Fast gaffel frA TOKEN.

Forum udelukkende omhandlende ture på mountainbike. Husk at skrive: tid/sted/dato i overskriften.
User avatar
Martin
Nu med dunk!
Posts: 868
Joined: 27 Nov 2006, 22:36
Location: Islands brygge
Contact:

Fast gaffel frA TOKEN.

Post by Martin »

Fast gaffel fra token..
Jeg har set et par stykker eller flere der kører med fast gaffel.. Kan godt regne den ud med vægten, cyklen slanker sig faktisk et helt kilo, men er det til at holde ud og køre med..
User avatar
Charlotte vM
Bagfra højre-om!
Posts: 1094
Joined: 31 Oct 2006, 18:05
Location: Slangerup

Post by Charlotte vM »

Ja, der er en del at spare på vægten... Men min første MTB var med fast gaffel, og uanset hvor meget der er at spare på vægten går jeg aldrig tilbage til det! [-(
- Men det er selvfølgelig nok et spørgsmål om smag & behag (og hårdførhed & teknik :roll: :lol: )... :)
"Pain is temporary, quitting is forever"
Følg livet på landet!
Viggo
Helt uden hænder!
Posts: 92
Joined: 01 Nov 2006, 15:31

Post by Viggo »

Jeg har selv prøvet at køre med den. I starten føltes det fedt, 1 kg lettere og dejlig stiv på opkørsler, men det gik op for mig at jeg kørte langsommere end med fjeder.
Det skyldtes at den er dårlig på bumpede stykker (rødder, huller, knolde m.v.) og jeg derfor bremsede mere ned og kørte sub-optimal linje.
Derudover er indbygningshøjden 3-4 cm mindre end normale gafler, dvs geometrien ændres drastisk (og der skal en stor stak spacere under frempinden).

Så jeg vil klart fraråde den til XC kørsel.

/Viggo
RENE :Der Alte:
Helt uden puls...
Posts: 626
Joined: 10 Oct 2006, 19:37
Location: KØGE

Post by RENE :Der Alte: »

Jeg har en stiv gaffel fra Token... Jeg er godt tifreds, jeg har kørt med min i et år... selvfølgelig er det hårdere at køre i "bumlet" tærræn, men i hovedparten af både dustcup og slushcup har mudder været et større problem - end hårde "bumle" spor..
Hvis sporet er tørt (hårdt) eller frossen lukker jeg luft ud af forhjulet så
jeg får lidt "dæmpning", men mister ikke den dejlige kontante styring
- der nok er den største fordel i forhold en fjedergaffel

Det var bare min mening.... Hej
Rene "Der Alte" fra køge
Check "Team Pronghornracing blog"
nyheder fra det store udland
Jakob 'J-Lo' Lohmann
3000+ posts = spammer
Posts: 9937
Joined: 22 Nov 2003, 23:34

Post by Jakob 'J-Lo' Lohmann »

Der er ikke menge som har teknik og styrke til at kører hurtigere med en stiv gaffel, de fleste får MEGET mere ud af at smide 1 kg andre steder...
User avatar
Morten Hartvigsen
3000+ posts = spammer
Posts: 10135
Joined: 28 Nov 2003, 18:47
Location: Værløse

Post by Morten Hartvigsen »

hvis man nu bruger et fedt fordæk, f.eks. 2,25 eller 2,3 hjælper det vel lidt .... men lad os høre fra flere der har prøvet sådan en gaffel (Per, Bo Skakke)
User avatar
Per Olsson
Bagfra højre-om!
Posts: 1094
Joined: 07 Aug 2005, 17:39
Location: Dragør.

Post by Per Olsson »

Jeg kører på stiv token gaffel og det er så fedt , men jeg kører osse med fjeder gaffel låst konstandt på min full. så der var ikke den store forandring for mig ud over vægten, da jeg skiftet cykel . Jeg kørte isstjernen på 1,8 dæk med 3,8 bar i uden problemer ,men jeg ved Grønbæk kører på 2.1 2.2 dæk.
:wink:
12 timers løb siger du. tror du vi for nogle til at køre et halvt 24 timers løb. citat: Per O
Viggo
Helt uden hænder!
Posts: 92
Joined: 01 Nov 2006, 15:31

Post by Viggo »

Udover den manglende affjedring der nok er det største problem, så bliver geometrien ændret markant pgra den lave indbygningshøjde. Cyklen bliver, hvis den ikke er designet til det, meget stejlere med deraf følgende effekt på styreegenskaberne.
User avatar
Dan
Downhill konge
Posts: 1867
Joined: 01 Oct 2005, 15:03
Location: Værløse

Post by Dan »

Per Olsson wrote:Jeg kører på stiv token gaffel og det er så fedt , men jeg kører osse med fjeder gaffel låst konstandt på min full. så der var ikke den store forandring for mig ud over vægten, da jeg skiftet cykel . Jeg kørte isstjernen på 1,8 dæk med 3,8 bar i uden problemer ,men jeg ved Grønbæk kører på 2.1 2.2 dæk.
:wink:
3,8 bar...det er højt! Ikke fordi jeg skal blande mig, men jeg kører 2.25" med ca 2 bar eller lidt over. Godt nok tubeless. Det må være en helt anden følelse med 3.8 bar...hopper cyklen ikke over det hele??
Jakob 'J-Lo' Lohmann
3000+ posts = spammer
Posts: 9937
Joined: 22 Nov 2003, 23:34

Post by Jakob 'J-Lo' Lohmann »

På flade ruter kan jeg se fordelen (Isstjernen osv) men kroppen udtrættes meget mere med en fast gaffel, så man skal være i super god form, og have en fantastisk teknik og styrke - på tekniske ruter, og i løb over et par timer taber man tid - efter min mening.

Der er jo ikke meget grin i at vinde 3 km i timen i den første time, men tabe 5 km i time pga. træthed i timerne der efter.
User avatar
BoS
Førstevælger!
Posts: 2794
Joined: 27 Nov 2005, 17:28
Location: Nærum
Contact:

Post by BoS »

Jeg er super glad for min. Som Viggo siger, så er der da tider på nedkørslerne, hvor man misunder dem, der har slæbt deres affjedrings systemer med op på toppen af bakken. Men et løb er jo typisk 95% ligeud- og opkørsler. Kun 5% nedkørsler - rent tidsmæssigt.

Jeg skifter ikke tilbage. Man kan bare træde lidt hårdere på de bumbede stræk, så danser cyklen over forhindringerne (ikke hartvigsen :-))

Og geometrien på min cykel er skam ganske fin. Jeg kan ikke se det problem, Viggo skitserer.

Cyklen bliver rigtig god til at klatre med. Især for mig - jeg kan godt lide at stå op i pedalerne på opkørslerne. Så hopper cyklen ikke i affjedringen. Og man skal ikke være i speciel god træning for at køre med den på nedkørsler. Jeg har ikke bemærket noget tidstab i forhold til de andre, jeg kører ned sammen med i løbssammenhæng.

Har du prøvet at køre med den, J-Lo? Jeg bliver stadig kun træt i benene af at køre med stiv gaffel... :-)
User avatar
Per Olsson
Bagfra højre-om!
Posts: 1094
Joined: 07 Aug 2005, 17:39
Location: Dragør.

Post by Per Olsson »

Dan wrote:
Per Olsson wrote:Jeg kører på stiv token gaffel og det er så fedt , men jeg kører osse med fjeder gaffel låst konstandt på min full. så der var ikke den store forandring for mig ud over vægten, da jeg skiftet cykel . Jeg kørte isstjernen på 1,8 dæk med 3,8 bar i uden problemer ,men jeg ved Grønbæk kører på 2.1 2.2 dæk.
:wink:
3,8 bar...det er højt! Ikke fordi jeg skal blande mig, men jeg kører 2.25" med ca 2 bar eller lidt over. Godt nok tubeless. Det må være en helt anden følelse med 3.8 bar...hopper cyklen ikke over det hele??
ved det godt og jo den er lidt levende , men jeg kan ikke køre på "halvflade dæk" , hader det. Mine dæk sider har det med at revne pga. tryk. men Isstjernen var det perfekt dæk tryk.
12 timers løb siger du. tror du vi for nogle til at køre et halvt 24 timers løb. citat: Per O
User avatar
Stephan Bak
Alene i udbrud
Posts: 712
Joined: 28 Apr 2005, 21:22
Location: København / Islands Brygge

Post by Stephan Bak »

Med hensyn til dæktryk så er der temmelig stor forskel på hvor meget der skal i hhv 1.8 og i 2.25 dæk. Nok i størrelsen 0.7 bar i forskel. Men 3.8 lyder af temmlig meget!
Image
User avatar
BoS
Førstevælger!
Posts: 2794
Joined: 27 Nov 2005, 17:28
Location: Nærum
Contact:

Post by BoS »

Og mit dæktryk er som regel lige omkring 30psi 2.25 dæk . Ved ikke lige hvad det er i bar
User avatar
Dan
Downhill konge
Posts: 1867
Joined: 01 Oct 2005, 15:03
Location: Værløse

Post by Dan »

BoS wrote:Og mit dæktryk er som regel lige omkring 30psi 2.25 dæk . Ved ikke lige hvad det er i bar
Det svarer til 2 bar. Hvilket er lavt med mindre du kører tubeless?
Post Reply