Ruten til 1 afd. af Dust
Ruten til 1 afd. af Dust
Er der nogen der var med i dag til rutefremvisningen på onsdagens Dustrute. I så fald kan i give lidt info om underlag og terræn. Her tænker jeg på tørt som i Tisvilde eller mudder som i Hareskoven. Rødder ikke rødder m.m..
Henrik
Er du i tvivl så læg hård ud, sæt farten op undervejs og slut så af med en spurt. Så kan det ikke gå helt galt.
Er du i tvivl så læg hård ud, sæt farten op undervejs og slut så af med en spurt. Så kan det ikke gå helt galt.
Jo, men det er sjovest hvis ikke man møder op med traktor dæk på en tør skovbund eller omvendt
Tager du også jernhesten denne gang eller skal din bling bling Carbon liret MTB endelig luftes lidt

Tager du også jernhesten denne gang eller skal din bling bling Carbon liret MTB endelig luftes lidt

Henrik
Er du i tvivl så læg hård ud, sæt farten op undervejs og slut så af med en spurt. Så kan det ikke gå helt galt.
Er du i tvivl så læg hård ud, sæt farten op undervejs og slut så af med en spurt. Så kan det ikke gå helt galt.
Jeg kom ikke til rutefremvisning, men tog selv derop i dag.
Ruten minder nok mest om Tisvilde (uden sandstykkerne) eller St. Dyrehave - bare hurtigere og lidt flere bakker. Der er mange og lange skovvejs stykker. Skovvejene er ultra hurtige, hårde og uden løst grus. Sidst på ruten er der nogle mindre grusstrækninger.
Sporet på singletrack er noget blødt, men da der ikke er antydning af ler, virker det mest som sidste Slush i Frederiksværk (hvor Kent stoppede op flere gange for det måtte da være bremserne, der hang!). Det bløde vil nok blive blødere undervejs, så man får "lim-fornemmelsen" fra Frederiksværk. Ved at opsøge blade og mos i kanten får man betydeligt mere rul på. Singletracks er brede og man kan overhale mange steder.
Der er enkelte passager med rødder, men det er typen man kan klare på HT ved at stå op. Der var ingen farlige, våde rødder. Der er ingen rigtige mudderhuller med vand, men dog en del punkter med 10cm blød jord.
Jeg kørte med RR og NN forrest, men da der ikke rigtig var nogen sving til meget høj fart eller løst grus, er der ikke stor risiko for forhjulsudskridning. Hvis man tror på knopper mod blød lim-jord, så smid NN bagpå, ellers er det en RR/RR dag.
Der er en enkelt stigning efter ca 1/3 med blød jord og stejl opkørsel, hvor RR ikke helt slår til. Her skal man nok lige øve sig under opvarmningen, men da den er bred kan man håbe på at få plads til zig-zag. Ellers må man bare glemme hvad mor har lært og lægge al vægten på baghjulet eller løbe de 10m.
Starten bliver rigtig nasty, for man drøner afsted på en skovvej, hvor man nogle gange godt kan presse sig forbi i kanten. Efter startstykket skal man ind på det allersnævreste singletrack - endda med en bro af en enkelt planke. Startstykket er ikke langt nok til at trætte folk, så det er bare en kilometer slagsmål om de bedste pladser - før vi indtager pladsen i Netto-køen. Den slags startstykker gør kun ondt værre og er noget af en misforståelse (og ja- jeg har selv lavet samme fejl som ruteplanlægger). Senere på ruten bliver der rigelig plads til overhalinger.
Da ruten er mest tons, bør spinning folket med den høje vo2-max have de bedste forudsætninger. Men kun få kilometer på rigtige spor vil lænden nok kunne mærkes til sidst - jeg er ihvertfald mega-øm.
Placeringerne i de nedre grupper vil i meget høj grad afhænge af at mase sig frem i starten, især da der kun køres en time. Jeg kørte en sub-max runde (uden startstykke) på 27 min, så det bliver nok omkring 25 min per runde til box 5 niveauet (altid meget svært at forudsige).
Da det øjensynligt er ikke er bedste lap-tid som i Slush, men dustcup placering - er det bare med at mose sig frem (fra reglerne: "Starten systemet er således at der opdeles i start boxe med 50 ryttere. Hurtigste forrest. Din box placering bestemmes af din placering i den den samlede cup.").
Til sidst et enkelt billede af cyklen efter 17 km - det er ikke helt som efter en tur på det røde

Ruten minder nok mest om Tisvilde (uden sandstykkerne) eller St. Dyrehave - bare hurtigere og lidt flere bakker. Der er mange og lange skovvejs stykker. Skovvejene er ultra hurtige, hårde og uden løst grus. Sidst på ruten er der nogle mindre grusstrækninger.
Sporet på singletrack er noget blødt, men da der ikke er antydning af ler, virker det mest som sidste Slush i Frederiksværk (hvor Kent stoppede op flere gange for det måtte da være bremserne, der hang!). Det bløde vil nok blive blødere undervejs, så man får "lim-fornemmelsen" fra Frederiksværk. Ved at opsøge blade og mos i kanten får man betydeligt mere rul på. Singletracks er brede og man kan overhale mange steder.
Der er enkelte passager med rødder, men det er typen man kan klare på HT ved at stå op. Der var ingen farlige, våde rødder. Der er ingen rigtige mudderhuller med vand, men dog en del punkter med 10cm blød jord.
Jeg kørte med RR og NN forrest, men da der ikke rigtig var nogen sving til meget høj fart eller løst grus, er der ikke stor risiko for forhjulsudskridning. Hvis man tror på knopper mod blød lim-jord, så smid NN bagpå, ellers er det en RR/RR dag.
Der er en enkelt stigning efter ca 1/3 med blød jord og stejl opkørsel, hvor RR ikke helt slår til. Her skal man nok lige øve sig under opvarmningen, men da den er bred kan man håbe på at få plads til zig-zag. Ellers må man bare glemme hvad mor har lært og lægge al vægten på baghjulet eller løbe de 10m.
Starten bliver rigtig nasty, for man drøner afsted på en skovvej, hvor man nogle gange godt kan presse sig forbi i kanten. Efter startstykket skal man ind på det allersnævreste singletrack - endda med en bro af en enkelt planke. Startstykket er ikke langt nok til at trætte folk, så det er bare en kilometer slagsmål om de bedste pladser - før vi indtager pladsen i Netto-køen. Den slags startstykker gør kun ondt værre og er noget af en misforståelse (og ja- jeg har selv lavet samme fejl som ruteplanlægger). Senere på ruten bliver der rigelig plads til overhalinger.
Da ruten er mest tons, bør spinning folket med den høje vo2-max have de bedste forudsætninger. Men kun få kilometer på rigtige spor vil lænden nok kunne mærkes til sidst - jeg er ihvertfald mega-øm.
Placeringerne i de nedre grupper vil i meget høj grad afhænge af at mase sig frem i starten, især da der kun køres en time. Jeg kørte en sub-max runde (uden startstykke) på 27 min, så det bliver nok omkring 25 min per runde til box 5 niveauet (altid meget svært at forudsige).
Da det øjensynligt er ikke er bedste lap-tid som i Slush, men dustcup placering - er det bare med at mose sig frem (fra reglerne: "Starten systemet er således at der opdeles i start boxe med 50 ryttere. Hurtigste forrest. Din box placering bestemmes af din placering i den den samlede cup.").
Til sidst et enkelt billede af cyklen efter 17 km - det er ikke helt som efter en tur på det røde


- Jan Lohmann
- 3000+ posts = spammer
- Posts: 3069
- Joined: 23 Nov 2003, 20:59
- Location: Farum
- Contact:
- Tommy Hass
- Over stok og sten
- Posts: 595
- Joined: 25 Dec 2007, 18:16
- Location: Ballerup
- Contact:
Æhrmm ... jeg tager selvfølgelig forbehold for regn, jord temperatur og andre faktorer som tid og sted - så det er på eget ansvar, hvis I lytter til mig
Kent - netop du burde nok hellere køre med dette dæk - helst i 2.7
... Det er vist den eneste måde jeg når op til dig fra box 7 

Kent - netop du burde nok hellere køre med dette dæk - helst i 2.7


- Henrik Storgaard
- Med nyvasket cykel
- Posts: 2330
- Joined: 22 Jul 2008, 22:03
- Location: Vejby
Jeg vil gerne bytte min plads i box 5 for din i 7'erenBoT wrote:Æhrmm ... jeg tager selvfølgelig forbehold for regn, jord temperatur og andre faktorer som tid og sted - så det er på eget ansvar, hvis I lytter til mig![]()
Kent - netop du burde nok hellere køre med dette dæk - helst i 2.7... Det er vist den eneste måde jeg når op til dig fra box 7


Med mine spagettiben skal jeg bruge et langt større forspringBoT wrote:Æhrmm ... jeg tager selvfølgelig forbehold for regn, jord temperatur og andre faktorer som tid og sted - så det er på eget ansvar, hvis I lytter til mig![]()
Kent - netop du burde nok hellere køre med dette dæk - helst i 2.7... Det er vist den eneste måde jeg når op til dig fra box 7

Nu kan det da kun gå fremad....
Tak for beretningen Bo. Jeg var selv oppe forbi her sidst på eftermiddagen og køre 4 runder og kan godt tilslutte mig din rapport. Dog er jeg lidt usikker på om der skal RR foran. Jeg er i tvivl om der er grib nok til at kunne styre på de lidt vådere stykker. Men som du skriver senere, kan der jo løbe meget vand i Åén endnu eller ud af den
Men fedt bliver det i hvertfald. Ses

Men fedt bliver det i hvertfald. Ses
Henrik
Er du i tvivl så læg hård ud, sæt farten op undervejs og slut så af med en spurt. Så kan det ikke gå helt galt.
Er du i tvivl så læg hård ud, sæt farten op undervejs og slut så af med en spurt. Så kan det ikke gå helt galt.
Ja ja HenrikHenrik Johannesson wrote:Jo, men det er sjovest hvis ikke man møder op med traktor dæk på en tør skovbund eller omvendt![]()
Tager du også jernhesten denne gang eller skal din bling bling Carbon liret MTB endelig luftes lidt

Hvad er så dommen?
Hurtige dæk med få knupper....

Jo hvis jeg ellers kan få/købe mig plads på enkelt afdelingen så kommer jeg på den nye carbon, og så skal den bare ha, jeg vil helst dø i front
