Mikkel siger det meget godt, Startområdet var faktisk Hotel Vejlsøhus ! Jeg valgte Gravel udgaven, og det var en fin tur i en utroligt flot natur, og knapt så udfordrende som info mails lagde op til... Men fin balance mellem regulær gravel, noget asfalt ( gammelt jernbane trace) og mod slutningen noget mere udfodrende med stejle bakker og mindre grusstier... Ruten var på GPS med enkelte markeringer samt et depot , og det gik ok, men alligevel sjovt ar se "Lemminge effekten" først på ruten, hvor alle blindt stolede på første mand, selvom han ikke lige havde styr på ruten.... Efter nogle km havde det sat sig i mindre grupper, jeg var - som ældste deltager - så heldig, at kunne slå følge med et par lokalkendte fra omkring km 10'ish og til mål . I dages anledning havde jeg taget mine Elite letvægtsflasker på cyklen... Don't , de passer ikke i Pronghorns carbon stativer, og mistede en efter 25 km og den anden med cirka 15 km til mål. At vi så var ualmindeligt heldige med vejret, gjorde det jo til en win win oplevelse... et par grader,sol og ikke megen vind.
fra deres mail :
Kære GRAVEL deltager,
Tak for din tilmelding til SilkeborgMTB Gravel 2024. Vi er utroligt glade for, at du har valgt vores Gravel-event, og vi håber meget på, at du får en fed oplevelse. Vi har arrangeret MTB løb i mere end 29 år, men vi er lidt grønne på Gravel – så selvom vi har gjort os umage, kommer der sikkert nogle fejl, og vi håber på din forståelse.
Vi har forsøgt at gøre denne dag til noget ganske specielt for alle, der bare elsker at hoppe på Gravelcyklen for at nyde naturen og opleve de mange spændende og udfordrende steder. Vi er også tro mod Gravel ideen og har derfor pillet konkurrenceelementet ud – ingen tidtagning og intet startnummer. Du får derimod en chip som skal sidde på hjelmen – så vi ved at du er kørt ud på ruten og om du er kommet i mål. Vi vil gerne passe på dig.
Det er Danmarks største sammenhængende skovområde, der bindes sammen på kryds og tværs af grusveje, skovstier, gl. jernbanespor og single tracks, så̊ du kan godt glæde dig. Men det er også̊ et hårdt terræn med masser af bakker og drænende underlag især med alt det vand vi har fået. Husk derfor at dosere kræfterne fornuftigt undervejs.
Vi vil indtrængende bede dig følge ruten, overholde færdselsreglerne og lade være med at smide dit affald i naturen.
Vi har med denne info. forsøgt at samle al den information, vi tænker, du får behov for. Har du efterfølgende gode råd eller konstruktiv kritik, er vi bestemt lydhøre over for dette.
Vi ønsker dig en super dag ud i vores dejlige natur. Pas på dig selv og de øvrige deltagere + alle de andre der også nyder naturen - og spred en masse god ”Gravelkarma”.
Praktisk information
Ruten:
Offentliggøres torsdag på
www.silkeborgmtb.dk og på løbets Facebook profil. Husk, at det først og fremmest er et motionsløb, hvor der skal være plads til alle. Giv plads, når det er muligt, hvis nogen vil overhale.Hvis du skal overhale andre deltagere, tal pænt og kør forbi, når det er muligt. Sidste målgang/ cutt off tid er kl. 15.15
I det følgende finder du yderligere information om ruten - særlige kørselsforhold og steder, du skal være særligt opmærksom på. Se det hele godt igennem, så̊ du undgår uheld.
Alt information omkring parkering, toiletter, omklædning, indskrivning m.m. kan ses på
www.silkeborgmtb.dk
Glidende / sivende start mellem kl. 10.00 og kl. 10.30
For at sikre en god og smidig afvikling af turen for alle deltagere, vil der være en glidende start på Gravel ruten. Vi har valgt det sådan for at undgå̊, at alt for mange ryttere kommer samtidig ind på de første stigninger. Desuden nedsætter vi "belastningen" med store ryttergrupper på forskellige sektioner.
Er der alt for store grupperinger der vil af sted samlet ved starten, forbeholder vi os ret til at sende folk af sted i grupper af max. 10 ryttere af gangen med op til 3 minutters interval. Vi håber dog, at deltagerne på egen hånd formår at "sive" ud på ruten - løbende og i små̊ grupper - i det afsatte tidsrum.
OBS: Hvis du kører fra inden afslutningen
Vælger du af en eller anden grund at køre fra eller tage hjem uden at blive registreret i målområdet, vil vi indtrængende bede dig om at give besked til de ansvarlige.
Ruterne går gennem meget store skovområder, og vi vil gerne være helt sikre på, der ikke ligger tilskadekomne eller kører vildfarne og udmattede deltagere rundt ude på ruten efter løbets afslutning.
Depot:
· Hampen Sø (efter ca. 40 km): Vand, energidrik, energibar.
· Mål – sandwich, kaffe, vand
Vigtig kørselsinformation hvor der kan opstå farlige situationer:
Udkørsel ved Horsensvej på cykelsti med modkørende trafik. Kør forsigtigt frem til Søbadet.
VIGTIGT – DU SKAL IKKE UD PÅ A13 !!
I Hjøllund kommer du vinkelret ud mod A13 – du skal skarpt til højre og følge stien igennem bommen ind i skoven – følg cykelstien i Hjøllund forbi købmanden (dobbelt rettet cykelsti) PAS på i rundkørslen – Din GPS kn vise at du er af ruten.
FARLIGT!! Passage af Gjessøvejen i bunden af Gjessøbakke
Skolestien i Virklund – pas på øvrige færdsel/beboere. Bom ved udkørsel til Vesterlundvej.
Der er væltet træer i skoven og så måske skal du af cyklen
Vi anbefaler:
at man kører på en gravel- eller crosscykel med mindst 33 mm dæk. Ruten vil være meget vanskelig at gennemføre på racercykel med 28 mm dæk.
at dækkene ikke er alt for slidte og har et godt mønster, da der flere steder er stigninger op imod 15% og stejle nedkørsler med løst grus.
at have forskelligt grej med på turen til at ordne cyklen med. Du kommer til at cykle gennem nogle ret store skovområder med god afstand til bebyggelse og kan derfor komme til at trække/bære din cykel langt.
at du tager en powerbank med. Du skal selv finde vej via GPS, og du skal være ude på ruten i mange timer.
at du kører med to store drikkedunke. Der er depot efter ca. 40 km.
Tjekliste: ”self-supported event”
Fuldt opladet mobiltelefon.
Fuldt opladet cykelcomputer med gpx-filen over ruten.
Powerbank og ledning, hvis du får behov for strøm til cykelcomputeren undervejs.
2 store drikkedunke (750 ml).
Kædeskiller og samleled.
2 slanger.
Pumpe og/eller CO2 patroner.
Evt. ekstra quick-lapper.
Dækjern.
Kraftige plasticstrips.
Evt. ekstra gear drop til bagskifteren.
Der var så alligevel tider og placeringer på Sportstiming

se evt :
https://www.strava.com/activities/10979921356/analysis