Jannie D Jacobsen wrote:.. tror stadig jeg har rodet mig (og andre) ud i noget, jeg synes virker uoverskueligt

. ...
/Jannie
I bjergene skal man uanset om det er landevej eller MTB tænke en smule anderledes end herhjemme i det pandekageflade Danmark...
Tænk i tid og
højdemeter,frem for distance.... Og indel din tur i delmål, typisk en opkørsel,depot,nedkørsel,mellemstykke o.s.v.
For den korte udgave i 2012 har man fra start til 1. top ~
900 højdemeter
og 2.opkørsel er på~
500 højdemeter.
Man har "opfundet" et begreb kaldet "VAM" der udtrykker hastigheden opad pr. time.....Meget mere brugbart end km/timen. [ VAM = velocità ascensionale media ]
På landevej har en toppro en VAM på oppe omkring 1800 meter i timen (Alpe d'Huez enkeltstart), vi andre dødelige motionister kan på en god dag nok tangere de 11-1200 højdemeter pr time....
1800+ Vm/h: Lance Armstrong - and Marco Pantani of olden days
1650-1800 Vm/h: Top 10 / Tour de France GC or mountain stage winner.
1450-1650 Vm/h: Top 20 / Tour de France GC; top 20 on tough mountain stage.
1300-1450 Vm/h: Finishing Tour de France mountain stages in peloton
1100-1300 Vm/h: The Autobus Crew
http://connect.garmin.com/activity/83418850
på fin asfalt ...
På MTB'en og et noget mere krævende underlag transformeres det til i omegnen af 750 højdemter/time for mit vedkommende...
Skal man over flere bjerge,ja så skal man nok skrue lidt ned på forventningerene..
Så regn med måske 2 timer med konstant pres på kroppen på 1. bjerg og 1-1½ time på nr 2 rigtige bjeg , hvis man er lige niveauet under en som mig......... resten er så ligeud eller nedad
(det kræver så også koncentration)