Nyt Gear-system

Hvilket udstyr skal jeg købe og hvorfor!? - Whats hot and whats not.
Post Reply
TykMand
Ny på Hustleren
Posts: 7
Joined: 09 Apr 2009, 18:24
Location: Amager
Contact:

Nyt Gear-system

Post by TykMand »

Hej folkens..

Er ny i sporten, og har købt en brugt Scott Scale 30 til at komme igang med..

Har været ude i Rude Skov 2 gange på det blå spor, og BEGGE gange er kæden knækket - Hvorfor?

Cyklen har Shimano Deore XT gearsystem, men det er overall, temlig slidt, så jeg overvejer at skifte det hele ud med SRAM, men er lidt i tvivl om hvilke dele jeg skal gå efter, og om der evt. er noget bedre?

Jeg kunne godt bruge lidt vejledning til at samle et godt setup, så øs ud af jeres viden, tak :)
Can't touch this..
User avatar
Jan Lohmann
3000+ posts = spammer
Posts: 3069
Joined: 23 Nov 2003, 20:59
Location: Farum
Contact:

Post by Jan Lohmann »

Velkommen til. Du stiller st spørgsmål som er svært at besvare, men det kan måske skyldes at du skifter gear på vej op ad bakke?

Beslut dig for et gear inden bakken starter og så blive i det og jeg tror at du så vil spare en del kæder på den teknik. Ta'r jeg fejl?
Chamois Buttt'r ~ buksecreme u. parabener
TykMand
Ny på Hustleren
Posts: 7
Joined: 09 Apr 2009, 18:24
Location: Amager
Contact:

Post by TykMand »

Ja jeg ved der er mange faktorer der spiller ind i det, men det var næsten også mest et udbrud af fortvivlelse..

Da den knækkede første gang var det før jeg skulle forcere en bakke og netop havde fundet et gear jeg ville forsøge med, og i det jeg træder til knækker den.

2. gang (idag) knækker den da jeg ruller rundt oppe på toppen af førnævnte bakke, træder til for at komme på baghjulet, og der knækker den igen..

Jeg mistænker lidt kæden, og har bestilt en SRAM PC-991 og regner derfor også med at skifte hele Shimano sættet ud med SRAM Attack triggers, PG990 kassette og SRAM X.0 derailleur.. Da det som sagt er lidt slidt..

Lyder det helt dumt?
Can't touch this..
User avatar
Casper Ortvald
Set på landevejen!
Posts: 1741
Joined: 18 Nov 2006, 20:32
Location: Syvstjernen
Contact:

Post by Casper Ortvald »

Kæde kassette og oftest også klinger skiftes sammen.

Du kan sagtens blande Sram og Shimano.

Det er skam fint med Sram, men tror ikke problemmet ligger i at det er shimano du har på, nok nærmere skævt kædetræk, samt slidt udstyr, men igen, har jo ikke set cyklen.
'''You're just jealous because the voices only talk to me.'''
TykMand
Ny på Hustleren
Posts: 7
Joined: 09 Apr 2009, 18:24
Location: Amager
Contact:

Post by TykMand »

Det trænger bare til en udskiftning, da cyklen også har stået stille længe, så tænkte jeg ligeså godt kunne skifte hele systemet istedet for at skifte lidt smådele..

Så SRAM er godt nok? Eller er Shimano bare stadig bedre?
Can't touch this..
User avatar
Casper Ortvald
Set på landevejen!
Posts: 1741
Joined: 18 Nov 2006, 20:32
Location: Syvstjernen
Contact:

Post by Casper Ortvald »

begge er fine, shimano foretrækker jeg i XT, og Sram i minimum 970
'''You're just jealous because the voices only talk to me.'''
User avatar
Jan Lohmann
3000+ posts = spammer
Posts: 3069
Joined: 23 Nov 2003, 20:59
Location: Farum
Contact:

Post by Jan Lohmann »

Nogen kan li' moren og nogle kan li' datterne. Jeg kører med Sram og vil også køre med det næste gang
Chamois Buttt'r ~ buksecreme u. parabener
TykMand
Ny på Hustleren
Posts: 7
Joined: 09 Apr 2009, 18:24
Location: Amager
Contact:

Post by TykMand »

Ja det er jo smag/behag. Ville bare høre om der var noget man skulle holde nallerne fra. Kommer jo selv fra et miljø hvor der er mærker man bare holder sig fra. Det er jo svært at bedømme tingene udfra en hjemmeside, og da hele det kristne Danmark holder lukket de næste par dage er det svært at se tingene med egne øjne.. Så må man jo komme til kendere.

Men det bliver SRAM, der er ingen grund til at blande gamle mødre og unge døtre (for at genbruge analogien) :)
Can't touch this..
Jakob 'J-Lo' Lohmann
3000+ posts = spammer
Posts: 9937
Joined: 22 Nov 2003, 23:34

Post by Jakob 'J-Lo' Lohmann »

x.0 mm er super fedt, men måske overkill hvis du er ny og på en ældre cykel? X9 er rigeligt fint, eller XT som Casper skriver. Der er mange penge sparet.
TykMand
Ny på Hustleren
Posts: 7
Joined: 09 Apr 2009, 18:24
Location: Amager
Contact:

Post by TykMand »

Jeg ved ikke lige hvor gammel den er.. Den er fra 2007 og har da lidt skrammer osv, men ikke noget alvorligt.. Jeg tager til USA her i slutningen af måneden så regner med at tømme Seattle for dele..

Og så ved jeg, fra snart mange år som skibums, at man ALDRIG kan, eller må, gå ned på udstyr.. ;)
Can't touch this..
User avatar
Niels P
3000+ posts = spammer
Posts: 3170
Joined: 28 Sep 2008, 14:25
Location: Virum

Post by Niels P »

Nu ved jeg ikke hvor kæden knækker men en af de stærkeste kæder er netop SRAM PC-991, som mange cykelpushere anbefaler hvis man træder mange watt. Den hedder også Crossstep fordi nitterne netop er krydsnittet og ikke enkeltnittet, så den er stærkere. Smider selv den på næste gang har dog ikke knækket kæder endnu. husk også at skævt kædetræk (stor klinge - stort kasette eller omvendt) er en skidt kombination når der trædes til.
/Niels
TykMand
Ny på Hustleren
Posts: 7
Joined: 09 Apr 2009, 18:24
Location: Amager
Contact:

Post by TykMand »

Tak Niels.. Så er jeg da helt sikker på det skal være den :)

Men hvad mener du med skævt kædetræk helt præcist?
Can't touch this..
User avatar
Niels P
3000+ posts = spammer
Posts: 3170
Joined: 28 Sep 2008, 14:25
Location: Virum

Post by Niels P »

TykMand wrote: Men hvad mener du med skævt kædetræk helt præcist?
hvis du fx. kører på den store klinge foran og det store tandhjul bagpå eller pivskiden forrest og det lille tandhjul bagerst belaster du kæden voldsomt da den får et skævt træk. Prøver selv at undgå de to største kasettehjul bagerst når jeg kører på den store klinge og da der er overlap gearmæssigt er det heller ikke nødvendigt.
/Niels
TykMand
Ny på Hustleren
Posts: 7
Joined: 09 Apr 2009, 18:24
Location: Amager
Contact:

Post by TykMand »

Tusind tak..

Og tak til alle dem der har hjulpet :)
Can't touch this..
User avatar
Gudmundseth
Uden hjælpemotor
Posts: 392
Joined: 18 Dec 2007, 22:42
Location: Trondheim - Norge
Contact:

Post by Gudmundseth »

En kombination af Shimano og Sram virker for mig.
SRAM X.0 bagskifter
Shimano XTR krans
Shimano kæde
Shimano XTR forskifter
FSA krankboks med keramiske lejer
SRAM grib shift

Har tidligere kørt med bare SRAM dele og det virker ikke lige så godt som dette setup. Tjek det her http://www.teamhustler.dk/forum/viewtopic.php?t=3215
Ud på tur - aldrig sur. http://utpaatur.org/blog
Post Reply