Råd til køb af første cykel søges

Hvilket udstyr skal jeg købe og hvorfor!? - Whats hot and whats not.
User avatar
Peter Christensen
3000+ posts = spammer
Posts: 3403
Joined: 12 Jan 2006, 15:49
Location: Kgs. Lyngby

Post by Peter Christensen »

Ja det er korrekt at udvendige lejer er mere holdbare (er min erfaring).
Gid det snart var maj...!
User avatar
Peter 'TB'
BOFH
Posts: 1055
Joined: 02 Jul 2008, 11:57

Post by Peter 'TB' »

Tillykke med din nye cykel Kenny. :)
User avatar
Gudmundseth
Uden hjælpemotor
Posts: 392
Joined: 18 Dec 2007, 22:42
Location: Trondheim - Norge
Contact:

Post by Gudmundseth »

Fabin er mest til tri!
Køb dig en cykel der passer til dit budget og vælg den du syntes er mest lækker.
Hvis du køber en MTB til omkring 6.500,- er det lidt lige meget hvilke mærke du vælger (sålænge du handler hos en cykelforhandler), og drop tanken med at opgradere til det ene eller det andet. Når du alligevel bliver så bidt af MTB er det en helt ny cykel du skal have. Det er med MTB cykler som med så meget - andet det er først 3. gang du handler at du finder den rigtige cykel - sådan er det bare.
Heino på Roskildevej har et ganske stort udvalg, men servicen kunne være bedre. Det er nemt at finde en cykel hos Heino og så er du i gang.
Igen Ritter i Lyngby Storcenter har også et godt udvalg omkring de 7000,-. Jeg handler som sagt udelukkende hos Ritter primært fordi jeg får en suveræn behandling der.

PS. Jeg arbejder ikke hos Ritter :wink:
Ud på tur - aldrig sur. http://utpaatur.org/blog
User avatar
Peter 'TB'
BOFH
Posts: 1055
Joined: 02 Jul 2008, 11:57

Post by Peter 'TB' »

Gudmundseth wrote:Fabin er mest til tri!
Køb dig en cykel der passer til dit budget og vælg den du syntes er mest lækker.
Hvis du køber en MTB til omkring 6.500,- er det lidt lige meget hvilke mærke du vælger (sålænge du handler hos en cykelforhandler), og drop tanken med at opgradere til det ene eller det andet. Når du alligevel bliver så bidt af MTB er det en helt ny cykel du skal have. Det er med MTB cykler som med så meget - andet det er først 3. gang du handler at du finder den rigtige cykel - sådan er det bare.
Heino på Roskildevej har et ganske stort udvalg, men servicen kunne være bedre. Det er nemt at finde en cykel hos Heino og så er du i gang.
Igen Ritter i Lyngby Storcenter har også et godt udvalg omkring de 7000,-. Jeg handler som sagt udelukkende hos Ritter primært fordi jeg får en suveræn behandling der.

PS. Jeg arbejder ikke hos Ritter :wink:
Jeps Ritter all the way - og så ride4fun når det haster :)

Men Kenny har købt en låge - men han må hellere selv lige løfte sløret for hvilken carboing-ultra-racer-agtig-mtb-med-stiv-gaffel-og-håret-tilbage cykel han har købt :)
User avatar
Kenny
3000+ posts = spammer
Posts: 3252
Joined: 02 May 2009, 14:48

Post by Kenny »

Ja som Peter siger så har jeg handlet cykel i dag...
Jeg havde taget gpsen samt adresser på heino, webike, ride4fun og ritter med på arbejde.
Jeg burde have fri i vanløse kl1500 i dag, men den blev desværre 1645 inden vi var færdige hos kunden. Gpsen blev sat til webike og jeg fik fat i en flink sælger der. Jeg startede med at prøve en Rivette H4-1 som jeg jo havde set på hjemmefra. Designet var ok, ikke noget vildt efter min mening. Men den havde nogle af de dele jeg umiddelbart tror passer til mit behov. Den kørte som ok(det skal nok sige at jeg har kørt på en cykel 3gange inden for de sidste 4år haha) Meget tynde skumhåndtag. Men jeg sad godt.

For at have et eller andet at sammenligne med prøvede jeg også en Ghost SE7000. Dels for at prøve shimano triggerne op imod Scram triggerne på Rivetten. Og dels for at prøve om lockout på styret var et must.
Shimano triggerne fandt jeg nemmere at betjene end Scram da de var til pege og tomlen modsat scram som jo er til tommel uanset om man skal op eller ned i gear.
Lockout på gaflen fungerede slet ikke for mig. Og jeg blev hurtig enig med mig selv om at det ville være farligt at fumle med det i skoven.
Geometrien fungerede slet ikke for mig på Ghosten. Det var som at sidde på en bestemorcykel. Jeg ved ikke om styret var for højt i forhold til sadlen eller om der var for kort imellem styr og saddel. Et eller andet var der i hvertfald galt.
Jeg tog en hurtig tur mere på Rivetten for at bekræfte at jeg nu også sad ok.

Puuuh købe eller tage videre. De andre butikker kunne faktisk nås pga lange åbningstider. Jeg gjorde op med mig selv at jeg var træt af at kigge på cykler uden at blive meget klogere. Jeg kender mig selv godt nok til at vide at hvis jeg var forsat med at kigge uden at tage en beslutningen, så var budgetet pludselig 10k for lige at få en bedre forgaffel eller lignende.

Det endte med at jeg betalte for en Rivette H4-1 på tilbud som jeg kan hente på fredag.

Nu melder der sig bare 1000000 andre spørgsmål om ekstraudstyr :)
Hvad skal jeg have :)
Jeg har købt en dims der beskytter mod kæden slår lakken i stykker. Og køber en hjelm når jeg henter den. Sko og klikpedaler venter jeg lidt med.
Jakob 'J-Lo' Lohmann
3000+ posts = spammer
Posts: 9937
Joined: 22 Nov 2003, 23:34

Post by Jakob 'J-Lo' Lohmann »

Super godt valg.

Ses på rammen
User avatar
Martin
Nu med dunk!
Posts: 868
Joined: 27 Nov 2006, 22:36
Location: Islands brygge
Contact:

Post by Martin »

Ja super valg.. Husk det første sted at optimere er hjulene!! Der kan du virkelig mærke en stor forskel fra low til higend..
User avatar
Peter 'TB'
BOFH
Posts: 1055
Joined: 02 Jul 2008, 11:57

Post by Peter 'TB' »

Ekstra slanger, et multitool, dækjern, en lille pumpe, en gaffelpumpe og et par drikkedunke - så er du fornuftigt kørende. Nårh ja bukser med ble kan absolut anbefales - det er piv grimt, men det er rart at køre med :)
User avatar
Niels P
3000+ posts = spammer
Posts: 3170
Joined: 28 Sep 2008, 14:25
Location: Virum

Post by Niels P »

Til alle Newbies har Kasper Navrbjerg lavet denne "lille" liste /FAQ oversigt. http://mtblog.terrafirma.dk/#post58
Læs den og bliv klog og velkommen i klubben af tilfredse Rivette H4 ejere.

Har lige haft min igennem opgraderingsmøllen efter 8 måneder og 900 skov-km hen over vinteren. Følgende er slidt op, resten er "pimp":
Krankboksen var færdig - slidt op. ligeså med pedalerne. Kæde og kasette er skiftet 2 gange. Mellemklinge skiftet 1 gang. Bagskifterens pulleyhjulslejer er også færdige, så bliver nok snart skiftet hvis der ikke ryger en ny bagskifter på og så står gaflen foran olieskift. Ses på sporet
Image
/Niels
User avatar
Kenny
3000+ posts = spammer
Posts: 3252
Joined: 02 May 2009, 14:48

Post by Kenny »

Jeg håber det er et godt valg. For mig var det i hvertfald noget nær det bedste til prisen. Om kompromierne er taget de rigtige steder vil tiden jo vise.

Hjul bliver ikke lige sådan skiftet med det samme. De koster jo en halv cykel har jeg set. Det var mere i tilbehørs afdelingen jeg tænkte på som de småting Peter nævner.
Der er ingen grund til at opgradere inden tingene går i stykker eller jeg bliver uvenner med grejet.

@Niels jeg har set din cykel i liret låger forumet. En hvid forgaffel og saddel så er den lige i øjet. Jeg kan se du har skiftet sumgrebene ud. Jeg prøver dem lige af. Men førstehånds indtrykket er at de skal skiftes.
Det er en del der er slidt op, men ting der bliver brugt bliver jo slidt. Har du skiftet til udvendige lejer.

Hvis i ser en tosse ligge i skovbunden, i det helt forkerte udstyr må i jo præsentere jer:)
Jeg skal lige have opbygget de rette cykelmuskler inden jeg dukker op til træningen. Jeg skal nødig være bremseklods. Det er vist ikke helt de samme muskler der bruges som på løbeturen.
Træner i faste dage eller møder man bare op når nogen forslår en dag i forumet.

Første tur bliver på lørdag i skoven imellem frederikssund og jægerspris. Hvor jeg lige skal lære cykel at kende.

Kenny
Ps cyklen er allerede inden ankomst blevet forvist til skuret af konen......Men jeg kan se i alle er single fyre siden de på stativ i stuen :lol:
User avatar
Peter 'TB'
BOFH
Posts: 1055
Joined: 02 Jul 2008, 11:57

Post by Peter 'TB' »

Kenny wrote: Første tur bliver på lørdag i skoven imellem frederikssund og jægerspris. Hvor jeg lige skal lære cykel at kende.
Kom da ud i hareskoven og tril en tur. Neno og jeg tager nok en tur igen i weekenden i roligt tempo. Måske endda en tur imorgen med Bjerg Elefanten, men det kommer an på hvor godt min datter (og dermed jeg) får sovet i nat.
cappy
Ny på Hustleren
Posts: 24
Joined: 09 Jul 2008, 08:26
Location: Århus
Contact:

Post by cappy »

Fedt du har fundet en cykel champ... jeg var igennem det samme rod sidste år :)

Jeg gjorde ligesom dig og tænkte at jeg lige ville vente med pedaler og sko.. Jeg fortryder dog lidt at jeg ikke bare startede med sko og pedaler.. man føler en meget større tryghed ved at køre med dem end uden..

Problemer med balancen og dermed frygten for ikke at kunne få fødderne ud opstår IKKE når det går stærkt og det hele ryster, der er sko og pedaler en kæmpe fordel..

De gange jeg selv har været nede har været de steder hvor der ikke er plads til at køre hurtigt, fx mens man overvejer den nemmeste vej på tværs af mudderpølen.. går man helt i stå er chancen for at tippe fordi man panikker over pedalerne, hmm.. 'nærværende', men det går altså hurtigt hen og blir naturligt.. :)

Desuden er det ret hyggeligt at tippe, kan sq ikke lade være med at grine for man ved godt når man ryger ned, man forsøger inderligt at nå og få den ene fod vristet fri i håb om at armen ikke skal begraves i en halv meter mudder..

Nogengange vinder mudderet altså bare.. :)

men i hvertfald.. mit tip er - tag en enkelt tur uden sko og pedaler så du lige finder cyklen.. derefter er det bare på med pedalerne og afsted.. det gør i hvertfald nedkørslerne meget sjovere når man ikke frygter for sine skinneben..

De erfarene drenge herinde må meget gerne rette mig hvis det er helt galt, det er i hvertfald min oplevelse af det :)

Tuttelu fra sporet i Århus..

Cappy
User avatar
Niels P
3000+ posts = spammer
Posts: 3170
Joined: 28 Sep 2008, 14:25
Location: Virum

Post by Niels P »

Kenny wrote: @Niels jeg har set din cykel i liret låger forumet. En hvid forgaffel og saddel så er den lige i øjet. Jeg kan se du har skiftet sumgrebene ud. Jeg prøver dem lige af. Men førstehånds indtrykket er at de skal skiftes.
Det er en del der er slidt op, men ting der bliver brugt bliver jo slidt. Har du skiftet til udvendige lejer.
Den Hvide sadel er kommet på :wink: Kan faktisk ikke huske de originale greb, men skiftede dem da jeg satte et riserstyr på. Der er en del som kører med skumgreb - prøv det først et par gange - det kunne være du kunne lide dem. Og ja det er udvendige lejer. Købte et brugt XT kranksæt fra en som havde pillet det af en ny cykel for 800,-. BB, krank og forkranse.
Du behøver altså ikke at være verdensmester for at køre med (de fleste af) os. Kig i tråden om nogen kører, der er ingen faste tider. Folk plejer at være flinke til at skrive om det er i Slushbox2 bræktempo (=hurtigt) eller hygge/intervaller på en lille rundstrækning, hvor man kan køre sit eget tempo. Husk man bliver kun bedre ved at træne (for det meste), og forbered dig på at få tæsk når cyklen smider dig af :). Sez vi på sporet - det tror jeg vi gør
/Niels
cappy
Ny på Hustleren
Posts: 24
Joined: 09 Jul 2008, 08:26
Location: Århus
Contact:

Post by cappy »

hmm.. ja okay.. måske i tunge drenge falder lidt hårdere en gennemsnittet :P
User avatar
Niels P
3000+ posts = spammer
Posts: 3170
Joined: 28 Sep 2008, 14:25
Location: Virum

Post by Niels P »

cappy wrote:hmm.. ja okay.. måske i tunge drenge falder lidt hårdere en gennemsnittet :P
Enig i at klikpedaler er et must og gerne hurtigt. Og de voldsomme styrt kommer, men som regel ikke i starten, da er man for forsigtig. i starten falder man mest fordi cyklen stopper uventet (rod, mudderhul....) og man ikke får foden ud. men derfor kan det godt gøre naz
/Niels
Post Reply