Hjæææælp det hviner..

Hvilket udstyr skal jeg købe og hvorfor!? - Whats hot and whats not.
Post Reply
Jeppe
Ny på Hustleren
Posts: 31
Joined: 07 Sep 2008, 20:03
Location: København V.
Contact:

Hjæææælp det hviner..

Post by Jeppe »

Davs eksperter.
Dagens andet spørgsmål:
Jeg har en cykel med formula oro K18 bremser.
Har netop fundet den frem fra gemmerne og nu lyder forhjulet som gris der får smæk eller det der er værre. Det hviner så kraftigt fra forreste bremse, at jeg ikke vil være bekendt at køre på den.
Det skal lige nævnes at bremserne kun har været brugt ca. 40km.

Er det noget jeg som uvidende amatør selv kan fikse???

Vil så gerne ud og køre i det gode vejr..

Mvh. Jeppe
Whatever you are, be a good one!
User avatar
Niels P
3000+ posts = spammer
Posts: 3170
Joined: 28 Sep 2008, 14:25
Location: Virum

Post by Niels P »

er det kun når du bremser den hviner?

Synes lige der har været et indlæg her om det samme - prøv lige og led lidt ellers vend tilbage
/Niels
User avatar
Niels P
3000+ posts = spammer
Posts: 3170
Joined: 28 Sep 2008, 14:25
Location: Virum

Post by Niels P »

Niels Pind wrote:er det kun når du bremser den hviner?

Synes lige der har været et indlæg her om det samme - prøv lige og led lidt ellers vend tilbage
det var så her - http://www.teamhustler.dk/forum/viewtopic.php?t=4198
/Niels
User avatar
Henrik Storgaard
Med nyvasket cykel
Posts: 2323
Joined: 22 Jul 2008, 22:03
Location: Vejby

Post by Henrik Storgaard »

Niels Pind wrote:
Niels Pind wrote:er det kun når du bremser den hviner?

Synes lige der har været et indlæg her om det samme - prøv lige og led lidt ellers vend tilbage
det var så her - http://www.teamhustler.dk/forum/viewtopic.php?t=4198
Ovennævnte var gummipakningerne ved lejerne der tilsyneladende satte skiverne i svingninger, derfor gik det væk når jeg bremsede let.

Hvis de skriger når du bremser, så er det formentlig pga. skidt på klodser/skiver. Når mine får tendenser til det sliber jeg klodser og skiver let med med smergellærred og renser efter med propylalkohol, så siger de ikke en lyd bagefter. Bare vær opmærksom på at de lige skal bremses til igen.
Jeppe
Ny på Hustleren
Posts: 31
Joined: 07 Sep 2008, 20:03
Location: København V.
Contact:

Post by Jeppe »

Det er ikke når jeg bremser, det kommer bare hjulet kører rundt.. Undrer mig bare, når nu det er noget helt nyt kram.
Whatever you are, be a good one!
User avatar
Henrik Storgaard
Med nyvasket cykel
Posts: 2323
Joined: 22 Jul 2008, 22:03
Location: Vejby

Post by Henrik Storgaard »

Jeppe wrote:Det er ikke når jeg bremser, det kommer bare hjulet kører rundt.. Undrer mig bare, når nu det er noget helt nyt kram.
Kan du se lys på begge sider af skiven eller er der een af klodserne der skraber på?
Er det både for- og bagbremser der gør det?
Jeppe
Ny på Hustleren
Posts: 31
Joined: 07 Sep 2008, 20:03
Location: København V.
Contact:

Post by Jeppe »

Hej Henrik.

Det er kun den forreste.
Ser ud til at skiven rammer den ene klods, er det muligt at beskrive hvordan jeg retter det til?

Vh. Jeppe
Whatever you are, be a good one!
User avatar
Henrik Storgaard
Med nyvasket cykel
Posts: 2323
Joined: 22 Jul 2008, 22:03
Location: Vejby

Post by Henrik Storgaard »

Jeppe wrote:Hej Henrik.

Det er kun den forreste.
Ser ud til at skiven rammer den ene klods, er det muligt at beskrive hvordan jeg retter det til?

Vh. Jeppe
Det kan jo være at et af stemplerne ikke glider helt smidigt i kaliberen. Det er lidt risky hvis ikke man har prøvet det før da der er en risiko for at stemplet hopper ud af kaliberen hvis man trykker det for langt ud. Men det går ud på at fjerne bremseklodserne og motionere stemplerne ind og ud, dvs. trykke stemplerne helt ind i kaliberen og så ved at trykke på bremsen, skubbe dem ud igen (bare ikke så langt at de falder ud) og det gør man så indtil at begge stempler bevæger sig lige meget ved tryk på bremsen.

Hvis det ikke hjælper skal kaliberen formentlig centreres over skiven igen. Det gør man ved at løsne de to bolte der holder kaliberen fast på gaflen således at kaliberen kan flyttes frit. Så trykker man på bremsen nogle gange og slutter af med at holde bremsen inde samtidig med at man strammer boltene forsigtigt til. Det kræver lidt øvelse, men kan læres :wink: Nu skal det så lige siges at jeg har Avid bremser, så jeg ved ikke om man justerer K18 bremser på samme måde.
User avatar
Niels P
3000+ posts = spammer
Posts: 3170
Joined: 28 Sep 2008, 14:25
Location: Virum

Post by Niels P »

Jeg tror jeg ville prøve det sidste først hvis det er en helt ny bremse. Husk ikke at stramme for hårdt og check så lige om der er noget andet der er raslet løs. Jeg har 2 gange opdaget at mine kaliber eller skiver var raslet løs - det er store kræfter når det får tæsk
/Niels
Jeppe
Ny på Hustleren
Posts: 31
Joined: 07 Sep 2008, 20:03
Location: København V.
Contact:

Post by Jeppe »

Endnu engang siger jeg tak for hjælpen!

Jeg forsøger mig lidt frem, det er trods alt ikke atomfysik.
(Sagde manden lidt skræmt)

Fortsat god weekend
Whatever you are, be a good one!
Brian S
Ny på Hustleren
Posts: 8
Joined: 07 Apr 2009, 17:51

Post by Brian S »

kan så også være at han har fået trykket på håndtaget mens bremserne ikke sad på cykelen og derfor har klodserne justeret uden skive! ;)

måske er det nok at bare få klodserne skubbet helt tilbage og så trykke på håndtaget til det spiller fint igen!..

du får klodserne skubbet tilbage med en bred/flad skruetrækker ind mellem bremseklodserne og derefter "vride" skruetrækkerne så klodserne bliver skubbet ind!.

at du "skal" bruge en bred skruetrækker er fordi hvis den er for smal kan den lave hakker i dine klodser når den begynder at stå "skævt"

1cm+ og den skulle være ok! ;)
3000 Helsingør
Jeppe
Ny på Hustleren
Posts: 31
Joined: 07 Sep 2008, 20:03
Location: København V.
Contact:

Post by Jeppe »

Hey Brian, det lyder både sandsynligt og til at have med at gøre. Tak for hjælpen. /Jeppe
Whatever you are, be a good one!
Post Reply