XT/LX krankboks - vedligeholdelse

Hvilket udstyr skal jeg købe og hvorfor!? - Whats hot and whats not.
Post Reply
User avatar
Carsten Graff
UST? Ja måske...
Posts: 1323
Joined: 23 Nov 2005, 10:12

XT/LX krankboks - vedligeholdelse

Post by Carsten Graff »

Efter mudderturen i søndags er min krank blevet en hel del træt. Den har faktisk svært ved at dreje rundt.
Hvordan skiller jeg den ad, og får den renset/smurt? Jeg er lidt usikker på om det er XT eller LX. Der står LX på pedalarmene. Jeg har forsøgt at lede på shimanos web uden at finde det rigtige sted.
Hurtig hjælp tak. Jeg skal ud og køre om et par timer.
User avatar
Dan
Downhill konge
Posts: 1867
Joined: 01 Oct 2005, 15:03
Location: Værløse

Post by Dan »

http://www.parktool.com/repair/readhowt ... 95#shimano

Hvis du ikke har værktøjet så kommer du ikke langt. Og hvis det er lejerne i krankboksen som er brudt sammen, så skal de/boksen skiftes.
User avatar
Martin
Nu med dunk!
Posts: 868
Joined: 27 Nov 2006, 22:36
Location: Islands brygge
Contact:

Post by Martin »

Uanset hvad skal du bruge speciel værktøj til at få lejerne af, du kan dog godt pille kranken af og rense det hvis det kan hjælpe. Men det lyder dog som om at det er lejerne. Har haft samme problem.

Dan; jeg har iøvrigt stadig din halløj til at få udvendige lejer af.. flovt, den har jeg helt glemt jeg havde.. den bliver afleveret hurtigst muligt.. :oops:
Michael Gerner-Rasmussen
Helt uden hænder!
Posts: 60
Joined: 16 Apr 2007, 13:07

Post by Michael Gerner-Rasmussen »

lyder som du skal have nye lejer.

Ellers vask den til kranksættet er fint og ret og du ikke kan se mudder omkring lejerne.. tag ud og kør så kan det være at de kommer igang igen.

Men det lyder ikke til de har langt igen.

~Michael
User avatar
Carsten Graff
UST? Ja måske...
Posts: 1323
Joined: 23 Nov 2005, 10:12

Post by Carsten Graff »

Ingen arme = ingen kager, eller ingen specialværktøj = ingen selvrep.
Det lykkedes at køre kranken "varm" og få en tur ud af det. Men jeg får sat nye lejer i imorgen.
Det giver ellers ekstra watt træning med modstand i krankboksen, men det holder jo ikke i længden.
Michael Gerner-Rasmussen
Helt uden hænder!
Posts: 60
Joined: 16 Apr 2007, 13:07

Post by Michael Gerner-Rasmussen »

nej det holder ikke for når der kommer slør i lejerne så blir selve akslen slidt skæv som går lige igennem. Men så køre man os med dårlige lejer i RIGTIG lang tid. Det sker nok ikke hen over natten ;-)
User avatar
Carsten Graff
UST? Ja måske...
Posts: 1323
Joined: 23 Nov 2005, 10:12

Post by Carsten Graff »

Tak for hjælpen :thumbsup:
Der var mudder i lejerne, utroligt hvor det kan komme ind, og så var det ene leje ikke meget værd, så de blev begge skiftet.
User avatar
Flemming Elhøj
1 omgang efter
Posts: 656
Joined: 23 Apr 2007, 23:14
Location: Ballerup/Egebjerg

Post by Flemming Elhøj »

Tror jeg hr samme problem. Når jeg kører "rumler" den engang imellem, og jeg mærker også modstand. Carsten hvad gjorde du? Skulle du bruge special værktøj? Var det lige til at gå til? Jeg har også XT:
Det er træningen der tæller...ikke udstyret!!!
Jakob 'J-Lo' Lohmann
3000+ posts = spammer
Posts: 9937
Joined: 22 Nov 2003, 23:34

Post by Jakob 'J-Lo' Lohmann »

FLemming. Se post nummer 2 ang. tool. Det er super let.
Post Reply