Page 1 of 2
Kunsten at justere sin forgaffel
Posted: 06 Aug 2008, 11:46
by Peter 'TB'
Jeg har brug for nogen hjælp..
Jeg har lige monteret en ny gaffel på min gamle kona, og nu skal jeg til at have den justeret ordentligt ind.
Jeg har været ude og trille lidt på vejen for at få den sat nogenlunde op, men jeg synes ikke den er lige så "lækker" som min gamle Manitou Mars

Gaflen er en SID World Cup.
Hvordan skal forholdet være mellem positiv luft og negativ luft? (hhv. top og bund af fjederben) Skal sack justeres ved at give den mere positiv luft? Rebound skal vel bare justeres så jeg synes den er behagelig i skoven uden af den synker ved hård kørsel? pt. har jeg sat den til 120PSI i top og 105PSi i bunden. Jeg aner ikke hvad jeg vejer - men 78Kg er nok ikke helt ved siden af.
Hvor hårdt må man spænde frempinden på sådan en carbon stilk? Skal den spændes lige så meget som på en alu stilk?
Vandring: gaflen er jo en 80mm gaffel, men uanset hvor meget jeg forsøger at få den til at gå i bund kan jeg ikke få mere end 65mm vandring ud af den er det normalt? For god ordens skyld har jeg ikke forsøgt at sænke trykket i den - det er forsøgt med det tryk der står højere oppe.
Posted: 06 Aug 2008, 12:07
by Jakob 'J-Lo' Lohmann
Jeg har ca. 50/50 i de 2 kamre. Du kan kun selv mærke når det er 'rigtigt'. Jeg har langt mindre luft i mine gafler end der står i manualen.
Der er ingen facit.
De 65mm passer meget godt. Har kun set Specialized nye Futurechock gafler udnytte alle de anviste mm. vandring.
Posted: 06 Aug 2008, 13:00
by Peter 'TB'
Jakob 'J-Lo' Lohmann wrote:Jeg har ca. 50/50 i de 2 kamre. Du kan kun selv mærke når det er 'rigtigt'. Jeg har langt mindre luft i mine gafler end der står i manualen.
Det stemmer meget godt overens med hvad jeg oplever med min nye gaffel - den er hård i forhold til min gamle Mars gaffel, men igen det er svært at bedømme på en flad asfalt vej. Der er ikke andet for end jeg tager gafelpumpen med ud på sporet i aften og får den indstillet. Jeg er dog stadig i tvivl om forholdet mellem positivog negativ luft - hvad gør de?
Posted: 06 Aug 2008, 13:12
by Jan Lohmann
Har lige checket min Rock Shox (tabel på selve gaflen)
de anbefaler til en person mellem 72 og 81 kg. 115 - 130 psi i begge kamre.
Posted: 06 Aug 2008, 13:15
by Henrik Storgaard
Hvis der bliver mulighed, kan jeg så låne lidt luft fra den gaffelpumpe i aften? Kan se at jeg har været meget tæt på at trykke den helt i bund et par gange, hvis da ikke den har været i bund.
Så den er nok ikke justeret til mine 84 kg.
Posted: 06 Aug 2008, 13:25
by BoT
Jeg kan godt tage en gaffelpumpe med i lommen i aften. Jeg aner dog ikke om der kan være forskel på gevind til sådan en fætter, men min passer ihvertfald til Fox.
Jeg har også meget mindre tryk end anvist i manualen, selv i forhold til at jeg vejer det halve af Jakob

Posted: 06 Aug 2008, 13:37
by Peter 'TB'
Jan: Præcis jeg har pumpet den efter oversigten, men jeg synes den er for hård :/ Jeg sad og kiggede i en reperationsmanual for den et par dage siden, der mener jeg der stod at nederste ikke måtte fyldes mere end 75% af øverste da man ellers ville tabe vandring på den :/
Henrik: Det kan du sagtens, jeg skal allgievel have den med at rygsæken.
BoT: ok, min er til std. schrader ventil.
Posted: 06 Aug 2008, 14:43
by Henrik Storgaard
Min gaffel er også med schrader ventil. Så vil næsten tro at Peters pumpe kan bruges på min. Jeg har dog kun eet sted at fylde på, så det er nok mere lige ud ad landevejen ift. til jeres avancerede gafler.
/henrik
Posted: 06 Aug 2008, 22:04
by Peter 'TB'
Nå en lille update, gaflen opfører sig ikke helt som jeg gerne ville have
Den er hård i forhold til min gamle Manitou - til sidst var jeg helt nede på 70PSI på + og 50PSI - det var langt bedre, men ikke perfekt. Vandiringen er dog verificeret 78mm
Tilgængæld er det som der er slør et-eller-andet sted. Jeg kan ikke mærke slør i headsettet og heller ikke i calibereren. Men det er som om der er slup omkring neutral stilling når det går der udaf, kan olie skumme i sådan en gaffel? For det virker til at det bliver værre efter en længere tur med mange mindre bump. Holder jeg stille så kan jeg umiddelbart ikke mærke noget som helst mærkeligt.
Nogle der har bud på hvad jeg skal igang med at undersøge?
Posted: 07 Aug 2008, 09:29
by Michael Gerner-Rasmussen
Hvor stor er din skive der sidder på??
RS SID world cup gaflerne er ikke kendte for at være det mest stive gafler i verden.
Nu ved jeg ikke hvad du vejer men det kan have noget at sige at din gaffel den flex'er.
Posted: 07 Aug 2008, 09:47
by Peter 'TB'
mgr wrote:Hvor stor er din skive der sidder på??
RS SID world cup gaflerne er ikke kendte for at være det mest stive gafler i verden.
Nu ved jeg ikke hvad du vejer men det kan have noget at sige at din gaffel den flex'er.
185mm skive foran - men det er ikke flex fra bremsen for det kommer ikke kun når der bremses. Det er lige nogle små slag der kommer, de bliver værre efter gaflen har været på arbejde. Vi kørte igår over en rimelig ujævn plæne - til at starte med var den fin, men efter en 100m med godt med fart på begyndte den at skabe sig.
Nogle bud på hvad pokker det kan være?
Posted: 07 Aug 2008, 10:22
by Charlotte vM
TB (Peter) wrote:
Nogle bud på hvad pokker det kan være?
Næ, det har jeg ikke... Du skulle med ud at køre i aften, ikk´? Så ville jeg lige tage fat i Rune, hvis jeg var dig... Jeg tror nok, at han for nyligt har været ovre hos RockShox på gaffel-mekaniker-kursus (men jeg er ikke 100% sikker)...
Er det en ny gaffel? Eller er det en du har købt brugt?
Posted: 07 Aug 2008, 10:45
by Michael Gerner-Rasmussen
Få den skilt ad hos en der har styr på RS gafler. Evt Brian i holte cykel form. Han har ret godt styr på de RS gafler.
Posted: 07 Aug 2008, 10:48
by Jakob 'J-Lo' Lohmann
Ellers send den til RS på Fyn, hvis du vil have den helt store tur / tjek.
Posted: 07 Aug 2008, 10:56
by Peter 'TB'
Charlotte vM wrote:TB (Peter) wrote:
Nogle bud på hvad pokker det kan være?
Næ, det har jeg ikke... Du skulle med ud at køre i aften, ikk´? Så ville jeg lige tage fat i Rune, hvis jeg var dig... Jeg tror nok, at han for nyligt har været ovre hos RockShox på gaffel-mekaniker-kursus (men jeg er ikke 100% sikker)...
Er det en ny gaffel? Eller er det en du har købt brugt?
Jo det er planen at tage med i aften - men det kommer an på hvordan min gaffel arter sig. Hvis der stadig er slup i den så tør jeg ikke begive mig ud på sporet i aften, så ryger den af og bliver sendt til check.
Gaflen er iøvrigt købt brugt på mtb.dk - den skulle efter sigende lige have fået lavet service.