Blede Shimano XT bremser

Hvilket udstyr skal jeg købe og hvorfor!? - Whats hot and whats not.
Post Reply
User avatar
Flemming Elhøj
1 omgang efter
Posts: 655
Joined: 23 Apr 2007, 23:14
Location: Ballerup/Egebjerg

Blede Shimano XT bremser

Post by Flemming Elhøj »

Mine bremser trænger til at blive bleedet. Er der nogle der har værktøjet, og har mod til at guide mig? Det skal jo læres på et tidspunkt.
Det er træningen der tæller...ikke udstyret!!!
User avatar
Michael J
Set uden lys
Posts: 1012
Joined: 18 Jul 2008, 14:40
Location: 2860 Søborg
Contact:

Post by Michael J »

Hvis du søger på youtube, er der masse af gode instruktioner..
Fremtiden kommer af sig selv - Det gør fremskridt IKKE!
http://www.michael-jensen.com" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Gunnar G
Set uden lys
Posts: 1027
Joined: 29 Aug 2009, 13:41
Location: Vanløse

Post by Gunnar G »

Jeg plejer at bleede mine Shimano bremser med meget simpelt udstyr: En 10-20ml plastik kanyle fra apoteket og en stump tynd silikoneslange.

Hvis du mangler mineralolie af den slags der bruges i Shimanos bremser har jeg masser som du kan få gratis.
User avatar
Michael J
Set uden lys
Posts: 1012
Joined: 18 Jul 2008, 14:40
Location: 2860 Søborg
Contact:

Post by Michael J »

Ja kan se de bruger servo valve på flere videoer, det behøver man slet ikke, har altid bruge engangssprøjte og slange som Gunnar skriver..
Fremtiden kommer af sig selv - Det gør fremskridt IKKE!
http://www.michael-jensen.com" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Flemming Elhøj
1 omgang efter
Posts: 655
Joined: 23 Apr 2007, 23:14
Location: Ballerup/Egebjerg

Post by Flemming Elhøj »

Der er flere forskellige metoder. Hvilken bruger I?
Det er træningen der tæller...ikke udstyret!!!
User avatar
Jais
3000+ posts = spammer
Posts: 3294
Joined: 16 Nov 2006, 10:18
Location: Gentofte

Post by Jais »

Flemming Elhøj wrote:Der er flere forskellige metoder. Hvilken bruger I?
Avid :wink:
User avatar
Flemming Elhøj
1 omgang efter
Posts: 655
Joined: 23 Apr 2007, 23:14
Location: Ballerup/Egebjerg

Post by Flemming Elhøj »

Avid-metoden til at bleede Shimano bremser :?
:D
Det er træningen der tæller...ikke udstyret!!!
User avatar
Gunnar G
Set uden lys
Posts: 1027
Joined: 29 Aug 2009, 13:41
Location: Vanløse

Post by Gunnar G »

Flemming Elhøj wrote:Der er flere forskellige metoder. Hvilken bruger I?
Det er nu ikke lige til at forklare i et forum indlæg. Jeg bruger metode 231B. Nej, men seriøst så gør jeg nogenlunde følgende:

1. Stil cyklen op så den står stabilt, lodret og ikke vælter.
2. Sørg for at bremsegrebet står med låget til væskebeholderen vandret. Rotér grebet på styret om nødvendigt.
3. Tag sprøjten med silikoneslange på og fyld den med nogle milliliter væske (mineralolie for Shimano).
4. Åbn låget på væskebeholderen og tjek vandstanden. Fyld på hvis det ser lidt tomt ud. Husk at på mange bremser er der en gummimembran der skal fjernes først.
5. Tag nu kig på kaliberen. Sæt slange på niplen så den slutter tæt. Sørg for at der er så lidt luft som muligt i slangen.
6. Åbn nu for niplen ved at løsne den lidt, typisk med en lille svensknøgle. Der skal ikke løsnes meget, bare så væsken kan strømme igennem.
7. Træk væske ud med sprøjten. Ikke meget, du skal passe på ikke at tømme beholderen oppe på styret. Her kommer der typiske nogle luftbobler ud. Der skal overraskende lidt luft til at ødelægge bremseevnen.
8. Lad boblerne flyde op gennem slangen ved at holde sprøjten op over kaliperen.
9. Nu kan du prøve at få den resterende luft ud ved at pumpe lidt frem og tilbage med sprøjen. Nogle anbefaler at man banker lidt på kaliperen for at løsne luftbobler. Du kan også pumpe lidt med bremsegrebet.
10. Når du ikke tror der kommer mere luft ud kan du stramme niplen, tjekke standen i beholderen på styre og skrue låget på igen.

Pas på at du ikke spilder olie på bremseklodserne, så er de ødelagt. Tag dem evt. ud og sæt spacere ind i stedet mens du arbejder.

Nu kommer sikkert eksperterne på banen og siger at sådan skal man i hvert fald ikke gøre :D. Men det fungerer for mig.
Toujours sur la plaque.
User avatar
Gunnar G
Set uden lys
Posts: 1027
Joined: 29 Aug 2009, 13:41
Location: Vanløse

Post by Gunnar G »

Jais wrote:
Flemming Elhøj wrote:Der er flere forskellige metoder. Hvilken bruger I?
Avid :wink:
Det er altid godt med en lille religionskrig angående mærker :lol:.

Jeg har dog brugt de samme Shimano XTR bremsegreb siden 2005, på forskellige rammer. De fungerer stadig upåklageligt. Jeg har kun bleedet dem 1-2 gange i den periode, ud over de gange jeg har skilt systemet ad for at skifte slange eller kaliper.
Toujours sur la plaque.
Post Reply