Endnu et bagskifter spørgsmål !!

Hvilket udstyr skal jeg købe og hvorfor!? - Whats hot and whats not.
Post Reply
User avatar
HenrikJ
Stuntcyklist!
Posts: 781
Joined: 18 Jul 2007, 20:29
Location: Stor KBH

Endnu et bagskifter spørgsmål !!

Post by HenrikJ »

Jeg går og overvejer at skifte min X9 bagskifter ud med en X0 men er i tvivl om hvilke længde jeg skal vælge.

Min nuværende X9 er en "normal" men hvad skulle fordele/ulemper være ved henholdshvis en kort og lang ??
Henrik
Er du i tvivl så læg hård ud, sæt farten op undervejs og slut så af med en spurt. Så kan det ikke gå helt galt.
User avatar
Morten Hartvigsen
3000+ posts = spammer
Posts: 10105
Joined: 28 Nov 2003, 18:47
Location: Værløse

Post by Morten Hartvigsen »

vent med at skifte til den går itu.

Lang arm, kan håndterer større spredning på krans/klinger.

De fleste bruger vist lang, og nogle bruger mellem, som stadig kan bruges hvis man kører 22,32,44 (for) og 11-32 (bag), dog kan man så ikke bruge alle de ekstreme kombinationer som man dog normalt heller ikke bruger i praksis f.eks. 22 - 11 (kræver at armen kan stramme godt op) eller 44-32 (kræver "lang kæde" eller at bagskifteren strækkes maksimalt.. eller også knækker den efter et stykke tid!)

Der er sikkert skrevet meget mere om det på Sheldon Browns eller Park tools hjemmesider, eller også kig på Carstens Graf tråd om samme emne (søg på Rivette H6).
User avatar
HenrikJ
Stuntcyklist!
Posts: 781
Joined: 18 Jul 2007, 20:29
Location: Stor KBH

Post by HenrikJ »

Hej Morten

Tak for dit fyldestgørende svar. Havde anet at det hang sammen med krans kombinationen men kunne ikke lige lure hvornår det var bedst med det ene eller det andet og om der var andre forhold jeg skulle tage i betragtning.

Jeg ønsker at skifte da jeg er rigtig træt af X9´s øverste pully hjul der ikke er til at få med kuglelejer men kun med "slæbe" leje. Dette bevirker at der meget ofte kommer vand og mudder ind og generer med mindre det skulle hyppigt (efter 1-2 ture) i det danske mudderføre.
Henrik
Er du i tvivl så læg hård ud, sæt farten op undervejs og slut så af med en spurt. Så kan det ikke gå helt galt.
RENE :Der Alte:
Helt uden puls...
Posts: 626
Joined: 10 Oct 2006, 19:37
Location: KØGE

Post by RENE :Der Alte: »

Token (kmc) laver pullyhjul med keramiske lejre, som passer til din x9 8)
de er lidt dyre, ca. 400,- og så ser de smarte ud .. en ny bagskifter x0
koster ca. 1400-
Rene "Der Alte" fra køge
Check "Team Pronghornracing blog"
nyheder fra det store udland
User avatar
jannik 'lordy' stuhr
Bagfra højre-om!
Posts: 1073
Joined: 24 Feb 2006, 18:06
Location: Værløse
Contact:

Post by jannik 'lordy' stuhr »

de holder faktisk rigtigt fornuftigt de tokenpulley'er
og så de lirede at se på ;)
Hvorfor ikke ;)
Når livet er fed på den F E D E måde
http://www.tykkeskolen.dk/
RENE :Der Alte:
Helt uden puls...
Posts: 626
Joined: 10 Oct 2006, 19:37
Location: KØGE

Post by RENE :Der Alte: »

Det med lir oe jo vigtigt 8) 8)
og når de så også ka holde
det er jo en Win - Win situation :shock: :shock:
Rene "Der Alte" fra køge
Check "Team Pronghornracing blog"
nyheder fra det store udland
User avatar
jannik 'lordy' stuhr
Bagfra højre-om!
Posts: 1073
Joined: 24 Feb 2006, 18:06
Location: Værløse
Contact:

Post by jannik 'lordy' stuhr »

ja måske bortset fra prisen ;)
Hvorfor ikke ;)
Når livet er fed på den F E D E måde
http://www.tykkeskolen.dk/
User avatar
Martin
Nu med dunk!
Posts: 868
Joined: 27 Nov 2006, 22:36
Location: Islands brygge
Contact:

Post by Martin »

Jeg er selv lige skiftet til XO fra X9.. Wooow en forskel.. Havde præcis de samme problemer med mine pulleyer på X9, ved ikke om det bliver slemt på XOén også, men den skifter bare sindsyg godt. Meget bedre end X9´ren nogensinde har gjort, selv fra helt ny..

Kører med lang arm, ingen problemer.. På SRAM´s hjemmeside kan du se hvordan den skal sættes op helt præcist..

M
User avatar
Jais
3000+ posts = spammer
Posts: 3304
Joined: 16 Nov 2006, 10:18
Location: Gentofte

Post by Jais »

RENE :Der Alte: wrote:Token (kmc) laver pullyhjul med keramiske lejre, som passer til din x9 8)
de er lidt dyre, ca. 400,- og så ser de smarte ud .. en ny bagskifter x0
koster ca. 1400-
Er du sikker på at man kan få dem til SRAM?? på http://www.tokenproducts.com/05htm/products.php?pc1id=6 står der kun det er til Campagnolo og Shimano..
User avatar
HenrikJ
Stuntcyklist!
Posts: 781
Joined: 18 Jul 2007, 20:29
Location: Stor KBH

Post by HenrikJ »

Jeg er også meget i tvivl om Token passer til det øverste pully hjul da det på X9 2007 udgaven er konstrueret med forskudt skrue hul og en tap der også holder.
I følge flere cykelhandlere og efter flere timers søgen på nettet har jeg ikke kunnet finde noget der passer. Nogle mente at SRAM havde taget patent på denne konstruktion men om det er rigtigt ved jeg ikke.
Henrik
Er du i tvivl så læg hård ud, sæt farten op undervejs og slut så af med en spurt. Så kan det ikke gå helt galt.
User avatar
HenrikJ
Stuntcyklist!
Posts: 781
Joined: 18 Jul 2007, 20:29
Location: Stor KBH

Post by HenrikJ »

PS. kan i øjeblikket få en X0 2007 udgave for 900,- hos CRC og i 2008 udgave for 1.300,-
Henrik
Er du i tvivl så læg hård ud, sæt farten op undervejs og slut så af med en spurt. Så kan det ikke gå helt galt.
RENE :Der Alte:
Helt uden puls...
Posts: 626
Joined: 10 Oct 2006, 19:37
Location: KØGE

Post by RENE :Der Alte: »

jeg har kørt med token pully hjul på en x9, det passer fint sammen selv om hjulet på x9 sidder forskudt, tappen rammer ikke pullyhjulet :wink:
jeg kan tage en x9 skifter med på søndag, så ka du se det funker :twisted: :twisted:
Rene "Der Alte" fra køge
Check "Team Pronghornracing blog"
nyheder fra det store udland
User avatar
HenrikJ
Stuntcyklist!
Posts: 781
Joined: 18 Jul 2007, 20:29
Location: Stor KBH

Post by HenrikJ »

OK jeg tror på dig :!:

Men er det så forde, at du forskyder pully hjulet lidt i forhold til oprindelig placering eller ??
Henrik
Er du i tvivl så læg hård ud, sæt farten op undervejs og slut så af med en spurt. Så kan det ikke gå helt galt.
RENE :Der Alte:
Helt uden puls...
Posts: 626
Joined: 10 Oct 2006, 19:37
Location: KØGE

Post by RENE :Der Alte: »

Det var ikke fordi jeg ville have ret, kun for at hjælpe dig med at spare lidt penge :?
Jeg tager min gamle x9 med pullyhjul fra token med på søndag, blot for at vise dig at det ikke er et problem :wink: :wink:
Rene "Der Alte" fra køge
Check "Team Pronghornracing blog"
nyheder fra det store udland
User avatar
HenrikJ
Stuntcyklist!
Posts: 781
Joined: 18 Jul 2007, 20:29
Location: Stor KBH

Post by HenrikJ »

Det var nu heller ikke sådan ment og ja det var en hjælp. Jeg kommer desværre ikke på søndag. Rodder i øjeblikket med at få en ny ramme da jeg fik en skade på den gamle (½ år :cry: ) Men vil meget gerne se den ved en anden lejlighed.
Henrik
Er du i tvivl så læg hård ud, sæt farten op undervejs og slut så af med en spurt. Så kan det ikke gå helt galt.
Post Reply