Page 1 of 1
Carbon vs. alu.
Posted: 29 Dec 2007, 19:10
by Ole M
Hvad er folks erfaring med carbon rammer iforhold til alu. ?
tænker især på holdbarheden for carbon...

Re: Carbon vs. alu.
Posted: 29 Dec 2007, 19:38
by Martin
Ole M wrote:Hvad er folks erfaring med carbon rammer iforhold til alu. ?
tænker især på holdbarheden for carbon...

Kører selv på en carbon der er blevet gennemtestet kan man vel godt sige, kan intet sætte på den..
Har også haft alu, kan heller intet sætte på et sådant stel..
Hælder dog mest til carbon, da det er top liret at se på, og en lille smule lettere..

Posted: 29 Dec 2007, 22:35
by Jakob 'J-Lo' Lohmann
Kommer an på din kørestil, vægt, type af cykel mm.
Fortæl evt. mere
Posted: 30 Dec 2007, 00:52
by Charlotte vM
Min sidste cykel var carbon - indtil da har jeg kørt på alu... Det er det fedeste jeg nogensinde har kørt på (det var en kort fornøjelse

) og jeg skal da også helt klart have en Pro Shark igen... - Men som J-Lo siger kommer det an på så meget; jeg er relativt let og kører ikke psykopat-agtigt, så jeg har kun positive ting at sige om den; stiv, let og super liret!... Men vejer du 200 kg. og kører DH-agtigt kan det godt være at carboing ikke liiiiiige er dig..

Summa summarum: Mere info om dig, for at kunne give den gode vejledning...

Posted: 30 Dec 2007, 01:27
by Niels G Henningsen
Der er vel også den -ikke helt ubetydelige- detalje for selvbetalere, at ved styrt får Alu rammen måske en grim bule, men "Carbon Darlingen" risikerer at dø helt istedet.......
mere info
Posted: 30 Dec 2007, 09:59
by Ole M
tak for jeres vidensdeling, og helt enig med jer i, at mit spørgsmål afhænger af den enkelte person.
Om mig:
86-88kg
Køre alm XC, dog findes det at gå ned af nedkørsler (næsten) ikke i min ordbog. Derfor kan jeg da heller ikke se mig fri for at tage et styrt en gang imellem.
Så hvis jeg sådan lige skal konkludere noget, udfra det I siger, så kan det hurtigt blive en dyr oplevelse at køre carbon?
Re: mere info
Posted: 30 Dec 2007, 11:47
by BoT
Ole M wrote:Så hvis jeg sådan lige skal konkludere noget, udfra det I siger, så kan det hurtigt blive en dyr oplevelse at køre carbon?
Tja ... du kan jo tage ved lære af Schønberg (se
http://www.teamhustler.dk/forum/viewtopic.php?t=1653) eller prøve at købe hans gamle carbonlig for en billig penge

Re: mere info
Posted: 30 Dec 2007, 18:20
by Charlotte vM
Ole M wrote:Så hvis jeg sådan lige skal konkludere noget, udfra det I siger, så kan det hurtigt blive en dyr oplevelse at køre carbon?
Ja, det kan man godt sige... Ligesom at det kan blive en dyr fornøjelse at have en fed forgaffel, bagskfter eller alt andet på din cykel, da det selvfølgelig er dyrere at udskifte med noget tilsvarende, hvis uheldet skulle være ude...
Men hvis det var den logik man købte cykel efter, fremfor at gå efter hvor fedt det er at køre på, hvor let det er osv, så kan man jo tage den ud i det ekstreme og bare købe en MTB i Harald Nyborg til 999,-... - Den er i hvert fald billig at udskifte, når den går i stykker!
Edit: Hvis du beslutter dig for carbon, kan det være at denne her er noget?
http://www.teamhustler.dk/forum/viewtopic.php?t=2583
Posted: 30 Dec 2007, 22:44
by Ole M
tror stadig at min konklusion må blive at det skal være alu der passer bedst til mig og min økonomi

Re: Carbon vs. alu.
Posted: 01 Jan 2008, 22:32
by Thomas Christiansen
Martin wrote:
Hælder dog mest til carbon, da det er top liret at se på, og en lille smule lettere..

Hvor meget er vægtforskellen egentlig i gns.? ½-1 kg??
Posted: 01 Jan 2008, 23:48
by Peter Christensen
Der er ikke den store forskel. Det er selvfølgelig afhængig af hvilken ramme der snakkes om men sammenligner man f.eks. de to mest brugte i TeamHustler: T-Shark og Rivette er vægten på en T-Shark 1230g for en 18" og Rivette 1450g (der står ikke for hvilken størrelse men sikkert også en 18"). Med det niveau vi kører på er de 200 gram nok ligegyldige
