Kæde, klinger og kassette

Hvilket udstyr skal jeg købe og hvorfor!? - Whats hot and whats not.
Post Reply
cappy
Ny på Hustleren
Posts: 24
Joined: 09 Jul 2008, 08:26
Location: Århus
Contact:

Kæde, klinger og kassette

Post by cappy »

Halløjsa

Så er rookien på spild igen nu.. Jeg har brug for lidt hjælp.. :)

Min kæde sætter sig fast når jeg køre på den midterste klinge og kan se at den også har fået et 'vrid' på en eller anden måde så bliver nok nødt til at skifte det.. men hvordan gør jeg lige det?

Jeg har en 2008 lapierre pro race model men er faktisk ikke rigtig klar over hvad der sidder på for nogle klinger samt kassette. Og hvad med kæden, køber jeg bare 'hvad som helst' og smider på? Jeg går ud fra at det er bedst at skifte det hele på samme tid, eller hvordan?

Vil gerne have noget tilsvarende eller evt. en smule bedre sat på så håber i kan hjælpe...

Hvor bestiller jeg?
Hvad bestiller jeg?
Hvilket værktøj skal jeg bruge?
Hvad må jeg absolut IKKE gøre?

Jeg har også lige et lille bonus spørgsmål, det er som om mit styr 'knitrer' og 'tikker' i samlingen med stellet, har haft det en tur til den lokale cykelchamp og bad ham kigge på det under gaffeleftersyn men det knitrer stadig.. nogen forslag til hvad det kan være?

Håber i vil hjælpe uden at være alt for tekniske så jeg også har en chance.. :)

Mvh.
Casper
cappy
Ny på Hustleren
Posts: 24
Joined: 09 Jul 2008, 08:26
Location: Århus
Contact:

Post by cappy »

Er der slet ingen der kan hjælpe? :)

Hvordan finder jeg størrelse og modeltype på klinger og kassette?
Mvh
Casper
User avatar
Gunnar G
Set uden lys
Posts: 1027
Joined: 29 Aug 2009, 13:41
Location: Vanløse

Post by Gunnar G »

Din beskrivelse gør det lidt svært at diagnosere problemet. Du spørger også om mange ting i ét indlæg.

Du siger at din kæde "sætter sig fast" og at den har fået et vrid. Ud fra egen erfaring gætter jeg på at du har oplevet det der hedder "chain suck". Det er når kæden ikke slipper den nederste kant af klingen på vej tilbage og bliver viklet ind i kranken. Det kan skyldes mange ting, bl.a. slidte klinger, stiv eller slidt kæde, for slap (lang) kæde, en bagskifter der ikke opretholder trækket, o.s.v.

Hvis kæden har fået et vredet led skal du skifte den. Det lyder som om du ikke har specielt meget styr på teknikken, så enten skal du i gang med at studere cykelmekanik, eller skal du få det ordnet på et værksted.

Du kan nok klare dig med en kæde af rimelig kvalitet, f.eks. Shimano HG-93 eller SRAM PC-970 (går ud fra at du har 9-gears krans). Der finde mange andre egnede kæder. Du skal bruge et kædeværktøj, du skal finde ud af hvor mange led din cykel vil have, afkorte kæden og montere den.

Hvis du har brugt din gamle kæde et stykke tid, så tingene har nået at blive lidt slidte, skal du også skifte krans. Også her findes der mange typer. Du slipper nok for at skifte klinger, hvis det ikke er dem der er årsagen til dit chain suck (hvis også det er problemet).

Knirken og knitren kan skyldes rigtig mange ting, og kan ikke diagnosticeres online.
Toujours sur la plaque.
cappy
Ny på Hustleren
Posts: 24
Joined: 09 Jul 2008, 08:26
Location: Århus
Contact:

Post by cappy »

Tusind tak for svar Gunnar..
Chain suck er lige præcis hvad der foregår og efter at have tjekket kæden grundigere kan jeg se at den har fået et vrid og skal udskiftes.

Jeg fandt en masse tutorial videoer på nettet så nu gir jeg mig sq bare i kast med det.. Regner med at skifte kassette, og den midterste klinge da den også har fået et vrid på en eller anden måde.. Skal lige have undersøgt klingerne ordentligt for at se om ikke jeg bare skal skifte det hele når nu jeg alligevel er igang..

9 gears krans lyder meget rigtigt. Tror måske det er denne der sidder på nu: SHIMANO HG50 9S 11/32

Mit største problem er faktisk at finde ud af hvad der sidder på cyklen så jeg kan sætte noget tilsvarende på igen, og i samme kvalitet..
Er der nogen tips til det?

Casper
User avatar
John Hein
Alene i udbrud
Posts: 748
Joined: 21 Aug 2008, 10:45
Location: Gentofte

Post by John Hein »

Dine klinger er givetvis 22, 32 og 44 tand.

Du kan evt. sætte hærdede klinger på, de er lidt dyre, men de holder godt. Stronglight eller lign.

Krans Shimano SLX/XT eller SRAM tlisvarende.

Kæde som Gunnar beskriver, og husk samleled.
Længde, sæt den på stor klinge for og bag, og før den sammen (ikke igennem bagskifteren), læg 2 led til og du har længden.

Med kædepisk, kædeskiller, kransnøgle, umbraconøgle og klingeboltholder er det lige at gå til.
Skal du skifte pivskiden, skal du nok regne med at kranken/pedalarm med klinger skal af (afhængig af kranktype), det kræver lidt mere værktøj.

Husk at check pulleyhjulene, er de spidse skal de skiftes.

Vedr. knirken ved styret. Skrue styret af, giv det en gang fedt ved klampen til frempinden og skrue det sammen igen. det plejer at hjælpe.

Det er ikke raketvidenskab, så det er til at finde ud af, det er bare at gå i krig.
Titanium på de indre linier
User avatar
Niels P
3000+ posts = spammer
Posts: 3168
Joined: 28 Sep 2008, 14:25
Location: Virum

Post by Niels P »

for dem som kan gå på nettet er http://www.parktool.com/repair/ og http://www.cykeltutor.dk/ gode steder at blive klog og ikke mindst http://www.sheldonbrown.com/ har et par gode artikler om forskellige problemer bl.a. chain suck
/Niels
cappy
Ny på Hustleren
Posts: 24
Joined: 09 Jul 2008, 08:26
Location: Århus
Contact:

Post by cappy »

Endnu engang tusind tak for hjælpen.. jeg roder lidt med det og vender så tilbage når/hvis der opstår lidt problemer :)
cappy
Ny på Hustleren
Posts: 24
Joined: 09 Jul 2008, 08:26
Location: Århus
Contact:

Post by cappy »

Hej folkens.. Så er cyklen fikset så vil bare lige sige tusind tak for hjælpen.. Rart med lidt vejledning.. :) Hav en dejlig weekend.. :)
Post Reply