Jeg kom ikke til rutefremvisning, men tog selv derop i dag.
Ruten minder nok mest om Tisvilde (uden sandstykkerne) eller St. Dyrehave - bare hurtigere og lidt flere bakker. Der er mange og lange skovvejs stykker. Skovvejene er ultra hurtige, hårde og uden løst grus. Sidst på ruten er der nogle mindre grusstrækninger.
Sporet på singletrack er noget blødt, men da der ikke er antydning af ler, virker det mest som sidste Slush i Frederiksværk (hvor Kent stoppede op flere gange for det måtte da være bremserne, der hang!). Det bløde vil nok blive blødere undervejs, så man får "lim-fornemmelsen" fra Frederiksværk. Ved at opsøge blade og mos i kanten får man betydeligt mere rul på. Singletracks er brede og man kan overhale mange steder.
Der er enkelte passager med rødder, men det er typen man kan klare på HT ved at stå op. Der var ingen farlige, våde rødder. Der er ingen rigtige mudderhuller med vand, men dog en del punkter med 10cm blød jord.
Jeg kørte med RR og NN forrest, men da der ikke rigtig var nogen sving til meget høj fart eller løst grus, er der ikke stor risiko for forhjulsudskridning. Hvis man tror på knopper mod blød lim-jord, så smid NN bagpå, ellers er det en RR/RR dag.
Der er en enkelt stigning efter ca 1/3 med blød jord og stejl opkørsel, hvor RR ikke helt slår til. Her skal man nok lige øve sig under opvarmningen, men da den er bred kan man håbe på at få plads til zig-zag. Ellers må man bare glemme hvad mor har lært og lægge al vægten på baghjulet eller løbe de 10m.
Starten bliver rigtig nasty, for man drøner afsted på en skovvej, hvor man nogle gange godt kan presse sig forbi i kanten. Efter startstykket skal man ind på det allersnævreste singletrack - endda med en bro af en enkelt planke. Startstykket er ikke langt nok til at trætte folk, så det er bare en kilometer slagsmål om de bedste pladser - før vi indtager pladsen i Netto-køen. Den slags startstykker gør kun ondt værre og er noget af en misforståelse (og ja- jeg har selv lavet samme fejl som ruteplanlægger). Senere på ruten bliver der rigelig plads til overhalinger.
Da ruten er mest tons, bør spinning folket med den høje vo2-max have de bedste forudsætninger. Men kun få kilometer på rigtige spor vil lænden nok kunne mærkes til sidst - jeg er ihvertfald mega-øm.
Placeringerne i de nedre grupper vil i meget høj grad afhænge af at mase sig frem i starten, især da der kun køres en time. Jeg kørte en sub-max runde (uden startstykke) på 27 min, så det bliver nok omkring 25 min per runde til box 5 niveauet (altid meget svært at forudsige).
Da det øjensynligt er ikke er bedste lap-tid som i Slush, men dustcup placering - er det bare med at mose sig frem (fra reglerne: "Starten systemet er således at der opdeles i start boxe med 50 ryttere. Hurtigste forrest. Din box placering bestemmes af din placering i den den samlede cup.").
Til sidst et enkelt billede af cyklen efter 17 km - det er ikke helt som efter en tur på det røde
