sporttracks software

Hvilket udstyr skal jeg købe og hvorfor!? - Whats hot and whats not.
Post Reply
bmbpdk
Ny på Hustleren
Posts: 21
Joined: 22 Jan 2009, 00:11
Location: Struer
Contact:

sporttracks software

Post by bmbpdk »

jeg har fået lagt mine sporlog ind fra min gps efter en tur kilen rundt ved struer.

Ved et fald på 11% kom jeg op på 45,2km/t sagde gps men sporttracks siger kun 35,2km/t. altså præcis 10km/t under

Jeg nulstillede gps inden jeg startede så det er ikke en gammel hastighed.

Er der nogen der ved hvad der kan være sket?
"Learning By Fucking Up"
User avatar
Niels P
3000+ posts = spammer
Posts: 3170
Joined: 28 Sep 2008, 14:25
Location: Virum

Post by Niels P »

har selv observeret små forskelle fra sportstracks og Garmin trainingcenters værdier fra samme tur (Forerunner 305). ved ikke hvad der gør forskellen men også pulsværdierne kan svinge lidt
/Niels
User avatar
Niels G Henningsen
3000+ posts = spammer
Posts: 4126
Joined: 16 Jan 2006, 21:03
Location: 2860 Søborg

Post by Niels G Henningsen »

Alle hastigheds data man ser på sin Edge eller diverse software programmer er beregnede ud fra en eller anden algoritne, der "renser" de "rå" GPS data.
Denne kan være forskellig far software til software.

Derfor er både den aktuelle hastighed på Edgen (uden speed/cadence sensor) og maks hastighed ikke helt pålidelig....mens gennemsnitshastigheden faktisk er "right on" , da der her er tale om mange data over lang tid....Så "det jævner sig" om man så må sige.

Endvidere kan man i SportTracks indstille "følsomheden"/Data udglatning under Indstilllinger/Analyse for de enkelte parametre .

Dette kan også ændre på hvordan det endelige resultat ser ud.

Når det så er sagt,er det min erfaring (eller et forfængeligt håb :D ) at maks hastigheden på Edgen selv,er det der er tættest på virkeligheden.
mvh Niels Henningsen

Jeg er nødvendigvis ikke blot skide arrogant.......
hører bare ikke specielt godt, selv med høreapparater ....
bmbpdk
Ny på Hustleren
Posts: 21
Joined: 22 Jan 2009, 00:11
Location: Struer
Contact:

Post by bmbpdk »

jeg bruger en garmin etrex vista hcx, en født outdoor gps og ikke født cykel gps, ja jeg stoler på gps´en, den er målt i flere biler og der var kun 0,5km/t i forskel, så det må være sportstracks programmet
"Learning By Fucking Up"
User avatar
Niels G Henningsen
3000+ posts = spammer
Posts: 4126
Joined: 16 Jan 2006, 21:03
Location: 2860 Søborg

Post by Niels G Henningsen »

bmbpdk wrote:jeg bruger en garmin etrex vista hcx, en født outdoor gps og ikke født cykel gps, ja jeg stoler på gps´en, den er målt i flere biler og der var kun 0,5km/t i forskel, så det må være sportstracks programmet
GPS -uanset model- har det sværest ved lave hastigheder....Og kortvarige "spidser/peaks"...Begge dele mere sandsynlige på cykel end i bil.
mvh Niels Henningsen

Jeg er nødvendigvis ikke blot skide arrogant.......
hører bare ikke specielt godt, selv med høreapparater ....
bmbpdk
Ny på Hustleren
Posts: 21
Joined: 22 Jan 2009, 00:11
Location: Struer
Contact:

Post by bmbpdk »

har netop oprette en profil på motionbased.com, og der passer alle data perfekt, selv fald- og stigningsgraderne så overvejer at bruge motionbased fremover istedet for sporttracks
"Learning By Fucking Up"
User avatar
Niels G Henningsen
3000+ posts = spammer
Posts: 4126
Joined: 16 Jan 2006, 21:03
Location: 2860 Søborg

Post by Niels G Henningsen »

bmbpdk wrote:har netop oprette en profil på motionbased.com, og der passer alle data perfekt, selv fald- og stigningsgraderne så overvejer at bruge motionbased fremover istedet for sporttracks
Motionbased er Ok.....Men både Edge'en selv, Motionbased & Garmin Connect er "Garmin" ....Og de har jo nok nogenlunde samme algoritme til beregning af data. Så overensstemmelse er forventelig.

Det er der ikke noget galt i...Men det er nødvendigvis ikke det mest korrekte.

Om SportTracks eller Garmin er "bedst" kan jeg -desværre- ikke afgøre,men det er en tanke værd.

Det vigtigste er nok at man holder sig til en løsning,når man vil sammenligne sine "præstationer".

Men derfor kan man godt bruge lidt fra den ene og lidt fra den anden....

f.eks. er SportTracks mulighed for at zoome ind på et vilkårligt lille segment af den kørte tur, langt over Garmins software niveau.


mht højder, så er Danmark jo stort set "pandekagefladt",og uanset om man har en Garmin,Polar eller Ciclosport cykelecomputer, skal højde data tages med et "gran salt".

Kan nævne at i løbet af en tilfældig måned så svinger højden nemt op til +/- 200 meter for samme lokalitet når man ser på lufttrykket !
mvh Niels Henningsen

Jeg er nødvendigvis ikke blot skide arrogant.......
hører bare ikke specielt godt, selv med høreapparater ....
bmbpdk
Ny på Hustleren
Posts: 21
Joined: 22 Jan 2009, 00:11
Location: Struer
Contact:

Post by bmbpdk »

ja man kan/bliver nødt til, at tage lidt fra sportstracks og motionbased for at få et ret så komplet billed.

du har ret i af sportstracks mulighed for at zoome er virkelig en fed feature!

der var en hældning på 11% og motionbased sagde 11,6% så der er den ok nok (men mon ikke også det har noget at gøre med hvor ofte gps sætter et sporlog? jo oftere jo mere præcist bliver dataerne)

efter jeg har brugt dem, sportstracks og motionbased, et par gange finder jeg vel nok min favorit
"Learning By Fucking Up"
Post Reply