan fjernes ved at sætte hastigheden op (var ikke en option) eller ved at holde ganske let på bremsen.
Det hjalp ikke at ændre fælgens position i gaflen, og der var ingen modstand at mærke fra bremsen. Så det må vel være fordi at en af klodserne lige nøjagtigt berører skiven.
Er der forskel på klodser og lydegenskaber (det er nogle std. bbb der er monteret i dag) eller skal man opgradere bremserne til noget justerbart ala Juicy 7.
Eller er der er en helt 3. måde at afhjælpe det på?
/henrik
Efter at have bleedet dem og justeret dem til nærmest perfekt centrering, så gik forbremsen hen og blev til et kæmpe irritationsmoment under gårsdagens løb: Den piber ved lav hastighed, og det er ikke en lav pibelyd, men en konstant og høj, meget højfrekvent tone der kun kan fjernes ved at sætte hastigheden op (var ikke en option) eller ved at holde ganske let på bremsen.
Det hjalp ikke at ændre fælgens position i gaflen, og der var ingen modstand at mærke fra bremsen. Så det må vel være fordi at en af klodserne lige nøjagtigt berører skiven.
Er der forskel på klodser og lydegenskaber (det er nogle std. bbb der er monteret i dag) eller skal man opgradere bremserne til noget justerbart ala Juicy 7.
Eller er der er en helt 3. måde at afhjælpe det på?
/henrik
Faldt over denne artike igår, hvor de påstår kobberfedt eller
lign. kan afhjælpe problemet.
http://www.bikemagic.com/news/article/mps/uan/2602
lign. kan afhjælpe problemet.
http://www.bikemagic.com/news/article/mps/uan/2602
Fremtiden kommer af sig selv - Det gør fremskridt IKKE!
http://www.michael-jensen.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.michael-jensen.com" onclick="window.open(this.href);return false;
- Philip Brint
- Asfalt nej tak!
- Posts: 1372
- Joined: 08 Apr 2008, 21:27
- Location: Allerød
- Henrik Storgaard
- Med nyvasket cykel
- Posts: 2330
- Joined: 22 Jul 2008, 22:03
- Location: Vejby
Den havde jeg ikke lige overvejet, det hænger jo meget godt sammen med at der ikke er noget at høre når der ikke er belastning på fælgen. Og hvis den er centreret kan det jo være man skulle prøve med lidt kobbersnask på bagsiden af klodserne selvom det giver lidt risiko for problemer....men den piben var virkelig ved at drive mig til vanvidPhilip Brint wrote:Går ud fra det er med det hjul du købte af mig - Så vær sikker på at hjulet er centreret, det kan være det lige skal have en halv eller hel omgang på egerne i den ene side. Tag mål fra fælgen ind til gaflen i begge sider og ret det til.

- Philip Brint
- Asfalt nej tak!
- Posts: 1372
- Joined: 08 Apr 2008, 21:27
- Location: Allerød
Jeg havde selv det samme problem da jeg skiftede gaffel, og der ver en lille justering af hjulet løsningen. Bare husk at dreje det samme på hver eger.Henrik Storgaard wrote:Den havde jeg ikke lige overvejet, det hænger jo meget godt sammen med at der ikke er noget at høre når der ikke er belastning på fælgen. Og hvis den er centreret kan det jo være man skulle prøve med lidt kobbersnask på bagsiden af klodserne selvom det giver lidt risiko for problemer....men den piben var virkelig ved at drive mig til vanvidPhilip Brint wrote:Går ud fra det er med det hjul du købte af mig - Så vær sikker på at hjulet er centreret, det kan være det lige skal have en halv eller hel omgang på egerne i den ene side. Tag mål fra fælgen ind til gaflen i begge sider og ret det til.
Rivette F8
- Niels G Henningsen
- 3000+ posts = spammer
- Posts: 4256
- Joined: 16 Jan 2006, 21:03
- Location: 2860 Søborg
Hvis det virker er det jo OK....Men skiven sidder da fikseret på navet (der igen er fikseret i gaflen) , der vel ikke flytter sig fordi man justerer paraplyen lidt ???Philip Brint wrote:Jeg havde selv det samme problem da jeg skiftede gaffel, og der ver en lille justering af hjulet løsningen. Bare husk at dreje det samme på hver eger.Henrik Storgaard wrote:Den havde jeg ikke lige overvejet, det hænger jo meget godt sammen med at der ikke er noget at høre når der ikke er belastning på fælgen. Og hvis den er centreret kan det jo være man skulle prøve med lidt kobbersnask på bagsiden af klodserne selvom det giver lidt risiko for problemer....men den piben var virkelig ved at drive mig til vanvidPhilip Brint wrote:Går ud fra det er med det hjul du købte af mig - Så vær sikker på at hjulet er centreret, det kan være det lige skal have en halv eller hel omgang på egerne i den ene side. Tag mål fra fælgen ind til gaflen i begge sider og ret det til.
mvh Niels Henningsen
Jeg er nødvendigvis ikke blot skide arrogant.......
hører bare ikke specielt godt, selv med høreapparater ....
Jeg er nødvendigvis ikke blot skide arrogant.......
hører bare ikke specielt godt, selv med høreapparater ....
- Philip Brint
- Asfalt nej tak!
- Posts: 1372
- Joined: 08 Apr 2008, 21:27
- Location: Allerød
Det kan du have ret i - Måske en tilfældighed at det virkede for mig. Det kan være skiverne bare var blevet slidt tilpas meget.Niels PMC wrote:Hvis det virker er det jo OK....Men skiven sidder da fikseret på navet (der igen er fikseret i gaflen) , der vel ikke flytter sig fordi man justerer paraplyen lidt ???Philip Brint wrote:Jeg havde selv det samme problem da jeg skiftede gaffel, og der ver en lille justering af hjulet løsningen. Bare husk at dreje det samme på hver eger.Henrik Storgaard wrote:Den havde jeg ikke lige overvejet, det hænger jo meget godt sammen med at der ikke er noget at høre når der ikke er belastning på fælgen. Og hvis den er centreret kan det jo være man skulle prøve med lidt kobbersnask på bagsiden af klodserne selvom det giver lidt risiko for problemer....men den piben var virkelig ved at drive mig til vanvidPhilip Brint wrote:Går ud fra det er med det hjul du købte af mig - Så vær sikker på at hjulet er centreret, det kan være det lige skal have en halv eller hel omgang på egerne i den ene side. Tag mål fra fælgen ind til gaflen i begge sider og ret det til.
En anden løsning kan jo være den klassiske med at løsne kaliberen, dreje hjule rundt, trykke bremsegrebet ind, og spænde kaliberen igen mens man holder trykket. Sidst men ikke mindst - så pas på ikke at stramme QR for hårdt.
Rivette F8
Er der ikke også den mulighed at det ene stempel i kaliperen hænger lidt p.g.a. snavs eller lignende. Synes jeg læste om een som havde fjernet klodserne og forsigtigt havde trykket stemplerne delvist ud og så havde tørret snavset af. Prøv at starte med at motionere dem lidt evt med en stor flad skruetrækker med en klud omkring. Ellers skal der måske nye stempler i afhængig af alder og slid
/Niels
- Henrik Storgaard
- Med nyvasket cykel
- Posts: 2330
- Joined: 22 Jul 2008, 22:03
- Location: Vejby
Fælgen er meget fint centreret Philip, så det er ikke der den ligger begravet. Tilgengæld kunne jeg så konstatere at den også piber fra bagbremsen, så det er ikke kun foran den er gal. Kobberfedt tricket virker desværre heller ikke, og smøring af gummibøsningerne på navet ej heller.
Jeg centrerede og ordnede bremserne på den forleden dag, så alt i alt burde det være ok.
Nu har den så lige fået en hovedrengøring, og er den stadig gal, må jeg jo se om det hjælper at skifte klodserne....
Jeg centrerede og ordnede bremserne på den forleden dag, så alt i alt burde det være ok.
Nu har den så lige fået en hovedrengøring, og er den stadig gal, må jeg jo se om det hjælper at skifte klodserne....
- Peter 'TB'
- BOFH
- Posts: 1055
- Joined: 02 Jul 2008, 11:57
Pudsigt jeg lagde godt mærke til at du peb til husler arrangementet, jeg troede dog det var dine lunger 
Du bør passe lidt på med kobberfedtet, på biler kan det udtørre den gummbælg der ligger omkring stemplet i caliberen. Jeg ved dog ikke om der er same gummibælg på en cykel caliber, men det er da værd at have med i overvejelserne. Iøvrigt er kobberfedtet (uanset om det ædre gummi'et eller ej) den bedste løsnign til hylende bremser på en bil, selv ikke de "smarte" skrigplader kan tage hyleriet på en peugeot.

Du bør passe lidt på med kobberfedtet, på biler kan det udtørre den gummbælg der ligger omkring stemplet i caliberen. Jeg ved dog ikke om der er same gummibælg på en cykel caliber, men det er da værd at have med i overvejelserne. Iøvrigt er kobberfedtet (uanset om det ædre gummi'et eller ej) den bedste løsnign til hylende bremser på en bil, selv ikke de "smarte" skrigplader kan tage hyleriet på en peugeot.
- Niels G Henningsen
- 3000+ posts = spammer
- Posts: 4256
- Joined: 16 Jan 2006, 21:03
- Location: 2860 Søborg
Har oplevet en meget hylende forbremse med et sæt meget slidte klodser.....Selvom man skulle tro at slidte klodser gav bedre plads,så sker der "et og andet" , måske fordi stemplerne arbejder i yderposition og derfor bliver "lidt sløve"....bare en tanke.Henrik Storgaard wrote:
Nu har den så lige fået en hovedrengøring, og er den stadig gal, må jeg jo se om det hjælper at skifte klodserne....
mvh Niels Henningsen
Jeg er nødvendigvis ikke blot skide arrogant.......
hører bare ikke specielt godt, selv med høreapparater ....
Jeg er nødvendigvis ikke blot skide arrogant.......
hører bare ikke specielt godt, selv med høreapparater ....
- Henrik Storgaard
- Med nyvasket cykel
- Posts: 2330
- Joined: 22 Jul 2008, 22:03
- Location: Vejby
Det kan der måske være noget om, men de er kun 'halvslidte' og hyleriet er netop når der ikke er belastning på, men der er meget lidt frigang mellem klodser og skive, under 1 mm ialt, og så præcist centrerer kaliberen ikke.Niels PMC wrote:Har oplevet en meget hylende forbremse med et sæt meget slidte klodser.....Selvom man skulle tro at slidte klodser gav bedre plads,så sker der "et og andet" , måske fordi stemplerne arbejder i yderposition og derfor bliver "lidt sløve"....bare en tanke.Henrik Storgaard wrote:
Nu har den så lige fået en hovedrengøring, og er den stadig gal, må jeg jo se om det hjælper at skifte klodserne....
- Casper Ortvald
- Set på landevejen!
- Posts: 1741
- Joined: 18 Nov 2006, 20:32
- Location: Syvstjernen
- Contact:
- Henrik Storgaard
- Med nyvasket cykel
- Posts: 2330
- Joined: 22 Jul 2008, 22:03
- Location: Vejby
- Casper Ortvald
- Set på landevejen!
- Posts: 1741
- Joined: 18 Nov 2006, 20:32
- Location: Syvstjernen
- Contact: