Page 2 of 2

Re: Dæktryk

Posted: 07 Jun 2012, 11:42
by Mikkel Henningsen
http://www.mtbonline.co.za/info/mtb-tyr ... stance.htm

Jeg stoler på ovenstående.

For landevej dog; alt det luft fælg og dæk kan klare

Re: Dæktryk

Posted: 07 Jun 2012, 12:48
by Morten Hartvigsen
jeg synes ikke 2,4 er alarmerende højt, men dog i den høje ende.
Jeg bruger omkring de 1,5 til 2 (både med slange og ust) og nogle gange op til 3 bar hvis det er fladt.

ujævnt terræng = lavt dæktryk, giver mindre rullemodstand (det viser flere test)
hardpack/fladt/asfalt = højere dæktryk, giver mindre rullemodstand

Re: Dæktryk

Posted: 08 Jun 2012, 21:43
by hjorth
Mikkel Henningsen wrote:http://www.mtbonline.co.za/info/mtb-tyr ... stance.htm

Jeg stoler på ovenstående.

For landevej dog; alt det luft fælg og dæk kan klare
hmm så lærte man så lige noget nyt... spændende om det også gælder på en 29" og hvordan det ændre sig hvis det er en fully ?

Dæktryk

Posted: 10 Jun 2012, 21:06
by Allan
Fidusen med lavt dæktryk er bl.a., at dækkene absobere underlagets ujævnheder samt at du få en større trædeflade/overflade der har kontakt med underlaget. Dette giver mindre rullemodstand og bedre greb.
Hey generelt enig i det der skrives i tråden men det genere mig lidt at der står noget der er forkert.
Lavere dæktryk vil give MERE rulle modstand ikke mindre som der står. Det er ikke ren win / win men et kompromis mellem rullemodstand og greb.

/Allan

Re: Dæktryk

Posted: 11 Jun 2012, 00:04
by Mikkel Henningsen
Allan wrote:
Fidusen med lavt dæktryk er bl.a., at dækkene absobere underlagets ujævnheder samt at du få en større trædeflade/overflade der har kontakt med underlaget. Dette giver mindre rullemodstand og bedre greb.
Hey generelt enig i det der skrives i tråden men det genere mig lidt at der står noget der er forkert.
Lavere dæktryk vil give MERE rulle modstand ikke mindre som der står. Det er ikke ren win / win men et kompromis mellem rullemodstand og greb.

/Allan
Du har helt ret - for asfalt og andre hårde, jævne underlag.
Dog gælder der lidt andre vilkår for den typiske mtb-situation:

"As soon as you leave the road, reducing tyre pressures does not just leave rolling resistance more or less unaffected, as can be heard here and there, but actually reduces rolling resistance! This is true even on level paths of fine gravel, but the rougher the ground, the greater the effect, as the grassy ground shows. Reducing tyre pressure from 4 to 1.5 bar (57 to 21 p.s.i.) can save an averaged 20 W! The main reason for this is the unevenness of the ground. A tyre with less inflation can adapt to unevenness more easily. The total system needs to be lifted to a lesser degree and less frequently. Resistance is reduced, less power is required. Off-road a reduction of tyre pressure reduces rolling resistance. In a meadow for instance going back from 4.0 to 1.5 bar (57 to 21 p.s.i.) can save remarkable 18 Watts of power."

Men som anført et sted i tråden, det er en debat med karakter af en religionskrig

Re: Dæktryk

Posted: 11 Jun 2012, 11:31
by Daniel Smith
Too much science snik snak.
I agree with Gunnar, as you should know a rough PSI and then judge with your finger/thumb squeeze technique depending on terrain/weather/osv.
...and just one last thing to be careful with too low pressure is the 'snake bites' (when your tire hits a large rock/root and pinches the tube against the rim). The two little holes leftover from the 'pinch' looks like a rattle snake attack.

Dæktryk

Posted: 11 Jun 2012, 14:27
by Allan
Ok spændende læsning. Enig i at det ikke skal gå op i videnskab og kalibrerede tryk målinger. Men når jeg med min fede lab mærker på dækket er det da rart at vide om det er en omkostning at sænke trykket eller som nævnt i artiklen faktisk kan være en fordel.

/Allan

Re: Dæktryk

Posted: 11 Jun 2012, 15:06
by Niels P
Rullemodstand er også kun interessant når man kører med jævn hastighed lige ud på et fladt jævnt stykke, og hvor tit gør man det. Forhold som acceleration, holde fart i sving, over forhindringer, ned af bakke, bremse senere accelerere hurtigere er alle sammen faktorer, som har væsentlig større effekt på energiforbrug og dermed hastighed. Alle disse er afhængig af greb hvor alle vel er enige om at lavt tryk giver mere greb. Desuden så kan man på en 29" kører med mindre knopper, som igen giver mindre rullemodstand - med samme greb

Re: Dæktryk

Posted: 11 Jun 2012, 16:06
by Klaus Bomholt
Ret meget religion - jeg kan kun sige prøv dig frem. Og brug den samme pumpe - der er stor fejlvisning på dem .
Min erfaring er at det korrekte dæktryk er MEGET forskelligt fra dæk til dæk også inden for den enkelte producent.
Jeg kommer så meget luft i som jeg mener at dækket kan bære - når du har fået et nyt sæt dæk start ved max uanset underlag og arbejd dig ned af 5 psi af gangen. Jeg har aldrig kørt med mindre end 30 psi som sikkert handler om kørestil mm - jeg kan godt lide at et dæk ikke falder for meget ud når der gives hammer ned ad (vobling). En fully kan som regel klare lidt mere end en HT.
Bemærk at grip up hill ikke altid har noget med dæktryk at gøre men lige så meget dækkets knopper og ikke mindst compound (gummi blandingen).
Der er mange gode dæk der ude og det er ikke let at vælge.
De sidst par år har jeg kørt på Vredestein Black Panther (fully) - suveren lav rullemodstand, god compound, ok i sving, falder ikke ud ved hammer på nedkørseler, god komfort men bliver slidt på asfalt, trækker for meget mudder med rundt når det er splat og efter et år er den gode compound dampet af. Og så er det et dæk som er ekstremt dæktryks følsom dvs 5 psi +/- betyder meget og jeg kører fast på 35 - 40 psi - alle forhold.
Det andet dæk jeg kører med - og har de sidste 10-12 år er Ritchey Speed max (cross comp) - det kan jeg alt på (op ned mudder tørt) og har aldrig svigtet - det kræver dog lidt køre tid før du helt kan mestre det idet det kører lidt anderledes end andre dæk. Blot er det lidt hårdt for min gamle krop. Dæktryk 40-50psi!!!
Jeg har gennem årene forsøgt mig på Schwalbe dæk men de er bare ikke mig (min erfaring er at de er mega dæktryksfølsomme og altså ændre radikalt egenskaber).
Så prøv dig frem og lad test være test :-)
Og så skal jeg vist lige en tur i skoven på Speed max - ses der ude...

Re: Dæktryk

Posted: 12 Jun 2012, 20:38
by Allan Jensen
Hej alle sammen,

Tak for alle de gode input. Her 3 uger efter styrtet, har jeg stadig problemer med ribbenene, hvilket gør at jeg ikke kan deltage i Grønbech's træning i dag.

Ovenstående har lært mig, at jeg skal forsøge mig lidt frem med dæktrykket, og sikkert sænke det fra de 2.4 til 1.8. Ligeledes kan det være interessant at kigge lidt på dækket. Jeg kørte med Racing Ralph da jeg faldt. Jeg tror jeg vil prøve noget nyt næste gang. Eller med andre ord gå tilbage til et gammelt, for jeg har tidligere været glad for Continental Explorer, men det er ikke et dæk man ser så meget mere syntes jeg.

Glæder mig til jeg er klar til single trak igen. Kigger forbi N24 i weekenden og hepper.

Smil fra Allan

Re: Dæktryk

Posted: 09 Jul 2012, 15:31
by Peter 'TB'
Nu vi er ved dæktryk, er der interesse for at kunne justere dæktryk mens man kører? f.eks. to eller tre setpoints 1.8 bar 2.0bar og 2.4 bar?

..og hvis der er, hvor høj vægt er vil I tillade for sådan et system?