Spinning sko - look er out ..

Hvilket udstyr skal jeg købe og hvorfor!? - Whats hot and whats not.
Post Reply
User avatar
Morten Hartvigsen
3000+ posts = spammer
Posts: 10105
Joined: 28 Nov 2003, 18:47
Location: Værløse

Spinning sko - look er out ..

Post by Morten Hartvigsen »

Lidt tanker....Jeg skal engentlig bare have nye spin sko, da jeg har solgt de gamle! I mellemtiden har jeg brugt mine MTB sko.

Jeg har selv bruge race sko med look klamper i mange år til spinning, men det giver egentlig ikke mening at bruge racesko til spinning !
Den eneste fordel er vel bare at det så passer med ens landevejsbike, så man ikke skal have så mange sko på hylden. Look er en dræber på et vådt gulv efter spinning.

Men der er nu væstenligt bedre at bruge et par gode MTB sko med SPD klamper, så falder man nemlig ikke før/efter spin, heller under udstrækningen. Man kan evt. også have skoene til efterfølgende styrketræning/bænkpres/squat.

Klamperne sidder godt fast, og der er stadig en del sideværs flex, så man ikke smadre sine knæ.

Eneste ulempe jeg kan se er at de typisk er en smule varmere end en par tynde landevejs sko.

NB: ellers har politiken lavet en spin sko test - dog er alle sko race...: http://politiken.dk/tjek/motion/tjekmot ... 889443.ece

EDIT til John: Jeg spinner da hele året, for 6år i træk, som supplement til anden træning.
Last edited by Morten Hartvigsen on 18 Mar 2010, 11:02, edited 1 time in total.
User avatar
John Bo Christensen
Fås den i carbon?
Posts: 1184
Joined: 21 Oct 2007, 12:57
Location: Søborg

Post by John Bo Christensen »

Morten - spinning sæsonen er slut - vi skal ud nu :-)

Mvh John
We apologize for the inconvenience.
User avatar
BoS
Førstevælger!
Posts: 2788
Joined: 27 Nov 2005, 17:28
Location: Nærum
Contact:

Re: Spinning sko - look er out ..

Post by BoS »

Morten Hartvigsen wrote:Jeg skal engentlig bare have nye spin sko, da jeg har solgt de gamle!
Klassisk Hartvigsen :lol: :lol:
T-Shark er (også) den fedeste låge på kirkegården
User avatar
Niels P
3000+ posts = spammer
Posts: 3170
Joined: 28 Sep 2008, 14:25
Location: Virum

Post by Niels P »

Jeg må indrømme jeg har overvejet helt at droppe racerskoene til fordel for MTB også på raceren. De er stort set lige så behagelige at gå i som svømmefødder. Er der noget i vejen for- og er der nogen som kører med MTB sko på raceren???
/Niels
Jakob 'J-Lo' Lohmann
3000+ posts = spammer
Posts: 9937
Joined: 22 Nov 2003, 23:34

Post by Jakob 'J-Lo' Lohmann »

Trædefladen er noget større på bl.a. en look klampe (de 3 skruer placeret i en trekant). Det giver mindre problemer med fødder, når der cykles i mange timer i træk.
User avatar
Niels P
3000+ posts = spammer
Posts: 3170
Joined: 28 Sep 2008, 14:25
Location: Virum

Post by Niels P »

Jakob 'J-Lo' Lohmann wrote:Trædefladen er noget større på bl.a. en look klampe (de 3 skruer placeret i en trekant). Det giver mindre problemer med fødder, når der cykles i mange timer i træk.
Nu er jeg en af dem som har store problemer med fødderne med en mulig nedsunket forfod og jeg får mere ondt i fødderne på racersko sandsynligvis pga. de meget stive såler (Carboing), men kan godt se pointen med fordelingen af trykket over en større flade. Det virker bare modsat på mig eller også er Specialiced (MTB) bare bedre for mine fødder end Shimano (Racersko)
/Niels
User avatar
jesper janum
Ny på Hustleren
Posts: 45
Joined: 22 Nov 2008, 21:47
Location: amager

Post by jesper janum »

Niels.
Jeg køre med en sål der modvirker nedsunken forfod. Der er lavet af en fod otopæ
Sava laver dem eller kaiser sport på fredriksunds vej i brønshøj laver dem også.
MEn øv de koster 12 til 1400 kr.
Hilsen jesper
mudder gør smuk
User avatar
Niels P
3000+ posts = spammer
Posts: 3170
Joined: 28 Sep 2008, 14:25
Location: Virum

Post by Niels P »

jesper janum wrote:Niels.
Jeg køre med en sål der modvirker nedsunken forfod. Der er lavet af en fod otopæ
Sava laver dem eller kaiser sport på fredriksunds vej i brønshøj laver dem også.
MEn øv de koster 12 til 1400 kr.
Hilsen jesper
Tak Jesper. Skal til doktordamen i morgen så må se hvad hun kan finde på (mest sandsynlig en henvisning...)
/Niels
User avatar
Palle 'PS' Madsen
Cykelmyg
Posts: 996
Joined: 19 Jun 2006, 08:26
Location: Roskilde

Post by Palle 'PS' Madsen »

Jeg er glad for at have nogle sko at bytte med.
Et par til spinning/racer, og et par til mtb (begge Specialized).
Har ikke noget problem med look klamperne - jeg har bare et par badesandaler med til før/efter spinning. Faktisk også meget behageligt at komme ud af spinningskoene hurtigst muligt efter en time.

Mht til mine nedfaldne forfødder, så får de bare en gang sportstape rundt om foden, så går det fint.
8)
Ghost mtb / Rivette R6 racer / Asics Kayano
User avatar
Schønberg
Mangler fart
Posts: 2072
Joined: 29 Mar 2005, 12:08
Location: Hellerup

Post by Schønberg »

Havde egentligt ikke tænkt på at bruge MTB sko til spinning, da de oftest er beskidte, og MEGA meget sved og beskidte sko, er ikke den fedeste kombination i et fitnes center.

Men da jeg lige har fået et par nye sprøde Mavic Razor i hvide, tænkte jeg det skal da prøves inden de bliver svinet til på sporet.

Så på med SPD klamperne og ned i sportstaske med dem. Kørte 55 km, i morges, og jeg må sige det var en fornøjelse, skoene er fede og jeg glæder mig til at bruge dem på sporet. Der var ikke den store forskel til LOOK klamperne. Eneste ulempe er, at når jeg skal bruge dem til MTB, skal der Egg Beater klamper under, så det er endnu en variant af klamper, som jo ikke understøttes af spinningcyklerne.

Det smarte med at man kan gå med skoene efter spinning, glemte jeg alt om, og tog skoene af - gammel vane !

De fleste MTB sko er dog for varme til spinning, men finder man en "race" model, er det da en super idé.

F.eks. kan man købe nye MTB sko til vinter spinning, køre dem til nogle måneder og så smadre dem udenfor i mudderet når foråret nærmer sig eller man føler for det.
User avatar
Morten Hartvigsen
3000+ posts = spammer
Posts: 10105
Joined: 28 Nov 2003, 18:47
Location: Værløse

Re: Spinning sko - look er out ..

Post by Morten Hartvigsen »

BoS wrote:
Morten Hartvigsen wrote:Jeg skal engentlig bare have nye spin sko, da jeg har solgt de gamle!
Klassisk Hartvigsen :lol: :lol:
jeg var sgu også selv imponeret :lol:

... jo jo, det var nu også RENE MTB sko jeg tænkte på M:S
Post Reply