Kunsten at sætte sin gaffel ordentligt op..

Hvilket udstyr skal jeg købe og hvorfor!? - Whats hot and whats not.
Post Reply
User avatar
Peter 'TB'
BOFH
Posts: 1055
Joined: 02 Jul 2008, 11:57

Kunsten at sætte sin gaffel ordentligt op..

Post by Peter 'TB' »

Nu giver jeg snart fortabt - det KAN ikke være så svært men alligevel synes jeg min gamle Manitou gaffel kører bedre end andet jeg har prøvet. :( (SID WorldCup og nu en FOX F80x).


Jeg har sat lufttrykket op som min vægt dikterer (en snas lavere). TerraLogic'en er sat helt i bund for i det mindste at mindste dens virkning. Rebound er sat på gefühl.

Når jeg kører har den det med at slå igennem på mindre bump, de store bump er der intet mærkeligt ved - den fjedrer og gaflen kvitterer med et "woosh". Men de små bump går lige igennem - det var specielt helt grelt efter lidt frisk fart hen over en masse rødder. :( Gaflen blev helt hård efter den tur hvor den virkelig kom på arbejde. Gaflen har sidst fået service hos BenBen i oktober.

Hvordan pokker får man sat den gaffel ordentligt op?
User avatar
Peter 'TB'
BOFH
Posts: 1055
Joined: 02 Jul 2008, 11:57

Post by Peter 'TB' »

Nå lidt mere data..

Chauffør vægt: 80Kg
Lufttryk: ~70psi
Rebound, ca. midtvejs
TerraLogic helt skruet "ud"

Jeg har lige sænket til 60PSI og målt sag til 18mm, hvilket stemmer fint overens med de 15-25% FOX anbefaler. Måske det skyldes at jeg havde for højt tryk i gaflen?

Eller er det fordi TerraLogic enheden trænger til et olieskift? Eller er jeg bar en spade til at indstille gaflen korrekt?
Jakob 'J-Lo' Lohmann
3000+ posts = spammer
Posts: 9937
Joined: 22 Nov 2003, 23:34

Post by Jakob 'J-Lo' Lohmann »

Kan ikke hjælpe meget, kan bare huske at jeg prøvede lidt forskelligt da jeg hvde en Terralogic, indtil det bare spillede.... Glem manualer, bare rod med den til det er 'rigtigt' for dig.

Eneste problem er, at den er brugt, så det kan måske være den ikke er 100% som en ny i mekanikken?
User avatar
Peter 'TB'
BOFH
Posts: 1055
Joined: 02 Jul 2008, 11:57

Post by Peter 'TB' »

Jakob 'J-Lo' Lohmann wrote:Kan ikke hjælpe meget, kan bare huske at jeg prøvede lidt forskelligt da jeg hvde en Terralogic, indtil det bare spillede.... Glem manualer, bare rod med den til det er 'rigtigt' for dig.

Eneste problem er, at den er brugt, så det kan måske være den ikke er 100% som en ny i mekanikken?
Ja det er jo ulempen ved at købe brugt :( Gaflen bærer dog ikke præg af at være brugt, den virker også fint nok når man "afprøver den", men den bliver lidt sær i skoven. Nå må ud og prøve at justere den ind :/
Jakob 'J-Lo' Lohmann
3000+ posts = spammer
Posts: 9937
Joined: 22 Nov 2003, 23:34

Post by Jakob 'J-Lo' Lohmann »

Når vi ses, måske de 26? Kan jeg lige prøve den, og se om den er som jeg husker min egen?
User avatar
Peter 'TB'
BOFH
Posts: 1055
Joined: 02 Jul 2008, 11:57

Post by Peter 'TB' »

Jakob 'J-Lo' Lohmann wrote:Når vi ses, måske de 26? Kan jeg lige prøve den, og se om den er som jeg husker min egen?
Meget gerne, d. 26 afhænger af om kæresten er gået i gang med at føde :)
User avatar
Peter 'TB'
BOFH
Posts: 1055
Joined: 02 Jul 2008, 11:57

Post by Peter 'TB' »

Mindre lufttryk, mere Terralogic og så spiller den VÆSENTLIGT bedre :)
Brian S
Ny på Hustleren
Posts: 8
Joined: 07 Apr 2009, 17:51

Post by Brian S »

det lyder som om du har for "langsom" rebound så den "pakker"

dvs at din gaffel ikke når at "rebound" før næste slag/hul kommer og den bliver trykket i bund efter nogle slag/stød

prøv at få den "lidt" langsommere i compression og "lidt" hurtigere i "rebound"

du kan ringe på 28369733 hvis der er noget du "ikke" fatter så skal jeg guide dig igennem! ;)
3000 Helsingør
User avatar
Peter 'TB'
BOFH
Posts: 1055
Joined: 02 Jul 2008, 11:57

Post by Peter 'TB' »

Brian S wrote:det lyder som om du har for "langsom" rebound så den "pakker"

dvs at din gaffel ikke når at "rebound" før næste slag/hul kommer og den bliver trykket i bund efter nogle slag/stød

prøv at få den "lidt" langsommere i compression og "lidt" hurtigere i "rebound"

du kan ringe på 28369733 hvis der er noget du "ikke" fatter så skal jeg guide dig igennem! ;)

Problemet var nok at terralogic'en var sat lavest - så man kunne "tvinge" den fri - det gav et stød når den slap. Nu hvor jeg har sat terralogic'en "højere" er den væsentlig bedre end før. Desuden har jeg sænket trykket en smule på den. Rebound er som det hele tiden har været.

Men hvorom alting er så spiller den perfekt nu :)
Post Reply