Puls??

Vores hangout, snak om løst og fast, behøver ikke handle om cykling.
User avatar
Schønberg
Mangler fart
Posts: 2072
Joined: 29 Mar 2005, 12:08
Location: Hellerup

Post by Schønberg »

Til alle jer der hat tilmeldt jer vinter spinning med Grønbech, vil dette blive et stort issue, og Mr. Grønbech kan forklare rigtig meget om.

Sammenhæng mellem puls, Watt, syregrænse ect.

Stor videnskab, som er let at praktisere på en cykle der står stille. Men efter min erfaring ufattelig svær at bruge i konkurrence situationene. Fuld gas, panik og damage control og så alle de andre 300 tåber der skal tages hensyn til ;)

Men kender man sine tal, er der en chance for at man kan undgå at gå ned på sidste omgang. Jeg har bare ikke fundet ud af hvordan man gør, men håber lidt instruks fra Grønbech kan rette op på mine manglende evner.

Men som udgangspunkt er det godt at kende sine max grænser, og disse opnåes bedst ved en test. Denne skal jo så opdateres, hvis man formår at forbedre sig, hvilket man kun kan gøre til en vis grænse.

Fik lavet en test hos Nordic Sport Center sidste år, og har brugt min Max Puls ifm. spinningtræning. Virker perfert til at opnår fuldt udbytte af træningen.
User avatar
Morten Hartvigsen
3000+ posts = spammer
Posts: 10105
Joined: 28 Nov 2003, 18:47
Location: Værløse

Post by Morten Hartvigsen »

Ja løbs-praksis er en anden sag.

[EDIT] Jeg ved at jeg normalt ikke skal over 163-165 stykker. Jeg har kørt enkelte løb ned et snit på 173, men normalt ligger jeg vel omkring 160, og 150 for et MX marathon MTB løb. At pulsen er høj, betyder ikke nødvendigvis at du kører stærkt.. det kan også være fordi du ike er udvilet nok, eller måske på vej til at blive syg .. eller simpelthen bare ikke i træning :-)

Til Spinning er det en anden sag, man bliver normalt MEGET varmere, så pulsen bliver højere end ellers. Jeg kan vist godt stadig komme på på 180, men det er vist da også absolut max. Til Spinning kører jeg faktisk også mere igennem (dvs. højere puls) end til løb, fordi man ikke behøver at være bange for "at holde hele vejen", og heller ikke skal koncentrerer sig om at undgå rødder og lign.. man kan bare lukke øjnene og nyde musikken :-)

NB: Jeg har nu ikke kunne bruge NSC testen til ret meget, men spændende var det da at høre om.
Last edited by Morten Hartvigsen on 02 Sep 2008, 09:41, edited 2 times in total.
User avatar
Gudmundseth
Uden hjælpemotor
Posts: 392
Joined: 18 Dec 2007, 22:42
Location: Trondheim - Norge
Contact:

Post by Gudmundseth »

Jeg benytter den gamle tommelfingerregel til at finde max puls 220 - alder. Den er naturligvis meget usikker så jeg finde den ve dat lave nogle hårde interval træninger. Så i mit tilfelde er det 220 - 41 + en sjat = 182 på MTB. Denne test kjoster ikke en krone og du bliver i bedre form :lol:
Min hvilepuls finder jeg med pulsmåler, så den er vel 40 - 45.
Hvordan du skla ligge i et løb - tja her er jeg enigmed Hartvigsen - løbserfaring er den eneste vej frem. I dusten ligger jeg tit på 170+ hele vejen - og nogen gange går det galt :lol: Så i løb er det ambitioner der tæller mens det er pulsmålen der bestemmer til træning. Jeg ligger aldrig over 165 til til træning.
Ud på tur - aldrig sur. http://utpaatur.org/blog
User avatar
Niels G Henningsen
3000+ posts = spammer
Posts: 4126
Joined: 16 Jan 2006, 21:03
Location: 2860 Søborg

Post by Niels G Henningsen »

Gudmundseth wrote:Jeg benytter den gamle tommelfingerregel til at finde max puls 220 - alder. Den er naturligvis meget usikker så jeg finde den ve dat lave nogle hårde interval træninger. Så i mit tilfelde er det 220 - 41 + en sjat = 182 på MTB. Denne test kjoster ikke en krone og du bliver i bedre form :lol:

......I dusten ligger jeg tit på 170+ hele vejen - og nogen gange går det galt :lol:
Du er "heldig" at tommelfingerreglen næsten passer på dig.....Men det er jo ikke til at vide på forhånd....Og hvis du kan ligge på +170 til løb, så vil jeg tro din max puls faktisk er noget højere end de 182 du melder ud...
men lad det nu ligge.

Samme tommelfingerregl passer f.eks slet ikke på undertegnede (220-x = 169), hvor testen ender ud i max puls på 190.

Der bliver her i tråden nævnt, at man bør testes flere gange, det er også rigtigt , hvis man seriøst skal planlægge sin træning, da man "flytter" sine grænser ved træningen...Og man derfor bør justere sine pulszoner løbende,men det eneste man egentlig ikke kan ændre på er dog max pulsen....
mvh Niels Henningsen

Jeg er nødvendigvis ikke blot skide arrogant.......
hører bare ikke specielt godt, selv med høreapparater ....
User avatar
Carsten Graff
UST? Ja måske...
Posts: 1323
Joined: 23 Nov 2005, 10:12

Post by Carsten Graff »

Niels PMC wrote:........men det eneste man egentlig ikke kan ændre på er dog max pulsen....
Maks pulsen ændrer sig også ved bedre form. Den falder. Dette skyldes ændringerne i hjertet, der som en muskel bliver større ved øget træningsindsats, og derved kan pumpe mere blod ud ved hvert enkelt slag. dette betyder at slagvolumen stiger og derved giver en øget minutvolumen, selvom pulsen falder. Altså en øget transport af ilt, som er det det hele går ud på. Så meget ilt som muligt ud til musklerne, så de kan blive ved med at arbejde uden iltgæld og derved uden ophobning af mælkesyre.
User avatar
Carsten Graff
UST? Ja måske...
Posts: 1323
Joined: 23 Nov 2005, 10:12

Post by Carsten Graff »

Morten Hartvigsen wrote:....Til Spinning er det en anden sag, man bliver normalt MEGET varmere, så pulsen bliver højere end ellers. ....
Grunden til at pulsen er højere ved spinning, er fordi du mangler kølingen, som du får ved at køre udenfor, og derved kommer du til at svede mere. Når du mangler væske til køling af kroppen, stiger pulsen for at kompensere for den manglende væskemængde. Du kan ikke nå at optage den samme mængde, som du sveder ud, derfor vil pulsen altid være højere ved slutningen af en spinningtime/konkurrence, hvis der er disponeret korrekt.
Hvis du pakkede dig ind i plastikposer, og kørte udenfor med samme intensitet som til spinning, ville pulsen komme op på samme niveau.
User avatar
Niels G Henningsen
3000+ posts = spammer
Posts: 4126
Joined: 16 Jan 2006, 21:03
Location: 2860 Søborg

Post by Niels G Henningsen »

Carsten Graff wrote:
Niels PMC wrote:........men det eneste man egentlig ikke kan ændre på er dog max pulsen....
Maks pulsen ændrer sig også ved bedre form. Den falder. Dette skyldes ændringerne i hjertet, der som en muskel bliver større ved øget træningsindsats, og derved kan pumpe mere blod ud ved hvert enkelt slag. dette betyder at slagvolumen stiger og derved giver en øget minutvolumen, selvom pulsen falder. Altså en øget transport af ilt, som er det det hele går ud på. Så meget ilt som muligt ud til musklerne, så de kan blive ved med at arbejde uden iltgæld og derved uden ophobning af mælkesyre.
Med al respekt mener jeg du tager fejl...Mekanismen ved træning er som du beskriver, så man kan faktisk yde mere med lavere puls når man er i form, da hjertet pumper mere pr slag....(det er også derfor hvilepulsen falder)

Men det ændre ikke hvad dit hjerte maksimalt kan slå af slag pr minut....
mvh Niels Henningsen

Jeg er nødvendigvis ikke blot skide arrogant.......
hører bare ikke specielt godt, selv med høreapparater ....
User avatar
Torben
3000+ posts = spammer
Posts: 3454
Joined: 12 May 2008, 18:42
Location: Mørkhøj

Post by Torben »

Niels PMC wrote:
Carsten Graff wrote:
Niels PMC wrote:........men det eneste man egentlig ikke kan ændre på er dog max pulsen....
Maks pulsen ændrer sig også ved bedre form. Den falder. Dette skyldes ændringerne i hjertet, der som en muskel bliver større ved øget træningsindsats, og derved kan pumpe mere blod ud ved hvert enkelt slag. dette betyder at slagvolumen stiger og derved giver en øget minutvolumen, selvom pulsen falder. Altså en øget transport af ilt, som er det det hele går ud på. Så meget ilt som muligt ud til musklerne, så de kan blive ved med at arbejde uden iltgæld og derved uden ophobning af mælkesyre.
Med al respekt mener jeg du tager fejl...Mekanismen ved træning er som du beskriver, så man kan faktisk yde mere med lavere puls når man er i form, da hjertet pumper mere pr slag....(det er også derfor hvilepulsen falder)

Men det ændre ikke hvad dit hjerte maksimalt kan slå af slag pr minut....
Max puls kan falde lidt ved bedre form 5-10 slag pr minut.
Man kan også ha en anden max puls i f.eks. løb og svømning end den man har i cykling. Så en max puls test for hver sporstgren.
Jeg er selv ret ny på cykel, og skal koncentrere mig så meget at jeg ikke tør kigge på mit pulsur.
User avatar
Niels G Henningsen
3000+ posts = spammer
Posts: 4126
Joined: 16 Jan 2006, 21:03
Location: 2860 Søborg

Post by Niels G Henningsen »

" max puls kan falde lidt ved bedre form 5-10 slag pr minut "

Ved ikke om du kan komme med en form for dokumentation/link ?
især for de 10 slag !

Men jeg blev nysgerrig, og det tætteste jeg kan komme på at max pulsen skulle falde som følge af træning fandt jeg hos Saltin & Klarlund i

"FYSISK AKTIVITET – håndbog om forebyggelse og behandling" bind 1 side 28-29 hvor de skriver:

"I hele det 20. århundrede er der blevet udført forsøg
for at klarlægge den cirkulatoriske tilpasning
til arbejde. Nogle af de vigtigste fund blev gjort allerede
i perioden 1910-1930. Herunder bl.a. at
hjertets minutvolumen forøges lineært med stigende
arbejdsbelastning (og iltoptagelse), og at de højeste
værdier, der opnås, er en funktion af individets
træningstilstand (Figur 19, s. 29). De fysisk
inaktive kan opnå en minutvolumen på 15-25 l/min,
mens de mest veltrænede cykelryttere, langrendsløbere
og løbere har en minutvolumen på op imod
40 l/min. Da den maksimale hjertefrekvens generelt
ikke påvirkes med træning (om noget så falder
den)
, så er en stor slagvolumen den faktor, der er
afgørende for at opnå en stor minutvolumen."

Så lidt er der jo om det....Omend det nok er en "bivirkning" fremfor det man tilstræber ved træningen.

Hvis man har lidt god tid i løbet af vinteren, er de tre bøger spændende læsning
Så får man også motioneret hjernen lidt :D

http://www.sst.dk/publ/publ2005/cff/Fys ... og2udg.pdf
mvh Niels Henningsen

Jeg er nødvendigvis ikke blot skide arrogant.......
hører bare ikke specielt godt, selv med høreapparater ....
User avatar
Torben
3000+ posts = spammer
Posts: 3454
Joined: 12 May 2008, 18:42
Location: Mørkhøj

Post by Torben »

Niels PMC wrote:" max puls kan falde lidt ved bedre form 5-10 slag pr minut "

Ved ikke om du kan komme med en form for dokumentation/link ?
især for de 10 slag !

Men jeg blev nysgerrig, og det tætteste jeg kan komme på at max pulsen skulle falde som følge af træning fandt jeg hos Saltin & Klarlund i

"FYSISK AKTIVITET – håndbog om forebyggelse og behandling" bind 1 side 28-29 hvor de skriver:

"I hele det 20. århundrede er der blevet udført forsøg
for at klarlægge den cirkulatoriske tilpasning
til arbejde. Nogle af de vigtigste fund blev gjort allerede
i perioden 1910-1930. Herunder bl.a. at
hjertets minutvolumen forøges lineært med stigende
arbejdsbelastning (og iltoptagelse), og at de højeste
værdier, der opnås, er en funktion af individets
træningstilstand (Figur 19, s. 29). De fysisk
inaktive kan opnå en minutvolumen på 15-25 l/min,
mens de mest veltrænede cykelryttere, langrendsløbere
og løbere har en minutvolumen på op imod
40 l/min. Da den maksimale hjertefrekvens generelt
ikke påvirkes med træning (om noget så falder
den)
, så er en stor slagvolumen den faktor, der er
afgørende for at opnå en stor minutvolumen."

Så lidt er der jo om det....Omend det nok er en "bivirkning" fremfor det man tilstræber ved træningen.

Hvis man har lidt god tid i løbet af vinteren, er de tre bøger spændende læsning
Så får man også motioneret hjernen lidt :D

http://www.sst.dk/publ/publ2005/cff/Fys ... og2udg.pdf
Jeg tror ikke det er normalt at det sker.
Det står i Finn Johannsens bog" Alt om løb"
"Den hurtigste puls,man kan opnå (max puls) varierer fra
person til person og daler med alderen. Den er meget lidt
påvirkelig af træning, men kan dog falde lidt (5-10 slag pr min)
hos meget veltrænede. Derimod kan den maksimale udpumpning
per slag øges betydeligt ved træning. Dette betyder, at veltrænede
hjerter kan pumpe væsentligt mere blod rundt på trods af lidt
færre slag pr minut end utrænede."
Men han skriver et andet sted i bogen at" max pulsen forandrer sig kun minimalt ved træning"
User avatar
Niels G Henningsen
3000+ posts = spammer
Posts: 4126
Joined: 16 Jan 2006, 21:03
Location: 2860 Søborg

Post by Niels G Henningsen »

Så er vi jo faktisk helt enige :D
mvh Niels Henningsen

Jeg er nødvendigvis ikke blot skide arrogant.......
hører bare ikke specielt godt, selv med høreapparater ....
User avatar
Gudmundseth
Uden hjælpemotor
Posts: 392
Joined: 18 Dec 2007, 22:42
Location: Trondheim - Norge
Contact:

Post by Gudmundseth »

Niels PMC wrote:
Gudmundseth wrote:I dusten ligger jeg tit på 170+ hele vejen - og nogen gange går det galt :lol:
Du er "heldig" at tommelfingerreglen næsten passer på dig.....Men det er jo ikke til at vide på forhånd....Og hvis du kan ligge på +170 til løb, så vil jeg tro din max puls faktisk er noget højere end de 182 du melder ud...
men lad det nu ligge.

Samme tommelfingerregl passer f.eks slet ikke på undertegnede (220-x = 169), hvor testen ender ud i max puls på 190.

Der bliver her i tråden nævnt, at man bør testes flere gange, det er også rigtigt , hvis man seriøst skal planlægge sin træning, da man "flytter" sine grænser ved træningen...Og man derfor bør justere sine pulszoner løbende,men det eneste man egentlig ikke kan ændre på er dog max pulsen....
Nej den er ikke over 182 - så det er min krop og jeg kender den :wink:
En anden ting man opnår ved hård træning er at man kan ligge tæt på max i længere tid.
Maxpuls ændre sig ved kontinuerlig træning - den falder. Graff har løbet marathon på under 2:30 så han ved hvad han taler om :D
Ud på tur - aldrig sur. http://utpaatur.org/blog
User avatar
Torben
3000+ posts = spammer
Posts: 3454
Joined: 12 May 2008, 18:42
Location: Mørkhøj

Post by Torben »

Det er lidt ligesom reglion det er ikke til at blive helt enige om. Det vigtigste er at det man gør det tror man på.
I gamle dage brugte man to finger til at tage sin puls.
Min gamle far er orienteringsløber. løber i H75. Han er en af de mest vindene orienteringsløber gennem tiderne. har løbet en 10 km tæt på 30 min. Og har aldrig kendt sin maxpuls.
Post Reply