Hjælp, kasetten drejer rundt..

Hvilket udstyr skal jeg købe og hvorfor!? - Whats hot and whats not.
Post Reply
User avatar
Peter 'TB'
BOFH
Posts: 1055
Joined: 02 Jul 2008, 11:57

Hjælp, kasetten drejer rundt..

Post by Peter 'TB' »

Jeg har fået et billigt hjulsæt, men nu har jeg så fundet ud af hvorfor det var så billigt :) Kasetten drejer bare rundt.. Kan man lave bodien, eller hedder det helt nyt nav/hjul? Fælgene er AlexRims DP17 med Shimano nav.
Image
User avatar
Michael J
Set uden lys
Posts: 1012
Joined: 18 Jul 2008, 14:40
Location: 2860 Søborg
Contact:

Post by Michael J »

Synes jeg så en video engang, hvor de pillede bodien fra hinanden og smurte skidtet op, men kan ikke huske hvor..
Fandt dog lige det her http://www.parktool.com/repair/readhowto.asp?id=45
Fremtiden kommer af sig selv - Det gør fremskridt IKKE!
http://www.michael-jensen.com" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
HenrikJ
Stuntcyklist!
Posts: 781
Joined: 18 Jul 2007, 20:29
Location: Stor KBH

Post by HenrikJ »

Det er formentlig "pawlsene" eller tandhjulet på bodyen der er blevet slidt. Begge dele kan købes som reservedele. Tag bodyen af og du burde hurtigt kunne se hvad der er galt.
Henrik
Er du i tvivl så læg hård ud, sæt farten op undervejs og slut så af med en spurt. Så kan det ikke gå helt galt.
User avatar
Peter 'TB'
BOFH
Posts: 1055
Joined: 02 Jul 2008, 11:57

Post by Peter 'TB' »

Fornemme links, men øv må nok kaste håndklædet i ringen, bodyen sidder ikke med unbraco, men en speciel skrue.
Image
User avatar
Gunnar G
Set uden lys
Posts: 1027
Joined: 29 Aug 2009, 13:41
Location: Vanløse

Post by Gunnar G »

Det var pudsigt. Jeg har aldrig mødt et Shimano nav hvor friløbet ikke skulle løsnes med en 10 eller 12mm unbrako nøgle. Men du skal først tage akslen helt ud, lejeskåle und alles. Har du gjort det?

Du kan få et nyt friløb (body) til rimelige penge.
Toujours sur la plaque.
User avatar
Peter 'TB'
BOFH
Posts: 1055
Joined: 02 Jul 2008, 11:57

Post by Peter 'TB' »

Gunnar Gudnason wrote:Det var pudsigt. Jeg har aldrig mødt et Shimano nav hvor friløbet ikke skulle løsnes med en 10 eller 12mm unbrako nøgle. Men du skal først tage akslen helt ud, lejeskåle und alles. Har du gjort det?

Du kan få et nyt friløb (body) til rimelige penge.
Jeps, aksel, lejeskåle, kugler og pakdåser er taget af.

Navet er et Shimano FH-M475, man kan se bolten der holder bodyen fast her: (nummer 12)

http://bike.shimano.com/media/techdocs/ ... 608924.pdf

Som man kan se på billedet er bolten med indvendige stråler og ikke en unbraco. :(
Image
User avatar
Gunnar G
Set uden lys
Posts: 1027
Joined: 29 Aug 2009, 13:41
Location: Vanløse

Post by Gunnar G »

Sådan er de jo alle sammen! Har du prøvet at putte en unbrako i? Der er 12 stråler, som holder på unbrakoen lige som en 12-kantet topnøgle holder på en møtrik.
Toujours sur la plaque.
User avatar
Peter 'TB'
BOFH
Posts: 1055
Joined: 02 Jul 2008, 11:57

Post by Peter 'TB' »

Gunnar Gudnason wrote:Sådan er de jo alle sammen! Har du prøvet at putte en unbrako i? Der er 12 stråler, som holder på unbrakoen lige som en 12-kantet topnøgle holder på en møtrik.
Jeg er løbet tør for store unbraco nøgler.. Den største jeg har er en 10mm. :(

..Men kigger man på tegninger over 975 istedet kan man se det er unbraco bolt, men måske jeg bare skal finde en 14mm unbraco :)
Image
User avatar
Kenny
3000+ posts = spammer
Posts: 3252
Joined: 02 May 2009, 14:48

Post by Kenny »

Du har allerede brugt mere tid en du burde på det hjul. Mine DP17 blev skæve på ingen tid. Oprettet og endnu mere skæve på mindre tid.
Klubmester i Tri-Sprint 2016
User avatar
Neno
Ny på Hustleren
Posts: 24
Joined: 24 Apr 2009, 23:31
Location: Søborg

Post by Neno »

kig forbi, så piller vi den af

har fået det styrefittings til dig.

ps. kassettehuse på M475 går bare i stykker :roll:
Nu med Yeti ARC
User avatar
Peter 'TB'
BOFH
Posts: 1055
Joined: 02 Jul 2008, 11:57

Post by Peter 'TB' »

Neno wrote:kig forbi, så piller vi den af

har fået det styrefittings til dig.

ps. kassettehuse på M475 går bare i stykker :roll:
Fik den af igår, man skal bare lige lytte til de kloge og bruge det rigtige værktøj.. :oops:

Men den er helt færdig og det ser ikke ud til den kan skilles ad, så der skal en ny til. Men kigger lige ud idag, er alene hjemme med Iben, så vi skal ud og opleve lidt :)
Image
Post Reply