Dårligt knæ

Vores hangout, snak om løst og fast, behøver ikke handle om cykling.
Post Reply
Jan M
Træder stor mølle!
Posts: 298
Joined: 25 Sep 2008, 10:13
Location: Frederiksberg

Dårligt knæ

Post by Jan M »

Jeg fik en mindre knæskade til Nordic. Takket være Niels Pind og Bo T stoppede jeg mens legen var god. Jeg har holdt benet i ro og begyndte at køre til arbejde med korte ture og i sidste uge tog jeg et par lange ture på landevejen uden større problemer. I mandags tog jeg den første tur i skoven og når jeg skulle træde igennem på bakker gjorde det stadigt ondt i knæet, hvis jeg kørte siddende. Når jeg stod op var der ingen problemer.
Smerten kommer på ydersiden af knæet og bagpå.

Så nu er spørgsmålet, kender nogen en god fys? Nogle gode råd og erfaringer med dårligt knæ.
Bare så jeg kan håndtere min begyndende indebrændthed. Solskin, tørre spor og så kan jeg ikke køre :cry: :cry:
User avatar
Casper Fabricius
Mudderkonge
Posts: 1845
Joined: 02 Dec 2003, 14:23
Location: Islands Brygge

Post by Casper Fabricius »

Det lyder lidt som en overbelastningsskade som jeg personligt har haft mange af i min fodboldtid. Når knæ gør ondt er ro den eneste vej frem.
Alt det der fys-halløj er det rene fis og penge ud af lommerne :-). Ta du den med ro og kør noget landevej med os andre(hvis ikke det gør ondt) og kør i skoven når det er gået over.
User avatar
HenrikJ
Stuntcyklist!
Posts: 781
Joined: 18 Jul 2007, 20:29
Location: Stor KBH

Post by HenrikJ »

Casper Fabricius wrote:Det lyder lidt som en overbelastningsskade som jeg personligt har haft mange af


:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: den var sku god Fabricius
Henrik
Er du i tvivl så læg hård ud, sæt farten op undervejs og slut så af med en spurt. Så kan det ikke gå helt galt.
User avatar
Jais
3000+ posts = spammer
Posts: 3300
Joined: 16 Nov 2006, 10:18
Location: Gentofte

Post by Jais »

tag fat i Kenneth fra nordic sports center.. han har været fys på CSC og er nu på Cervelo.
Jeg er ikke klar over om han er med til TDF eller han er hjemme...
User avatar
Philip Brint
Asfalt nej tak!
Posts: 1372
Joined: 08 Apr 2008, 21:27
Location: Allerød

Post by Philip Brint »

Jais wrote:tag fat i Kenneth fra nordic sports center.. han har været fys på CSC og er nu på Cervelo.
Jeg er ikke klar over om han er med til TDF eller han er hjemme...
Kenneth er til Tour De France, og er hjemme omkring den 9/8. Han har ikke noget med NSC at gøre længere, men behandler stadig fra en anden adr. Han kan nogle ting.
Rivette F8
User avatar
AndreasA
3000+ posts = spammer
Posts: 3664
Joined: 18 Dec 2007, 13:49
Location: 2500 valby
Contact:

Post by AndreasA »

fiskeolie, min ven.. fiskeolie..
den der smør' godt, kører godt
"Life moves pretty fast. If you don’t stop to look around once in a while, you could miss it” Ferris Bueller.

http://www.andreasmikkel.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Christian Bax Bagger
Altid med hjelm
Posts: 175
Joined: 05 Oct 2004, 14:48
Location: Farum

Post by Christian Bax Bagger »

De er piv dygtige til knæ på Bulowsvej :!:
http://www.bulowsvejfys.dk/index.htm
Med en henvisning koster det vel ikke noget :?:
Campagnolo - UUUHHH det er god stads!!
Jan M
Træder stor mølle!
Posts: 298
Joined: 25 Sep 2008, 10:13
Location: Frederiksberg

Post by Jan M »

Takker for de gode råd. Jeg prøver at gå gennem lægen, for det virker slet ikke som det skal.
User avatar
Niels Haslov
Nu med støttefod
Posts: 801
Joined: 08 Nov 2006, 10:53
Location: Værløse
Contact:

Post by Niels Haslov »

Jan Malling wrote:Takker for de gode råd. Jeg prøver at gå gennem lægen, for det virker slet ikke som det skal.
Kan også være du skal checke indstilling af cykel.... Forkert indstilling af min cykel under mtb challenge medførte en "overanstrengelse" i knæet, som gjorde at jeg måtte droppe Nordic24 og efterfølgende bøvlet med knæet.

Har været hos Kenneth Ellefsen, fået indstillet min cykel korrekt, ædt fiskeolie i store mængder, trænet moderat og primært på racer. Det har taget ca. 1,5 måned.... fortsætter på samme vis en uge mere..og så er der 14 dage ferie UDEN cykling...og håber at kunne starte (rigtig) træning op medio august... så ro ro ro...fiskeolie...fiskeolie..ro ro...moderat træning ..det er vejen frem ...som de andre kloge folk på siden også har skrevet.... der er ingen shortcut... utålmodighed lægges bare til i den anden ende ...

God bedring
Cykler du - eller hykler du
User avatar
John Bo Christensen
Fås den i carbon?
Posts: 1184
Joined: 21 Oct 2007, 12:57
Location: Søborg

Post by John Bo Christensen »

Har haft en (kronisk) betændt sene under det ene knæ genenm længere tid (den kraftige sene under knæets yderside). Følgende har virket for mig.

Efter træning og hvis jeg alligevel skal side en time sættes en ispose direkte under knæet omviklet med håndklæde. Efter 20-30 min fjernes isen - knæet opvarmes efterfølgende 20-30 min inden jeg rejser mig.

Masserer senerne med Felden creme før og efter træning - godt for psyken at bruge lidt penge - tror ikke det har haft den store effekt. Fiskeolie vil sikkert virke lige så godt :-)

Bruger flg. "regler"
Er der lyd fra knæet køres moderat - gerne alene da jeg derved ikke presses til spurt osv. Min erfaring er at pause ikke hjælper.

Er temperaturen under 20 grader på turen køres med løse knæ.

Er sikker på det er isbehandlingen der har gjort forskellen. Har ikke haft problemer i lang tid.

Mvh John
We apologize for the inconvenience.
Jan M
Træder stor mølle!
Posts: 298
Joined: 25 Sep 2008, 10:13
Location: Frederiksberg

Post by Jan M »

Jeg prøver at få fat i Kenneth, spiser noget fiskeolie (virkede med min skulder) og tager den helt med ro.
Min mtb er indstillet og det virker som det skal, men på min racer sad sadlen for højt, hvilket gav en overstrækning i knæet lige op til Nordic. Det blev så værre i løbet af løbet, og det er stadig helt tosset.
Så nu slapper jeg helt af.
Post Reply