Slør i krank

Hvilket udstyr skal jeg købe og hvorfor!? - Whats hot and whats not.
Post Reply
User avatar
Niels P
3000+ posts = spammer
Posts: 3170
Joined: 28 Sep 2008, 14:25
Location: Virum

Slør i krank

Post by Niels P »

Efter at have skiftet kasette, kæde og mellemkrans for første gang efter nu 3 måneder, har jeg i går opdaget at der nu er tydelig slør i kranken. Det kan mærkes både når man cykler og ved at tage fat i den og vrikke den op og ned. Efter at have studeret Rivettes, Truvativ, Park tool og CRC hjemmesider er jeg kommet frem til at det må være en Truvativ Powersplinekrankboks. Spørgsmålene er nu:
1) kan denne type krankboks justeres? (=strammes - mit umiddelbare svar er nej)
hvis svaret på ovenstående er nej er der jo kun en udskiftning tilbage.
2)Skal jeg så købe en ordentlig stak hos CRC til 87,- kr stykket og så skifte hver 3 måned når de ryger eller skal jeg ofre 1000,- kr+ og sparke et helt nyt kranksæt på cyklen, da det ikke ser ud til at powerspline krankboks systemet er særligt udbredt og at min nuværende krank derfor ikke vil passe til en anden krankboks.
3) hvilket system skal man så vælge?: Er SLX/XT med udvendige lejer det bedste kompromis pt. mellem pris og kvalitet (vil ikke ofre 50%+ for nogle få sparede gram og så få noget man træder i stykker på 3 måneder) og vil de i givet fald passe på rammen (rivette H-4) og kræver det en planfræsning af stellet når man skifter fra indvendige til udvendige lejer.

Pfhew, mange spørgsmål her 2. januar - håber i vil besvare nogle af dem.

PS: OBS til andre nybegyndere :roll: : det er ikke for sjov når de skriver man skal efterspænde sin cykel. Opdagede at min forbremse for anden gang var rystet løs fra forgaflen.
/Niels
User avatar
jannik 'lordy' stuhr
Bagfra højre-om!
Posts: 1073
Joined: 24 Feb 2006, 18:06
Location: Værløse
Contact:

Post by jannik 'lordy' stuhr »

Hej Niels

Kan desværre ikke svare på alle dine tekniske spørgsmål, men blot fortælle at efter min erfaring ( og jeg har dræbt mange kranke ) er XT det bedste bud med hensyn til holdbarhed og pris.

Dessuden er det en god ide med feks kalibere og lign at give det en lille dråbe blå loctice da det så ikke render løst og stadigvæk er lige til at få af.

Mvh jannik
Hvorfor ikke ;)
Når livet er fed på den F E D E måde
http://www.tykkeskolen.dk/
User avatar
Niels G Henningsen
3000+ posts = spammer
Posts: 4126
Joined: 16 Jan 2006, 21:03
Location: 2860 Søborg

Re: Slør i krank

Post by Niels G Henningsen »

Niels Pind wrote:...og kræver det en planfræsning af stellet når man skifter fra indvendige til udvendige lejer.

Pfhew, mange spørgsmål her 2. januar - håber i vil besvare nogle af dem.

PS: OBS til andre nybegyndere :roll: : det er ikke for sjov når de skriver man skal efterspænde sin cykel. Opdagede at min forbremse for anden gang var rystet løs fra forgaflen.
Velkommmen til "Sisyfos sporten" MTB :(

Har på 2 cykler skiftet fra indvendige til udvendige lejer uden det har været nødvendigt at fræse krankens sider....Så mon ikke det går.
mvh Niels Henningsen

Jeg er nødvendigvis ikke blot skide arrogant.......
hører bare ikke specielt godt, selv med høreapparater ....
User avatar
Peter Christensen
3000+ posts = spammer
Posts: 3403
Joined: 12 Jan 2006, 15:49
Location: Kgs. Lyngby

Post by Peter Christensen »

Jeg vil ikke tro at du kan spænde dit kranksæt og få elimineret dit slør.

Jeg havde selv indvendige lejer på min Trek og skulle skifte dem hvert halve år pga. slør. Jeg har nu skiftet til udvendige lejer og har ikke haft de problemer siden. Lejerne bliver selvfølgelig også slidt og skal skiftes men de virker mere holdbare end indvendige.

Købte også et XT sæt til min Rivette og det kører rigtigt godt og der bliver jo også lavet en del kopi lejer der passer til Shimano pga. deres store udbredelse så det kan jeg godt anbefale.
Gid det snart var maj...!
User avatar
Niels P
3000+ posts = spammer
Posts: 3170
Joined: 28 Sep 2008, 14:25
Location: Virum

Post by Niels P »

Har nu haft det rigtige værktøj på og det er ikke leje?skålen der er løs, så det må være selve lejet, som er begyndt at give op efter kun 3 måneder, så jeg tror det står på en ny krank. Så er spørgsmålet om XT er de ekstra kr værd i forhold til (S)LX - vægtmæsssigt er der ikke det store hentet, men der kan være (og er sikkert) lagt flere monetos i materialevalg m.m.

Har i øvrigt hørt rygter om at Shimano har varslet deres forhandlere en prisstigning på 25% grundet kursforskellene :evil:
/Niels
Jakob 'J-Lo' Lohmann
3000+ posts = spammer
Posts: 9937
Joined: 22 Nov 2003, 23:34

Post by Jakob 'J-Lo' Lohmann »

Ikke varslet, priserne ER steget.
Post Reply