Næh, jeg har arbejdet en del med batteriladere. Li-Ion batterier skal lades med konstant strøm op til 4.1-4.2V, hvorefter man lader med konstant spænding. Man stopper så ladeforløbet når strømmen falder under en vis grænse.Jan Lohmann wrote:Jeg kender el-nørder ikke bare sådan leger med LI-ion batterier da det er en videnskab at laden dem ligeligt!?
Et 1000mAh batteri kan for eksempel lades med 500mA. Efter godt 2 timer når spændingen op på 4.2V, hvorefter man skifter laderen over til at holde en konstant spænding. Strømmen vil så falde langsomt fra 500mA, og når den er faldet til f.eks. 50mA stopper man.
Der er så detaljer som f.eks. hvordan et dybt afladet batteri skal lades i starten, og hvilken slutspænding man skal vælge. 4.1V giver lidt mindre kapacitet, men længere levetid end hvis man lader helt op til 4.2V. Man skal også passe på når man lader serieforbundne LiIon batterier, og sikre at enkelte celler ikke overstiger slutspændingen.
Det man typisk gør er at bruge en battery management chip der har alle disse funktioner indbygget, eller en ekstern lader der kan ladeforløbet. Jeg har selv en Simprop lader der kan håndtere alle gængse batterityper: Bly-syre, NiCd, NiMH, LiIon.