Vallåsen Down Hill lørdag 3. august

Forum udelukkende omhandlende ture på mountainbike. Husk at skrive: tid/sted/dato i overskriften.
Post Reply
Mikkel Henningsen
Bjergrytter af statur

Vallåsen Down Hill lørdag 3. august

Post by Mikkel Henningsen »

:party: Skal du med til Sverige og lege? :party:

Hvad er Vallåsen Down Hill :?:
:arrow: Vallåsen er en lille bikepark, tidl. ski-løjpe, der har 1 stolelift og 1 slæbelift (til det samme sted).
Der er ansat rigeligt unge mennesker, til at løfte din egen (eller leje enduro cykel) af og på liften (den hænger i sadlen på en bøjle på siden).
Der er ca. 9 spor ned, og man kan sagtens få en hel dag til at gå med bare at gentage 2-4 af dem.
:arrow: https://vallasen.se

Er det svært / farligt :?:
Det er kun så farligt, som man gør det til.
Sporene er farve-gradueret i sværhedsgrad fra grøn (nemt) til sort (svært), og de rykkede sværhedsgraden en op for flere af mellemsporene, da de byggede den nyeste grønne linje; så nogle af de blå er i virkeligheden også lidt grønne.
Sporene varierer fra grus-belagt, ikke så stejlt, berms og rollers over "natur" spor m. sten og rødder til hop&drop spor m. table tops, drops og træ-features.
Stort set alt kan køres med jord-kontakt, hvis man ikke vil have luft under hjulene, og sporet er for langt det meste bygget, så du får hjælp af det (dvs. nedadskrånende landing, materiale på bagsiden af drops så de kan rulles, table tops i stedet for gaps etc.)

Cykel og udstyr :?:
Slagteren, Søren K og Peter Hjort har kørt på deres egne trail / enduro cykler, som man sagtens kan komme ned ad sporene med, hvis man har øvet sig på teknik hjemmefra. Selv har jeg altid lejet en cykel deroppe fordi
- Så risikerer jeg ingen skader på min egen cykel
- Det er nemt ifht transport
- Det koster kun ca. 900SEK
- Man får så meget hjælp af en "ægte" enduro / DH cykel: Kæmpe affjedring, kæmpe bremser, kæmpe dæk og knopper og en geometri, der redder næsten alle kørefejl ifht. vægtforskydning og tyngdepunkt.

Hvad giver det mig :?:
- Det er selvfølgelig vildt sjovt at køre nedad og komme gratis op med lift. En ren tur i tivoli :D
- Mulighed for at samtale og hygge for foden af bakken og i liften uanset forskel i kondital og størrelse på lår; det er en super social måde at være på cykeltur på.
- Så giver det også en mulighed for i "ro og mag" at øve teknik: Der er flere gentagelser, man skal ikke træde imens, features er større, så man har bedre til at vægtforskyde etc.
- Det giver perspektiv på, hvad der egentlig er stejlt og vidt: Hareskoven, Geels og Rude ser noget mere teknisk overkommelige ud på bagkant af en tur til Sverige.

Er det dyrt :?:
Nej, men en dagsudflugt koster selvfølgelig.
- Transport til/fra (Bil + bro el. færge)
- Cykelleje (inklv. full face hjelm, rygskold, handsker, knæ- og albuebeskytter)
- Liftkort
- Forplejning
Jeg budgetterer m. ca. 1.000 - 1.500DKK
It's not whether you get knocked down, it's whether you get up. - Vince Lombardi
Jais
3000+ posts = spammer

Re: Vallåsen Down Hill lørdag 3. august

Post by Jais »

Lidt ærgerligt at i har planlaget det på den samme dag som vi kører coast to coast.......
Last edited by Jais on 02 Jul 2024, 14:31, edited 1 time in total.
Mikkel Henningsen
Bjergrytter af statur

Jais wrote: 02 Jul 2024, 14:18 Lidt ærgerligt at i har planlaget det på den samme dag som vi kærer coast to coast.......
Yes, det er træls.
Vi tog udgangspunkt i hvornår min og Sørens kalender gav det bedste (eneste) match og tænkte, at målgrupperne måske ikke helt overlappede.
It's not whether you get knocked down, it's whether you get up. - Vince Lombardi
Claus Wagner
Fuldblods MTB'er

Post by Claus Wagner »

Lyder godt men er desværre ferieramt
det plejer at være" viel spass"
INTET ER UMULIGT FOR DEN DER BÆRER VILJEN I HJERTET!
MichaelRasmussen
Med nye kabler

Post by MichaelRasmussen »

God ide. Jeg er bortrejst på det tidspunkt, så det bliver uden mig.

Jeg har kørt deroppe på en hardtail med 120 foran. Jeg kom op og så, at der var et spor, der hed Lille Kyckling. Kylling, det er lige mig, så jeg kørte afsted. Jeg har aldrig været på skiferie, så jeg lagde ikke mærke til, at der var en sort prik ved navnet. Udover det er det det sorteste af de sorte spor, så da jeg kom ned, lugtede jeg af puha.
Resten af dagen hyggede jeg mig gevaldigt på min hardtail, og af og til er det sådan en, jeg bruger deroppe. Sten og rødder er bare større på en hardtail end på end sofa-DH-cykel.

God tur og alt det dér.
En mand af 1000 ord.
Jan D
3000+ posts = spammer

Post by Jan D »

Under forudsætning af min skulder er groet sammen til den tid, så er jeg da på.
Jan D
Mikkel Henningsen
Bjergrytter af statur

Jan D wrote: 02 Jul 2024, 17:53 Under forudsætning af min skulder er groet sammen til den tid, så er jeg da på.
God bedring 8)
Jan D
3000+ posts = spammer

Post by Jan D »

Mikkel Henningsen wrote: 02 Jul 2024, 18:07
Jan D wrote: 02 Jul 2024, 17:53 Under forudsætning af min skulder er groet sammen til den tid, så er jeg da på.
God bedring 8)
Tak - det er ikke så alvorligt...
Regner da med at være klar :D
Jan D
MikkelJakobsen
Ny på Hustleren

Post by MikkelJakobsen »

Jeg er frisk! :)
Mikkel Jakobsen
Jan D
3000+ posts = spammer

Post by Jan D »

Jeg må desværre melde fra til på lørdag :cry:
Jeg har forhåndsbooket DH-cykel og udstyr, så hvis der er en, som ikke har gjort det... og skal bruge cykel/udstyr.
Så giv gerne lyd :mrgreen: - så er det dit for 900 SEK
Jan D
Mikkel Henningsen
Bjergrytter af statur

Jan D wrote: 30 Jul 2024, 08:26 Jeg må desværre melde fra til på lørdag :cry:
Jeg har forhåndsbooket DH-cykel og udstyr, så hvis der er en, som ikke har gjort det... og skal bruge cykel/udstyr.
Øv Jan, vi må gøre come back deroppe en anden god gang
Jan D
3000+ posts = spammer

Post by Jan D »

Mikkel Henningsen wrote: 30 Jul 2024, 14:56
Jan D wrote: 30 Jul 2024, 08:26 Jeg må desværre melde fra til på lørdag :cry:
Øv Jan, vi må gøre come back deroppe en anden god gang
Ja tak :)
Husk at sige, hvis der skulle være en, der vil købe cykel & armour reservationen...
Jan D
Post Reply