Pedaler?

Hvilket udstyr skal jeg købe og hvorfor!? - Whats hot and whats not.
Post Reply
Jeppe
Ny på Hustleren
Posts: 31
Joined: 07 Sep 2008, 20:03
Location: København V.
Contact:

Pedaler?

Post by Jeppe »

Davs kære eksperter.
Jeg er nu ved at nå et punkt hvor jeg burde prøve en klik pedal.
Da jeg ikke aner om det er noget for mig, har jeg tænkt mig at forsøge med de pedaler fra Shimano der hedder PD-M520.

Er det ok til en start, eller er det helt forkert?

Mvh. Jeppe
Whatever you are, be a good one!
User avatar
Henrik Storgaard
Med nyvasket cykel
Posts: 2323
Joined: 22 Jul 2008, 22:03
Location: Vejby

Post by Henrik Storgaard »

Hej Jeppe

Pedaler er lidt et religions spørgsmål, men jeg bruger selv den der hedder M770 som så vidt jeg kan se er stort set magen til i udseendet, og den fungerer næsten upåklageligt for mig.
Ingen problemer med at komme ind eller ud af den, og mudderet pakker ikke til i den, omend der da findes pedaler med et mere åbent design.
Så jeg vil mene at M520'eren er et fint sted at starte, bare du er sikker på at dine sko er spd-kompatible.

/henrik
User avatar
Casper Ortvald
Set på landevejen!
Posts: 1741
Joined: 18 Nov 2006, 20:32
Location: Syvstjernen
Contact:

Post by Casper Ortvald »

tjaa.. jeg vil så mene at 520 og 540 er mest egnet til folk der køre til bageren eller arbejdet.
Hos shimano ville jeg anbefale XT modelen som minimum, Den (og xtr) fik en overhalling for et par år siden design mæssigt, da den havde det lidt svært ved mudder. Så vidt jeg ved er 520 540 ikke samme design som xt/xtr

Ellers ville jeg kikke på Time Atac pedaler. Fine til at komme af med mudder, og de kræver ingen speciel service.
Eggbeater er også en mulighed hvor du for en pedal der vejer mindre end time, men kræver lidt mere service.

Held og lykke
'''You're just jealous because the voices only talk to me.'''
User avatar
Jan Lohmann
3000+ posts = spammer
Posts: 3069
Joined: 23 Nov 2003, 20:59
Location: Farum
Contact:

Post by Jan Lohmann »

De forrige indlæg har fat i noget vigtigt, nemlig det at det er et spørgsmål om religion.

Uanset fabrikat så køb pedaler som klarer sig godt i mudder specielt om vinteren i Slush, det vil efter min mening sige Time, Look, Eggbeater. Problemet er at det skal nemt at få sko i pedalen igen efter at man har været nede og løb/gå.
Jeg gik selv væk fra SPD, men måske havde de været gode nok hvis jeg havde valgt en mere åben model (~ dyrere?)
Chamois Buttt'r ~ buksecreme u. parabener
User avatar
Peter 'TB'
BOFH
Posts: 1055
Joined: 02 Jul 2008, 11:57

Post by Peter 'TB' »

Jag kan bakke Casper O op - jeg startede med 520 pedaler på min, de er egentlig gode nok når det er tørt og støvet men er der antydningen af mudder så pakker de _fuldstændig_ sammen. Det er helt åndssvagt hvor lidt mudder eller bare almindelig jord der skal til før du slet ikke kan klikke i dem mere :( Jeg har skiftet til XT pedaler - som ikke er synderligt meget dyrere - og det er bare noget der spiller.
Jeppe
Ny på Hustleren
Posts: 31
Joined: 07 Sep 2008, 20:03
Location: København V.
Contact:

Post by Jeppe »

1000 tak for hurtige og kompentente svar.
Jeg går lige i tænkebox :-)
Whatever you are, be a good one!
User avatar
Niels P
3000+ posts = spammer
Posts: 3170
Joined: 28 Sep 2008, 14:25
Location: Virum

Post by Niels P »

Jeg har nu kørt siden september og jeg kører selv med den billigste eggbeater (MXR) og har været rimelig tilfreds med den, da den lige var "kørt til". Den er nu rimelig nem at komme ind og ud af, men rammer du forkert kan sålen godt rulle lidt hen over den og du har ingen trædeflade i reserve, hvis du er på et teknisk stykke og ikke kommer hurtigt i. Derudover er de som Casper skriver lette, men ikke særligt holdbare og mine er ikke en undtagelse efter en vintersæson og ca 700 km. Jeg skal sandsynligvis snart have nye og det bliver nok time attack eller look quartz der kommer på
/Niels
Brian S
Ny på Hustleren
Posts: 8
Joined: 07 Apr 2009, 17:51

Post by Brian S »

shimano 500´ serien er = LX
shimano 700´ serien er = XT
shimano 900´ serien = XTR

:wink:
3000 Helsingør
Post Reply