Du kan få smidt gode brugte Cross sykler i nakken for dit halv budget. De så med fælgbremser.
Jeg kørte med fælgbremser i flere år på MTB og har godt nok aldrig savnet det ...
Jeg har ikke mødt nogen, der var glade for mekaniske skivebremser, men der en en del TRP'er derude.
Bedste value-for-money er Canyons Inflite AL 8.0 (12K), men de har valgt at lade deres cross modeller følge "Road" så de er udsolgt og kan først købes fra engang i september - så du kan får den omkring nytår med Canyons typiske reelle leveringstid!
http://www.rosebikes.dk/" onclick="window.open(this.href);return false; har også super billige tilbud, men der skal du nok lige se på geometrien. Det virker som en konkurrence geometri på alle deres cross og gravel cykler, så jeg ville skulle have 6 cm spacers for ikke at få ondt i nakken...
I år kommer alle fabrikanterne med "gravel" bikes, som har været hot i et år i USA. Det kan jo være at der kommer noget, der ligger indenfor budgettet. Det gør den nye Cannondale Slate ikke, men nujjjjj, hvor er den bare fed ... og underlig ... men på den fede måde.
Til sidst er der jo muligheden for at få et godt tilbud fra en rigtig cykelhandler. Heldigvis er Klaus Nielsen af normal størrelse (målt på sædestørrelse i fly), så jeg kunne købe en demo model til halv pris (lidt mere med nye sliddele) af ham. Så regner jeg med at stel og hjul har fået en rigtig stress-test

Du kunne jo droppe ind forbi dine butikker og spørge. Jeg kunne tilføje at det jo ikke koster noget at spørge, men risikoen for at blive lokket er massiv.