Hvepsereden

Vores hangout, snak om løst og fast, behøver ikke handle om cykling.
User avatar
Alice 'Cooper'
Yndlingsfarve: Grøn
Posts: 490
Joined: 15 Oct 2006, 18:13
Location: ølstykke
Contact:

Hvepsereden

Post by Alice 'Cooper' »

Jeg syntes det er underligt af så mange undre sig over Tøseboxen i Dustcuppen?

Ja føler jeg mig nødsaget til at stikke hånden i hvepsereden og ligesom på nogen af de indlæg på H12 siden bliver jeg harm og må ytre min mening, velvidende at den sikkert ikke bliver vel modtaget. Tøseboxen er blevet sat på benene for at de kvindelige ryttere kan få en mulighed for at konkurrere mod hinanden. Før kunne man blive placeret med en eller to startboxe bag sin nærmeste konkurrent som ligger 30 sek foran. Når man så bliver placeret med 50 mænd eller mere imellem en selv har man ikke en ærlig chance for nogenside at komme op og få konkurrence ud af det.

Det forekommer mig meget undeligt at det er jer en gåde hvorfor vi gerne vil have en fair chance for at konkurrere, når I jo godt selv ved hvor meget det koster at blive placeret en startbox længere nede. Det sker jo også for jer fra tid til anden, for os sker det så bare hver gang. Jeg selv havde meldt mig til alle slush afd. sidste sæson men droppede ud, for kan ligeså godt træne uden for løb da hele konkurrencen er overstået efter den første afd. Jeg ved godt at flere så vil sige det er jo et motionsløb, men vil nu holde på at ingen vil syntes det er ligeså skægt hvis man ikke konkurrerede mod sine ligemænd. Man kunne jo prøve ved at fjerne tidstagning og starte alle i tilfældige boxe, så har jeg en anelse om at rigtig mange vil syntes det er lidt tamt at deltage.

Det kan være jeg har misforstået rigtig meget, men havde en god fornemmelse af at man gerne ville gøre plads til det kvindelige køn i sporten, at gøre MTB sporten så bred som muligt så der er et bredt udsnit når der skal køres på sporet. Det gælder både de ældre klasser, ungdom og kvinder til træning, klubarrangementer og vel også deltagelse i diverse løb. Jeg kan jo tage fejl men hvis det er tilfældet er det rigtig ærgeligt at denne debat nærmest giver nogen en følelse af at vi burde skamme os for at "stå i vejen" for alle de "rigtige" deltagere.

Jeg har selv været fortaler for at skabe bedre muligheder for hovedparten af de kvindelige deltagere, og var meget tilfreds da Dust cuppen var lydhøre for et ønske som rigtig mange af os havde. Vi er stadig en meget lille minioritet så kunne det ikke være muligt at finde en løsning hvor vi også kunne få lov at være med i konkurrencen. Vi er 10-20 som deltager pt. er det virkelig os der ødelægger det for jer andre. Ved at ved 3. afd. i Tisvilde havde mindst 3 af pigerne en fantastisk fight og lå i røven af hinanden hele vejen rundt og kæmpede som sindsyge, noget som ikke havde været muligt før. Det er noget som jeg ud fra de mange beskrivelser her på siden kan læse at I selv syntes er fedt og giver mere sved på panden, det giver noget ekstra når man har noget at kæmpe for.

Jeg beklager hvis nogen føler sig voldsomt stødt over mit indlæg her i forum, og for at tage skraldet på forhånd for dem der syntes at jeg bare kan smutte ud af Dust/Slush og lade rigtige mænd komme til.

Så don´t worry jeg er på vej :-)

Alice
Al træning er god Adventure træning!
Husk 600 gr grønt om dagen.
User avatar
Jan Lohmann
3000+ posts = spammer
Posts: 3069
Joined: 23 Nov 2003, 20:59
Location: Farum
Contact:

Post by Jan Lohmann »

Jeg er glad for at se kvinder i MTB sporten jo flere jo bedre, men Alice prøv at erstatte Tøse-boksen med H60-boksen eller hvad du ellers kan finde på og hvad mener du så?

Mit sidste indlæg i denne diskusion ;.-)
Chamois Buttt'r ~ buksecreme u. parabener
Jakob 'J-Lo' Lohmann
3000+ posts = spammer
Posts: 9937
Joined: 22 Nov 2003, 23:34

Post by Jakob 'J-Lo' Lohmann »

Hej A, dit sure løg ;)

Jeg er en af de ryttere, som synes det er helt hend i vejret at pigerne starter helt der oppe, når kun 3-4(?) kan skyde den fart som er nødvendig over 1+ time. Sporet er og bliver smalt, og det skaber store problemer når bare 20-25 ryttere er markant langsomme, i forhold til ders startplacering. Samme problem opstår når folk snyder bokse.

Nu tror jeg ikke det specialt er pigerne som 'vi' er efter, men vi stiller spørgsmål til hvorfor så ikke andre små klasser så som, H50 eller H60 (Som er mindre end pige-klassen) så ikke bliver tilbudt samme frihed og særregel? Deres indbyrdes konkurrence er da lige så vigtig? I min bog spiller det bare ikke rigtigt at lave bokse efter hastighed, hvis det ikke overholdes af alle, og der derfor er 'klumper' i det flow som forsøges opstillet. Det giver farlige situationer præcis som når de hurtige kommer blæsende og overhalder de langsomme med en omgang.

Konkorrencen blandt pigerne er vigtigt, det er den i alle klasser, men så er det kun rimeligt at alle klasser har samme vilkår, og at klasser derfor startes samlet gennem hele feltet.

Tøserne kan jo også starte sammen i boks 10? (joke, men hvorfor ikke hvis det er den indbyrdes konkurrence som er vigtigst?) Starter de hurtigste piger også i boks 2 eller må de vælge boks 1? Hvis de gør er det for mig endnu et tegn på at det er den samlede placering og ikke placering inden for pigerækken som tæller.
User avatar
Alice 'Cooper'
Yndlingsfarve: Grøn
Posts: 490
Joined: 15 Oct 2006, 18:13
Location: ølstykke
Contact:

Post by Alice 'Cooper' »

Hej hr. Lohmann :)

Er da klart tilhænger af at H60 skal have samme mulighed, I har da samme problemstilling, eller tager jeg fejl. Det at I har samme problem gør det jo ikke bedre, tværtimod. Jeg kan jo ikke tale på andres vegne og her mener jeg blandt andet H60 klassen og har også prøvet at holde mig til min egen opfattelse i mit tidligere indlæg.
Al træning er god Adventure træning!
Husk 600 gr grønt om dagen.
User avatar
Alice 'Cooper'
Yndlingsfarve: Grøn
Posts: 490
Joined: 15 Oct 2006, 18:13
Location: ølstykke
Contact:

Post by Alice 'Cooper' »

Uhhh Ha det går stærkt her :wink:

J-lo--> Jeg har egentlig ikke nogen speciel ønske om hvilken box som kvinderne skal starte i. Jeg tror problemet ligger i at vi "desværre" har et stor spektrum da få af pigerne er meget stærke, den største del følges meget godt og så en del som er nye og knap så hurtige. Jeg tror ikke de uerfarne er det store problem, da jeg har på fornemmelsen at de vælger at starte længere nede. Tilbage har vi de 2 førstnævnte grupper og de bliver i konkurrence henseende nød til at starte sammen.

Så ville spørgsmålet være om hvilken box vi skulle starte i:

Box 10 - straffer de hurtige piger rimeligt meget
Box 2 - hvor 10 piger ikke kvalificere til at stå
Box ? - en helt anden box?

Det kan godt være at I ser det som et kæmpe problem at vi danner kø, jeg kan jo kun snakke for mig selv, men oplever ikke at jeg på noget tidspunkt laver prop. På de store stykker køre dem der er hurtigere forbi uden problemer, og på de første kø stykker står jeg pænt i kø som alle andre. Har ikke opserveret at jeg på nogentidspunkter ligger og blokere resten af dustcup feltet og har ikke observeret andre af tøserne gør det, men kan jo tage fejl.

Det sure løg - som har en mening, sin egen :wink:
Last edited by Alice 'Cooper' on 21 May 2009, 10:02, edited 1 time in total.
Al træning er god Adventure træning!
Husk 600 gr grønt om dagen.
User avatar
Peter Christensen
3000+ posts = spammer
Posts: 3402
Joined: 12 Jan 2006, 15:49
Location: Kgs. Lyngby

Post by Peter Christensen »

Min personlige holdning er at det må være lige for alle. Hele box princippet bygger på at folk starter med folk de kører nogenlunde lige op med. Jeg ved godt at systemet på ingen måder er perfekt men det ændrer jo ikke noget ved at jeg f.eks. startede i boks 3 til 3.afd fordi jeg havde en defekt til 2.afd (var ikke med til 1.afd). Jeg vil da gerne op og battle med de andre hustlere i boks 2 men det kan jeg jo kun gøre ved at køre boks 2 tid. Nu skriver du at i var nogle piger der lå og konkurrede i Tisvilde og jeg kan se at tiderne på pigerne fra placering 5-10 i Tisvilde har ligget tæt men det ville I vel stadig gøre ved at starte sammen i boks 4-5 som jeres sluttid ville placere jer i. Annika, Kristine og de par andre meget hurtige piger har I jo ingen fordel af at starte sammen med da de kører væsenligt hurtigt end resten af pigerne. Så jeg tror ikke at der er nogle der gerne vil af med pigerne i sporten - tværtimod - men vi må konkurrere på lige vilkår.
Gid det snart var maj...!
User avatar
Jan Lohmann
3000+ posts = spammer
Posts: 3069
Joined: 23 Nov 2003, 20:59
Location: Farum
Contact:

Post by Jan Lohmann »

Et indirekte indlæg

Tidligere i Vega cuppen (dengang under 200 deltagere) startede vi i hold således at f.eks H30 startede sammen og H60 sammen etc.

Måske ikke den bedste måde at gøre det på, men vi i de mindre grupper fik på den måde et overblik over konkurrenterne og noget at køre efter.

Det hjalp gevaldigt på overblikket at de enkelte klasser havde hvert sit farvede skilt, så når jeg overhalede et rødt skilt så vidte jeg at det ver en fra H40 og selvtilliden voksede.
Chamois Buttt'r ~ buksecreme u. parabener
User avatar
Alice 'Cooper'
Yndlingsfarve: Grøn
Posts: 490
Joined: 15 Oct 2006, 18:13
Location: ølstykke
Contact:

Post by Alice 'Cooper' »

Peter Christensen wrote:Min personlige holdning er at det må være lige for alle.
Hej Peter

Jamen det er jo netop min påstand at det ikke er lige for alle. Det er jo i mine øjne netop ikke det samme for H60, h50 og pigerne som det er for jer andre som så bare er flest.
Al træning er god Adventure træning!
Husk 600 gr grønt om dagen.
User avatar
Alice 'Cooper'
Yndlingsfarve: Grøn
Posts: 490
Joined: 15 Oct 2006, 18:13
Location: ølstykke
Contact:

Post by Alice 'Cooper' »

Jan Lohmann wrote:Et indirekte indlæg

Tidligere i Vega cuppen (dengang under 200 deltagere) startede vi i hold således at f.eks H30 startede sammen og H60 sammen etc.

Måske ikke den bedste måde at gøre det på, men vi i de mindre grupper fik på den måde et overblik over konkurrenterne og noget at køre efter.

Det hjalp gevaldigt på overblikket at de enkelte klasser havde hvert sit farvede skilt, så når jeg overhalede et rødt skilt så vidte jeg at det ver en fra H40 og selvtilliden voksede.
He he du kunne ikke dy dig alligevel :)
Jeg er ikke helt sikker på hvor meget forskel der er på det vi har fået lov til i denne Dust og det der har været gældende i Vega men er ihvertefald det jeg håbede at opnå.
Al træning er god Adventure træning!
Husk 600 gr grønt om dagen.
User avatar
Alice 'Cooper'
Yndlingsfarve: Grøn
Posts: 490
Joined: 15 Oct 2006, 18:13
Location: ølstykke
Contact:

Post by Alice 'Cooper' »

Peter Christensen wrote: Nu skriver du at i var nogle piger der lå og konkurrede i Tisvilde og jeg kan se at tiderne på pigerne fra placering 5-10 i Tisvilde har ligget tæt men det ville I vel stadig gøre ved at starte sammen i boks 4-5 som jeres sluttid ville placere jer i. Annika, Kristine og de par andre meget hurtige piger har I jo ingen fordel af at starte sammen med da de kører væsenligt hurtigt end resten af pigerne. Så jeg tror ikke at der er nogle der gerne vil af med pigerne i sporten - tværtimod - men vi må konkurrere på lige vilkår.
Lige en indskydelse mere til dit indlæg Peter:

Giver dig ret i at der er nogen piger der er væsentlig hurtigere, men hvor deler vi så? Skal vi udvælge 3 som så kan stille sig i en boks fremme og på podiet hver eneste gang og så lade resten kæmpe om 4-20. pladsen.

Som herre ligger du altid så du kan overhale dem der i tidsplacering ligger mellem dig og dem du kæmper imod. Du kan overhale og rykke op i rækken. Som piger kan du overhale 40 fyre og det gør vi altså også, men det giver stadig ingen forskel i din placering i kvinderækken. Samtidig ligger der måske 20 fyre som ligesom du havde, har haft defekt/ikke deltaget, som overhaler dig og så starter du stadig en boks bag nærmeste konkurrent. Man kan da som du skriver, konkurrere med dem du er i startboks med, men prøv at se i slushcup opstillingen og se hvor mange piger der er i hver startboks. med 10 startbokse og måske 15 kvinder er det altså ikke mange man blev placeret med.
Al træning er god Adventure træning!
Husk 600 gr grønt om dagen.
User avatar
Signe Kristensen
Ny på Hustleren
Posts: 8
Joined: 21 May 2009, 10:55
Location: Humlebæk

Post by Signe Kristensen »

Hehe Alice så er du på banen igen! :lol: Men fint at lukke lidt op for hvepsereden her. Så kan fyrene måske komme af med deres kommentarer her, i stedet for til dusten når man stiller sin cykel i boks 2.

Jeg var en af dem der deltog i tøsen-fighten i Tisvilde og nøj hvor var det fedt!! Det giver blod på tanden når os tøser starter sammen, så man ved hvor man har sine rivaler og vi kan ligge og presse hinanden ude på sporet. Selvfølgelig er der en problematik i, at vi muligvis blokere for nogle hurtige gutter. Til pigernes forsvar vil jeg dog sige, at vi stiller os altid sammen i den ene side i startboksen, vi er et høfligt folkefærd der pænt giver plads for vi ved godt, at der er nogle hurtige gutter bag os og de skal selvfølgelig komme forbi. :)

Peter -> ja du har ret i at flere af os ikke hører til i boks 2. Jeg vil også være fint tilfreds med en anden boks - bare jeg stadig starter i samme boks som rivalerne! Men som Alice skriver - hvor skal vi så dele pigerne? Som jeg forstår er problemet også blandt de aller hurtigste af pigerne - hvis bare der er en boks i mellem dem er slutplaceringen stort set givet fra starten.

/Signe
User avatar
Niels G Henningsen
3000+ posts = spammer
Posts: 4124
Joined: 16 Jan 2006, 21:03
Location: 2860 Søborg

Post by Niels G Henningsen »

Jan Lohmann wrote:Jeg er glad for at se kvinder i MTB sporten jo flere jo bedre, men Alice prøv at erstatte Tøse-boksen med H60-boksen eller hvad du ellers kan finde på og hvad mener du så?

Mit sidste indlæg i denne diskusion ;.-)
Enig med Jan....Det er ikke kun kvinderne ,der har det svært som "minoritet" spredt ud over flere bokse, tilsvarende gælder for H50 og H60....
Og vi har ligeså meget lyst til ,at konkurrerer mod vores egentlige konkurrenter i samme klasse,som kvinderne har.....

Om der så er nogen "patentløsning" ,der stiller alle tilfreds,er noget helt andet

:cry:
mvh Niels Henningsen

Jeg er nødvendigvis ikke blot skide arrogant.......
hører bare ikke specielt godt, selv med høreapparater ....
User avatar
Alice 'Cooper'
Yndlingsfarve: Grøn
Posts: 490
Joined: 15 Oct 2006, 18:13
Location: ølstykke
Contact:

Post by Alice 'Cooper' »

Hej hej Niels

Jeg ved ikke om du læste mit svar, men er jo netop enige med jer.
Sjovt som det bliver os der har reageret på dette over for Dust cuppen som bliver "Sorte per" Netop H50 og H60 burde kunne forstå problematikken, det lýder jo som om i heller ikke er helt tilfredse.
Al træning er god Adventure træning!
Husk 600 gr grønt om dagen.
User avatar
Palle 'PS' Madsen
Cykelmyg
Posts: 996
Joined: 19 Jun 2006, 08:26
Location: Roskilde

Post by Palle 'PS' Madsen »

Min mening er at alle 'minuitetsgrupperne' (piger, H60, ungdom, måske H50) kunne have en minimumsgrænse for hvilken boks de behøver at starte i. Det skal sikre, at de ikke har alt for mange startbokse op til deres konkurrenter. I stilen med det pigerne har nu (syntes dog måske at boks 2 er lige lovligt optimistisk for mange af pigerne, så måske f.eks boks 4 kunne være minimumsgrænsen istedet). Dustcuppens ledelse kan så i samarbejde med de forskellige grupper, finde ud af hvad der ville være en rimelig grænse for deres respektive gruppe. De forskellige ryttere i grupperne kommer måske ikke til at starte lige ved siden af deres konkurrenter, men i det mindste inden for en overskuelig afstand/antal af andre ryttere. Vi skal være gode ved minuitetsgrupperne, for ellers mister vi dem.

Samtidigt, og mere vigtigt i min optik, er det super vigtigt at ruterne 'åbnes' lidt op, i den forstand, at det er en ren dræber, hvis der er for mange lange singletracks, hvor man ikke kan overhale. Det var ok for 3 år siden med de ca 200 startende, men i 2009 hvor der er 500 startende, er vi nødt til at få ændret rute-karakteren en smule. Eks er hegnssporet i Hillerød og senest nogle strækninger i Tisvilde lidt uheldige, når der er så mange på sporet. Der kan godt stadig være 'single'track, men der skal bare 'næsten altid' være plads til at hurtigere ryttere kan komme forbi. Det minimere også faren for skub og styrt, som vi hører mere og mere om her i år.

Alternativt må man skære ned på antal startende. Hvorfor skal det f.eks være muligt at køre pay'n'ride? Bevares, vi skal tiltrække nye ryttere, men behøver det lige være Dustcuppens ansvar? MTB er i mine øjne ikke en nichesport mere. Der er masser af løb rundt om i landet, som man kan køre som sit første løb.
:)

Puha, sikken en omgang :P
Ghost mtb / Rivette R6 racer / Asics Kayano
User avatar
BoS
Førstevælger!
Posts: 2788
Joined: 27 Nov 2005, 17:28
Location: Nærum
Contact:

Post by BoS »

Det er jo også en klassiker, at beskylde folk for ikke at ville have flere kvinder i sporten, så snart man antyder, at BOX 2 nok er lige i overkanten for de kvindelige deltagere. Hvem tør så skrive noget?

Er der noget anti-feminint i at mene, at en box placering burde afspejle ens træningsmængde, det udstyr, man stiller op med (og så ens talent, men det findes vist kun i box 1).

Du stiller op i et cykelløb med 500 deltagere. Du kan da ikke forvente, at du kan ligge og køre sammen med dine veninder til hvert løb. :-D

Annika træner nogen uger op til 20-25 timer. Hvis du vil op på hendes niveau, så skal du nok "spænde hjelmen". Det hjælper ikke at stille sig i box 2 til konkurrencerne. Det er ikke, hvad jeg forbinder med en god fight, at du efter 15 sekunder ikke kan se hende mere. :-)

Og flere kvinder i mtb - ja tak.

Når der er så få kvinder i Dusten, så spænder niveauet jo også vidt. Den ene pige kører i box 3 (at dømme efter sluttiderne) Den anden køre i Box 9 tider. Det er tåbeligt, at en pige, der kører så langsomt stiller sig i box 2. Uanset om hun står "ude til siden" i starten. Det er på sporet, at man finder sin placering. Så har man den til næste løb. Det er en konkurrence. Der er nummer på cyklen. Positiv særbehandling - nej tak.

Lav jeres egen cup. ;-)
T-Shark er (også) den fedeste låge på kirkegården
Post Reply