Kvinder og bremser

Hvilket udstyr skal jeg købe og hvorfor!? - Whats hot and whats not.
Post Reply
Maria F. Andersen
Ny på Hustleren
Posts: 8
Joined: 20 Jun 2009, 03:14
Location: Biker-rød

Kvinder og bremser

Post by Maria F. Andersen »

Jeg har V-bremser på min GF Marlin, og det er åbenbart ikke smart herhjemme - så der er et stiltiende krav om at det skal udskiftes til skivebremser.
Nu er den uoverskuelige udfordring så at sende mig i byen efter nye bremser, for jeg har ikke styr på mekanikken.

Først er jeg i tvivl om post mount og IS - jeg har efter sigende post mount foran, og det er ikke kompatibelt med IS - men der findes en adaptor? Bagpå er der IS, men der er ikke noget greb til at sætte en skive på. Hvad gør man så?

Hvad angår størrelsen, så er jeg et lille my der ikke har oplevet problemer med mine V-bremse, så jeg går ud fra at 2 x 160 mm kan gøre det.

Og skal det være et hydraulisk system? Tænker at det er overkill, når jeg i forvejen snildt kan blokere den nuværende bremse.

Jeg bliver mere og mere forvirret! Er der nogen der kan hjælpe? Evt. lave en lille indkøbsliste...?

På forhånd tak!
Helt uden teknik - men frygtløs!
User avatar
John Hein
Alene i udbrud
Posts: 748
Joined: 21 Aug 2008, 10:45
Location: Gentofte

Post by John Hein »

Før du går i byen efter nye bremser skal du checke om du i det hele taget kan montere skivebremse kalibre (dimmerne som holder bremseklodserne omkring skiven) på stel og forgaffel, og om dine hjul har nav til skiver.
Titanium på de indre linier
Maria F. Andersen
Ny på Hustleren
Posts: 8
Joined: 20 Jun 2009, 03:14
Location: Biker-rød

Post by Maria F. Andersen »

Min forgaffel er en Dart 2, der er to "dutter" på venstre side der peger bagud. Mit nav har på venstre side af egerne et tandhjul med meget små tænder, bde for og bag. Jeg har set samme stel med skivebremser, så jeg går da ud fra at man godt kan montere det.

Nå det så er sagt, så kan jeg godt se at det er en noget håbløs opgave at blive superviseret på skrift...[/img]
Helt uden teknik - men frygtløs!
User avatar
AndreasA
3000+ posts = spammer
Posts: 3675
Joined: 18 Dec 2007, 13:49
Location: 2500 valby
Contact:

Post by AndreasA »

Hvis jeg var dig ville jeg tage cyklen med ned til en kvalificeret cykelbiks.
også spørge der hvilke stumper du mangler..
Ritter, Nærum, Ride4fun, Webike, osv. osv.

160 mm skiver er mere end rigeligt.
Det behøver ikke nødvendigvis være et hydraulisk system,
mekaniske skivebremser er billigere og nemmere at have med at gøre, de er så også tungere..

Hilsner
Andreas
"Life moves pretty fast. If you don’t stop to look around once in a while, you could miss it” Ferris Bueller.

http://www.andreasmikkel.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
BoT
Bagfra højre-om!
Posts: 1085
Joined: 31 Aug 2006, 22:45

Post by BoT »

Du kan også overveje at fortsætte med dine V-bremser i et års tid til de er slidt og du er blevet så grebet at du også vil have nye hjul. Jeg levede fint med mine i 3 år. V-bremserne er ikke gode, når man vælter sig i mudder. Hvis du kører en del grus og ikke-så-teknisk-svære ruter som f.eks. HeelsOnWheels og FallRace, kan man godt klare sig med V-bremser. Til Slush og Vintercup kan der være nedkørsler, hvor mudrede V-bremser ikke bremser nok, og her må du så stå af og prøve at glide ned mens du læner dig på cyklen.

Når det så er sagt, vil du opleve en mærkbar forbedring af din livskvalitet ved at få nogle ordentlige bremser. Man behøver ikke koncentrere sig om at bremse i tide, man kan dosere bedre og mudder bliver en sjov udfordring (ok - der lyver jeg vist lidt).

Mekaniske skivebremser frarådes af de fleste, men jeg har ikke prøvet dem selv. Man klarer sig fint med f.eks. Avid 3.5. Når du ikke er så stor og kører her i landet er 160mm og evt 140mm bagpå rigeligt.
User avatar
John Hein
Alene i udbrud
Posts: 748
Joined: 21 Aug 2008, 10:45
Location: Gentofte

Post by John Hein »

Du skal nok også regne med en udgift på 2 - 3 kkr. som udgangspunkt ved en cykelmekaniker, for et skivebremsesæt, så hvis ikke pengene ligefrem brænder i lommen på dig, vil jeg nok vente med en opgradering af cyklen.
Prisen for opgradering skal også ses i lyset af hvad cyklen er værd, det var måske en bedre ide at køre den ned, og så købe en ny som har det udstyrsniveau du ønsker, og så have den gamle som reserve. (har selv gjort sådan) 8)
Titanium på de indre linier
User avatar
Steen Andersen
Med blød hat
Posts: 1929
Joined: 13 May 2008, 21:45
Location: Holte

Post by Steen Andersen »

Indkøbsliste:
----------------

1. stk ny cykel med skivebremser. :D

Se hvor nemt det kan gøres. :wink:
Tykke kan også have tynd mave ;-)
Maria F. Andersen
Ny på Hustleren
Posts: 8
Joined: 20 Jun 2009, 03:14
Location: Biker-rød

Post by Maria F. Andersen »

Ha ha - nej, skifter vist ikke lige cyklen pga. bremser. Men med mit forbrug af mudder, så skal der i hvert fald ske et eller andet.

Tak for hjælpen, der er lidt at tygge på.
Helt uden teknik - men frygtløs!
User avatar
Casper Ortvald
Set på landevejen!
Posts: 1741
Joined: 18 Nov 2006, 20:32
Location: Syvstjernen
Contact:

Post by Casper Ortvald »

Finde en avid juicy 5-7 brugt. De fåes til rimelige penge.
Eventuelt send Christian A herinde en besked, jeg mener han ligger inde med noget.

ser ingen grund til at skifte cyklen ud... det er jo en Gary Fisher !!!!!
'''You're just jealous because the voices only talk to me.'''
User avatar
Anders Kirchhoff
Nu med støttefod
Posts: 811
Joined: 24 Jan 2005, 20:07
Location: Birkerød

Post by Anders Kirchhoff »

En GF´er udskifter man ikke... men gør som din "mand"... han kender til lir-effekten af XTR...

Nej, smid evt. en Shimano Deore hydralisk skivebremse med 160 mm skiver på. Jeg køre med en på min gadefræser og den funker altså supernice. Du har postmount foran og IS bagpå. Hjulene er til centerlock (primært Shimano-skiver).
Jeg er mest til sportsgrene, hvor der holder en ambulance for ende af bakken!
Post Reply