Dolomiti 2016

Forum udelukkende omhandlende ture på mountainbike. Husk at skrive: tid/sted/dato i overskriften.
User avatar
Carsten Graff
UST? Ja måske...
Posts: 1316
Joined: 23 Nov 2005, 10:12

Dolomiti 2016

Post by Carsten Graff »

Så er det tid til endnu engang at køre en tur i Dolomitterne :mrgreen:
Dolomiti Superbike 2016 lørdag d. 9. juli.
Jeg har fået start nr. 1251 i startboks nr. 1. Undre mig over mange af dem i boks A, som jeg har kørt fra de seneste år. Men så må jeg køre mig i top 100, så jeg med sikkerhed kvalificerer mig til boks A i 2017. Også selvom jeg ikke er italiener.
Årets løb 119,9 km 3.822 hm. ca. 4.970 tilmeldte - eliten mangler endnu.
Husk tilmeldingen til 2017 begynder d. 1. august. Hurtig tilmelding = tidlig startboks.
http://www.dolomitisuperbike.com/
User avatar
Tobias
Fås den i carbon?
Posts: 1175
Joined: 27 Feb 2008, 16:51
Location: Birkerød

Re: Dolomiti 2016

Post by Tobias »

Go tur Graff, det lyder fedt men måske en anelse for få hm til min smag....

Du skal blot søge om statsborgerskab så får du straks en placering i gruppe A :-)
User avatar
Carsten Graff
UST? Ja måske...
Posts: 1316
Joined: 23 Nov 2005, 10:12

Re: Dolomiti 2016

Post by Carsten Graff »

Håber ikke at vejrudsigten holder.
At det så også er usikkert om jeg har en cykel at køre på, er en anden historie.
Kranken har givet op, og Specialized kan først levere ny d. 12., altså en uge efter jeg er taget afsted.
Last edited by Carsten Graff on 19 Jul 2016, 07:55, edited 1 time in total.
User avatar
BjarkeS
Træner aldrig!
Posts: 1488
Joined: 17 Nov 2014, 11:59
Location: Kgs. Lyngby
Contact:

Dolomiti 2016

Post by BjarkeS »

Vejrudsigten for bike4peaks lovede også meget regn, men vi fik kun 1 times regn på de 4 etaper. Mht kranken er du vel igang med at kontakte de forskellige forretninger der forhandler Specileized. Ellers er der en god grund til en ny cykel.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Klubmester 2016 i MTB Marathon - Just do it
User avatar
Jannie D Jacobsen
Nu med støttefod
Posts: 809
Joined: 18 Aug 2011, 15:12

Re: Dolomiti 2016

Post by Jannie D Jacobsen »

Hvad er status, Graff? Kommer du afsted?
Naturen, den er så pæn! Den er jo GRØN...
User avatar
Torben
3000+ posts = spammer
Posts: 3417
Joined: 12 May 2008, 18:42
Location: Mørkhøj

Re: Dolomiti 2016

Post by Torben »

Du må godt låne min Trek. Den er med nye carbon hjul
User avatar
Carsten Graff
UST? Ja måske...
Posts: 1316
Joined: 23 Nov 2005, 10:12

Re: Dolomiti 2016

Post by Carsten Graff »

Hvis de holder, hvad de lover i Holbæk Cykelcenter, bliver Stump Jumperen klar iaften, få timer før jeg kører syd på.
Og vejret ser ud til at blive bedre end tidl. lovet.
Endnu engang mere end 5.000 tilmeldte.
Så er det kun formen og gode ben der mangler.
Last edited by Carsten Graff on 19 Jul 2016, 07:55, edited 1 time in total.
User avatar
AndreasA
3000+ posts = spammer
Posts: 3657
Joined: 18 Dec 2007, 13:49
Location: 2500 valby
Contact:

Re: Dolomiti 2016

Post by AndreasA »

Altid godt med et par mindre justeringer på cyklen inden et mindre race.. ;)

Held og lykke champ, jeg er sikker på du smadrer dem..!
"Life moves pretty fast. If you don’t stop to look around once in a while, you could miss it” Ferris Bueller.

http://www.andreasmikkel.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Carsten Graff
UST? Ja måske...
Posts: 1316
Joined: 23 Nov 2005, 10:12

Re: Dolomiti 2016

Post by Carsten Graff »

Dolomiti Superbike 2016 er gennemført.
Havde ikke rigtig følelsen i kroppen idag, så det er noget overraskende, at jeg bliver nr. 121 overall ud af mere end 5.000 tilmeldte. Kun 6 minutter fra top 100 og en seedning til næste år.
Et regnvejr igår eftermiddag havde gjort bjerg 3 og 4 til store mudder spor. Især nedkørelsen til mål var meget udfordrende, men for engang skyld blev jeg ikke overhalet der, men kunne suse forbi flere andre med +60 km/t.
Håber flere skal med næste år. Husk tilmelding begynder 1. august.
User avatar
Mikkel Henningsen
Med nye lunger
Posts: 2221
Joined: 21 May 2009, 23:25
Location: København

Re: Dolomiti 2016

Post by Mikkel Henningsen »

Stærkt kørt :thumbsup:
Er der kræfter til en længere beretning?
It's not whether you get knocked down, it's whether you get up. - Vince Lombardi
User avatar
BjarkeS
Træner aldrig!
Posts: 1488
Joined: 17 Nov 2014, 11:59
Location: Kgs. Lyngby
Contact:

Dolomiti 2016

Post by BjarkeS »

Sådan. Stærkt kørt.


Sent from my iPad using Tapatalk
Klubmester 2016 i MTB Marathon - Just do it
User avatar
Carsten Graff
UST? Ja måske...
Posts: 1316
Joined: 23 Nov 2005, 10:12

Re: Dolomiti 2016

Post by Carsten Graff »

Netop hjemvendt fra 10 dage i Italien og bl.a. deltagelse i mtb marathon løbet Dolomiti Superbike d. 9. juli, får I hermed en lille beretning fra løbet. (Den blev lidt længere end forventet).
Flere hustlere har været med før, så I ved hvad dette løb kræver.
Min træningsplan op til løbet var at køre den nye nye marathon cup. Desværre er flere af løbene blevet aflyst, jeg har haft influenza 2 gange i foråret, og da det blev tid til DM, blev jeg igen syg i ugen op til løbet. Så det var med manglende træning og uden at vide hvor jeg stod formmæssigt, at jeg stillede op til det største og hårdeste mtb løb i Dolomitterne. Mere end 5.000 tilmeldte, 120 km, 4 bjerge og ca. 3.800 hm. Da kranken på cyklen så gav op 10 dage før afgang, og jeg først fik cyklen igen aftenen før vi kørte, følte jeg mig ikke klar. Planen var derfor blot at gennemføre og få en oplevelsestur ud af det. Da det var 6. år i træk jeg skulle deltage, vidste jeg hvad der ventede, så jeg indstillede mig på ca. 7 timer på cyklen.
I år var der ingen grønne eller blå, som ville med, så Tine indvilligede i at begynde ferien med 4 dage i bjergene inden vi fortsatte til Gardasøen.
Eliten boksen var i år fyldt godt op med bl.a. den nykårne verdensmester, de sidste 11 års vindere, alle med VM og OL medaljer, en tidl. nr. 2 fra Giro d´Italia og det samme med dame feltet. Mit start nr. 1251 = boks 1.
Jeg var i startboksen kl. 06.50, hvor der allerede var fyldt godt op.
7.30 går starten, der er konfetti i luften, helikopter over feltet, italiensk musik og speak, mange tilskuere og en fantastisk stemning.
Der blev gået til den fra start ud igennem byen frem mod første lille stigning efter 1 km med 20% over 3-400 m. Men først efter 5 km begynder det rigtigt med grusstier, små vandre stier og meget løst underlag op mod toppen af første bjerg i 2.000 m højde. 10 km og 800 hm. Jeg sad og havde ondt af mig selv, syntes ikke rigtigt at det fungerede, benene var tunge, jeg kom ikke rigtigt med i starten, så jeg måtte bruge meget energi på at overhale, og pulsen kunne jeg slet ikke styre. Normalt kan jeg holde pulsen på 150 - 152, men det lykkedes slet ikke. Den kørte fra 145 - 160, så jeg fik endnu mere ondt af mig selv. Men som det altid har været i dette løb, er der stort set ingen som overhaler mig, når det går op ad. Så jeg kørte mig stille og roligt op igennem feltet, skiftede mellem 32/24-28 og måtte på enkelte af de små løse stier med +25% skifte til 32/32-36.
15 km, toppen af 1. bjerg og overraskende nok var jeg kun 9 sekunder fra min bedste tid. Og nu var det nedad. 8 km og 600 hm på brede stier men med meget løst underlag af sten o.l., skarpe sving og flere hundrede meter dybe skranter langs med stierne. En lyn hurtig nedkørsel - 50-60 km/t - hvor jeg plejer at bliver overhalet af mange, men jeg har åbenbart forbedret mig, for kun 20-30 stk. smuttede forbi. Ned igennem en tunnel hvor der er bygget en bro kun til løbet, og så et 20 km transport stykke på løst grus med konstant fald på 2-4%. En større gruppe på ca. 50 stk. samlede sig på dette stykke, hvor jeg valgte at blive bag i, selvom jeg syntes de kørte for langsomt, for så kunne jeg fylde energi på. Fremme ved skille punktet efter 37 km hvor der kan vælges at dreje fra og kun køre 60 km, stod Tine med 2 nye flasker, ekstra gel, barer og banan. Jeg skulle således kun stoppe i et af de 10 depoter og derved spare lidt tid. Jeg fik sagt, at det gik dårligt, ikke fungerede og benene var brugte.
Videre mod bjerg 2 som er en ond lille knold på 2,5 km og 300 hm. Inden toppen havde jeg stort set hentet hele gruppen igen, men jeg sad stadigvæk og havde ondt af mig selv. Det var en møg dag, hvor jeg bare skulle i mål.
Nedkørselen fra bjerg 2 er noget udfordrende. Første km på en meget smal vandre sti fyldt med klipper, rødder og løse sten på str. med fodbolde, nå ja og så et fald på 25-30%. At et regnvejr aftenen før så havde gjort den godt fedtet, var en ekstra udfordring. At jeg ikke blev overhalet var noget af en overraskelse, så nu skulle den have noget gas. 10 km transport stykke på cykelstier, vandre stier og nu stykker med mudder, en flod med en lille bro kun bygget til løbet, og så var det tid til 3. bjerg. Ingen have overhalet mig de sidste 20 km og nu viste aftenens regn at ændre ruten til noget af et mudder bad. Single track den første km i mudder inden det gik over på en mere bred sti, mens det konstant gik opad med 10-25%. 5 km og 600 hm. Jeg overhalede fortsat, og da jeg med den fantastiske fart af 6-7 km/t hentede en af de tidl. vindere af kvindeklassen, fik jeg lidt moral. Men det var fortsat hårdt, jeg manglede energi, turde ikke at træde igennem, og følte at jeg kørte lige på grænsen, uden at det fungerede. (Efterfølgende viste tiden fra toppen af bjerg 2 til 3, at være 92. bedste mellemtid, og samlet lå jeg nr. 117).
Herefter gik det op og ned i 20 km, altså 1-200 hm op/ned plus det løse, på skranter der var fedtede af mudder, små broer der føltes som is p.g.a mudder, vandløb og ikke mindst nogle lyn hurtige nedkørsler hvor der var gravet render så vandet kunne løbe væk. Disse var en udfordring, for foran dem var lagt en ”mur” på 20-30 cm af grus og sten, så vandet løb den rigtige vej. Med 40-50 km/t fik jeg heldigvis hevet cyklen op over den første, og var så klar til de efterfølgende. Tilsyneladende er vintertræningen i mudder i Hareskoven god, for det lykkedes mig at sætte en gruppe på denne strækning.
Så var det tid til nedkørslen fra 3. bjerg. 6 km og 600 hm på små mudrede vandre stier. 6-8 stk. kørte forbi. Føj hvor var det fedtet, glat og mudret, men da jeg hentede en af dem foran, blev bremserne sluppet og jeg nåede +60 km/t.
Nede var det tid til et pitstop, fylde flaskerne, spise en banan, ekstra energi bar, og så videre mod 4. og sidste bjerg. Skilt med 30 km til mål, tiden var 4.28 og pludselig kunne jeg se, at det til trods for min dårlige dag, måske var muligt at køre min hurtigste tid i løbet. Sidste år, hvor der blev kørt den modsatte vej rundt, var ruten 113 km og 3.300 hm, kørte jeg på 6.03.
7 km og 800 hm, jeg havde glemt hvor hårdt dette bjerg var, men igen fik jeg overhalet flere. Ingen havde overhalet mig på opkørslerne i dag, men der var ved at vær udsolgt, og jeg kunne ikke holde farten, som nu lå på 5-7 km/t. Oppe og med mindre end 25 km til mål ventede endnu en hurtig nedkørsel. Igen +50 km/t og endda enkelte stræk med +60 km/t, tilslutning til den korte distance gav ekstra energi, da der pludselig var mange at overhale. Gode stier, rødder, store sving og så 4 km til mål hvor ruten fuldstændig ændrer karakter. 600 hm direkte ned mod mål, hvor der er lavet en minimal sti, som minder om downhill. Hvordan jeg kom over 50 km/t på denne mudrede sti, fyldt med sten, løst underlag, drop og sving, ved jeg ikke, men ned kom jeg, og den sidste km gennem byen mod mål var fantastisk. En lang hård dag hvor det ikke rigtigt fungerede var overstået.
Placering overall nr. 121. Klasse placering (41-50 år) nr. 8. Tid 6.10.37. Tid i depot 1.03. Gennemsnitspuls 138.
Husk at 2017 løbet køres lørdag d. 8. juli og der er tilmelding fra 1. august.
Er der nogle som er frisk på en udfordrende dag i Dolomitterne i 2017?
http://www.dolomitisuperbike.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Mikkel Henningsen
Med nye lunger
Posts: 2221
Joined: 21 May 2009, 23:25
Location: København

Re: Dolomiti 2016

Post by Mikkel Henningsen »

Wauw. Jeg vil straks holde op med at træne, og tage ned i den lokale børnehave og blive smittet med noget :lol:
Imponerende kørt, men det lyder også som om du har vundet meget nedad i forhold til tidligere år?
It's not whether you get knocked down, it's whether you get up. - Vince Lombardi
User avatar
BjarkeS
Træner aldrig!
Posts: 1488
Joined: 17 Nov 2014, 11:59
Location: Kgs. Lyngby
Contact:

Dolomiti 2016

Post by BjarkeS »

Du var nok bedre restitueret end de andre år :-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Klubmester 2016 i MTB Marathon - Just do it
User avatar
FlemmingM
Over stok og sten
Posts: 580
Joined: 07 Aug 2008, 16:49
Location: Værløse

Re: Dolomiti 2016

Post by FlemmingM »

God beskrivelse og tillykke med resultatet håber ikke formeget af dine nye færdigheder kan bruges i Hotcup :)
Se Johannesevangeliet kap.8 vers7
Post Reply