Page 1 of 1

Tubeless

Posted: 02 Sep 2016, 20:59
by Peter Christensen
Jeg tror efterhånden at jeg er ved at være klar til at prøve at køre tubeless efter en del punkteringer denne sæson. Jeg har så lidt spørgsmål som jeg håber dem der har brugt det længe kan hjælpe lidt med.

Så hvad skal jeg bruge?
1. Tubeless dæk. Havde tænkt mig et par Racing Ralph Tubeless ready
2. Et NoTubes Tubeless System kit ala det her: http://www.notubes.com/Cross-Country-29er-Kit-P98.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Er der andet? Er der nogle mærker man skal undgå eller der er specielt gode?

Jeg kan se at Schwalbe har et sæt nogenlunde magen til NoTubes men der sætter man bare et sæt ventiler i fælgen gennem den tape der er monteret og har altså ikke det gummibånd som NoTubes bruger. Er det lige så godt?

Re: Tubeless

Posted: 02 Sep 2016, 21:08
by Niels P
Hvilket hjul har du. Har aldrig kørt med rim strip (den der gummislange). Tape så fælgbunden er tæt og så er det et spørgsmål om teknik og en fælg der er nogenlunde kompatibel med dækket. Schwalbes nye tubeless ready er i øvrigt de bedste dæk jeg har prøvet - nåe ja og tubeless valve med løs kerne (stans-no tubes er god) og snask selvfølgelig. En kompressor eller airshot er næsten en nødvendighed første gang. Den største hurdle er at få luft i dækket første gang uden det fiser ud under kanten. derefter er det at fylde snask i og ryste-ryste eller trille en tur

Re: Tubeless

Posted: 02 Sep 2016, 21:17
by Niels P
Procedure kort:
monter bundtape så nippelhullerne er tætte hvis fælgen ikke har dobbeltbund
monter ventil og fjern cennterkegle
stræk dækket og monter det (er det meget krøllet monter det et døgn med slange i)
spray dæk og fælg med en sprayflaske med sæbevand
pump op med kompressor
hæld snask i enten gennem ventilen eller løft en flig af dækket af
pump op igen og monter ventil kegle - efterfyld til min 40 psi
ryst og drej hjul rundt og lad det ligge i 10 min på siden (brug en spand)
ryst igen og lad det ligge 10 min på den anden side - spray med sæbevand for at afsløre lækager
monter og juster dæktryk og kør

https://www.youtube.com/watch?v=GqPMxL0LmX0" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Tubeless

Posted: 02 Sep 2016, 21:32
by Peter Christensen
Jeg har nogle ZTR som jo burde være lavet til Tubeless. Så jeg tænker også at det må være nok at købe noget rimtape og et sæt ventiler og en dunk snask.

Bør man købe en injector til at fylde det i gennem ventilen eller skal man bare hælde det i dækket inden montering?

Re: Tubeless

Posted: 03 Sep 2016, 10:09
by Bo Bloch
"All Stan's NoTubes ZTR rims require yellow tape for tube or tubeless use. A tubeless valve is necessary for tubeless use. Tape and valve not included with rims. Please see the individual rim description for details."

Det har virket fint for mig at først sætte dækket på og pumpe det op uden snask, hvorefter jeg bare har krænget dækket af et sted så snasken kunne hældes i og nemt kunne pumpes op igen.

Re: Tubeless

Posted: 03 Sep 2016, 13:53
by Niels P
det som bo siger. Har brugt noget blåt tape fra specialized så det behøver ikke være stans. har dog senest købt sådan en ejector og det er da nemmere men ikke uundværligt. dog tror jeg efterfyldning når det er tid måske er hurtigere og ikke bryder tætningen i kanten

Re: Tubeless

Posted: 03 Sep 2016, 14:22
by Henrik Storgaard
Jeg har en injector, men bruger den aldrig. Jeg syntes der er en større tendens til at ventilen stopper til med latex når man har brugt injectoren, formentlig fordi det sætter sig på indersiden af ventilrøret når man bruger den.
Og man skal alligevel have løsnet dækket for at se, hvor meget latex der er tilbage i dækket, samt fjerne de bussemænd der opstår efter noget tid.

Re: Tubeless

Posted: 03 Sep 2016, 21:48
by BjarkeS
Henrik Storgaard wrote:Jeg har en injector, men bruger den aldrig. Jeg syntes der er en større tendens til at ventilen stopper til med latex når man har brugt injectoren, formentlig fordi det sætter sig på indersiden af ventilrøret når man bruger den.
Og man skal alligevel have løsnet dækket for at se, hvor meget latex der er tilbage i dækket, samt fjerne de bussemænd der opstår efter noget tid.
Jeg bruger injektor og har aldrig haft problemer med ventilen.
Husk at hvis du f.eks under et løb har brugt en CO2 patron til hurtig pumpning skal du lukke luften ud når du kommer hjem og pumpe normalt op. CO2 påvirker snasken og gør at den overtid ikke vil lappe hullerne.

Sæt igang Peter. Jeg har kompressor hvis du skal have hjælp første gang.

Re: Tubeless

Posted: 03 Sep 2016, 23:03
by Torben
Jeg har kørt 2800 km i år med latex slanger og er punkteret 1 gang. Så det tror jeg bare jeg bliver ved med :wink:

Re: Tubeless

Posted: 04 Sep 2016, 20:32
by Morten Hartvigsen
Peter, hvis dine fælge er tubeless ready, skal du ikke bruge rim tape (og det tror de fleste moderne fælge helt tætte, mavi's er ihvertfald med deres dobbeltbund system)

Jeg hælder snask i INDEN jeg begynder at pumpe det, hælder det bare ned i siden, og sætter dækket på, og snurre så lidt rundt på hjulet

jeg kan altså godt (de fleste gange) pumpe et tubeless dæk uden fancy airshot eller patroner, men jeg indrømmer at nogle dæk kan drille meget, især hvis de har en fold eller lign. Det kan hjælpe at smøre sulfo eller 'dæk-snaks' på kanten af dækket inden.

jeg har også de der ventiler man kan hælde snask igennem, men faktisk har aldrig brugt dem

sidst man KAN altså sagtens punkterer med tubeless :-)

Tubeless

Posted: 05 Sep 2016, 07:23
by Michael B
Bo Bloch wrote:"All Stan's NoTubes ZTR rims require yellow tape for tube or tubeless use. A tubeless valve is necessary for tubeless use. Tape and valve not included with rims. Please see the individual rim description for details."

Det har virket fint for mig at først sætte dækket på og pumpe det op uden snask, hvorefter jeg bare har krænget dækket af et sted så snasken kunne hældes i og nemt kunne pumpes op igen.
Samme metode anbefalede Storgaard mig og det virkede første gang, ikke så meget bøvl :-)


Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Re: Tubeless

Posted: 05 Sep 2016, 13:50
by Morten Hartvigsen
Hvorffor pumpe, og efterfølgende hælde snask i ? jeg forstår ikke det smarte i at skulle pumpe to gange ?

Re: Tubeless

Posted: 05 Sep 2016, 15:44
by ChristianPhilipJ
Morten Hartvigsen wrote:Hvorffor pumpe, og efterfølgende hælde snask i ? jeg forstår ikke det smarte i at skulle pumpe to gange ?
Så kan du bøvle rundt med det til det sidder som det skal uden at du risikerer at hælde snasken ud hvis du skal have dækket af eller flytte lidt på det.

Det er bare luksus, for umiddelbart kan man vel sagtens gøre begge ting i samme moment.

Re: Tubeless

Posted: 05 Sep 2016, 17:54
by Peter Christensen
Hvor lang tid kan latex'en holde sig i beholderen. Jeg kan se at man kan få den både i 1/2 l og 1 liter?

Re: Tubeless

Posted: 05 Sep 2016, 19:27
by Niels P
Peter Christensen wrote:Hvor lang tid kan latex'en holde sig i beholderen. Jeg kan se at man kan få den både i 1/2 l og 1 liter?
Umiddelbart længere end i dækket - kommer nok an på hvor tit du bruger af den og temperatur m.m. Mener ikke jeg har haft problemer med at have det stående et år i et kælderrum med en 16-20 grader