Energybar hjemmebag ?

Vores hangout, snak om løst og fast, behøver ikke handle om cykling.
User avatar
Kenny
3000+ posts = spammer
Posts: 3252
Joined: 02 May 2009, 14:48

Energybar hjemmebag ?

Post by Kenny »

Kom med din bedste opskrift på energybar til sommerbrug.

Google giver selvfølgelig en masse opskrifter. Men der er jo ingen grund til jeg sætter konen i gang. Hvis i har gjort arbejdet og afprøvet dem :)

Jeg har absolut ingen sammenlignings grundlag da jeg hidtil kun har brugt High5 energi drik.
Klubmester i Tri-Sprint 2016
User avatar
Jacob Korsholm
Søger sponsor!
Posts: 2609
Joined: 29 Jul 2008, 22:30
Location: Bagsværd

Post by Jacob Korsholm »

For lang tid siden læste jeg dette blog indlæg:
http://kanonkuglen.blogspot.com/2008/04 ... barer.html

Det fik mig til at prøve at lave mine egne. Nu kender jeg intet til energybarer eller indhold, men de goodies jeg fik lavet smagte ganske fint.
Jeg har prøvet et par gange og har eksperimenteret med lidt forskelligt.
Div. nødder
Havregryn
ovenstående har jeg ristet på panden.

Rosiner og diverse tørrede frugter
Vanilje eller kakao efter smag

Har negative erfaringer med tynd sirup ala ahornsirup - det bliver alt for fedtet.

Glæder mig til at se hvad det bliver til.
User avatar
Casper Fabricius
Mudderkonge
Posts: 1845
Joined: 02 Dec 2003, 14:23
Location: Islands Brygge

Post by Casper Fabricius »

bland en dunk Ribena - den holder
User avatar
Peter 'TB'
BOFH
Posts: 1055
Joined: 02 Jul 2008, 11:57

Post by Peter 'TB' »

Casper Fabricius wrote:bland en dunk Ribena - den holder
+1 :)

Eller hyldeblomstsaft, hjemmelavet vel at mærke
Image
User avatar
Gunnar G
Set uden lys
Posts: 1027
Joined: 29 Aug 2009, 13:41
Location: Vanløse

Post by Gunnar G »

Jeg har en meget lavteknologisk tilgang til emnet. Hvis jeg skal ud på en længere tur, hvor en dunk saft ikke giver nok energi, så tager jeg bare en sandwich med ost og skinke, eller et par bananer. Jeg gider ikke længere spise kunstige "energibarrer", og jeg kan ikke se mening i at prøve at lave dem selv.

De har måske sin berettigelse i lange konkurrencer, hvor hvert sekund tæller og man skal kunne sluge mange kalorier på kort tid.
User avatar
Niels P
3000+ posts = spammer
Posts: 3170
Joined: 28 Sep 2008, 14:25
Location: Virum

Post by Niels P »

Casper Fabricius wrote:bland en dunk Ribena - den holder
er den ikke svær at spise uden at få fedtede fingre
/Niels
User avatar
jesper janum
Ny på Hustleren
Posts: 45
Joined: 22 Nov 2008, 21:47
Location: amager

Post by jesper janum »

Dansd vandre lag har en på deres hjemme side. kan huske at den var lidt svær at finde. prøver lige at finde linket senere i dag.Jesper
mudder gør smuk
User avatar
Kenny
3000+ posts = spammer
Posts: 3252
Joined: 02 May 2009, 14:48

Post by Kenny »

Jeg har som sagt brugt High5 drik i en 0,5L dunk og så 0,75L med vand. Men efter et par styrt med en drikkedunk i hånden har jeg nu skiftet til camelbak.
Derfor er Ribena i en dunk ikke en brugbar løsning.

Jeg bruger ikke energitilskud på alle mine ture. Langt fra. Men jeg ved med mig selv at det bliver nødvendig med lidt ekstra energi til feks hotcup 2timers turene....Fordelen ved hjemmelavet vs færdiglavet er selvfølgelig prisen.

Hvordan er jeres erfaringer i øvrigt med bar vs væske?
Som væske bliver det jo tilført løbende og jeg formoder at det optages hurtigere end en bar. Eller tager jeg fejl.

Er der evt. nogen der har prøvet at køre med to poser og to slanger i en camelbak. På den måde ville det være muligt at have Ribena med :)
Klubmester i Tri-Sprint 2016
User avatar
AndreasA
3000+ posts = spammer
Posts: 3665
Joined: 18 Dec 2007, 13:49
Location: 2500 valby
Contact:

Post by AndreasA »

Kenny wrote:Jeg har som sagt brugt High5 drik i en 0,5L dunk og så 0,75L med vand. Men efter et par styrt med en drikkedunk i hånden har jeg nu skiftet til camelbak.
Derfor er Ribena i en dunk ikke en brugbar løsning.

Jeg bruger ikke energitilskud på alle mine ture. Langt fra. Men jeg ved med mig selv at det bliver nødvendig med lidt ekstra energi til feks hotcup 2timers turene....Fordelen ved hjemmelavet vs færdiglavet er selvfølgelig prisen.

Hvordan er jeres erfaringer i øvrigt med bar vs væske?
Som væske bliver det jo tilført løbende og jeg formoder at det optages hurtigere end en bar. Eller tager jeg fejl.

Er der evt. nogen der har prøvet at køre med to poser og to slanger i en camelbak. På den måde ville det være muligt at have Ribena med :)
Jeg har med succes kørt med en Camelback med vand i + en dunk med energidrik i.
på den måde kan man drikke vand på sporet og energi på de bredere stier/grusveje uden at styrte forhåbentlig.
ellers har jeg også med succes guffet Gel'er og druesukker tabletter under løb/langture.
Jeg er aldrig rigtig blevet gode venner med de bar'er der.
synes de er svære at få ned med høj puls og blodsmag i munden.
er faktisk blevet helt oldskool og tager Bounty barer med istedet, de har en perfekt størrelse til en trail-snack

hvad der virker for dig ved du kun selv så du må bare igang med at teste.. jeg så iøvrigt at sure Søren fra dmk på sin blog også havde gjort sig et par tanker om ernæring og mtb'ing: http://mtblog.dk/

Happy hunting
A
"Life moves pretty fast. If you don’t stop to look around once in a while, you could miss it” Ferris Bueller.

http://www.andreasmikkel.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
jesper janum
Ny på Hustleren
Posts: 45
Joined: 22 Nov 2008, 21:47
Location: amager

Post by jesper janum »

Her er det lovede link.
http://www.dvl.dk/617
mudder gør smuk
User avatar
Tobias Sonne
Mangler fart
Posts: 2074
Joined: 07 Aug 2009, 19:50
Location: 2970 Hørsholm

Post by Tobias Sonne »

Lige en smule lån af tråden :oops:

Drikker I under løb? Jeg mener, har man ikke for travlt? Før og efter ok, og måske man burde under, men får I det gjort? Blot nysgerrig, da jeg skal deltage i mit første løb nogensinde til April.
User avatar
Jais
3000+ posts = spammer
Posts: 3304
Joined: 16 Nov 2006, 10:18
Location: Gentofte

Post by Jais »

Tobias Sonne wrote:Lige en smule lån af tråden :oops:

Drikker I under løb? Jeg mener, har man ikke for travlt? Før og efter ok, og måske man burde under, men får I det gjort? Blot nysgerrig, da jeg skal deltage i mit første løb nogensinde til April.
ja, da..
hvis det er meget teknisk er det en fordel at bruge en cammelbag el.l.
men alle skal drikke under et løb...
User avatar
Gunnar G
Set uden lys
Posts: 1027
Joined: 29 Aug 2009, 13:41
Location: Vanløse

Post by Gunnar G »

Jais wrote:...
men alle skal drikke under et løb...
Helt rigtigt er det nu ikke. Til de korte spurter på 60-80 minutter tager jeg ikke noget at drikke med, medmindre der er varmt. Det kan bare ikke svare sig for mig at bruge tid og vægt på det, og jeg synes at have observeret andre ryttere der gør det samme.
Når (hvis) det blivere varmere til sommer bliver jeg nok nødt til at slæbe en dunk med, men det behøves ikke altid.
User avatar
Morten Hartvigsen
3000+ posts = spammer
Posts: 10105
Joined: 28 Nov 2003, 18:47
Location: Værløse

Post by Morten Hartvigsen »

den korte: ved høj ydelse, skal man teoretisk bruge ca. 1.2 liter pr. time (eller 1,6liter for en person på 80kg) + 1 gram sukker pr. kg kropsvægt/pr time = 1 liter/ ca. 65g kulhydrat = 1liter af "noget" energidrik, eller lign.

Bruger selv altid drikke rygsæk, selv til ret korte løb.

Vand under løb er ikke nok, men nogle gange sukker jeg da også selv efter vand, da man bliver lidt træt af sukker smagen, og så er en flaske rar at have. Til spin er det et must med vand/energidrik.
Last edited by Morten Hartvigsen on 12 Mar 2010, 00:45, edited 1 time in total.
User avatar
Tobias Sonne
Mangler fart
Posts: 2074
Joined: 07 Aug 2009, 19:50
Location: 2970 Hørsholm

Post by Tobias Sonne »

Tænker bare, at et typisk løb er vel omkring en time til halvanden.

Når kroppen at kunne yde mindre = dårligere tid, en hvis man ikke holder væsketabet ved lige kontra mervægten?

Og igen, når jeg træner, i disse tider på landevejen :cry: , så kører jeg ca. halvanden time - to timer. Her "når" jeg kun at tage en enkelt slurk, da jeg har for travlt... Pulsen er høj, men det er nedkølingen også pt. så man sveder altså ikke på samme måde. Det har måske også sin del af forklaringen, og så er der måske ikke samme væsketab? eller er det en skrøne?
Post Reply