Page 2 of 2
Posted: 10 Apr 2010, 17:03
by Niels G Henningsen
Kenny wrote:Henrik Storgaard wrote:
Hvis den kan bremse cyklen burde fælgen jo blive så varm at dækket smelter

Har da set en "nervøs" landevejs cyklist bremse så meget på vej ned af Col de Peyresourde, at fælgbåndet smeltede...og så punkterede han jo på eger spidserne indefra....Det blev han pudsigt nok
ikke mindre nervøs af

Posted: 10 Apr 2010, 18:18
by Niels P
Casper Ortvald wrote:en mtb bremse kommer Aldrig til at have problemer med opvarmet bremsevæske... Bremser fader langt før det nogensinde sker..
Og det er så selv prøvet... nedkørsel i alperne... fy for puha.. ikke en rar oplevelse.... (derfor kører Casper 180/203 i alperne for fremtiden

Du siger bremsen "fader". Hvad mener du med det?
Posted: 10 Apr 2010, 19:24
by Kenny
Når bremsen fader forsvinder friktionen imellem klods og skive = meget ringe bremseevne.
Posted: 11 Apr 2010, 08:08
by Peter 'TB'
Niels Pind wrote:Casper Ortvald wrote:en mtb bremse kommer Aldrig til at have problemer med opvarmet bremsevæske... Bremser fader langt før det nogensinde sker..
Og det er så selv prøvet... nedkørsel i alperne... fy for puha.. ikke en rar oplevelse.... (derfor kører Casper 180/203 i alperne for fremtiden

Du siger bremsen "fader". Hvad mener du med det?
Klodserne bliver så varme at der dannes et gaslag mellem skive og klodser - det gør at du ikke kan bremse, hvilket du oplever som bremsefading.
Posted: 11 Apr 2010, 08:55
by Niels P
Vi kan så konstatere at klodserne på en cykel (som er væsentlig mindre end en bil = større tryk pr mm2) også bliver MEGET varme og derfor kan der også vær en risiko for at den lille mængde (sammenlignet med en bil) bremsevæske der er ved calliperen kan blive så varm (270 grader -alt de vanddamp det har suget til sig) at en lille mængde kan koge og dermed danne damplommer = mistet bremsetryk. Men nok ikke stor sandsynlighed for det i DK.
Posted: 11 Apr 2010, 09:27
by Kenny
Både og. Du glemmer at der er bremseforstærker på en bil og ikke på din cykel og at du træder trykker med foden i en bil og med hånden på en cykel.
Vi kan jo lave en test. Jeg tager et torv og en bil med til hotcup Så trækker jeg dig på cykel 20km/t imens du holder bremsen inde. Det skulle nok kunne få dem til at fade. Og så kan jeg måle med min laser temp-fætter hvor varme skiverne bliver
Hmm laser måler. Jeg måler lige på min bil inden onsdag og så får du min laser temp-fætter i pant for dit krankværktøj. Så kan du måle lige så tosset du vil
@Niels G Henningsen uhh han må have hængt noget i bremsen

Posted: 11 Apr 2010, 18:48
by Casper Ortvald
Niels Pind wrote:Vi kan så konstatere at klodserne på en cykel (som er væsentlig mindre end en bil = større tryk pr mm2) også bliver MEGET varme og derfor kan der også vær en risiko for at den lille mængde (sammenlignet med en bil) bremsevæske der er ved calliperen kan blive så varm (270 grader -alt de vanddamp det har suget til sig) at en lille mængde kan koge og dermed danne damplommer = mistet bremsetryk. Men nok ikke stor sandsynlighed for det i DK.
næ