Garmin 705 kort "lægger sig oven på" ruten

Hvilket udstyr skal jeg købe og hvorfor!? - Whats hot and whats not.
Post Reply
User avatar
BoS
Førstevælger!
Posts: 2788
Joined: 27 Nov 2005, 17:28
Location: Nærum
Contact:

Garmin 705 kort "lægger sig oven på" ruten

Post by BoS »

Hej GPS dudes

Jeg prøvede her i lørdags for første gang at downloade et par spor i Tisvilde, som jeg bille prøve at køre efter, men jeg kunne ikke se sporet. Hver gang, jeg flyttede lidt rundt på kortet med joysticket, så kunne jeg se sporet et kort sekund, men så lagde den en masse skovstier oven på, så sporet lå neden under og dermed ikke kunne ses.

Da jeg kom hjem opdagede jeg, at hvis jeg inde under "kort" slog Postha maps fra, så kunne jeg godt se det spor, jeg skulle køre efter. Men så forsvinder alle kort detaljerne naturligvis. Kan man ikke lave om i den rækkefølge, den viser informationerne i?

Er der andre, der har oplevet det problem?
T-Shark er (også) den fedeste låge på kirkegården
User avatar
Henrik Storgaard
Med nyvasket cykel
Posts: 2323
Joined: 22 Jul 2008, 22:03
Location: Vejby

Post by Henrik Storgaard »

Hej Skakke

Det er desværre en ny 'feature' der kom med firmware rel. 2.5.
Jeg gør det at jeg via gpsies downloader dem som 'gpx tracks' i stedet for. De kommer så til at ligge under 'ture' (hvis jeg husker menuen korrekt) i stedet for 'baner' og bliver markeret med en farve efter dit eget valg. Og bliver vist oven på postha kortene.

/henrik
User avatar
BoS
Førstevælger!
Posts: 2788
Joined: 27 Nov 2005, 17:28
Location: Nærum
Contact:

Post by BoS »

hmm ok. godt tip.
Men nu så jeg lige, at der var kommet en ver 2.6, som skulle have fjernet nogen flere bugs. Så måske man skulle prøve at installere den også.
http://mtbtracks.dk/forum/topic/20.html

Det vil jeg prøve i aften.

I øvrigt så kommer mine downloade tracks til at ligge enten under spor eller baner sådan lidt tilfældigt, selvom jeg downloader dem på samme måde hver gang. Det er mystisk...
T-Shark er (også) den fedeste låge på kirkegården
User avatar
Henrik Storgaard
Med nyvasket cykel
Posts: 2323
Joined: 22 Jul 2008, 22:03
Location: Vejby

Post by Henrik Storgaard »

2.6 fjerner ikke det her problem desværre. Når det så er sagt så syntes jeg bedre om at se det som et spor (tyndere streg) fremfor bane hvor stregen er alt for bred til min smag, og jeg kører alligevel ikke så meget om kap med mig selv alligevel :)
Mht. til at downloade fra gpsies, så gør jeg det manuelt. På den måde er man sikker på at tingene ender de rigtige steder, og ikke utilsigtet overskriver noget.
User avatar
BoS
Førstevælger!
Posts: 2788
Joined: 27 Nov 2005, 17:28
Location: Nærum
Contact:

Post by BoS »

Henrik Storgaard wrote:2.6 fjerner ikke det her problem desværre. Når det så er sagt så syntes jeg bedre om at se det som et spor (tyndere streg) fremfor bane hvor stregen er alt for bred til min smag, og jeg kører alligevel ikke så meget om kap med mig selv alligevel :)
Mht. til at downloade fra gpsies, så gør jeg det manuelt. På den måde er man sikker på at tingene ender de rigtige steder, og ikke utilsigtet overskriver noget.
Men det er jo umuligt at følge de der små stiplede linier hvis man skal køre et sted, man ikke har været før, synes jeg. Så er det nemmere med den store brede lyserøde. Det var mest derfor. Jeg har ikke prøvet at køre om kap med mig selv endnu...

Jeg må hjem og teste...
T-Shark er (også) den fedeste låge på kirkegården
User avatar
Henrik Storgaard
Med nyvasket cykel
Posts: 2323
Joined: 22 Jul 2008, 22:03
Location: Vejby

Post by Henrik Storgaard »

BoS wrote:
Henrik Storgaard wrote:2.6 fjerner ikke det her problem desværre. Når det så er sagt så syntes jeg bedre om at se det som et spor (tyndere streg) fremfor bane hvor stregen er alt for bred til min smag, og jeg kører alligevel ikke så meget om kap med mig selv alligevel :)
Mht. til at downloade fra gpsies, så gør jeg det manuelt. På den måde er man sikker på at tingene ender de rigtige steder, og ikke utilsigtet overskriver noget.
Men det er jo umuligt at følge de der små stiplede linier hvis man skal køre et sted, man ikke har været før, synes jeg. Så er det nemmere med den store brede lyserøde. Det var mest derfor. Jeg har ikke prøvet at køre om kap med mig selv endnu...

Jeg må hjem og teste...
Det er da en temmelig tydelig streg....lyder lidt som om den streg du ser er magen til den der viser hvor man lige har kørt??
User avatar
Niels G Henningsen
3000+ posts = spammer
Posts: 4126
Joined: 16 Jan 2006, 21:03
Location: 2860 Søborg

Post by Niels G Henningsen »

Ja gem downloadede ture som "GPX tracks" (og ikke "GPX route") i GPX mappen på enheden,og vælg at vise sporet.

Man kan vise et stort antal spor samtidig i forskellig farve,og er faktisk en rigtig god løsning at køre efter i skoven.

Så mangler vi stadig at kunne se tydeligt ,hvor der er kørt,måske det kommer i version xx.xx :D

Hvis man har POSTHA kortet på sit microSD kort og har City Navigator (fra DVD) på selve enheden,kan man slå City Navigator fra og så ses Coursen/Banen på POSTHA kortet.

Hvis man har lagt kortene omvendt,går det som BO har oplevet,og det er typisk ,hvis man har købt City Navigator kortet på microSD fremfor DVD.


Man kan jo prøve -helt for egen risiko- at kopiere sit City Navigator kort fra sit microSD over i Garmin mappen på enheden,og så sætte et tomt microSD kort i og placere POSTHA der...Så kan man til MTB brug se sin bane/course på POSTHA kortet.
mvh Niels Henningsen

Jeg er nødvendigvis ikke blot skide arrogant.......
hører bare ikke specielt godt, selv med høreapparater ....
User avatar
BoS
Førstevælger!
Posts: 2788
Joined: 27 Nov 2005, 17:28
Location: Nærum
Contact:

Post by BoS »

Niels PMC wrote:Ja gem downloadede ture som "GPX tracks" (og ikke "GPX route") i GPX mappen på enheden,og vælg at vise sporet.
GPX Mappen? Sådan en har jeg ikke. Kun en, der hedder GARMIN med en undermappe, der hedder Voices...

Bruger I Garmin Training Center?

Eller hvordan installerer I spor på den? Vha Gpsies.com eller Motionbased?
T-Shark er (også) den fedeste låge på kirkegården
User avatar
Henrik Storgaard
Med nyvasket cykel
Posts: 2323
Joined: 22 Jul 2008, 22:03
Location: Vejby

Post by Henrik Storgaard »

Så opretter du bare mappen GPX under Garmin dir.

Der er forskel på de data der eksporteres fra hhv. Gpsies og Motionbased, som gør at eksport fra sidstnævnte ikke direkte kan bruges på Edgen. Der skal være en node i xml dokumentet der hedder metadata som indeholder beskrivelsen af ruten og den mangler i Motionbased eksporten (men du er vel nørdet nok til at lægge det ind selv :) )

Når du eksporterer fra Gpsies, så lad være med at bruge Garmin plug-in'en, den eksporterer konsekvent til en fil der hedder MyData.gpx og derved overskriver det forrige spor (og man vil jo gerne have mere end een rute liggende). Så er det nemmere bare at vælge 'Download' og dumpe det direkte ned i /Garmin/GPX dir., da filen så får et unikt navn.

Garmin Training Center bruger jeg kun til at opretholde en lokal kopi af mine ture, derudover vil jeg mene at det er så tarveligt lavet at det næsten er ubrugeligt.

/henrik
User avatar
BoS
Førstevælger!
Posts: 2788
Joined: 27 Nov 2005, 17:28
Location: Nærum
Contact:

Post by BoS »

Henrik Storgaard wrote:Så opretter du bare mappen GPX under Garmin dir.

Der er forskel på de data der eksporteres fra hhv. Gpsies og Motionbased, som gør at eksport fra sidstnævnte ikke direkte kan bruges på Edgen. Der skal være en node i xml dokumentet der hedder metadata som indeholder beskrivelsen af ruten og den mangler i Motionbased eksporten (men du er vel nørdet nok til at lægge det ind selv :) )
ok. ja det kan vel ikke være så svært, men der ligger foreløbigt masser af sukkerspor på Gpsies til mig.... :-)
Henrik Storgaard wrote: Når du eksporterer fra Gpsies, så lad være med at bruge Garmin plug-in'en, den eksporterer konsekvent til en fil der hedder MyData.gpx og derved overskriver det forrige spor (og man vil jo gerne have mere end een rute liggende). Så er det nemmere bare at vælge 'Download' og dumpe det direkte ned i /Garmin/GPX dir., da filen så får et unikt navn.
Aha. Så er det ikke bare mig...! :-)
Henrik Storgaard wrote:Garmin Training Center bruger jeg kun til at opretholde en lokal kopi af mine ture, derudover vil jeg mene at det er så tarveligt lavet at det næsten er ubrugeligt.
Bruger du det ikke også til at overføre spor til enheden? Eller er det der, du smider dem ned i dit GPX dir?
T-Shark er (også) den fedeste låge på kirkegården
User avatar
Henrik Storgaard
Med nyvasket cykel
Posts: 2323
Joined: 22 Jul 2008, 22:03
Location: Vejby

Post by Henrik Storgaard »

Training Center kan så vidt jeg ved kun eksportere til .tcx formatet (endnu en grund til at erklære det for 'tarveligt'). Så jeg uploader til gspies og henter ned igen som .gpx.
Der er også http://gpsvisualizer.com/convert_input? ... output=gpx Men har ikke prøvet det endnu.
User avatar
Niels G Henningsen
3000+ posts = spammer
Posts: 4126
Joined: 16 Jan 2006, 21:03
Location: 2860 Søborg

Post by Niels G Henningsen »

På PC er det bedste software SportTracks, det kan også eksportere GPX filer.

http://www.zonefivesoftware.com/SportTracks/

Training Center bruger jeg kun ,hvis jeg vil indsætte "coursepoints" i en course (bane),og man kan også bruge det, hvis man vil køre "workouts", da man kan opbygge dem i GTC. (f.els: ½time roligt+10 min max+etc+etc)
mvh Niels Henningsen

Jeg er nødvendigvis ikke blot skide arrogant.......
hører bare ikke specielt godt, selv med høreapparater ....
Post Reply