Pibende bremser - What to do?

Hvilket udstyr skal jeg købe og hvorfor!? - Whats hot and whats not.
User avatar
Henrik Storgaard
Med nyvasket cykel
Posts: 2323
Joined: 22 Jul 2008, 22:03
Location: Vejby

Pibende bremser - What to do?

Post by Henrik Storgaard »

Jeg er løbet ind i et problem med forbremsen (Juicy 3) som er _virkelig_ belastende.
Efter at have bleedet dem og justeret dem til nærmest perfekt centrering, så gik forbremsen hen og blev til et kæmpe irritationsmoment under gårsdagens løb: Den piber ved lav hastighed, og det er ikke en lav pibelyd, men en konstant og høj, meget højfrekvent tone der kun kan fjernes ved at sætte hastigheden op (var ikke en option) eller ved at holde ganske let på bremsen.
Det hjalp ikke at ændre fælgens position i gaflen, og der var ingen modstand at mærke fra bremsen. Så det må vel være fordi at en af klodserne lige nøjagtigt berører skiven.
Er der forskel på klodser og lydegenskaber (det er nogle std. bbb der er monteret i dag) eller skal man opgradere bremserne til noget justerbart ala Juicy 7.
Eller er der er en helt 3. måde at afhjælpe det på?

/henrik
User avatar
Michael J
Set uden lys
Posts: 1012
Joined: 18 Jul 2008, 14:40
Location: 2860 Søborg
Contact:

Post by Michael J »

Faldt over denne artike igår, hvor de påstår kobberfedt eller
lign. kan afhjælpe problemet.
http://www.bikemagic.com/news/article/mps/uan/2602
Fremtiden kommer af sig selv - Det gør fremskridt IKKE!
http://www.michael-jensen.com" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Philip Brint
Asfalt nej tak!
Posts: 1372
Joined: 08 Apr 2008, 21:27
Location: Allerød

Post by Philip Brint »

Går ud fra det er med det hjul du købte af mig - Så vær sikker på at hjulet er centreret, det kan være det lige skal have en halv eller hel omgang på egerne i den ene side. Tag mål fra fælgen ind til gaflen i begge sider og ret det til.
Rivette F8
User avatar
Henrik Storgaard
Med nyvasket cykel
Posts: 2323
Joined: 22 Jul 2008, 22:03
Location: Vejby

Post by Henrik Storgaard »

Philip Brint wrote:Går ud fra det er med det hjul du købte af mig - Så vær sikker på at hjulet er centreret, det kan være det lige skal have en halv eller hel omgang på egerne i den ene side. Tag mål fra fælgen ind til gaflen i begge sider og ret det til.
Den havde jeg ikke lige overvejet, det hænger jo meget godt sammen med at der ikke er noget at høre når der ikke er belastning på fælgen. Og hvis den er centreret kan det jo være man skulle prøve med lidt kobbersnask på bagsiden af klodserne selvom det giver lidt risiko for problemer....men den piben var virkelig ved at drive mig til vanvid :shock:
User avatar
Philip Brint
Asfalt nej tak!
Posts: 1372
Joined: 08 Apr 2008, 21:27
Location: Allerød

Post by Philip Brint »

Henrik Storgaard wrote:
Philip Brint wrote:Går ud fra det er med det hjul du købte af mig - Så vær sikker på at hjulet er centreret, det kan være det lige skal have en halv eller hel omgang på egerne i den ene side. Tag mål fra fælgen ind til gaflen i begge sider og ret det til.
Den havde jeg ikke lige overvejet, det hænger jo meget godt sammen med at der ikke er noget at høre når der ikke er belastning på fælgen. Og hvis den er centreret kan det jo være man skulle prøve med lidt kobbersnask på bagsiden af klodserne selvom det giver lidt risiko for problemer....men den piben var virkelig ved at drive mig til vanvid :shock:
Jeg havde selv det samme problem da jeg skiftede gaffel, og der ver en lille justering af hjulet løsningen. Bare husk at dreje det samme på hver eger.
Rivette F8
User avatar
Niels G Henningsen
3000+ posts = spammer
Posts: 4126
Joined: 16 Jan 2006, 21:03
Location: 2860 Søborg

Post by Niels G Henningsen »

Philip Brint wrote:
Henrik Storgaard wrote:
Philip Brint wrote:Går ud fra det er med det hjul du købte af mig - Så vær sikker på at hjulet er centreret, det kan være det lige skal have en halv eller hel omgang på egerne i den ene side. Tag mål fra fælgen ind til gaflen i begge sider og ret det til.
Den havde jeg ikke lige overvejet, det hænger jo meget godt sammen med at der ikke er noget at høre når der ikke er belastning på fælgen. Og hvis den er centreret kan det jo være man skulle prøve med lidt kobbersnask på bagsiden af klodserne selvom det giver lidt risiko for problemer....men den piben var virkelig ved at drive mig til vanvid :shock:
Jeg havde selv det samme problem da jeg skiftede gaffel, og der ver en lille justering af hjulet løsningen. Bare husk at dreje det samme på hver eger.
Hvis det virker er det jo OK....Men skiven sidder da fikseret på navet (der igen er fikseret i gaflen) , der vel ikke flytter sig fordi man justerer paraplyen lidt ???
mvh Niels Henningsen

Jeg er nødvendigvis ikke blot skide arrogant.......
hører bare ikke specielt godt, selv med høreapparater ....
User avatar
Philip Brint
Asfalt nej tak!
Posts: 1372
Joined: 08 Apr 2008, 21:27
Location: Allerød

Post by Philip Brint »

Niels PMC wrote:
Philip Brint wrote:
Henrik Storgaard wrote:
Philip Brint wrote:Går ud fra det er med det hjul du købte af mig - Så vær sikker på at hjulet er centreret, det kan være det lige skal have en halv eller hel omgang på egerne i den ene side. Tag mål fra fælgen ind til gaflen i begge sider og ret det til.
Den havde jeg ikke lige overvejet, det hænger jo meget godt sammen med at der ikke er noget at høre når der ikke er belastning på fælgen. Og hvis den er centreret kan det jo være man skulle prøve med lidt kobbersnask på bagsiden af klodserne selvom det giver lidt risiko for problemer....men den piben var virkelig ved at drive mig til vanvid :shock:
Jeg havde selv det samme problem da jeg skiftede gaffel, og der ver en lille justering af hjulet løsningen. Bare husk at dreje det samme på hver eger.
Hvis det virker er det jo OK....Men skiven sidder da fikseret på navet (der igen er fikseret i gaflen) , der vel ikke flytter sig fordi man justerer paraplyen lidt ???
Det kan du have ret i - Måske en tilfældighed at det virkede for mig. Det kan være skiverne bare var blevet slidt tilpas meget.

En anden løsning kan jo være den klassiske med at løsne kaliberen, dreje hjule rundt, trykke bremsegrebet ind, og spænde kaliberen igen mens man holder trykket. Sidst men ikke mindst - så pas på ikke at stramme QR for hårdt.
Rivette F8
User avatar
Niels P
3000+ posts = spammer
Posts: 3170
Joined: 28 Sep 2008, 14:25
Location: Virum

Post by Niels P »

Er der ikke også den mulighed at det ene stempel i kaliperen hænger lidt p.g.a. snavs eller lignende. Synes jeg læste om een som havde fjernet klodserne og forsigtigt havde trykket stemplerne delvist ud og så havde tørret snavset af. Prøv at starte med at motionere dem lidt evt med en stor flad skruetrækker med en klud omkring. Ellers skal der måske nye stempler i afhængig af alder og slid
/Niels
User avatar
Henrik Storgaard
Med nyvasket cykel
Posts: 2323
Joined: 22 Jul 2008, 22:03
Location: Vejby

Post by Henrik Storgaard »

Fælgen er meget fint centreret Philip, så det er ikke der den ligger begravet. Tilgengæld kunne jeg så konstatere at den også piber fra bagbremsen, så det er ikke kun foran den er gal. Kobberfedt tricket virker desværre heller ikke, og smøring af gummibøsningerne på navet ej heller.

Jeg centrerede og ordnede bremserne på den forleden dag, så alt i alt burde det være ok.

Nu har den så lige fået en hovedrengøring, og er den stadig gal, må jeg jo se om det hjælper at skifte klodserne....
User avatar
Peter 'TB'
BOFH
Posts: 1055
Joined: 02 Jul 2008, 11:57

Post by Peter 'TB' »

Pudsigt jeg lagde godt mærke til at du peb til husler arrangementet, jeg troede dog det var dine lunger ;)

Du bør passe lidt på med kobberfedtet, på biler kan det udtørre den gummbælg der ligger omkring stemplet i caliberen. Jeg ved dog ikke om der er same gummibælg på en cykel caliber, men det er da værd at have med i overvejelserne. Iøvrigt er kobberfedtet (uanset om det ædre gummi'et eller ej) den bedste løsnign til hylende bremser på en bil, selv ikke de "smarte" skrigplader kan tage hyleriet på en peugeot.
User avatar
Niels G Henningsen
3000+ posts = spammer
Posts: 4126
Joined: 16 Jan 2006, 21:03
Location: 2860 Søborg

Post by Niels G Henningsen »

Henrik Storgaard wrote:
Nu har den så lige fået en hovedrengøring, og er den stadig gal, må jeg jo se om det hjælper at skifte klodserne....
Har oplevet en meget hylende forbremse med et sæt meget slidte klodser.....Selvom man skulle tro at slidte klodser gav bedre plads,så sker der "et og andet" , måske fordi stemplerne arbejder i yderposition og derfor bliver "lidt sløve"....bare en tanke.
mvh Niels Henningsen

Jeg er nødvendigvis ikke blot skide arrogant.......
hører bare ikke specielt godt, selv med høreapparater ....
User avatar
Henrik Storgaard
Med nyvasket cykel
Posts: 2323
Joined: 22 Jul 2008, 22:03
Location: Vejby

Post by Henrik Storgaard »

Niels PMC wrote:
Henrik Storgaard wrote:
Nu har den så lige fået en hovedrengøring, og er den stadig gal, må jeg jo se om det hjælper at skifte klodserne....
Har oplevet en meget hylende forbremse med et sæt meget slidte klodser.....Selvom man skulle tro at slidte klodser gav bedre plads,så sker der "et og andet" , måske fordi stemplerne arbejder i yderposition og derfor bliver "lidt sløve"....bare en tanke.
Det kan der måske være noget om, men de er kun 'halvslidte' og hyleriet er netop når der ikke er belastning på, men der er meget lidt frigang mellem klodser og skive, under 1 mm ialt, og så præcist centrerer kaliberen ikke.
User avatar
Casper Ortvald
Set på landevejen!
Posts: 1741
Joined: 18 Nov 2006, 20:32
Location: Syvstjernen
Contact:

Post by Casper Ortvald »

Ny cykel... der er ingen vej udenom...... :wink:

(mindre kan måske gøre det, men det behøver fruen jo ikke vide vel :))
'''You're just jealous because the voices only talk to me.'''
User avatar
Henrik Storgaard
Med nyvasket cykel
Posts: 2323
Joined: 22 Jul 2008, 22:03
Location: Vejby

Post by Henrik Storgaard »

Casper Ortvald wrote:Ny cykel... der er ingen vej udenom...... :wink:

(mindre kan måske gøre det, men det behøver fruen jo ikke vide vel :))
:lol: Det hjælper helt sikkert at skifte det hele, især hvis der står GF på :wink:
User avatar
Casper Ortvald
Set på landevejen!
Posts: 1741
Joined: 18 Nov 2006, 20:32
Location: Syvstjernen
Contact:

Post by Casper Ortvald »

Specielt hvis der står 29" GF ;)

I så jo alle hvor hurtigt det gik igår.
'''You're just jealous because the voices only talk to me.'''
Post Reply