Dæk
Dæk
Må min nyanskaffelse sidder disse dæk der er omtalt på denne side http://www.roadbikereview.com/cat/wheel ... 89crx.aspx
Jeg syntes nu at det lyder vildt at dækkene er brugt op efter 600-1000 km, nogen erfaringer ?
Men jeg er totalt på bar bund i dette univers, hvad skal jeg se efter hvis jeg skal bruge et dæk der som udgangspunkt har en god punkterings beskyttelse da jeg bruger cyklen til og fra arbejde..
Jeg syntes nu at det lyder vildt at dækkene er brugt op efter 600-1000 km, nogen erfaringer ?
Men jeg er totalt på bar bund i dette univers, hvad skal jeg se efter hvis jeg skal bruge et dæk der som udgangspunkt har en god punkterings beskyttelse da jeg bruger cyklen til og fra arbejde..
Kører med lavt tryk
Re: Dæk
Continental GP 4 Season er et godt bud på et allround dæk, god punkteringsbeskyttelse, holder længe og ruller alligevel rimelig godt. Fås i bl.a. 23 og 25mm. Ikke noget løbsdæk, men fint til træning og transport.
http://www.conti-online.com/www/bicycle ... on_en.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.conti-online.com/www/bicycle ... on_en.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Toujours sur la plaque.
- ChristianPhilipJ
- Søger sponsor!
- Posts: 2643
- Joined: 15 May 2013, 22:53
- Location: Hørsholm
Re: Dæk
Jeg kører med 25 mm på min racer, meget bedre komfort end 23mm og nogen af de kloge siger så ovenikøbet at vindmodstanden bliver mindre da de dækker en større del af fælgen...
Har så også dækindlæg i, til trods for den højere vægt, det er totalt nederen med punkteringer....
Har så også dækindlæg i, til trods for den højere vægt, det er totalt nederen med punkteringer....
- Niels G Henningsen
- 3000+ posts = spammer
- Posts: 4256
- Joined: 16 Jan 2006, 21:03
- Location: 2860 Søborg
Re: Dæk
Schwalbe Durano Plus til pendling, gerne i 25 mm.
mvh Niels Henningsen
Jeg er nødvendigvis ikke blot skide arrogant.......
hører bare ikke specielt godt, selv med høreapparater ....
Jeg er nødvendigvis ikke blot skide arrogant.......
hører bare ikke specielt godt, selv med høreapparater ....
- Jacob Korsholm
- Søger sponsor!
- Posts: 2609
- Joined: 29 Jul 2008, 22:30
- Location: Bagsværd
Re: Dæk
Mikkel kørte i dag et par kilometer af det røde spor, med sin pendler cykel hvor der er monteret Durano Plus - så de kan tåle en del!
Re: Dæk
Tak for svarene..
De nævnte dæk er også poppet op i min søgen på nettet, jeg vil tro at det mest punkterings beskyttede dæk er Durano Plus, disse 2 dæk er jo så ens i deres formål og egenskaber at de er blevet testet op mod hinanden her http://www.cybercycling.dk/index.php/cy ... l-4-season
Når jeg så har læst testen er jeg mest af den overbevisning at jeg vil vælge GP 4 Season, og se/erfare om der er tilstrækkelig beskyttelse i de dæk for jeg frygter lidt at Durano dækket fjerner for meget af den livlige racer følelse....
Jeg har undret mig over at de dæk der sidder på cyklen hedder 23/25 da andre fabrikater er enten det ene eller andet, er der markant forskel på de 2 bredder ?
Fælgen hedder Fulcrum S3 hvilket jeg ikke lige kan finde spec. på og der er ikke angivet hvilken dæk bredde der passer bedst.. Hvis det har nogen betydning ?
De nævnte dæk er også poppet op i min søgen på nettet, jeg vil tro at det mest punkterings beskyttede dæk er Durano Plus, disse 2 dæk er jo så ens i deres formål og egenskaber at de er blevet testet op mod hinanden her http://www.cybercycling.dk/index.php/cy ... l-4-season
Når jeg så har læst testen er jeg mest af den overbevisning at jeg vil vælge GP 4 Season, og se/erfare om der er tilstrækkelig beskyttelse i de dæk for jeg frygter lidt at Durano dækket fjerner for meget af den livlige racer følelse....
Jeg har undret mig over at de dæk der sidder på cyklen hedder 23/25 da andre fabrikater er enten det ene eller andet, er der markant forskel på de 2 bredder ?
Fælgen hedder Fulcrum S3 hvilket jeg ikke lige kan finde spec. på og der er ikke angivet hvilken dæk bredde der passer bedst.. Hvis det har nogen betydning ?
Kører med lavt tryk
- Niels G Henningsen
- 3000+ posts = spammer
- Posts: 4256
- Joined: 16 Jan 2006, 21:03
- Location: 2860 Søborg
Re: Dæk
Der er forskel,mærkbar i direkte sammenligning, men en "blindtest" vil kunne snyde de fleste tror jeg.Bo Bloch wrote:
Jeg har undret mig over at de dæk der sidder på cyklen hedder 23/25 da andre fabrikater er enten det ene eller andet, er der markant forskel på de 2 bredder ?
Fælgen hedder Fulcrum S3 hvilket jeg ikke lige kan finde spec. på og der er ikke angivet hvilken dæk bredde der passer bedst.. Hvis det har nogen betydning ?
mht fælgen er det i praksis ligemeget, når vi har fat i dæk mellem 21-28 mm til landevej som de nævnte sålænge det er xx*700c
mvh Niels Henningsen
Jeg er nødvendigvis ikke blot skide arrogant.......
hører bare ikke specielt godt, selv med høreapparater ....
Jeg er nødvendigvis ikke blot skide arrogant.......
hører bare ikke specielt godt, selv med høreapparater ....
Re: Dæk
Durano plus er fint men megatungt. Fint til vinterbrug men lige i overkanten til raceren om sommeren. Kan i øvrigt være en bitch at monterer. 25mm dæk skulle rulle bedre ved samme dæktryk som 23, men har også mere komfort. Den med vindmodstanden tror jeg ikke på. Vær obs på også hvor meget dæktryk dine fælge kan tåle. Durano + kan tåle over 10 mens fx. mine AC 420 fælge kun tåler 8 bar. I øvrigt er mine nye vredestein allWeather 25mm dæk kun 0,2 mm bredere!!!! end mine 23 mm Conti GP 4000 - og samme højde, målt med skydelære
/Niels
Re: Dæk
Nå.. Jeg har bestilt et sæt Continental GP 4 Season og er ikke så skarp på alle detaljerne så det blev c23.. Jeg lærer det nok engang
Men jeg kan ikke lige finde mine hjul, men de fabriksmonterede dæk kan tåle 8,x bar så mon ikke fælgene også kan

Men jeg kan ikke lige finde mine hjul, men de fabriksmonterede dæk kan tåle 8,x bar så mon ikke fælgene også kan

Kører med lavt tryk
- Christian Jorgensen
- Træder stor mølle!
- Posts: 258
- Joined: 15 Nov 2011, 17:04
- Location: Silkeborg
- Contact:
Nu har du købt, men alligevel...
På racer må man acceptere punkteringer. Med lidt øvelse kan slange skiftes på under 5 minutter. Det er SÅ meget bedre med lav rullemodstand end at køre tunge dæk og indlæg. Det er bare vilkårene. Du kan minimere risikoen for punktering ved at gøre det til en vane dels at checke dækkene forud for hver tur, dels at checke dem f.eks. når du holder for rødt eller holder tissepause.
Jeg kører Schwalbe One og Ultremo. Er i år punkteret een gang (en smadret flaske) og har immervæk nok kørt omkring 5.000 km.
/Christian
På racer må man acceptere punkteringer. Med lidt øvelse kan slange skiftes på under 5 minutter. Det er SÅ meget bedre med lav rullemodstand end at køre tunge dæk og indlæg. Det er bare vilkårene. Du kan minimere risikoen for punktering ved at gøre det til en vane dels at checke dækkene forud for hver tur, dels at checke dem f.eks. når du holder for rødt eller holder tissepause.
Jeg kører Schwalbe One og Ultremo. Er i år punkteret een gang (en smadret flaske) og har immervæk nok kørt omkring 5.000 km.
/Christian
Nu er min racer karriere jo meget begrænset. Men jeg punkteret på alle ture med normale slanger. Efter skift til latex slanger er jeg ikke punkteret.
Det er et forsøg til 100kr jeg har også tilgode at punkterer på mtb med latex slanger som jeg har kørt med i mange år.
Jeg bruger Michelin de grønne.
Det er et forsøg til 100kr jeg har også tilgode at punkterer på mtb med latex slanger som jeg har kørt med i mange år.
Jeg bruger Michelin de grønne.
Klubmester i Tri-Sprint 2016
- Christian Jorgensen
- Træder stor mølle!
- Posts: 258
- Joined: 15 Nov 2011, 17:04
- Location: Silkeborg
- Contact:
Jeg ved at der er mange følelser også omkring slanger. Det er muligt at der er forskel, men jeg kører på de billigste jeg kan finde på dagen. Køber en ti-tyve stykker og aner ikke hvor gamle de er.
Igen - og jeg tærsker det også igennem når jeg træner landevejsklubben - check dækkene HELE tiden når der er mulighed for det
/Christian
Igen - og jeg tærsker det også igennem når jeg træner landevejsklubben - check dækkene HELE tiden når der er mulighed for det

/Christian
- Christian Jorgensen
- Træder stor mølle!
- Posts: 258
- Joined: 15 Nov 2011, 17:04
- Location: Silkeborg
- Contact:
- Niels G Henningsen
- 3000+ posts = spammer
- Posts: 4256
- Joined: 16 Jan 2006, 21:03
- Location: 2860 Søborg
Re: Dæk
Ved samme dæktryk faktisk mindre :
"At the same tire pressure, a wide and a narrow tire have the same contact area. A wide tire is flattened over its width whereas a narrow tire has a slimmer but longer contact area.
The flattened area can be considered as a counterweight to tire rotation. Because of the longer flattened area of the narrow tire, the wheel loses more of its "roundness" and produces more deformation during rotation. However, in the wide tire, the radial length of the flattened area is shorter, making the tire "rounder" and so it rolls better."
Hvorimod man godt kan skyde en hvid pind efter lavere vindmodstand...:
"narrow tires have an advantage over wide ones at higher speeds, as they provide less air resistance."
Men det udelukker ikke at man ( f.eks Mavic ) arbejder med dæk/fælg udformning for , at reducere den samlede vindmodstand, uanset dæk str. http://www.mavic.com/tyres-accessories- ... -KG82PWWf4" onclick="window.open(this.href);return false;
Nå men generelt,
læs selv :
http://www.schwalbetires.com/tech_info/ ... resistance" onclick="window.open(this.href);return false;
Nu selv med Schwalbe One 25 mm på begge sæt landevejshjul
"At the same tire pressure, a wide and a narrow tire have the same contact area. A wide tire is flattened over its width whereas a narrow tire has a slimmer but longer contact area.
The flattened area can be considered as a counterweight to tire rotation. Because of the longer flattened area of the narrow tire, the wheel loses more of its "roundness" and produces more deformation during rotation. However, in the wide tire, the radial length of the flattened area is shorter, making the tire "rounder" and so it rolls better."
Hvorimod man godt kan skyde en hvid pind efter lavere vindmodstand...:
"narrow tires have an advantage over wide ones at higher speeds, as they provide less air resistance."
Men det udelukker ikke at man ( f.eks Mavic ) arbejder med dæk/fælg udformning for , at reducere den samlede vindmodstand, uanset dæk str. http://www.mavic.com/tyres-accessories- ... -KG82PWWf4" onclick="window.open(this.href);return false;
Nå men generelt,
læs selv :
http://www.schwalbetires.com/tech_info/ ... resistance" onclick="window.open(this.href);return false;
Nu selv med Schwalbe One 25 mm på begge sæt landevejshjul

mvh Niels Henningsen
Jeg er nødvendigvis ikke blot skide arrogant.......
hører bare ikke specielt godt, selv med høreapparater ....
Jeg er nødvendigvis ikke blot skide arrogant.......
hører bare ikke specielt godt, selv med høreapparater ....
- Christian Jorgensen
- Træder stor mølle!
- Posts: 258
- Joined: 15 Nov 2011, 17:04
- Location: Silkeborg
- Contact: