Hvad er Vallåsen Down Hill

Der er ansat rigeligt unge mennesker, til at løfte din egen (eller leje enduro cykel) af og på liften (den hænger i sadlen på en bøjle på siden).
Der er ca. 9 spor ned, og man kan sagtens få en hel dag til at gå med bare at gentage 2-4 af dem.

Er det svært / farligt

Det er kun så farligt, som man gør det til.
Sporene er farve-gradueret i sværhedsgrad fra grøn (nemt) til sort (svært), og de rykkede sværhedsgraden en op for flere af mellemsporene, da de byggede den nyeste grønne linje; så nogle af de blå er i virkeligheden også lidt grønne.
Sporene varierer fra grus-belagt, ikke så stejlt, berms og rollers over "natur" spor m. sten og rødder til hop&drop spor m. table tops, drops og træ-features.
Stort set alt kan køres med jord-kontakt, hvis man ikke vil have luft under hjulene, og sporet er for langt det meste bygget, så du får hjælp af det (dvs. nedadskrånende landing, materiale på bagsiden af drops så de kan rulles, table tops i stedet for gaps etc.)
Cykel og udstyr

Slagteren, Søren K og Peter Hjort har kørt på deres egne trail / enduro cykler, som man sagtens kan komme ned ad sporene med, hvis man har øvet sig på teknik hjemmefra. Selv har jeg altid lejet en cykel deroppe fordi
- Så risikerer jeg ingen skader på min egen cykel
- Det er nemt ifht transport
- Det koster kun ca. 900SEK
- Man får så meget hjælp af en "ægte" enduro / DH cykel: Kæmpe affjedring, kæmpe bremser, kæmpe dæk og knopper og en geometri, der redder næsten alle kørefejl ifht. vægtforskydning og tyngdepunkt.
Hvad giver det mig

- Det er selvfølgelig vildt sjovt at køre nedad og komme gratis op med lift. En ren tur i tivoli

- Mulighed for at samtale og hygge for foden af bakken og i liften uanset forskel i kondital og størrelse på lår; det er en super social måde at være på cykeltur på.
- Så giver det også en mulighed for i "ro og mag" at øve teknik: Der er flere gentagelser, man skal ikke træde imens, features er større, så man har bedre til at vægtforskyde etc.
- Det giver perspektiv på, hvad der egentlig er stejlt og vidt: Hareskoven, Geels og Rude ser noget mere teknisk overkommelige ud på bagkant af en tur til Sverige.
Er det dyrt

Nej, men en dagsudflugt koster selvfølgelig.
- Transport til/fra (Bil + bro el. færge)
- Cykelleje (inklv. full face hjelm, rygskold, handsker, knæ- og albuebeskytter)
- Liftkort
- Forplejning
Jeg budgetterer m. ca. 1.000 - 1.500DKK