Kæden knækker -nogen tips?

Vores hangout, snak om løst og fast, behøver ikke handle om cykling.
Post Reply
User avatar
Stephan Bak
Alene i udbrud
Posts: 712
Joined: 28 Apr 2005, 21:22
Location: København / Islands Brygge

Kæden knækker -nogen tips?

Post by Stephan Bak »

Jeg pillede et led af min kæde sidste weekend - det skulle jeg åbenbart aldrig have gjort.

1. gang jeg skulle passere en lille grøft knækkede skidtet! - nå ja, så satte jeg den sammen - og kom så på arbejde. Men men men glæden var kort - næste gang jeg lavede bare en lille bitte smule sjovt med cyklen, var den gal igen - og denne gang var jeg ved at flå bagskifteren af i samme omgang, så nu er det ikke sjovt mere :evil:

Nå - jeg skifter selvfølgelig snarest kæden, der nu er alt for kort! Men er det generelt på mtb'er at det er et problem at sætte leddene sammen så de holder?
Jeg har aldrig nogensinde haft nogen problemer med raceren, når jeg har gjort det, men drejningmomentet er selvfølgelig også væsentligt større på mtb'en i de små gear.

Hvis det er sådan det hænger sammen så er det jo ikke nok at køre rundt med et kæde tool - så bør man vel også ha' et ekstra samleled med - eller hyr?

Nogen der har lidt erfaringer de vil delagtiggøre mig i?
Jakob 'J-Lo' Lohmann
3000+ posts = spammer
Posts: 9937
Joined: 22 Nov 2003, 23:34

Post by Jakob 'J-Lo' Lohmann »

Har ingen erfaring, jeg har endnu ikke (7-9-13) knækket en kæde på mtb'en. Hvilken kæde køre du med?
User avatar
Stephan Bak
Alene i udbrud
Posts: 712
Joined: 28 Apr 2005, 21:22
Location: København / Islands Brygge

Post by Stephan Bak »

Den der sad på min ghost htx 5100 da jeg købte den for nogle år siden. Men det er mere princippet jeg er ude efter...mener at jeg engang så noget på et eller andet site om at der var nogle problemer, .... men dengang havde jeg ikke et aktuelt behov for den viden, så jeg hæftede mig ikke så meget ved det, suk.
Jakob 'J-Lo' Lohmann
3000+ posts = spammer
Posts: 9937
Joined: 22 Nov 2003, 23:34

Post by Jakob 'J-Lo' Lohmann »

Nogle år... mon ikke det er svaret? Jeg skifter kæde og kassette 1-2 gange om året på min MTB.
User avatar
Morten Hartvigsen
3000+ posts = spammer
Posts: 10098
Joined: 28 Nov 2003, 18:47
Location: Værløse

Post by Morten Hartvigsen »

jeg har aldrig knækket en kæde, bruger SRAM PC89 eller PC99 (ikke hollowpin) med SRAM samleled (det er nemt at arbejde med)
Jakob 'J-Lo' Lohmann
3000+ posts = spammer
Posts: 9937
Joined: 22 Nov 2003, 23:34

Post by Jakob 'J-Lo' Lohmann »

Morten Hartvigsen wrote:jeg har aldrig knækket en kæde, bruger SRAM PC89 eller PC99 (ikke hollowpin) med SRAM samleled (det er nemt at arbejde med)
Samme her, køre dog ogdå med hollowpin, uden problemer indtil nu.
User avatar
Stephan Bak
Alene i udbrud
Posts: 712
Joined: 28 Apr 2005, 21:22
Location: København / Islands Brygge

Post by Stephan Bak »

Tak. Kæden er nu ikke slidt - i perioder er det meget lidt den er blevet brugt. Hele vinteren kørte den kun 1 time om måneden, nemlig når der var slush cup (og det var ikke den perioden cyklen kørte mindst) Men efter kæden blev skildt og samlet, så er samlestedet forblevet svagt.

Nå, nu kommer der nyt på - og så et samleled i reserve!
User avatar
Christian
Yndlingsfarve: Grøn
Posts: 459
Joined: 22 Nov 2003, 05:20
Location: 2860 Søborg
Contact:

Post by Christian »

Jeg var selv (på en tur med J-LO og Hartvigsen) ude for at min kæde gav knuder efter jeg havde haft den skilt ad. Det resulterede i at jeg købte en SRAM kæde af Hartvigsen, og der har ikke været problemer siden.

Jeg kan klart anbefale SRAM kæderne med deres samleled der kan skilles ad uden værktøj.
Christian "b r e d - l a s t" Sandfeld
Hustler profil
User avatar
Ask 'Bask' Hybel
Nu med støttefod
Posts: 822
Joined: 08 Nov 2004, 16:53
Location: Nørrebro - Kbh
Contact:

Post by Ask 'Bask' Hybel »

Min erfaring er at mtbkæder ALTID skal samles med et samleled - på racerkæder kan man dog godt bruge alm kædeskiller og nitte kæden the oldfashion way...
User avatar
Stephan Bak
Alene i udbrud
Posts: 712
Joined: 28 Apr 2005, 21:22
Location: København / Islands Brygge

Post by Stephan Bak »

Tak for de mange råd og erfaringer. :)

Jeg har i mellemtiden været omkring min cykel pusher efter ny kæde, krans mv. De sagde også, at kæder uden samleled skal man lade være med at skille ad.... Bedste mulighed er altså et SRAM led. Til Simano kæder medfølger et par specielle samlenitter. Dvs de bør kun samles ved hjælp af disse specielle samlenitter - både første gang kæden samles og efterfølgende!

Så lærte jeg også det :lol:
Post Reply