Bremser: XTR vs. Avid Juicy ultimate

Hvilket udstyr skal jeg købe og hvorfor!? - Whats hot and whats not.
Niels Haslov
Nu med støttefod

Post by Niels Haslov »

Dan skrev: nej. men 185mm er næppe nødvendige i DK.
Ikke i Dk, men hvis cyklen har en forventning om at skulle køre lidt i udlandet i 2008 (24t i England.. måske Polen...Hartzen)..hva' så?
Cykler du - eller hykler du
Jakob 'J-Lo' Lohmann
3000+ posts = spammer

Post by Jakob 'J-Lo' Lohmann »

Jeg har kørt både Harz, Polen og Mayhem med 160/140
Martin
Nu med dunk!

Re: spar >100g vægt på hjælmen !

Post by Martin »

Morten Hartvigsen wrote:nu vi er ved vægt besparelser: har i set den bikebuster hjælm på 180g - http://www.bikebuster.dk/detaljer/170078.html - men måske ikke go til MTB ?

min Giro E2 vejer 295g ... kan dog ikke finde ud af hvad Giro's nye INOS hjælm vejer, se mrer på www.giro.com

Vedr. Ultimate bremsen : øj, den er billig nu ! £249.95 her: http://www.merlincycles.co.uk/?fn=produ ... goryId=128 - den kunne jeg også være frisk på, farverne passer til mine bikse :-)

Magura Marta SL er dog stadig lidt lettere...
Det er der jeg har købt morten.. de leverede på 5 dage.
Last edited by Martin on 30 Oct 2007, 11:33, edited 1 time in total.
Dan
Downhill konge

Post by Dan »

Jakob 'J-Lo' Lohmann wrote:Jeg har kørt både Harz, Polen og Mayhem med 160/140
:D :D

Jeg vil vælge 160/160. Det kørte jeg med i Polen...ingen problemer.
Niels Haslov
Nu med støttefod

Post by Niels Haslov »

Dan wrote:

ok - har bestilt et sæt ultimate 160/160.. det bliver stort.
Martin
Nu med dunk!

Post by Martin »

Niels Haslov wrote:
Dan wrote:

ok - har bestilt et sæt ultimate 160/160.. det bliver stort.
Sådan der!! du bliver glad for dem.. det er jeg ihvertfald for mine.. :)
Morten Hartvigsen
3000+ posts = spammer

Post by Morten Hartvigsen »

Dan wrote:

joe, men mine Marta/160mm/160mm bremser var da næsten rødglødende, og har du glemt at vi var nødt til at stoppe for at køle bremser af ? incl. JLO :-)

Kan klart anbefale større skiver/kraftigere bremser til syden, med mindre man har så go teknik at man ikke bremser.... Efter at jeg har prøvet Jucy / 180mm skiver på Tenerife, værtsætter jeg det lidt mere. (guidem brugte 210mm skiver og FR bremser.. nok med mere end et stempel)
Jakob 'J-Lo' Lohmann
3000+ posts = spammer

Jo, men de gav ikke op på noget tidspunkt på turen - og du var den eneste som kølede ved at ligge fingrene på skiven ;)
Niels Haslov
Nu med støttefod

Post by Niels Haslov »

Nå... har bestilt 160/160. Kan man senere ændre skivestørrelse, eller skal man så købe nye bremsekalibre? ... og er der forskel på 160 mm skiverne fra mærke til mærke. Har to hjulsæt, så mere om man kan bruge de 160 mm skiver der sidder på det ene til det nye bremser eller om der skal investeres. Nogen gange har de forskellige producenter jo evne til at lave en eller anden feature der gør at man kun lige kan bruge deres skive til den type bremse.
Jakob 'J-Lo' Lohmann
3000+ posts = spammer

160 er 160, der er som regel ikke problemer på tværs af mærker. Hope havde en 165m skive, men de er 'rettet ind'. Der kan være lidt med tykkelsen, men som regel spiller det fint at mixe.

Det største 'problem' er mere dit nav, hvis de ikke er af samme mærke og model, kan der være et par mm. forskel på bredden, derfor skal ofte ikke bare smide et andet hjul på, uden også at smide et par spacere på bremsen. Heldigvis skal du kun løsne og rette, når det drejer sig om en Avid bremse, der er ikke brug for spacere.

Ang. skift af skive str. så kan man ofte købe en ny adaptor, men det er igen en jungle, og kommer an på om skive skal være større eller mindre, om du skifter gaffeltype (IS / Postmount) osv osv. Det skal vel ikke være let? ;)
Last edited by Jakob 'J-Lo' Lohmann on 31 Oct 2007, 10:45, edited 1 time in total.
Niels Haslov
Nu med støttefod

Post by Niels Haslov »

Jakob 'J-Lo' Lohmann wrote:160 er 160, der er som regel ikke problemer på tværs af mærker. Hope havde en 165m skive, men de er 'rettet ind'. Der kan være lidt med tykkelsen, men som regel spiller det fint at mixe.

Det største 'problem' er mere dit nav, hvis de ikke er af samme mærke og model, kan der være et par mm. forskel på bredden, derfor skal ofte ikke bare smide et andet hjul på, uden også at smide et par spacere på bremsen. Heldigvis skal du kun løsne og rette, når det drejer sig om en Avid bremse, der er ikke brug for spacere.

Ang. skift af skive str. så kan man ofte købe en ny spacer, men det er igen en jungle, og kommer an på om skive skal være større eller mindre, om du skifter gaffeltype (IS / Postmount) osv osv. Det skal vel ikke være let? ;)
lidt af en mundfuld for en kontormand :lol: Nå!... må sætte mig ind i tingene hvis jeg en dag føler behov for 185 mm skiver. Nu vejer jeg jo ikke et ton, det har vel også betydning for ophedning af skiverne på vej ned.

Kunne nu være godt med nogen "mekaniker-aftener", så man kunne lidt mere end bare fylde luft i. :lol:
Morten Hartvigsen
3000+ posts = spammer

Post by Morten Hartvigsen »

Niels , forstå mig ret - 160 fungerer HELT fint i DK, det er også det 90% af alle os andre bruger. Du kan godt gå op i str. med en adapter. Det der med 140mm bag på er kun en "lire" optimeringsag, ikke et must, og slet ike nødvendigt efter min mening (ulempen er også at man ikke kan bytte om, da forbremsen normalt bliver slidt mest).

NB: glemte at nævne at jeg er "næsten" sikker på at jeg kunne høre min bremsevæske koge i Hartzen ....
Viggo
Helt uden hænder!

Post by Viggo »

Har du også kørt Nordic 24 (2007) ?
:lol:
Jakob 'J-Lo' Lohmann
3000+ posts = spammer

Nååå... Ja den glemte jeg ;)
Niels Haslov
Nu med støttefod

Post by Niels Haslov »

Det virker sgu. Bestilte bremser, pedaler og kassette på www.merlincycles.com i tirsdag. Modtaget i dag. :lol:
Post Reply