Lygter

Hvilket udstyr skal jeg købe og hvorfor!? - Whats hot and whats not.
Gunnar G
Set uden lys

Post by Gunnar G »

Jan Lohmann wrote:Jeg kender el-nørder ikke bare sådan leger med LI-ion batterier da det er en videnskab at laden dem ligeligt!?
Næh, jeg har arbejdet en del med batteriladere. Li-Ion batterier skal lades med konstant strøm op til 4.1-4.2V, hvorefter man lader med konstant spænding. Man stopper så ladeforløbet når strømmen falder under en vis grænse.

Et 1000mAh batteri kan for eksempel lades med 500mA. Efter godt 2 timer når spændingen op på 4.2V, hvorefter man skifter laderen over til at holde en konstant spænding. Strømmen vil så falde langsomt fra 500mA, og når den er faldet til f.eks. 50mA stopper man.

Der er så detaljer som f.eks. hvordan et dybt afladet batteri skal lades i starten, og hvilken slutspænding man skal vælge. 4.1V giver lidt mindre kapacitet, men længere levetid end hvis man lader helt op til 4.2V. Man skal også passe på når man lader serieforbundne LiIon batterier, og sikre at enkelte celler ikke overstiger slutspændingen.

Det man typisk gør er at bruge en battery management chip der har alle disse funktioner indbygget, eller en ekstern lader der kan ladeforløbet. Jeg har selv en Simprop lader der kan håndtere alle gængse batterityper: Bly-syre, NiCd, NiMH, LiIon.
Gunnar G
Set uden lys

Post by Gunnar G »

Morten Hartvigsen wrote: SÅ skal du LIGE huske varme afledning, for 4 x P7 laver en hel del varme...
Ja, med 1400mA og 3.5V afsætter man ca. 5W i hver diode. Det meste af effekten går til varme, og en lille del til lys. Man kan gå op til max 2.8A, men så falder effektiviteten (lumens per Watt) og levetiden forkortes.

4 dioder afgiver derfor omkring 20W som skal ledes ud i omgivelserne. For at hjelmen ikke smelter kræver det sin køleplade :shock:. En max. køleplade temperatur på 50C kræver nok en køleplade med en termisk modstand på ca. 1C/W. Det er en ret stor klump aluminium, men vi må se. Vinden hjælper hvis man holder sig i bevægelse. Endnu et incitament for at køre hurtigere :D
Tommy Hass
Over stok og sten

Post by Tommy Hass »

Min erfaring er at fartvinden køler meget effektivt. Temperaturen udendørs til nightrides er normalt også i den kølige ende. En lygte der bliver rygende varm indendørs, bliver højst lidt fingerlun ude på sporet, men så skal man heller ikke holde for lange pauser. :D
I den jeg har med de 3xP7 har jeg dog sikret mig via termisk cut-off, det har dog endnu ikke været aktiveret. 8)
Godt skilt er halvt samlet.
Niels P
3000+ posts = spammer

Post by Niels P »

hehe glæder mig til at se jer el nørder rende rundt i små cirkler for at køle jeres lygter når vi andre holder pause til niteride

brug en cool lygte 8) 8) 8)

Image
/Niels
Morten Hartvigsen
3000+ posts = spammer

Post by Morten Hartvigsen »

Mht. ladningsproblemet: Man kan jo også bare købe en ekst. lader f.eks. fra Lupine, deres batteri bomber er nemlig uden noget fikumdik (elektronik).
Jan D
3000+ posts = spammer

Post by Jan D »

Er der præferencer i forhold til hvilken Lupine man "bør" vælge?
Personlige erfaringer? Value for money?

Der er stort spænd (pris og lumens) fra
Tesla 4 (ca. 2 kkr)
over
Wilma 5 (3,2 kkr)
til
Betty7 (ca. 5,2 kkr)

Eller et alternativ: Hope Vision 4 Led Endurance (ca. 2,6 kkr)

Det er godt nok svært at vælge... :idea: :idea: :idea:
Jan D
AndreasA
3000+ posts = spammer

Post by AndreasA »

Jan D wrote:Er der præferencer i forhold til hvilken Lupine man "bør" vælge?
Personlige erfaringer? Value for money?

Der er stort spænd (pris og lumens) fra
Tesla 4 (ca. 2 kkr)
over
Wilma 5 (3,2 kkr)
til
Betty7 (ca. 5,2 kkr)

Eller et alternativ: Hope Vision 4 Led Endurance (ca. 2,6 kkr)

Det er godt nok svært at vælge... :idea: :idea: :idea:
jeg har en Wilma og det dutt'er bare..
tysk kvalitet.. der går man altså bare ikke galt i byen.
"Life moves pretty fast. If you don’t stop to look around once in a while, you could miss it” Ferris Bueller.

http://www.andreasmikkel.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
BoT
Bagfra højre-om!

Post by BoT »

Fik min lygte fra Hong Kong i går (dealextreme) og havde den med på niteride. Jeg har købt den til styret (hjelmudgaven fandtes vist ikke da jeg bestilte).
Der er dælme blus på sådan en fætter og den spreder meget. Den er super som udfyldningslys til sporet lige foran, men man får fornemmelsen af at man ikke ser så langt, når den står på fuld kraft og man ikke bruger andet lys.
Jeg havde en Powerled Black på hjelmen og det gav det lange udsyn. Med den kombi er det faktisk rarest at have kineseren på halvt blus.
Kim K. Larsen
Nu med chainsuck

Post by Kim K. Larsen »

Jeg har en karma pro, på styret og vil have en ny til hovedet (isteddet for min petzl tikka). jeg er usikker på om jeg skal vælge en sigma powerled ca. 700,- eller deal extreeme ca. 400,-.

Men der er vel også en kvalitets forskel på de to? og til alle som foreslår lupine isteddet :roll: budgettet er ikke til det, desværre :cry:
Hang loose

Kim
BoT
Bagfra højre-om!

Post by BoT »

Sigma fætrene: "Stærk lommelygte / spot"
Dealextreme, Ay-up, Lupine Tesla, Hope 4 mfl.: "Stadionbelysning"
Kim K. Larsen
Nu med chainsuck

Post by Kim K. Larsen »

ja ja Bo, ro på der er fint lys i min Karma og Power LED er dobbelt i styrke, så noget lys må der da være.

Men føler du at kvaliteten på dealextreme er ok, fordi den er godt nok billig så det kan jo ikke gå helt galt
Hang loose

Kim
Casper Ortvald
Set på landevejen!

Post by Casper Ortvald »

Jeg har ikke selv haft deal extreme's Tesla plagiat i hånden, men jeg kan forstå på de fleste site's at de anbefaler at man skiller den ad med det samme og sætte bedre kølepasta på, og samler den igen.

Derud over skulle det være super....
'''You're just jealous because the voices only talk to me.'''
BoT
Bagfra højre-om!

Post by BoT »

Henrik S har haft sin længst og det er vist kun en måned - så holdbarhed og lign. kvalitet er vist usikker.
Den virker lidt skrøbelig og der er ikke nær så mange holdere, strips, manual og dimser som Sigma Powerled.
Garanti er vist en by i Kina ;-)
Henrik Storgaard
Med nyvasket cykel

Post by Henrik Storgaard »

DX'en har efterhånden været med ude og køre nogle gange, og har fungeret fint hver gang. Også batterilevetiden er fin, 3+ timer ved fuld blus (iflg. en kollega der lod sin ligge tændt for at se hvor længe den lyser :))

Det med kølepastaen er vist fra en der skilte sin ad og konstaterede at der ikke var noget kølepasta i hans. Det var der i min, men jeg har givet den en ekstra slat, just in case.

Lyskeglerne er stort set ens når man holder dem op ved siden af hinanden. Tesla'en er en anelse mere fokuseret i midten, men den generelle spredning af lyset ser ud til at være ens.

/henrik
Jais
3000+ posts = spammer

Post by Jais »

BoT wrote: (hjelmudgaven fandtes vist ikke da jeg bestilte)..
har du et link til hjelmudgaven?
Post Reply