Puls??

Vores hangout, snak om løst og fast, behøver ikke handle om cykling.
User avatar
Steen Andersen
Med blød hat
Posts: 1921
Joined: 13 May 2008, 21:45
Location: Holte

Puls??

Post by Steen Andersen »

Er der nogen der er meget inde i Hvad pulsen skal være når man køre? Hvad er godt og hvad er skidt, og hvor høj må den ikke blive?? :-k
Tykke kan også have tynd mave ;-)
User avatar
Torben
3000+ posts = spammer
Posts: 3454
Joined: 12 May 2008, 18:42
Location: Mørkhøj

Post by Torben »

nul er skidt :)
Mand beregner sin puls ud fra sin max-puls og max-puls er individuelt.
Selv om du kommer i bedre form stiger din max-puls ikke. din hvilepuls falder jo bedre form du er i. jeg kan huske noget om at bjarne riis havde en hvilepuls under 30.
Jeg kan holde 90% af max-puls i en time. På et marathon ligger jeg på 80%. Prøv at google pulstræning der står ret meget.

mvh Torben
User avatar
Martin
Nu med dunk!
Posts: 868
Joined: 27 Nov 2006, 22:36
Location: Islands brygge
Contact:

Post by Martin »

Der står en masse gode ting om pulstræning på www.nuex.dk

Du skal kende dine grænseværdier for henholdsvis Max og hvile puls.. Dog kan pulstræning godt være en komplex affære, hvis du skal til at træne i AT zoner, sub AT zoner osv. En god ide´kunne være at få lavet en decideret test, hvor du får dine forskellige grænseværdier og zoner at vide. Det kan du få lavet hos aimhigh.dk til omkring 700-800 kr.

Puls træning er supergodt, man mærker hurtigt en forskel i sin kondition. Samtidig bliver din træning også mere struktureret, så det kan kun anbefales..

M
User avatar
Niels G Henningsen
3000+ posts = spammer
Posts: 4126
Joined: 16 Jan 2006, 21:03
Location: 2860 Søborg

Post by Niels G Henningsen »

Martin wrote:.... En god ide´kunne være at få lavet en decideret test, hvor du får dine forskellige grænseværdier og zoner at vide. Det kan du få lavet hos aimhigh.dk til omkring 700-800 kr.

M
Og det er måden at få bestemt max pulsen på...Der findes godt nok allehånde formler ud fra alder etc, og de siger i bedste fald kun noget store gruppers generelle forhold, men passer langt fra nødvendigvis på dig !
(på samme måde som meget få familier faktisk har præcis 2,3 børn :D )

Og det er næsten umuligt at finde max pulsen på egen hånd bare ved at give den gas, der skal en "indpisker" til......

Du kan iøvrigt se hvordan det går en ½ gammel motionist i dagens 2 timersløb i Tisvilde her.....

http://trail.motionbased.com/trail/activity/6639208
mvh Niels Henningsen

Jeg er nødvendigvis ikke blot skide arrogant.......
hører bare ikke specielt godt, selv med høreapparater ....
User avatar
Peter 'TB'
BOFH
Posts: 1055
Joined: 02 Jul 2008, 11:57

Post by Peter 'TB' »

Måske Aimhigh kan lokkes til at lave et hustler arrangement ? Jeg ville da gerne have lavet en sådan test, men SU'en tillader ikke lige 800 til det :(
User avatar
Morten Hartvigsen
3000+ posts = spammer
Posts: 10105
Joined: 28 Nov 2003, 18:47
Location: Værløse

lidt om praktisk brug

Post by Morten Hartvigsen »

Det første års tid du kører kan pulsen/syregrænsen være en go rettesnor.. men herefter kan det være lige meget, for så har du som regel en go fornemmelse af hvor du ligger henne, og om du kører over / under din syregrænse. Det er vigtigt at kende syregrænsen, for selv 15sek over syregrænse kan give dig problemer senere i løbet. Jeg selv bruger ikke pulsmåler mere, jeg lytter bare til kroppen, pulsmåleren generer også synes jeg, da den skal sidde ret stramt for ikke at falde ned.
User avatar
Jais
3000+ posts = spammer
Posts: 3306
Joined: 16 Nov 2006, 10:18
Location: Gentofte

Re: lidt om praktisk brug

Post by Jais »

Morten Hartvigsen wrote: pulsmåleren generer også synes jeg, da den skal sidde ret stramt for ikke at falde ned.
det problem har vi andre ikke :lol: :lol:
løb eller træning, jeg har altid min pulsmåler på....
User avatar
Niels Haslov
Nu med støttefod
Posts: 801
Joined: 08 Nov 2006, 10:53
Location: Værløse
Contact:

Post by Niels Haslov »

Peter 'TB' wrote:Måske Aimhigh kan lokkes til at lave et hustler arrangement ? Jeg ville da gerne have lavet en sådan test, men SU'en tillader ikke lige 800 til det :(
Jeg smider dem en mail og høre om de er med på en aftale. Jeg vender tilbage.
Cykler du - eller hykler du
User avatar
Niels G Henningsen
3000+ posts = spammer
Posts: 4126
Joined: 16 Jan 2006, 21:03
Location: 2860 Søborg

Post by Niels G Henningsen »

Niels Haslov wrote:
Peter 'TB' wrote:Måske Aimhigh kan lokkes til at lave et hustler arrangement ? Jeg ville da gerne have lavet en sådan test, men SU'en tillader ikke lige 800 til det :(
Jeg smider dem en mail og høre om de er med på en aftale. Jeg vender tilbage.
Jamen det tror jeg de er.....Vi havde i PMC hyret dem en lørdag sidste år......
Meget lærerigt, de individuelle zoner ligger ret forskelligt,selvom hvile & max puls er det samme !
mvh Niels Henningsen

Jeg er nødvendigvis ikke blot skide arrogant.......
hører bare ikke specielt godt, selv med høreapparater ....
User avatar
Peter 'TB'
BOFH
Posts: 1055
Joined: 02 Jul 2008, 11:57

Post by Peter 'TB' »

Niels Haslov wrote:
Peter 'TB' wrote:Måske Aimhigh kan lokkes til at lave et hustler arrangement ? Jeg ville da gerne have lavet en sådan test, men SU'en tillader ikke lige 800 til det :(
Jeg smider dem en mail og høre om de er med på en aftale. Jeg vender tilbage.
Alletiders, sig til hvis der er noget jeg skal hjælpe med.
User avatar
tobiasn
Med nye kabler
Posts: 238
Joined: 05 Aug 2008, 14:02
Location: Brønshøj

Post by tobiasn »

Niels Haslov wrote: Jeg smider dem en mail og høre om de er med på en aftale. Jeg vender tilbage.
Cool!
/Tobias
Nu også med carboing racercykel
User avatar
HenrikJ
Stuntcyklist!
Posts: 781
Joined: 18 Jul 2007, 20:29
Location: Stor KBH

Post by HenrikJ »

Niels Haslov wrote:
Peter 'TB' wrote:Måske Aimhigh kan lokkes til at lave et hustler arrangement ? Jeg ville da gerne have lavet en sådan test, men SU'en tillader ikke lige 800 til det :(
Jeg smider dem en mail og høre om de er med på en aftale. Jeg vender tilbage.
Niels, det ville være alle tiders med at få lidt indblik og efterfølgende udbytte i træningen. Hvis du har brug for hjælp må du sige til.
Henrik
Er du i tvivl så læg hård ud, sæt farten op undervejs og slut så af med en spurt. Så kan det ikke gå helt galt.
User avatar
fschlage
Helt uden hænder!
Posts: 61
Joined: 14 Apr 2006, 23:31
Location: Glostrup

Post by fschlage »

Hvis det kun er ens max puls man vil finde, kan man "sagtens" selv finde den til spinning. Det kræver bare at man kan pine sig selv til det yderste. :-)

Jeg havde spinninginstruktør sidste vinter, hvor vi kørte over 10 min og skulle ende på max puls.
Det man gør et at man bare skruer belastning på og på..
4 min før skal man gerne være over sin normale arbejds puls.
Når der er 2 min tilbage skulle man gerne være 10 puls slag fra ens beregnet max (eller tidligere målte), derefter skruer man lidt mere på og når der er 1 min tilbage skulle man gerne være 5 puls slag fra max,
Så kommer tricket; man rejser sig op og træder røven ud af bukserne... uden at kigge på uret.. og stopper først når der bliver sagt stoooop.. hehe

Efter et par gange med denne øvelse, finder man ud af at ens maxpuls, er højere end før antaget :-) Og man bliver bedre og bedre til at presse sig selv i øvelsen.

Men klart at Rune fra Aim High, kan noget andet, han laver grafer og siger hvor man kan sætte ind for at forbedre sig... Det var en interessant dag vi havde... og som kunne være spænderne at gentage.

Mvh. Flemming
User avatar
Steen Andersen
Med blød hat
Posts: 1921
Joined: 13 May 2008, 21:45
Location: Holte

Post by Steen Andersen »

Ja jeg er måske blevet lidt klogere :lol: tak for alle de gode input, men det kunne da være godt/sjovt men en test. :thumbsup:
Tykke kan også have tynd mave ;-)
User avatar
Carsten Graff
UST? Ja måske...
Posts: 1323
Joined: 23 Nov 2005, 10:12

Post by Carsten Graff »

Du kan få en masse nyttig viden i bogen:
"Trening Melkesyre Hjertefrekvens" af Peter G. J. M. Jansen.
Jeg mener at den kan købes i Marathon Sport, eller evt. låne min. Den er godt nok på norsk, men meget nem at gå til, og giver en god gennemgang af alle de forskellige begreber: Maks puls, Hvilepuls, Mælkesyre, VO2 maks, o.m.a.
Post Reply