kædelængde?

Hvilket udstyr skal jeg købe og hvorfor!? - Whats hot and whats not.
Post Reply
User avatar
Allan
Helt uden hænder!
Posts: 78
Joined: 14 Sep 2009, 19:47
Location: Ølstykke

kædelængde?

Post by Allan »

Hej allesammen.

Syntes min kæder banke lidt for meget mod rammen når jeg kører over div. ting og sager i skoven. Desuden kan jeg ikke helt justerer bagskifteren så tæt som det foreskrives af SRAM. Er kæden et led eller to for lang?


/Allan

Image
User avatar
Gunnar G
Set uden lys
Posts: 1027
Joined: 29 Aug 2009, 13:41
Location: Vanløse

Post by Gunnar G »

For mig ser det ud til at den er pasende lang: stor-stor + 2 led ekstra ( 1 indre + 1 ydre laske). Hvis du tog 2 led ud tror jeg den ville blive for kort.

De fleste kører med gummi- eller skumbelægning på kædestræberen. Du har tilsynladende ikke noget. Det hjælper med at dæmpe slagene når kæden rammer den og det skåner lakken.
Toujours sur la plaque.
User avatar
Allan
Helt uden hænder!
Posts: 78
Joined: 14 Sep 2009, 19:47
Location: Ølstykke

Post by Allan »

Tak Gunnar.

Ok jeg samler det som det er så. I hvert fald for denne omgang. Men stræberarmen får lige en gammel slange for jeg kan da ikke tåle at høre kæden hamre imod sådan der.
Undre mig bare lidt for hvis jeg justerer så pully hjulet er 6 mm fra tandhjulet (som SRAM anbefaler) så hænger kæden slapt i en bue hvis jeg dristigere mig til at den lille klinge og det mindste tandhjul. Er det normalt?
User avatar
Kenny
3000+ posts = spammer
Posts: 3252
Joined: 02 May 2009, 14:48

Post by Kenny »

Jeg tror godt du kan fjerne et led hvis du har lyst. Du køre jo aldrig stor-stor alligevel.

Jeg har knækket en kæde i samme længde som den fabriksmonteret. Det var i et løb så der var ikke andet for end at fjerne et led og samle den igen. Det har jeg kørt med siden uden problemer.
Klubmester i Tri-Sprint 2016
User avatar
Henrik Storgaard
Med nyvasket cykel
Posts: 2323
Joined: 22 Jul 2008, 22:03
Location: Vejby

Post by Henrik Storgaard »

Allan wrote:Tak Gunnar.

Ok jeg samler det som det er så. I hvert fald for denne omgang. Men stræberarmen får lige en gammel slange for jeg kan da ikke tåle at høre kæden hamre imod sådan der.
Undre mig bare lidt for hvis jeg justerer så pully hjulet er 6 mm fra tandhjulet (som SRAM anbefaler) så hænger kæden slapt i en bue hvis jeg dristigere mig til at den lille klinge og det mindste tandhjul. Er det normalt?
Kæden bør ikke hænge i en bue. Det er ikke fordi din bagskifter er for kort?
User avatar
HenrikJ
Stuntcyklist!
Posts: 781
Joined: 18 Jul 2007, 20:29
Location: Stor KBH

Post by HenrikJ »

Umiddelbart ser det ud til at du har stor-stor + 5 led. Så hvis du har en normal cage (hvilket du bør bave til det setup) ville jeg tage 3 led af.
Jeg kan ikke se hvilken bagskifter du har men på SRAM (kender ikke Shimano så det kan også være det gælder for dem) er der mulighed for at stramme fjederen. Alternativt kunne du mærke om fjederen er for slidt og dermed udskifte bagskifteren.
Henrik
Er du i tvivl så læg hård ud, sæt farten op undervejs og slut så af med en spurt. Så kan det ikke gå helt galt.
User avatar
Peter 'TB'
BOFH
Posts: 1055
Joined: 02 Jul 2008, 11:57

Post by Peter 'TB' »

Jeg kører kædelængde så jeg ikke kan køre stor-stor..

imho er den aaaalt for lang den kæde der.
Image
User avatar
Allan
Helt uden hænder!
Posts: 78
Joined: 14 Sep 2009, 19:47
Location: Ølstykke

Post by Allan »

Tja jeg fik mit geardrop i dag (knækkede det for snart 2 uger siden) og troede bare jeg skulle sætte det på og være glad og måske lige nappe et led af kæden lige for at det hele skulle være top dollars.
Men der er også blevet ødelagt det nederste jockey hjul :( Så helt klar til at komme ud og kører bliver jeg ikke lige i aften.

Jeg kan selvfølgelig stadig godt lege med kæde længden og tror jeg piller et led af og ser hvordan det spiller.

Nu har jeg ventet 2 uger på et geardrop så håber jeg ikke det skal tage mere end en formiddag at finde et sæt jockey hjul til en SRAM X9.

/Allan
User avatar
Gunnar G
Set uden lys
Posts: 1027
Joined: 29 Aug 2009, 13:41
Location: Vanløse

Post by Gunnar G »

Henrik Johannesson wrote:Umiddelbart ser det ud til at du har stor-stor + 5 led. Så hvis du har en normal cage (hvilket du bør bave til det setup) ville jeg tage 3 led af.
Jeg synes ikke der er 5 led ekstra på billedet, desuden kan man ligesom kun afkorte en kæde 2 led ad gangen ...
Kenny wrote:Jeg tror godt du kan fjerne et led hvis du har lyst. Du køre jo aldrig stor-stor alligevel.
Jeg plejer at køre med kæde i absolut minnimum længde. En gang knækkede jeg et led og måtte afkorte kæden så den ikke var lang nok til stor-stor. Jeg kører med 2x9 setup, så stor-stor er ikke så langt ude i mit tilfælde. Jeg vidste at jeg ikke måtte skifte til denne kombination, men det skete alligevel og jeg bukkede bagskifteren. Din "fabriksmonterede" kæde har nok været lang nok til at tåle afkortning.

Nu har jeg måske ikke så meget styr på mine gearskift som mestrene, men jeg synes at risikoen ved rutinemæssig kørsel med for kort kæde er for stor. Jeg ser også jævnligt andre Hustlere havne i stor-stor, og det med 3x9 setup.
User avatar
Kenny
3000+ posts = spammer
Posts: 3252
Joined: 02 May 2009, 14:48

Post by Kenny »

Gunnar G wrote: Jeg plejer at køre med kæde i absolut minnimum længde. En gang knækkede jeg et led og måtte afkorte kæden så den ikke var lang nok til stor-stor. Jeg kører med 2x9 setup, så stor-stor er ikke så langt ude i mit tilfælde. Jeg vidste at jeg ikke måtte skifte til denne kombination, men det skete alligevel og jeg bukkede bagskifteren. Din "fabriksmonterede" kæde har nok været lang nok til at tåle afkortning.

Nu har jeg måske ikke så meget styr på mine gearskift som mestrene, men jeg synes at risikoen ved rutinemæssig kørsel med for kort kæde er for stor. Jeg ser også jævnligt andre Hustlere havne i stor-stor, og det med 3x9 setup.
Allan køre 3x9. Mangle hustlere har fra min spæde begyndelse sagt jeg ikke måtte køre stor-stor på 3x9 Så det har jeg gjort meget ud af ikke at gøre. Med min fabriksmonteret kæde røg den ned på mellemklingen hvis jeg glemte det. Men efter at have skiftet kranksæt har jeg selv justeret forskifteren, så det er muligt at det kan lade sig køre uden den ryger at stor klinge nu, men jeg har ikke prøvet.
Du køre måske også mellem eller kort bagskifter. Allan køre formodentlig lang.....Lang er vel lavet til 44/34 hvis ikke mere. Og hvis allan kun har 44/32 er der lidt mere at give af i armen. Eller tager jeg helt fejl ?

Det var en sprit ny XT kæde der "knækkede" Jeg havde genbrugt splitten i stedet for et samleled hvilket ikke holdt. Kæden havde jeg opmålt efter den fabriksmonteret. Jeg havde ikke helt styr på hvordan samleleddet virkede så jeg mener faktisk at jeg fik taget 2yder og 1inder af inden jeg fik det til at virke.
Jeg kan prøve at se om den hvilke tandhjul den kan nå en af de kommende dage.
Klubmester i Tri-Sprint 2016
User avatar
HenrikJ
Stuntcyklist!
Posts: 781
Joined: 18 Jul 2007, 20:29
Location: Stor KBH

Post by HenrikJ »

Gunnar G wrote:
Henrik Johannesson wrote:Umiddelbart ser det ud til at du har stor-stor + 5 led. Så hvis du har en normal cage (hvilket du bør bave til det setup) ville jeg tage 3 led af.
Jeg synes ikke der er 5 led ekstra på billedet, desuden kan man ligesom kun afkorte en kæde 2 led ad gangen ..
Jeps, det er ritigt. Af med 4 led
Henrik
Er du i tvivl så læg hård ud, sæt farten op undervejs og slut så af med en spurt. Så kan det ikke gå helt galt.
User avatar
BoT
Bagfra højre-om!
Posts: 1085
Joined: 31 Aug 2006, 22:45

Post by BoT »

Allan wrote:Nu har jeg ventet 2 uger på et geardrop så håber jeg ikke det skal tage mere end en formiddag at finde et sæt jockey hjul til en SRAM X9.
Husk at X9 top jockey/pulley er ændret i 2010, hvilket det desværre ikke er alle forhandlere, der har lagt mærke til. Den gamle havde to huller, mens den nye er som X0 og hvor f.eks. Tokens alupulleys til Shimano også passer.
Altid bedst at tage det gamle med i butikken, men det har du jo nok lært med dine drop udflugter på det seneste :-)
Jakob 'J-Lo' Lohmann
3000+ posts = spammer
Posts: 9937
Joined: 22 Nov 2003, 23:34

Post by Jakob 'J-Lo' Lohmann »

1. Stor / Stor - uden om bagskifteren + 1 led + samleled.

Image

eller:

2. Eller kæden gennem bagkifteren, og på lille tand bag og stor for. Derefter skal bagskifteren netop lige løftes fra sit "hvileleje". (Hvileleje = når kæden ikke er monteret)
Post Reply