Begynder cykel

Hvilket udstyr skal jeg købe og hvorfor!? - Whats hot and whats not.
bmbpdk
Ny på Hustleren
Posts: 21
Joined: 22 Jan 2009, 00:11
Location: Struer
Contact:

Begynder cykel

Post by bmbpdk »

Hey alle!

jeg er 100% ny i MTB-kredsen men står snart at skal ud og købe en MTB, og der tænkte jeg at hvis der er nogen der ved noget om det måtte det være jer herinde :-)

Mine krav til den er:

1) max 8.000dkr
2) Støddæmpere i forgaffel
3) skal være behagelig at bruge på såvel skovbund som asfalt
4) skal være nem at vedligeholde (ikke noget med at skal skille en amsse dimser af)
5) skal være muligt at opgradere den (andet sæde, styr osv.)
6) mulighed for at man kan komme en Basta lås på den

jeg ved ikke rigtig hvad jeg ellers skal skrive, da jeg er helt grøn på området, men håber i kan give mig en god start, da der er en del MTB-indenfor 15km af hvor jeg bor

Mvh
Brian
User avatar
Philip Brint
Asfalt nej tak!
Posts: 1372
Joined: 08 Apr 2008, 21:27
Location: Allerød

Post by Philip Brint »

Start med at gå ned i din lokale cykel biks - Webike, Ritter, Ride4Fun el. lign.

Der får du den bedste vejledning, og du er sikker på at få en cykel der passer i størrelsen.

Held og lykke med det!!
Rivette F8
bmbpdk
Ny på Hustleren
Posts: 21
Joined: 22 Jan 2009, 00:11
Location: Struer
Contact:

Post by bmbpdk »

ok mange tak.

er der nogen mærker i kan fraråde?
User avatar
Niels P
3000+ posts = spammer
Posts: 3170
Joined: 28 Sep 2008, 14:25
Location: Virum

Post by Niels P »

som phillip skriver gå til en af de cykelpushere, de har ikke dårlige cykler. Her kan du blive vejledt i forhold til dine behov. Husk også at sætte lidt mammon af til udstyr omkring 2000,- er ikke urealistisk til at starte med afhængig af hvad du vil. En hjelm er minimum, men også sko, bukser m.m. Har selv startet i september for alvor på en rivette H4-1. Regn med at hvis du kører i skoven når der er lidt fugtigt så skal der også lidt udskiftning af sliddele til. Kæde, kasette, kranse, lejer, service til gaffel m.m. det meste er ikke kompliceret at lave, kræver en lille smule specielværktøj og det meste kan googles eller findes som fine instruktionsvideoer på youtube. Er der specifikke spørgsmål så stil dem herinde

Lidt læsestof:

http://www.cykelbasserne.dk/default.aspx?PageID=74114
http://mtb.dk/ (her er rigtig mange spm som dine)
/Niels
User avatar
Jan Lohmann
3000+ posts = spammer
Posts: 3069
Joined: 23 Nov 2003, 20:59
Location: Farum
Contact:

Post by Jan Lohmann »

Philip Brint wrote:Start med at gå ned i din lokale cykel biks - Webike, Ritter, Ride4Fun el. lign.

Der får du den bedste vejledning, og du er sikker på at få en cykel der passer i størrelsen.

Held og lykke med det!!
Mon ikke de har udsalgt endnu? Jeg har set god tilbud, måske er der nogle tilbage 'i stalden'?
Chamois Buttt'r ~ buksecreme u. parabener
User avatar
Niels P
3000+ posts = spammer
Posts: 3170
Joined: 28 Sep 2008, 14:25
Location: Virum

Post by Niels P »

så fandt jeg det link jeg ledte efter. Prøv at læse det vedr tilbehør og valg af cykel:
http://mtblog.terrafirma.dk/#post58
/Niels
User avatar
Morten Hartvigsen
3000+ posts = spammer
Posts: 10105
Joined: 28 Nov 2003, 18:47
Location: Værløse

Post by Morten Hartvigsen »

Find en Ghost eller Rivette hos webike
og glem låsen (brug en wirelås hvis nødvendigt)
bmbpdk
Ny på Hustleren
Posts: 21
Joined: 22 Jan 2009, 00:11
Location: Struer
Contact:

Post by bmbpdk »

jeg er bare mere tryk ved at finde en forhandle i eller nær min egen by, struer, vestjylland, da det er nemmere at komme frem og tilbage og med service osv.

ang. låsen skal den være forsikringsgodkendt da der er mange "suspekte" typer i gaden og vi har før haft indbrud i kælderen og lejligheden er for lille til at den kan stå deroppe...

ang. tilbehør/grej/reservedele har jeg overvejet at købe det her www.chainreactioncycles.com
et virkelig respekteret firma jeg før har handlet meget med da jeg havde min egen grejbutik

Nielspind: mange tak for dit link, den er virkelig informativ og nyttig til en noob som mig :lol:
bmbpdk
Ny på Hustleren
Posts: 21
Joined: 22 Jan 2009, 00:11
Location: Struer
Contact:

Post by bmbpdk »

har igår været nede og købe mig en cykel, Trek 3700 til sølle 2800dkr hos Fri-cykler i struer :-)

Fed service: kom 5 minutter før lukketid men af ligevel havde de 20-30 minutter til at hjælpe mig, først fik jeg af vide at pga påsken at den først ville blive klar om lørdagen, men en time efter ringede de og sagde den var klar, dvs 1½ time efter lukketid :-)

alt ialt inkl. basta forsikringsgodkendt lås og skærme og våd-vejrs-olie blev det 3117dkr

Jeg har nu bestilt diverse dele til den: lygtesæt, støtteben, cykelpumpe

og lavet en hjemmelavet holder til min garmin gps, som jeg vil poste i en anden tråd

men mange tak for hjælpen til jer der hjalp mig :-)
Dalle

Post by Dalle »

Jeg ville personligt have spenderet lidt mere mønt hvis den skal holde til skovture. Men tillykke med den

Dalle
bmbpdk
Ny på Hustleren
Posts: 21
Joined: 22 Jan 2009, 00:11
Location: Struer
Contact:

Post by bmbpdk »

Dalle wrote:Jeg ville personligt have spenderet lidt mere mønt hvis den skal holde til skovture. Men tillykke med den

Dalle
Ja det er rigtigt, men kommer nok til næste år, nu kan jeg bruge denne cykel til at finde ud af hvad mine personlige krav er til den og lærer det hele at kende
"Learning By Fucking Up"
User avatar
Niels P
3000+ posts = spammer
Posts: 3170
Joined: 28 Sep 2008, 14:25
Location: Virum

Post by Niels P »

bmbpdk wrote: Ja det er rigtigt, men kommer nok til næste år, nu kan jeg bruge denne cykel til at finde ud af hvad mine personlige krav er til den og lærer det hele at kende
Pas på - du bliver nemt bidt af det :D
/Niels
bmbpdk
Ny på Hustleren
Posts: 21
Joined: 22 Jan 2009, 00:11
Location: Struer
Contact:

Post by bmbpdk »

hehe :lol:
"Learning By Fucking Up"
User avatar
Niels G Henningsen
3000+ posts = spammer
Posts: 4126
Joined: 16 Jan 2006, 21:03
Location: 2860 Søborg

Post by Niels G Henningsen »

Uanset hvad , så vælg en cykel med skivebremser fra start, det vil du blive glad for...Drop basta låsen og køb en :

http://www.gdssikring.dk/shop/abus-city-chain-311p.html

Som jeg bruger til alle mine cykler (da dem jeg ikke bruger står inde i huset) og dette er accepteret af mit forsikringsselskab.

Altså 1 godkendt lås til flere cykler :D
mvh Niels Henningsen

Jeg er nødvendigvis ikke blot skide arrogant.......
hører bare ikke specielt godt, selv med høreapparater ....
User avatar
Charlotte vM
Bagfra højre-om!
Posts: 1094
Joined: 31 Oct 2006, 18:05
Location: Slangerup

Post by Charlotte vM »

Niels PMC wrote:Uanset hvad , så vælg en cykel med skivebremser fra start, det vil du blive glad for...Drop basta låsen og køb en :

http://www.gdssikring.dk/shop/abus-city-chain-311p.html

Som jeg bruger til alle mine cykler (da dem jeg ikke bruger står inde i huset) og dette er accepteret af mit forsikringsselskab.

Altså 1 godkendt lås til flere cykler :D
Sådan en har jeg også til min MTB - så vidt jeg ved, er det den eneste ikke-fastmonterede lås der er forsikringsgodkendt.
"Pain is temporary, quitting is forever"
Følg livet på landet!
Post Reply