Ruten til 1 afd. af Dust

Forum udelukkende omhandlende ture på mountainbike. Husk at skrive: tid/sted/dato i overskriften.
User avatar
HenrikJ
Stuntcyklist!
Posts: 781
Joined: 18 Jul 2007, 20:29
Location: Stor KBH

Ruten til 1 afd. af Dust

Post by HenrikJ »

Er der nogen der var med i dag til rutefremvisningen på onsdagens Dustrute. I så fald kan i give lidt info om underlag og terræn. Her tænker jeg på tørt som i Tisvilde eller mudder som i Hareskoven. Rødder ikke rødder m.m..
Henrik
Er du i tvivl så læg hård ud, sæt farten op undervejs og slut så af med en spurt. Så kan det ikke gå helt galt.
User avatar
Tobias
Med barberede ben!
Posts: 1252
Joined: 27 Feb 2008, 16:51
Location: Birkerød

Post by Tobias »

Henrik

Det betyder ikke så meget, vi skal bare køre på MTB :D
User avatar
HenrikJ
Stuntcyklist!
Posts: 781
Joined: 18 Jul 2007, 20:29
Location: Stor KBH

Post by HenrikJ »

Jo, men det er sjovest hvis ikke man møder op med traktor dæk på en tør skovbund eller omvendt :roll:

Tager du også jernhesten denne gang eller skal din bling bling Carbon liret MTB endelig luftes lidt :lol:
Henrik
Er du i tvivl så læg hård ud, sæt farten op undervejs og slut så af med en spurt. Så kan det ikke gå helt galt.
User avatar
BoT
Bagfra højre-om!
Posts: 1085
Joined: 31 Aug 2006, 22:45

Post by BoT »

Jeg kom ikke til rutefremvisning, men tog selv derop i dag.

Ruten minder nok mest om Tisvilde (uden sandstykkerne) eller St. Dyrehave - bare hurtigere og lidt flere bakker. Der er mange og lange skovvejs stykker. Skovvejene er ultra hurtige, hårde og uden løst grus. Sidst på ruten er der nogle mindre grusstrækninger.
Sporet på singletrack er noget blødt, men da der ikke er antydning af ler, virker det mest som sidste Slush i Frederiksværk (hvor Kent stoppede op flere gange for det måtte da være bremserne, der hang!). Det bløde vil nok blive blødere undervejs, så man får "lim-fornemmelsen" fra Frederiksværk. Ved at opsøge blade og mos i kanten får man betydeligt mere rul på. Singletracks er brede og man kan overhale mange steder.
Der er enkelte passager med rødder, men det er typen man kan klare på HT ved at stå op. Der var ingen farlige, våde rødder. Der er ingen rigtige mudderhuller med vand, men dog en del punkter med 10cm blød jord.

Jeg kørte med RR og NN forrest, men da der ikke rigtig var nogen sving til meget høj fart eller løst grus, er der ikke stor risiko for forhjulsudskridning. Hvis man tror på knopper mod blød lim-jord, så smid NN bagpå, ellers er det en RR/RR dag.
Der er en enkelt stigning efter ca 1/3 med blød jord og stejl opkørsel, hvor RR ikke helt slår til. Her skal man nok lige øve sig under opvarmningen, men da den er bred kan man håbe på at få plads til zig-zag. Ellers må man bare glemme hvad mor har lært og lægge al vægten på baghjulet eller løbe de 10m.

Starten bliver rigtig nasty, for man drøner afsted på en skovvej, hvor man nogle gange godt kan presse sig forbi i kanten. Efter startstykket skal man ind på det allersnævreste singletrack - endda med en bro af en enkelt planke. Startstykket er ikke langt nok til at trætte folk, så det er bare en kilometer slagsmål om de bedste pladser - før vi indtager pladsen i Netto-køen. Den slags startstykker gør kun ondt værre og er noget af en misforståelse (og ja- jeg har selv lavet samme fejl som ruteplanlægger). Senere på ruten bliver der rigelig plads til overhalinger.

Da ruten er mest tons, bør spinning folket med den høje vo2-max have de bedste forudsætninger. Men kun få kilometer på rigtige spor vil lænden nok kunne mærkes til sidst - jeg er ihvertfald mega-øm.

Placeringerne i de nedre grupper vil i meget høj grad afhænge af at mase sig frem i starten, især da der kun køres en time. Jeg kørte en sub-max runde (uden startstykke) på 27 min, så det bliver nok omkring 25 min per runde til box 5 niveauet (altid meget svært at forudsige).
Da det øjensynligt er ikke er bedste lap-tid som i Slush, men dustcup placering - er det bare med at mose sig frem (fra reglerne: "Starten systemet er således at der opdeles i start boxe med 50 ryttere. Hurtigste forrest. Din box placering bestemmes af din placering i den den samlede cup.").

Til sidst et enkelt billede af cyklen efter 17 km - det er ikke helt som efter en tur på det røde :-)

Image
User avatar
Jan Lohmann
3000+ posts = spammer
Posts: 3069
Joined: 23 Nov 2003, 20:59
Location: Farum
Contact:

Post by Jan Lohmann »

Tak Bo, som at være der selv! Blot ærgerligt at der er en planke efter et så kort Startloop.
Chamois Buttt'r ~ buksecreme u. parabener
User avatar
Tommy Hass
Over stok og sten
Posts: 595
Joined: 25 Dec 2007, 18:16
Location: Ballerup
Contact:

Post by Tommy Hass »

God rute rapport Bo, det lyder som om det er de små knopper vi skal have med.
Godt skilt er halvt samlet.
User avatar
BoS
Førstevælger!
Posts: 2794
Joined: 27 Nov 2005, 17:28
Location: Nærum
Contact:

Post by BoS »

Grundig rapport, hr. Thomsen :-) Vil straks skifte dæk!
T-Shark er (også) den fedeste låge på kirkegården
User avatar
Kent
En kop latex tak
Posts: 1140
Joined: 05 Sep 2007, 22:50
Location: Frederiksberg

Post by Kent »

Great BoT.

RR blev sat på tidligere på ugen og bliver på til Slush, så jeg er klar :)
Nu kan det da kun gå fremad....
User avatar
BoT
Bagfra højre-om!
Posts: 1085
Joined: 31 Aug 2006, 22:45

Post by BoT »

Æhrmm ... jeg tager selvfølgelig forbehold for regn, jord temperatur og andre faktorer som tid og sted - så det er på eget ansvar, hvis I lytter til mig :-''

Kent - netop du burde nok hellere køre med dette dæk - helst i 2.7 :twisted: ... Det er vist den eneste måde jeg når op til dig fra box 7 :-)
User avatar
Henrik Storgaard
Med nyvasket cykel
Posts: 2330
Joined: 22 Jul 2008, 22:03
Location: Vejby

Post by Henrik Storgaard »

BoT wrote:Æhrmm ... jeg tager selvfølgelig forbehold for regn, jord temperatur og andre faktorer som tid og sted - så det er på eget ansvar, hvis I lytter til mig :-''

Kent - netop du burde nok hellere køre med dette dæk - helst i 2.7 :twisted: ... Det er vist den eneste måde jeg når op til dig fra box 7 :-)
Jeg vil gerne bytte min plads i box 5 for din i 7'eren :wink: Jeg har alligevel ingen anelse om hvad der skulle kvalificere mig til den box :lol:
User avatar
Kent
En kop latex tak
Posts: 1140
Joined: 05 Sep 2007, 22:50
Location: Frederiksberg

Post by Kent »

BoT wrote:Æhrmm ... jeg tager selvfølgelig forbehold for regn, jord temperatur og andre faktorer som tid og sted - så det er på eget ansvar, hvis I lytter til mig :-''

Kent - netop du burde nok hellere køre med dette dæk - helst i 2.7 :twisted: ... Det er vist den eneste måde jeg når op til dig fra box 7 :-)
Med mine spagettiben skal jeg bruge et langt større forspring :)
Nu kan det da kun gå fremad....
User avatar
HenrikJ
Stuntcyklist!
Posts: 781
Joined: 18 Jul 2007, 20:29
Location: Stor KBH

Post by HenrikJ »

Tak for beretningen Bo. Jeg var selv oppe forbi her sidst på eftermiddagen og køre 4 runder og kan godt tilslutte mig din rapport. Dog er jeg lidt usikker på om der skal RR foran. Jeg er i tvivl om der er grib nok til at kunne styre på de lidt vådere stykker. Men som du skriver senere, kan der jo løbe meget vand i Åén endnu eller ud af den :!:

Men fedt bliver det i hvertfald. Ses
Henrik
Er du i tvivl så læg hård ud, sæt farten op undervejs og slut så af med en spurt. Så kan det ikke gå helt galt.
User avatar
Schønberg
Mangler fart
Posts: 2072
Joined: 29 Mar 2005, 12:08
Location: Hellerup

Post by Schønberg »

Tak for en god rapport fra felten.
Det virker som en blid Dust start, passer mig perfekt efter en sindsyg hård weekend på Himmelbjerget.
User avatar
Kent
En kop latex tak
Posts: 1140
Joined: 05 Sep 2007, 22:50
Location: Frederiksberg

Post by Kent »

Schønberg wrote:Tak for en god rapport fra felten.
Det virker som en blid Dust start, passer mig perfekt efter en sindsyg hård weekend på Himmelbjerget.
Løbsrapport? :wink:
Nu kan det da kun gå fremad....
User avatar
Tobias
Med barberede ben!
Posts: 1252
Joined: 27 Feb 2008, 16:51
Location: Birkerød

Post by Tobias »

Henrik Johannesson wrote:Jo, men det er sjovest hvis ikke man møder op med traktor dæk på en tør skovbund eller omvendt :roll:

Tager du også jernhesten denne gang eller skal din bling bling Carbon liret MTB endelig luftes lidt :lol:
Ja ja Henrik :D Jeg kan godt fornemme på Bo´s meget detaljerede rapport at det bestemt tæller, så jeg må jo hellere lytte til de garvede.

Hvad er så dommen?

Hurtige dæk med få knupper.... :shock:

Jo hvis jeg ellers kan få/købe mig plads på enkelt afdelingen så kommer jeg på den nye carbon, og så skal den bare ha, jeg vil helst dø i front :wink:
Post Reply