Adventure Race (begynder)

Vores hangout, snak om løst og fast, behøver ikke handle om cykling.
User avatar
Kenny
3000+ posts = spammer
Posts: 3252
Joined: 02 May 2009, 14:48

Post by Kenny »

@Casper Du skal ikke hænge dig så meget i hvad jeg kalder ting :D Jeg skal bruge en dims til ryggen med vandblære ala camelbak, med plads til lidt tøj og div :?

Shiiiit raptor ser fed ud, men de koster det dobbelte af en camelbak og så vejer de lidt over 800g Det lyder af meget.

Octane syntes jeg bla. var smart fordi den kunne justeres i kapacitet. Men det kan raptor jo også blot med stropper, og hvis jeg ser mig for kan det fleste vel justeres med stropper.

Du mener at octane 18x er for stor, men raptor 14/18 er jo samme størrelse.

Hagløft Endurance ser umiddelbart ikke så interessant ud for mig.

Udfordringen er at finde en taske, med vandblære, der ikke er for stor og egner sig både til mtb og løb.

@Rasmus......Giv du den bare gas. Vindertiden forventes at være 7timer :lol:

@Schønberg Vi har valgt eventur turen på www.s-t-a-r.dk

@Jimmy stil du bare op med din ræv. 1½cm skulderstropper bliver du glad for :lol:
Klubmester i Tri-Sprint 2016
User avatar
Schønberg
Mangler fart
Posts: 2072
Joined: 29 Mar 2005, 12:08
Location: Hellerup

Post by Schønberg »

@ Jimmy - Den sender jeg også trygt min datter i skole med hver dag :D
User avatar
Rasmus Birk
1 omgang efter
Posts: 688
Joined: 08 Jun 2007, 11:28
Location: Vedbæk

Post by Rasmus Birk »

@Kenny - jeg regner da bestemt også med at vi vinder :shock:

Sidste år lånte jeg en taske, men normalt bruger jeg en forholdsvis lille Camelbak, og jeg tror egentlig godt at den kan håndtere det jeg mener vi skal have med. Jeg regner f.eks. ikke med at skulle have skiftetøj med rundt under løbet.
Sidste år var vi flere gange i vandet, og det var i det samme tøj som vi efterfølgende cyklede videre i.
Men det kan selvfølgelig afhænge af hvordan vejret ser ud op til løbet. Hvis det er koldt og regner, så kan det da godt være at det ville være rart med en tør trøje og rene sokker på et tidspunkt.

Et par poser med udkogt pasta og lidt andet godt kan sagtens være i min Camelbak sammen med et par løbesko der kan spændes fast på ydersiden.

Men lad os nu mødes her en gang i næste uge, så kan vi bedre få afstemt hvad vi skal have med hver især, og teste om det kan være i vores respektive rygsække.

@Kasper: Hvad plejer I at have med i rygsækken på jeres ture?
Savner af og til det orange lyn
User avatar
Casper Ortvald
Set på landevejen!
Posts: 1741
Joined: 18 Nov 2006, 20:32
Location: Syvstjernen
Contact:

Post by Casper Ortvald »

Rasmus Birk wrote:@Kasper: Hvad plejer I at have med i rygsækken på jeres ture?
Hvis det er mig der betegnes med dette navn, såååå... ;)

Generelt så lidt som muligt... :) man slæber hurtigt aaaalt for meget Crap med. Som du selv husker så var vi meget i vandet... men der var ikke rigtigt behov for at skifte t-shirt sokker osv...

ALT hva der skal bruges på cyklerne.. slanger, tool, lidt energi, pumpe osv... sættes direkte på cyklerne.

Alt det udstyr man SKAL ha med sig rundt, ligger vi ofte i samme rygsæk, og så fordeles de ekstrating man har i de to andre.
Så kan man smide de to uligegyldige rygsække ved stjerneløb, og man slipper for at slæbe rundt på unødig vægt.

Af mad og energi, tager vi faktisk mindre og mindre af gel og bar med... Pastabomber er vejen frem, bedre for mave og nemme at ha md at gøre.

Jeg havde IKKE drikkeblære i min rygsæk sidst, den var primær rygsæk og vi havde så en flaske med os på div løb... både ok at løbe med, samt at den kan sidde i sidelommen. jeg havde så to flasker på cyklen.

småting som en lommeregner, saks, sports tape, et par elastikker etc kan være en ide.

Husk at øve lidt Bike'nRun inden i skal afsted, det er meget rart at få styr på hvorlangt man skal cykle frem, hvordan cyklen IKKE efterlades osv.

Oftes når man har inliners osv med, bliver de kørt til en post... go ide kan være at smide lidt af maden i støvlerne, sammen med et sæt friske sokker (også godt at se frem til)
'''You're just jealous because the voices only talk to me.'''
User avatar
Kenny
3000+ posts = spammer
Posts: 3252
Joined: 02 May 2009, 14:48

Post by Kenny »

@Rasmus min camelbak vel 3L til opbevaring. Det er så lidt at det ene rum er fyldt op bare der er slange og multitool i. Ja det kommer på cyklen som Casper siger. Ud over det er der et rum mere i samme str. og et mesh rum.
Der ud over er der ikke hofte strop. Så jeg tror ikke den er så god at løbe med.

@Casper Jeg har tænkt på at smide et depot ved cyklen osv. Men vi ved jo ikke om vi først skal bruge cyklen sidst i løbet. Så er det lidt surt at stå uden mad fek. de første 5timer.

Bike n run er nemt. Jeg cykler, Rasmus og Jimmy løber :lol:

Nu har jeg siddet og kigget på den raptor siden du nævnte den. Jeg er sgu blevet forelsket. Jeg håber virkelig at vi finder ud af vi skal have så meget med hver i sær at jeg bliver nød til at købe den.
Nu er problemet bare at den ikke umiddelbart er hjemme i de danske butikker, så jeg kan se den inden jeg bestiller den i uk.....det gaaaas.....men det ville fedt hvis den var hjemme i den dansk butik, så jeg kunne forhandle en god pris inden jeg pillede ved den.
Klubmester i Tri-Sprint 2016
User avatar
Casper Ortvald
Set på landevejen!
Posts: 1741
Joined: 18 Nov 2006, 20:32
Location: Syvstjernen
Contact:

Post by Casper Ortvald »

Kenny wrote:@Casper Jeg har tænkt på at smide et depot ved cyklen osv. Men vi ved jo ikke om vi først skal bruge cyklen sidst i løbet. Så er det lidt surt at stå uden mad fek. de første 5timer.
Er ikke helt sikker på hva du mener med depot ?!'

I kommer med 98% sikkerhed til at være i nærheden af cyklen hele dagen.

så læste jeg lige på siden igår, at i skal have alt med jer fra start, så det lyder somom i skal starte med at cykle.. men ofte går hele løbet via MTB-O til og fra poster hvor der så kan ske forskelligt...

Ang. Rygsække.. Rasmus, hvis jeg ikke selv skal deltage er du velkommen til at lade din camelbag ligge derhjemme og låne min Hagloft
'''You're just jealous because the voices only talk to me.'''
User avatar
Kenny
3000+ posts = spammer
Posts: 3252
Joined: 02 May 2009, 14:48

Post by Kenny »

Med depot mener jeg at ligger en taske ved cyklen, med mad, tøj osv.

På 4timers mtb kan man/jeg klare mig med lidt energidrik og/eller gel/bar. Hvor jeg alt i alt kommer ud med et energiunderskud. Men hvad kræver det at være aktiv i 7-10timer. Skal kcal man forbrænder gå lige på med det der kommer ind for ikke at gå kold sidst på dagen?
Jeg forbrænder noget der ligner 800kcal i timen. Det er alligevel en del i løbet af så mange timer og ikke umiddelbart noget der kan indtages i form af energi produkter.....Ja jeg kan godt se at i snakker om pasta. Men der skal vel regnes lidt på hvor meget der skal ind for ikke at overspise.....

I dag tog jeg 20km på cyklen, skiftede til 4km løb. Jaja det er ikke meget, men det er første gang jeg prøver at blande cykel og løb. Jeg løb i cykeltøjet og var positivt overrasket over at løbe i cykelbukser.
Klubmester i Tri-Sprint 2016
User avatar
AndreasA
3000+ posts = spammer
Posts: 3666
Joined: 18 Dec 2007, 13:49
Location: 2500 valby
Contact:

Post by AndreasA »

Kenny wrote: Nu har jeg siddet og kigget på den raptor siden du nævnte den. Jeg er sgu blevet forelsket. Jeg håber virkelig at vi finder ud af vi skal have så meget med hver i sær at jeg bliver nød til at købe den.
Nu er problemet bare at den ikke umiddelbart er hjemme i de danske butikker, så jeg kan se den inden jeg bestiller den i uk.....det gaaaas.....men det ville fedt hvis den var hjemme i den dansk butik, så jeg kunne forhandle en god pris inden jeg pillede ved den.
Friluftland plejer at have massere af Osprey produkter hængene, også Raptors.
Jeg har købt min Raptor der og den er FEEEEEED...!!
Generalt sidder Osprey's bare godt..!

Go' AR-tur
"Life moves pretty fast. If you don’t stop to look around once in a while, you could miss it” Ferris Bueller.

http://www.andreasmikkel.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Kenny
3000+ posts = spammer
Posts: 3252
Joined: 02 May 2009, 14:48

Re: Adventure Race (begynder)

Post by Kenny »

@Andreas På nettet har de kun raptor 10, men det er da muligt at de har dem i butikken.

Jeg har læst lidt reviews og brugeranmeldelser. Flere klager over at blæren lækker efter få ture og andre mener at den stive ryg i tasken gør at den kun støtter på et enkelt punkt på ryggen når man sidder på cyklen. Der ud over kan jeg finde noget på hvordan den er at løbe med. Alt går på mtb brug.
Klubmester i Tri-Sprint 2016
User avatar
Kenny
3000+ posts = spammer
Posts: 3252
Joined: 02 May 2009, 14:48

Re: Adventure Race (begynder)

Post by Kenny »

Efter at have besøgt tre danske butikker der ikke havde Osprey Raptor 14 på lager. Men som alle meget gerne ville bestille den hjem til mig. ( hos friluftland ville det tage tre uger ) bestilte jeg den hos http://www.evanscycles.com i søndags og fredag blev den leveret.

Jeg bestilte samtidig en camelbak Flow Meter i håb om at den passede på slangen til Osprey.
Diameteren på Osprey slangen er desværre lidt større end hos Camelbak og derfor kan Flow Meteret ikke sidde fast.
Camelbak slangen kan tilgengæld godt klemmes ud over Osprey mundstykket. Så mon ikke det også går på blæren som dog er lidt svært at komme til da den sidder under håndtaget(Som sikkert kan tages af med lidt vold.) Spørgmålet er så om der er flow nok i den mindre slange, men det kan jo komme an på en prøve.

Osprey for rigtig meget ros for deres blære og mundstykke i div. reviews. Men min badeværelse test har gjort mig lidt skeptisk.
Mundstykket er blødt gummi der skal bides i for at give vand, men slangen er så stiv at der skal bides til for ikke den ryger ud af munden, hvis den ikke holdes med hånden. Og en af grundene til "taskevand" er for mig bla. at jeg kan drikke med begge hænder på styret.
Måske dette er grunden til at jeg har læst om en der bed hul i mundstykket :)

Sammenlignet med camelbak mangler Osprey også indikator for hvor meget væske der er fyldt i blæren. Camelbak har indikationer for hver 0,5L og det er ikke altid jeg fylder blæren helt op.

Det var det negative :) På positiv siden er at "hjelmholderen" er mindre en den ser ud til og derfor godt kan komme igennem hullerne på vores Catlike hjelm.
Kvaliteten virker helt ok, og den sidder umiddelbart godt.
De 14L kan komprimeres så meget at indholdet formentlig aldrig vil hoppe rundt. Og så virker 14L altså ikke af så fandens meget når det er delt ud på 3store og et par små rum. Men jeg tror størrelsen er helt perfekt.
Jeg satser på at teste den på cyklen i løbet af ugen.

Er der nogen der ved om feks. deuter slangen er en smule større end camelbak's men stadig passer på deres flow meter?
Klubmester i Tri-Sprint 2016
User avatar
Rasmus Bentzen
Nu med chainsuck
Posts: 341
Joined: 17 Jan 2005, 14:15
Location: Allerød

Re: Adventure Race (begynder)

Post by Rasmus Bentzen »

Jeg skal også deltage i løbet på lørdag med mine 2 brødre.

Vi startede med at bare ville bruge en enkelt lidt større rygsæk som vi så skulle skiftes med at have på ryggen.

Nu viser det sig at min brors 20 år gamle rygsæk ikke er helt så fed som han husker den.

Nu vil jeg nødig kaste 500-900 kr efter en rygsæk hvis det her bliver en engangsforstilling, så derfor er der nogen der har en de vil låne/leje ud eller evt. en gl. som er billig til salg.
Som det ser ud lige pt mangler vi 2 stk.
User avatar
Jacob Korsholm
Søger sponsor!
Posts: 2609
Joined: 29 Jul 2008, 22:30
Location: Bagsværd

Re: Adventure Race (begynder)

Post by Jacob Korsholm »

Kan vi få en status på løbet?
User avatar
Kenny
3000+ posts = spammer
Posts: 3252
Joined: 02 May 2009, 14:48

Re: Adventure Race (begynder)

Post by Kenny »

Status er at løbet er slut.

Min egen version er jeg har været ikke har været så spændt på noget de sidste mange, mange år. Jeg har virkelig tænkt over hvad jeg skulle have med. At pakke let, men nok er jo svært når man ikke ved hvad dagen byder på.
Det endte jo med at jeg købte en raptor 14 og pakkede en kort cykeltrøje, kort svedtrøje, sportsunderbukser(i tilfælde af at mine løbebukser begyndte at gnave) og cykelbukser og cykelsko.

Jeg mødte op i en kort svedtrøje, cykelvest, tribukser og løbesko.
Energiindtag har virkelig bekymret mig da jeg kan gå fra at være ok med energi til at få det virkelig dårligt på ingen tid. Jeg oprettede et indlæg på wateam.dk og fik det råd at jeg skulle indtage 1g kulhydrat pr kg kropsvægt pr. time…….Igang med det store regneark og jeg fik også samlet 97g*12timer(vindertiden blev vurderet til at være 7timer af arrangøren) i form af GEL, energidrik, krydderbolle med Nutella, marcipan, rosiner, nødder og vingummi. Alt i alt ca. 2kg energi.
Efter et tip fra Rasmus blev en del af energien tabet fast på cyklen.

Lørdag morgen ringede uret ved 5tiden og vejret, ja det kender i jo. Det regnede lidt.
07:30 ankom jeg som aftalt, men med super mange sommerfugle i maven. Shit glædet mig til dagens udfordringer.

kl.08:30 var der briefing(Jimmy var først lige ankommet, så han pakkede ud imens vi andre var til briefing), men først 2min før start(kl9:00) fandt vi ud af at vi skulle starte med orienteringsløb. Kort ”panik” hvad skal vi have med, kommer vi tilbage til cyklerne med det samme osv. Vi pakkede lidt om i tasken, ud med energi, tøj osv. Indtil vi fandt ud af at vi skulle bruge cyklerne kort efter, så vi lod alt ligge.

Efter 15min var vi klar til at cykle, alt blev pakket igen og af sted vi drog.

De næste 90min/22km cyklede vi lidt rundt og fandt poster på forskellig vis.
Først efter princippet, fra post til post. Og alle poster skal findes. Dernæst i har 30min til at finde så mange poster som mulig. Hvert minut i kommer for sent tilbage bliver i trukket 1point. Hver post i misser giver 10sek straf. Kommer i tilbage inden de 30min og har fundet alle poster kan i køre videre. Mangler i poster må i vente til de 30min er gået inden i må køre videre.

Dernæst var der et o-løb på et militærområde. Efter samme ”30min” regler som på cyklen.

Videre på cyklen igen 75min/22km. Umiddelbart gå det rigtig godt. Der er flere der overhaler os på cyklen flere gange. Hvilket må betyde at Jimmy har styr på kortet, for ellers ville de jo kun overhale os én gang. Men vi sætter ikke tempoet op. Der skal jo være energi til hele dagen.

Efter 3,5times tid ankommer vi til området for stjerneløb hvor vi kan smide cyklerne og oppakning da opgaverne er forholdsvis små. Så vi tager blot noget vand og energi med.
Første opgave byder på en kort kanotur hvor de to der padler har bind for øjnene. Da vi kommer tilbage fra den opgave kan Rasmus se at vi umiddelbart ligger nr 7 ud af 23hold, ikke dårligt.
De næste opgaver husker jeg ikke helt rækkefølgen på, men jeg mener der kommer noget bike n run.

På et tidspunkt for jeg kigget på uret…..5timer er fløjet af sted og vi konstatere at det faktisk går pisse godt. Vi er i godt humør, vi kan løbe osv…Alt i alt en fantastisk dag…..

Nu begynder det for mit vedkommende at gå lidt ned af bakke….To af og skal i havet efter nogle poster og huske 7 bogstaver. Jimmy er en habil svømmer. Ramus har lidt kramper i låret og jeg har intet imod vand så det er nem fordeling. Fuuuuck vandet er koldt, på vej ud kan jeg mærke det hiver lidt i baglårene.
Der er tre poster. Jimmy tager ventre post, jeg højre og vi mødes ved midten….Jeg finder 3bogstaver, Jimmy 2, men ved midten får jeg nogle kramper jeg lige skal have afhjulpet og da jeg er klar igen har jeg glemt et bogstav så vi må tilbage til min post for at få det igen. Nå op på land og videre.

Næste post er speedbåd og alle skal med. Vi sejler lidt rundt og bliver smidt i vandet, skal svømme ind og løbe tilbage….Ramus får selvfølgelig kramper, det kolde vand hjælper jo ikke på ben der i forvejen kramper en smule.

Næste opgave er løb til en bunker,3km væk. Vi går en god del af turen, benene er jo ikke hvad de har været for nogen af os.
Vi skal ned 3etager ned i bunkeren efter ”30min” princippet igen. Der er meget koldt dernede og vi har en tavle lygte med da ingen af rummene og kun enkelte af gangene er oplyste.
Vi finder energien igen dernede og løber rundt i de spændende omgivelser. Oppe på landjorden har vi stadig lidt energi og løber det meste af vejen tilbage til kalkbruddet.

Der er nu gået ca. 7timer og Kalkbuddet byder på orienteringsløb. Jeg er ved at blive svimmel og har lidt kvalme(på trods jeg har drukket så meget vand at jeg skulle pisse en hel del og spist så meget at de andre drillede mig) hvilket de andre selvfølgelig bliver informeret om. Det lader nu ikke til at det gør noget at tempoet bliver sat ned. Jimmy har noget med knæet og Rasmus er vist heller ikke for godt løbene.
Terrænet er noget ujævnt, og der skal kæmpes lidt for at komme både op og ned i kalkbruddet.

Tilbage ved stjerneløbet mangler vi nu kun en opgave. Løb langs standen på små/store sten til et punkt hvor næste mand bliver sendt afsted. Og første mand kan vende om.
Jeg løber først da jeg er den med mindst energi. Jeg kan gå hele vejen tilbage imens de to andre løber frem og tilbage.. Jimmy løber som nr to og kan også gå det meste af vejen imens Ramus som sidste mand skal løbe både frem og tilbage for at vi får en god tid.

Alt i alt har stjerneløbet taget 4,5t og vi har bevæget os 22km Inkl. Svømning, bike n run osv. Men det var nu ikke mange km vi sad på cyklen under bike n run
Nu er det bare at pakke cyklen og trille tilbage de 2,5km tilbage til mål. Benene er godt brugte og vi tager det roligt da vi ikke kan se nogen foran eller bagved.
Jeg tror der ligger cykler fra 4hold tilbage da vi forlader stjerneløbet. Umiddelbart har vi mistet en masse pladser ved at gå lidt mod bunkeren, men det er jo ikke til at vide om folk har sprunget noget over, fundet færre poster end os osv. Og resultatlisten lader åbenbart vente på sig

Alt i alt var det en super fed dag. Med godt humør hele vejen. Gode opgaver.
Tiden blev 8t22min. Ca. 46km på cyklen og 26,5km løb inkl. Div

Som en lille side note. Stødte vi ofte på Rasmus Bentzen og hans brødre. Men de var vist aldrig foran os og de kom i mål lidt efter os. Men derfor kan de jo godt have fundet en post mere end os og dermed vundet. Det må resultatet vise…….Jeg tror de prøvede at snyde. På et tidspunkt mødte vi dem på vej tilbage efter tredje mand som de skulle bruge. Hvorfor de havde efterladt ham er ikke til at vide da man jo skal følges rundt alle sammen, hele tiden.

PS: jeg fik ikke brug for mit skiftetøj og jeg fik kun spist 60% af den energi jeg skulle have på de timer vi var af sted.....

PPS: Vejr situationen dagen igennem var meget regn, lidt hagl og oversvømmelser flere steder. Så vi var våde hele dagen og behøvede ikke at bekymre os om at tage tøjet af da vi skulle i havet.
Klubmester i Tri-Sprint 2016
User avatar
Alice 'Cooper'
Yndlingsfarve: Grøn
Posts: 490
Joined: 15 Oct 2006, 18:13
Location: ølstykke
Contact:

Re: Adventure Race (begynder)

Post by Alice 'Cooper' »

Fed beretning.

Tillykke. Flot i kom igennem og håber i havde en fed oplevelse. Pas på det er vanedannende!
Al træning er god Adventure træning!
Husk 600 gr grønt om dagen.
User avatar
Jacob Korsholm
Søger sponsor!
Posts: 2609
Joined: 29 Jul 2008, 22:30
Location: Bagsværd

Re: Adventure Race (begynder)

Post by Jacob Korsholm »

Det lyder væsentlig sjovere end mudderhelvede ved atea12.
Fed beretning som da skal smides under nyheder! Tror Claus og jeg er klar til at deltage næste år.

men hvordan passer dette:
Kenny wrote: ...og jeg har intet imod vand...
med dine udtalelser til tirsdagens adventure race?
Kenny wrote:Luftmadresrace øhh hvor sjovt eller noget?
Så kan man starte med at blive gennemblødt. Det lyder pisse sjovt. (...)Ja lidt negativ. Men uanset om den disciplin lå først eller sidst på turen så kan jeg ikke se formålet.
:lol: :lol:
Nej nogen vandhund er du i hvert fald ikke..
Post Reply