Ring med klokken - især på det hvide spor

Vores hangout, snak om løst og fast, behøver ikke handle om cykling.
Post Reply
BoT
Bagfra højre-om!

Ring med klokken - især på det hvide spor

Post by BoT »

Fra http://www.skovognatur.dk/Nyheder/Nyhed ... 1_2007.htm

Dialog giver plads til flere i skoven

Alle grupper er velkomne til at bruge Skov- og Naturstyrelsens arealer, men desværre kan der somme tider opstå konflikter mellem dem, der bruger skovene og naturområderne. Et eksempel er Bidstrupskovene på Midtsjælland, hvor der visse steder skal være plads til både hundeslædekørere, ryttere, folk, der kører på mountainbike og "den stille skovvandrer".

For at løse problemerne har Skov- og Naturstyrelsen holdt et dialogmøde mellem parterne. Og det viste sig, at løsningerne lå lige for. Fremover skal førerne af hunde-slæderne bære en selvlysende, gulgrøn vest med hvide striber og et tydeligt nummer på ryggen, så de nemt kan identificeres. Mountain-bikerne skal på deres side ringe med cykelklokken, når de nærmer sig andre af skovens brugere. Rytterne skal ride i vejsiden og ikke midt på vejen, for det er ikke rart at cykle et sted, hvor der er blevet redet. Enkle – og effektive hensyn.

"For at undgå konflikter er det vigtigt at lytte til de enkelte brugere og deres behov. Det er noget, som vi her i Skov- og Naturstyrelsen hele tiden skal blive bedre til. Tit er det jo bare små ting, der skal justeres, for at alle grupper får en meget bedre oplevelse i skoven", siger skovfoged Hans Jessen fra Skov- og Naturstyrelsen.

Også andre steder i landet holder Skov- og Naturstyrelsen tilsvarende dialogmøder mellem forskellige brugere af arealerne.

"Til de hurtigtkørende aktiviteter som f.eks. hundeslæder og mountainbikere har vi lavet afmærkede ruter. Når vi fysisk adskiller grupperne, nedsætter vi risikoen for konflikter. En anden måde er at adskille dem på bestemte tidspunkter. På den måde får vi mulighed for at tilgodese mange forskellige "kunder" på samme tid", siger Hans Jessen.

---

Det vides ikke hvilke repræsentanter for mtb-sporten der har været til dialogmødet. Husk, at der ikke var noget hvidt spor uden velvillighed fra den nævnte skovfoged.

Om det faktisk hjælper at ringe med klokken kan så diskuteres. Ofte føler man, at man både forskrækker og forstyrrer mere, når man bruger den, end når man lister stille forbi og hilser pænt. Det er dog vigtigt at vide, at folk forventer at klokken bruges konsekvent (ihverfald syd for Køge).

Heldigvis slap vi denne gang med at skulle ringe med vores små spedalskhedsklokker. Endnu tvinges vi ikke til at skulle råbe "Pas på - går ikke over sporet - her kommer cikkelister" og endnu er vi ikke tvunget til at iføre os gulgrønne veste ... Hustlerne undtaget forstås ;-)
Stephan Bak
Alene i udbrud

Post by Stephan Bak »

Udemærket initiativ! Selv om det nu nok er de færreste der har en klokke monteret :shock: Men jeg så i øvrigt for nylig at Jannik havde en lille fiks en der lige kan monteres med en kraftig elastik - også praktisk når man ofte kører igennem byen i myldertiden.

Selv tror jeg nu det vigtigste er sætte farten ned og liste forbi når der køres på fælles mtb spor. Familier med små børn synes næppe at det er fedt med et kort klimt med klokken og så fuld skrald forbi :twisted:
Image
Dan
Downhill konge

Post by Dan »

Tak for indlægget...men hvem f..... kører med ringeklokke??? :-k
jannik 'lordy' stuhr
Bagfra højre-om!

Post by jannik 'lordy' stuhr »

det gør jeg ;)

for alles skyld
Anders Kirchhoff
Nu med støttefod

Post by Anders Kirchhoff »

Jeg kører såmænd også med ringeklokke. Den vejer vistnok lige omkring 10 gram, så det går nok an.
Jeg er mest til sportsgrene, hvor der holder en ambulance for ende af bakken!
Charlotte vM
Bagfra højre-om!

Post by Charlotte vM »

Det var da et godt initiativ - dialog fremfor forskellige grupper der bare går og er "sure" på hinanden! :)

Jeg har jo været på "den anden side" så jeg ved at MTB´ere er lige så irriterende for rytterne, som de er for os - forskellen er bare at de ikke risikerer at komme alvorligt til skade hvis vi bliver forskrækkede når de kommer - det gør vi altså (bare se BT´s forside i går...), så især dér er det vigtigt at bruge klokken eller på anden måde gøre opmærksom på sig selv; lad være med at forsøge at "liste forbi" en hest! :)

/Charlotte

P.S. Man kan få klokker der bare lige kan klikkes af/på.... :wink:
"Pain is temporary, quitting is forever"
Følg livet på landet!
Stephan Bak
Alene i udbrud

Post by Stephan Bak »

Charlotte von Moos wrote:
P.S. Man kan få klokker der bare lige kan klikkes af/på.... :wink:
Havde du ikke et link :wink:

Image....Link: klokke 15,-
Image
Lasse Sundahl
Ny på Hustleren

Post by Lasse Sundahl »

Jeg tillader mig at komme med et indlæg i jeres forum, selvom jeg er fra en konkurrerende klub :D

Det hvide spor er vores faste træningssted, og vi ville gerne have været med til dialogmødet med skovfogden, rytterne, slædekørerne og alle de andre. Men skovfogden glemte at invitere Hvalsø MTB, og vi blev først klar over arrangementet for sent til at reagere. Så vidt jeg ved deltog Roskilde MTB imidlertid.

Vores faste, fælles træningstid ligger søndag morgen fra 8-10. På den måde har vi meget dag tilbage, OG vi kommer før de fleste andre brugere af skoven.

Det med ringeklokken er en god ide - selvom jeg vil prøve at gemme den godt (det er altså noget usexet).

Mange hilsner

Lasse fra Hvalsø MTB

PS - Hvis I har lyst til en guided tur i vores herlige skov (der er meget andet end det hvide spor), må I sige til. Post evt. et indlæg på www.hvalsoe-mtb.dk
Hvalsø MTB
Stephan Bak
Alene i udbrud

Post by Stephan Bak »

Hej Lasse og velkommen til.

Det er kun dejligt, at der er andre end os selv der deltager på boardet.

Guidet tur? Det lyder bare super! Det tror jeg bestemt vi er interesserede i engang i løbet af foråret!
Image
Palle 'PS' Madsen
Cykelmyg

Post by Palle 'PS' Madsen »

Go ide.
Ghost mtb / Rivette R6 racer / Asics Kayano
Dan
Downhill konge

Post by Dan »

Hej Lasse. Fint indlæg. En guided tur kunne være kanon. Jeg har kørt et par gange på det hvide spor og det er rigtigt sjovt og udfordrende.
Hanne
Med nyvasket cykel

Post by Hanne »

Jeg har kørt en 1/3 del af det hvide spor i regnvejr - det er ret svært skulle jeg hilse at sige - men jeg er klart med på en tur

/H
Hvis alt er under kontrol - så kører du for langsomt.
http://cykelmyginden.blogspot.com/
Morten Hartvigsen
3000+ posts = spammer

Post by Morten Hartvigsen »

Dan wrote:Hej Lasse. Fint indlæg. En guided tur kunne være kanon. Jeg har kørt et par gange på det hvide spor og det er rigtigt sjovt og udfordrende.
Jeg kender det også rimeligt godt selvom der går noget tid imellem jeg besøger det. Men ja, det er klart det mest tekniske i forhold til det blå, og røde spor. Ihvertfald er der nogle meget tricky passager som det alrdik er lykkedes mig at komme op ad.
Jakob 'J-Lo' Lohmann
3000+ posts = spammer

Post by Jakob 'J-Lo' Lohmann »

Jeg skal med rundt på den hvide sammen med Hvaløs-drengene, måske vi bare skal finde en dato på tværs af de 2 klubber, kan jo godt være om nogle mdr? Graff har også snakket om en klubtur til sporet flere gange.

Hvalsø kan jo tage weberen med? ;) (hvis vi kommer med forårssolen)
Morten Hartvigsen
3000+ posts = spammer

Post by Morten Hartvigsen »

måske vi (Klaus & jeg) tager derned efter Nissan Nivara Campen er afsluttet d. 3 Feb., dvs. kl. 14, kun måske....
Post Reply