puls.. hvad er det godt for ?

Vores hangout, snak om løst og fast, behøver ikke handle om cykling.
Post Reply
User avatar
Bo Bloch
Alene i udbrud
Posts: 718
Joined: 18 Sep 2010, 22:07
Location: Nivå

puls.. hvad er det godt for ?

Post by Bo Bloch »

Når jeg sidder og kigger på min puls til Hotcup afd 2, så tænker jeg på om det har været gavnligt på nogen måde eller jeg bare har drænet kroppen for hvad der måtte være af resurser..

Image
Kører med lavt tryk
User avatar
Morten Hartvigsen
3000+ posts = spammer
Posts: 10105
Joined: 28 Nov 2003, 18:47
Location: Værløse

Re: puls.. hvad er det godt for ?

Post by Morten Hartvigsen »

det er da ret godt, hvis de vinduer er rigtige :-)
syns dog din maksimum vindue er ret lille
User avatar
BoS
Førstevælger!
Posts: 2788
Joined: 27 Nov 2005, 17:28
Location: Nærum
Contact:

Re: puls.. hvad er det godt for ?

Post by BoS »

Morten: Jeg går ud fra, at du mener, at 192-192 er et ret lille interval at befinde sig i :)

Man kan ikke bruge pulsdata fra et løb til så meget. Nogen gange kan man se, at ens puls har dalet hen over løbet. Det kan man så bruge til, at forsøge at lade være med at brænde helt ud i starten. Ellers er det mest for sjov, synes jeg..

Til spinning kan man derimod se, om man ligger hvor man skal. Men det kan man jo ikke ligge og kigge på ude i skoven. Under det 2. og 3. interval skal man helst ligge i samme niveau som under det første fx. Og under et langt at interval kan man også se, om man nu også har det så hårdt, som man føler, eller om man bare har ondt af sig selv, fordi man kan se på pulsen, at kan ikke kører alt hvad man kan.
T-Shark er (også) den fedeste låge på kirkegården
User avatar
Kenny
3000+ posts = spammer
Posts: 3252
Joined: 02 May 2009, 14:48

Re: puls.. hvad er det godt for ?

Post by Kenny »

Nu er det jo svært at vide hvilken zone Bo har kørt i da han har sat alt over hvilepuls som AT

@skakke Er det ikke også sådan, at hvis man går sukkerkold så falder pulsen uanset hvor meget gas man giver?
Dengang jeg kørte tiden ud til hotcup synes jeg ofte at min puls faldt sidste i løbet efterhånden som jeg blev træt. Selvfølgelig faldt hastigheden også, men det er jo svært at give gas når man er træt.
Klubmester i Tri-Sprint 2016
User avatar
Niels G Henningsen
3000+ posts = spammer
Posts: 4126
Joined: 16 Jan 2006, 21:03
Location: 2860 Søborg

Re: puls.. hvad er det godt for ?

Post by Niels G Henningsen »

Til et løb skal man give så meget gas som muligt, det skader ikke efterfølgende.... Hvis man får restitueret efterfølgende (spørg Klaus Bomholt om dette). Men kan selvfølgelig bruge krudtet forkert undervejs.

Når det er sagt vil jeg lige spørge, da jeg synes +1½ time i AT er meget..:

* Hvem har sat dine zoner ( er de baseret på en test,generelle "regler" eller kaffegrums i koppen ? )
* Har du fået TESTET din maks puls.

For mit eget beskedne vedkommende blev det til:

sub AT og derunder: ~ 58 minutter
AT: ~ 30 minutter
Maks: ~ 2 minutter

Mine zoner er baseret på en AIM HIGH test... der dog er et par år gammel.
mvh Niels Henningsen

Jeg er nødvendigvis ikke blot skide arrogant.......
hører bare ikke specielt godt, selv med høreapparater ....
User avatar
Bo Bloch
Alene i udbrud
Posts: 718
Joined: 18 Sep 2010, 22:07
Location: Nivå

Re: puls.. hvad er det godt for ?

Post by Bo Bloch »

Zone opdelingen har jeg som såden ikke pillet ved andet end jeg har indtastet en max puls ud fra observationer i historien af træninger..
Kører med lavt tryk
User avatar
BoS
Førstevælger!
Posts: 2788
Joined: 27 Nov 2005, 17:28
Location: Nærum
Contact:

Re: puls.. hvad er det godt for ?

Post by BoS »

Jeg tror, man skal give så meget max gas, at man ikke falder specielt meget i hastighed hen over løbet. Jeg falder som regel altid lidt i fart, men jeg øver mig i at holde lidt igen, når vi er nået lidt ind i løbet (efter ca 10-15 minutter). Men jeg afpasser hastigheden efter, om jeg ved om det er et 80 minutters løb eller Marmotten. I går var vel bare max gas.

Kenny: Jeg ved det ikke. Men jeg kørte engang en DustCup, hvor jeg var sulten allerede inden start, og der havde jeg den højeste snitpuls, jeg nogen sinde har haft under et løb. Men hvis man går "kold" under et løb, så vil pulsen nok falde, da selve antallet af watt nok også vil falde betragteligt, og kroppen derfor vil yde mindre.

Og som I nok kan læse, så ved jeg ikke en skid om puls. Jeg ved kun, at træning desværre altid hjælper, hvis man vil køre stærkere. :)
T-Shark er (også) den fedeste låge på kirkegården
User avatar
Niels G Henningsen
3000+ posts = spammer
Posts: 4126
Joined: 16 Jan 2006, 21:03
Location: 2860 Søborg

Re: puls.. hvad er det godt for ?

Post by Niels G Henningsen »

Bo Bloch wrote:Zone opdelingen har jeg som såden ikke pillet ved andet end jeg har indtastet en max puls ud fra observationer i historien af træninger..
Du skal nok regne med , at ved en test, kommer du noget højere op end du gør, ved selv hård træning..

De standard zoner du har på f.eks. din Garmin går på % af max puls (evt HRR)... Men de ligger ikke så fast.... nogen går i maks zone ved en x% og andre ved y%.. og tilsvarende for de andre zoner.
mvh Niels Henningsen

Jeg er nødvendigvis ikke blot skide arrogant.......
hører bare ikke specielt godt, selv med høreapparater ....
User avatar
ChristianPhilipJ
Søger sponsor!
Posts: 2600
Joined: 15 May 2013, 22:53
Location: Hørsholm

Re: puls.. hvad er det godt for ?

Post by ChristianPhilipJ »

Fandt lige denne, som jeg ser det, en OK rettesnor for indstilling af dit ur.

http://www.netmotion.dk/Default.asp?ID=203

Jeg prøver selv at afstemme perioderne i de forskellige zoner efter løbets (eller træningens) længde, som flere andre har skrevet er det vigtigt ikke at lade sig rive alt for meget med i starten og brænde det hele af med det samme..
User avatar
Bo Bloch
Alene i udbrud
Posts: 718
Joined: 18 Sep 2010, 22:07
Location: Nivå

Re: puls.. hvad er det godt for ?

Post by Bo Bloch »

Jeg må jo nok gå mere systematisk til værks for at få mere korrekt udlæsning af tallene, og der efter se om jeg kan lære at bruge det til noget fornuftigt... De bliver jo vist lige for næsen af mig :wink:
Kører med lavt tryk
Post Reply