Endnu et bagskifter spørgsmål !!
Endnu et bagskifter spørgsmål !!
Jeg går og overvejer at skifte min X9 bagskifter ud med en X0 men er i tvivl om hvilke længde jeg skal vælge.
Min nuværende X9 er en "normal" men hvad skulle fordele/ulemper være ved henholdshvis en kort og lang ??
Min nuværende X9 er en "normal" men hvad skulle fordele/ulemper være ved henholdshvis en kort og lang ??
Henrik
Er du i tvivl så læg hård ud, sæt farten op undervejs og slut så af med en spurt. Så kan det ikke gå helt galt.
Er du i tvivl så læg hård ud, sæt farten op undervejs og slut så af med en spurt. Så kan det ikke gå helt galt.
- Morten Hartvigsen
- 3000+ posts = spammer
- Posts: 10105
- Joined: 28 Nov 2003, 18:47
- Location: Værløse
vent med at skifte til den går itu.
Lang arm, kan håndterer større spredning på krans/klinger.
De fleste bruger vist lang, og nogle bruger mellem, som stadig kan bruges hvis man kører 22,32,44 (for) og 11-32 (bag), dog kan man så ikke bruge alle de ekstreme kombinationer som man dog normalt heller ikke bruger i praksis f.eks. 22 - 11 (kræver at armen kan stramme godt op) eller 44-32 (kræver "lang kæde" eller at bagskifteren strækkes maksimalt.. eller også knækker den efter et stykke tid!)
Der er sikkert skrevet meget mere om det på Sheldon Browns eller Park tools hjemmesider, eller også kig på Carstens Graf tråd om samme emne (søg på Rivette H6).
Lang arm, kan håndterer større spredning på krans/klinger.
De fleste bruger vist lang, og nogle bruger mellem, som stadig kan bruges hvis man kører 22,32,44 (for) og 11-32 (bag), dog kan man så ikke bruge alle de ekstreme kombinationer som man dog normalt heller ikke bruger i praksis f.eks. 22 - 11 (kræver at armen kan stramme godt op) eller 44-32 (kræver "lang kæde" eller at bagskifteren strækkes maksimalt.. eller også knækker den efter et stykke tid!)
Der er sikkert skrevet meget mere om det på Sheldon Browns eller Park tools hjemmesider, eller også kig på Carstens Graf tråd om samme emne (søg på Rivette H6).
Hej Morten
Tak for dit fyldestgørende svar. Havde anet at det hang sammen med krans kombinationen men kunne ikke lige lure hvornår det var bedst med det ene eller det andet og om der var andre forhold jeg skulle tage i betragtning.
Jeg ønsker at skifte da jeg er rigtig træt af X9´s øverste pully hjul der ikke er til at få med kuglelejer men kun med "slæbe" leje. Dette bevirker at der meget ofte kommer vand og mudder ind og generer med mindre det skulle hyppigt (efter 1-2 ture) i det danske mudderføre.
Tak for dit fyldestgørende svar. Havde anet at det hang sammen med krans kombinationen men kunne ikke lige lure hvornår det var bedst med det ene eller det andet og om der var andre forhold jeg skulle tage i betragtning.
Jeg ønsker at skifte da jeg er rigtig træt af X9´s øverste pully hjul der ikke er til at få med kuglelejer men kun med "slæbe" leje. Dette bevirker at der meget ofte kommer vand og mudder ind og generer med mindre det skulle hyppigt (efter 1-2 ture) i det danske mudderføre.
Henrik
Er du i tvivl så læg hård ud, sæt farten op undervejs og slut så af med en spurt. Så kan det ikke gå helt galt.
Er du i tvivl så læg hård ud, sæt farten op undervejs og slut så af med en spurt. Så kan det ikke gå helt galt.
-
- Helt uden puls...
- Posts: 626
- Joined: 10 Oct 2006, 19:37
- Location: KØGE
- jannik 'lordy' stuhr
- Bagfra højre-om!
- Posts: 1073
- Joined: 24 Feb 2006, 18:06
- Location: Værløse
- Contact:
-
- Helt uden puls...
- Posts: 626
- Joined: 10 Oct 2006, 19:37
- Location: KØGE
- jannik 'lordy' stuhr
- Bagfra højre-om!
- Posts: 1073
- Joined: 24 Feb 2006, 18:06
- Location: Værløse
- Contact:
Jeg er selv lige skiftet til XO fra X9.. Wooow en forskel.. Havde præcis de samme problemer med mine pulleyer på X9, ved ikke om det bliver slemt på XOén også, men den skifter bare sindsyg godt. Meget bedre end X9´ren nogensinde har gjort, selv fra helt ny..
Kører med lang arm, ingen problemer.. På SRAM´s hjemmeside kan du se hvordan den skal sættes op helt præcist..
M
Kører med lang arm, ingen problemer.. På SRAM´s hjemmeside kan du se hvordan den skal sættes op helt præcist..
M
Er du sikker på at man kan få dem til SRAM?? på http://www.tokenproducts.com/05htm/products.php?pc1id=6 står der kun det er til Campagnolo og Shimano..RENE :Der Alte: wrote:Token (kmc) laver pullyhjul med keramiske lejre, som passer til din x9
de er lidt dyre, ca. 400,- og så ser de smarte ud .. en ny bagskifter x0
koster ca. 1400-
Jeg er også meget i tvivl om Token passer til det øverste pully hjul da det på X9 2007 udgaven er konstrueret med forskudt skrue hul og en tap der også holder.
I følge flere cykelhandlere og efter flere timers søgen på nettet har jeg ikke kunnet finde noget der passer. Nogle mente at SRAM havde taget patent på denne konstruktion men om det er rigtigt ved jeg ikke.
I følge flere cykelhandlere og efter flere timers søgen på nettet har jeg ikke kunnet finde noget der passer. Nogle mente at SRAM havde taget patent på denne konstruktion men om det er rigtigt ved jeg ikke.
Henrik
Er du i tvivl så læg hård ud, sæt farten op undervejs og slut så af med en spurt. Så kan det ikke gå helt galt.
Er du i tvivl så læg hård ud, sæt farten op undervejs og slut så af med en spurt. Så kan det ikke gå helt galt.
-
- Helt uden puls...
- Posts: 626
- Joined: 10 Oct 2006, 19:37
- Location: KØGE
-
- Helt uden puls...
- Posts: 626
- Joined: 10 Oct 2006, 19:37
- Location: KØGE
Det var nu heller ikke sådan ment og ja det var en hjælp. Jeg kommer desværre ikke på søndag. Rodder i øjeblikket med at få en ny ramme da jeg fik en skade på den gamle (½ år ) Men vil meget gerne se den ved en anden lejlighed.
Henrik
Er du i tvivl så læg hård ud, sæt farten op undervejs og slut så af med en spurt. Så kan det ikke gå helt galt.
Er du i tvivl så læg hård ud, sæt farten op undervejs og slut så af med en spurt. Så kan det ikke gå helt galt.