Page 1 of 2
Fast gaffel frA TOKEN.
Posted: 04 Feb 2007, 20:42
by Martin
Fast gaffel fra token..
Jeg har set et par stykker eller flere der kører med fast gaffel.. Kan godt regne den ud med vægten, cyklen slanker sig faktisk et helt kilo, men er det til at holde ud og køre med..
Posted: 04 Feb 2007, 20:49
by Charlotte vM
Ja, der er en del at spare på vægten... Men min første MTB var med fast gaffel, og uanset hvor meget der er at spare på vægten går jeg aldrig tilbage til det!
- Men det er selvfølgelig nok et spørgsmål om smag & behag (og hårdførhed & teknik

)...

Posted: 04 Feb 2007, 21:19
by Viggo
Jeg har selv prøvet at køre med den. I starten føltes det fedt, 1 kg lettere og dejlig stiv på opkørsler, men det gik op for mig at jeg kørte langsommere end med fjeder.
Det skyldtes at den er dårlig på bumpede stykker (rødder, huller, knolde m.v.) og jeg derfor bremsede mere ned og kørte sub-optimal linje.
Derudover er indbygningshøjden 3-4 cm mindre end normale gafler, dvs geometrien ændres drastisk (og der skal en stor stak spacere under frempinden).
Så jeg vil klart fraråde den til XC kørsel.
/Viggo
Posted: 04 Feb 2007, 22:25
by RENE :Der Alte:
Jeg har en stiv gaffel fra Token... Jeg er godt tifreds, jeg har kørt med min i et år... selvfølgelig er det hårdere at køre i "bumlet" tærræn, men i hovedparten af både dustcup og slushcup har mudder været et større problem - end hårde "bumle" spor..
Hvis sporet er tørt (hårdt) eller frossen lukker jeg luft ud af forhjulet så
jeg får lidt "dæmpning", men mister ikke den dejlige kontante styring
- der nok er den største fordel i forhold en fjedergaffel
Det var bare min mening.... Hej
Posted: 04 Feb 2007, 23:06
by Jakob 'J-Lo' Lohmann
Der er ikke menge som har teknik og styrke til at kører hurtigere med en stiv gaffel, de fleste får MEGET mere ud af at smide 1 kg andre steder...
Posted: 05 Feb 2007, 14:14
by Morten Hartvigsen
hvis man nu bruger et fedt fordæk, f.eks. 2,25 eller 2,3 hjælper det vel lidt .... men lad os høre fra flere der har prøvet sådan en gaffel (Per, Bo Skakke)
Posted: 05 Feb 2007, 14:48
by Per Olsson
Jeg kører på stiv token gaffel og det er så fedt , men jeg kører osse med fjeder gaffel låst konstandt på min full. så der var ikke den store forandring for mig ud over vægten, da jeg skiftet cykel . Jeg kørte isstjernen på 1,8 dæk med 3,8 bar i uden problemer ,men jeg ved Grønbæk kører på 2.1 2.2 dæk.

Posted: 05 Feb 2007, 14:49
by Viggo
Udover den manglende affjedring der nok er det største problem, så bliver geometrien ændret markant pgra den lave indbygningshøjde. Cyklen bliver, hvis den ikke er designet til det, meget stejlere med deraf følgende effekt på styreegenskaberne.
Posted: 05 Feb 2007, 14:56
by Dan
Per Olsson wrote:Jeg kører på stiv token gaffel og det er så fedt , men jeg kører osse med fjeder gaffel låst konstandt på min full. så der var ikke den store forandring for mig ud over vægten, da jeg skiftet cykel . Jeg kørte isstjernen på 1,8 dæk med 3,8 bar i uden problemer ,men jeg ved Grønbæk kører på 2.1 2.2 dæk.

3,8 bar...det er højt! Ikke fordi jeg skal blande mig, men jeg kører 2.25" med ca 2 bar eller lidt over. Godt nok tubeless. Det må være en helt anden følelse med 3.8 bar...hopper cyklen ikke over det hele??
Posted: 05 Feb 2007, 14:57
by Jakob 'J-Lo' Lohmann
På flade ruter kan jeg se fordelen (Isstjernen osv) men kroppen udtrættes meget mere med en fast gaffel, så man skal være i super god form, og have en fantastisk teknik og styrke - på tekniske ruter, og i løb over et par timer taber man tid - efter min mening.
Der er jo ikke meget grin i at vinde 3 km i timen i den første time, men tabe 5 km i time pga. træthed i timerne der efter.
Posted: 05 Feb 2007, 15:17
by BoS
Jeg er super glad for min. Som Viggo siger, så er der da tider på nedkørslerne, hvor man misunder dem, der har slæbt deres affjedrings systemer med op på toppen af bakken. Men et løb er jo typisk 95% ligeud- og opkørsler. Kun 5% nedkørsler - rent tidsmæssigt.
Jeg skifter ikke tilbage. Man kan bare træde lidt hårdere på de bumbede stræk, så danser cyklen over forhindringerne (ikke hartvigsen

)
Og geometrien på min cykel er skam ganske fin. Jeg kan ikke se det problem, Viggo skitserer.
Cyklen bliver rigtig god til at klatre med. Især for mig - jeg kan godt lide at stå op i pedalerne på opkørslerne. Så hopper cyklen ikke i affjedringen. Og man skal ikke være i speciel god træning for at køre med den på nedkørsler. Jeg har ikke bemærket noget tidstab i forhold til de andre, jeg kører ned sammen med i løbssammenhæng.
Har du prøvet at køre med den, J-Lo? Jeg bliver stadig kun træt i benene af at køre med stiv gaffel...

Posted: 05 Feb 2007, 15:22
by Per Olsson
Dan wrote:Per Olsson wrote:Jeg kører på stiv token gaffel og det er så fedt , men jeg kører osse med fjeder gaffel låst konstandt på min full. så der var ikke den store forandring for mig ud over vægten, da jeg skiftet cykel . Jeg kørte isstjernen på 1,8 dæk med 3,8 bar i uden problemer ,men jeg ved Grønbæk kører på 2.1 2.2 dæk.

3,8 bar...det er højt! Ikke fordi jeg skal blande mig, men jeg kører 2.25" med ca 2 bar eller lidt over. Godt nok tubeless. Det må være en helt anden følelse med 3.8 bar...hopper cyklen ikke over det hele??
ved det godt og jo den er lidt levende , men jeg kan ikke køre på "halvflade dæk" , hader det. Mine dæk sider har det med at revne pga. tryk. men Isstjernen var det perfekt dæk tryk.
Posted: 05 Feb 2007, 15:25
by Stephan Bak
Med hensyn til dæktryk så er der temmelig stor forskel på hvor meget der skal i hhv 1.8 og i 2.25 dæk. Nok i størrelsen 0.7 bar i forskel. Men 3.8 lyder af temmlig meget!
Posted: 05 Feb 2007, 15:26
by BoS
Og mit dæktryk er som regel lige omkring 30psi 2.25 dæk . Ved ikke lige hvad det er i bar
Posted: 05 Feb 2007, 15:38
by Dan
BoS wrote:Og mit dæktryk er som regel lige omkring 30psi 2.25 dæk . Ved ikke lige hvad det er i bar
Det svarer til 2 bar. Hvilket er lavt med mindre du kører tubeless?