Pedal service

Hvilket udstyr skal jeg købe og hvorfor!? - Whats hot and whats not.
Post Reply
User avatar
Henrik Storgaard
Med nyvasket cykel
Posts: 2323
Joined: 22 Jul 2008, 22:03
Location: Vejby

Pedal service

Post by Henrik Storgaard »

Et spørgsmål til de tekniske nørder :wink:
Jeg har opdaget at der er lidt slør i mine relativt nye XT pedaler som jeg naturligvis gerne vil af med.
Spørgsmålet er om det er muligt at spænde op/skifte lejekugler uden brug af specialværktøj på de her pedaler?
http://cycle.shimano-eu.com/publish/con ... ntain.html

Jeg har prøvet på Parktools, men de beskriver ikke den her model.

/henrik
User avatar
Straarup
Mangler prokontrakt
Posts: 1523
Joined: 22 Nov 2006, 14:55
Location: Rødovre
Contact:

Post by Straarup »

Hvor gamle er dine pedaler (relativ nye) det tyder på at de bare skal efterspændes (men det burde ikke være nødvendig)

Det skal lige siges at jeg aldrig har serviceret SPD pedaler. Jeg giver det alligevel et skud.

Ved gennemgang af EV-PD-M770-2704_v1 skal der ikke anvendes special værktøj. (stjerneskruetrækker, fastnøgle/r evt. skruenøgle det er alt)
For at efterspænde skal du afmontere (#4, body cover) så du kan afmontere endestykket for pedalen og komme til bolten. Prøv først og efterspænd bolten og se om det afhjælper dit problem ellers må du følge EV-PD-700 dokumentet for at efterse kuglelejet og se om kuglerne er slidte og skal udskiftes, det er alt.

God arbejdslyst
//Strået
Frog jumps er vejen frem ....
User avatar
Henrik Storgaard
Med nyvasket cykel
Posts: 2323
Joined: 22 Jul 2008, 22:03
Location: Vejby

Post by Henrik Storgaard »

De er fra efteråret, så det er vel bare en efterspænding der skal til.
Jeg satser på at det ikke kræver specialværktøj at ordne det...og går det galt så har jeg jo en Ortvaldsk undskyldning for ikke at køre night ride i morgen :wink:

tak for svaret
/henrik
User avatar
Ole Prassé
Ny på Hustleren
Posts: 22
Joined: 06 Jan 2007, 00:01

Post by Ole Prassé »

Det er en helt almindelig og ganske ufarlig manøvre, en 17 mm ringgaffel nøgle på ved akslen og en 19 mm på selve pedalen, når "pedalhuset" er skuet af ( retningen er angivet på huset ) justeres lejespændingen med en 8 mm og en 10 mm ringgaffel i enden af akslen.

Du må godt ringe, så skal jeg tale dig igennem operationen.

- Ole 24843006
User avatar
Henrik Storgaard
Med nyvasket cykel
Posts: 2323
Joined: 22 Jul 2008, 22:03
Location: Vejby

Post by Henrik Storgaard »

Tak for tilbuddet Ole, men det var som du siger ganske ufarligt :)
Post Reply