Uoriginalt bremsevæske?

Hvilket udstyr skal jeg købe og hvorfor!? - Whats hot and whats not.
User avatar
Jesper Holgersen
Ny på Hustleren
Posts: 26
Joined: 14 Aug 2009, 16:01
Location: Måløv

Uoriginalt bremsevæske?

Post by Jesper Holgersen »

Er der nogen der har erfaring med brug af bremsevæske fra T Hansen til Formula R1 bremser? Det er jo temmelig meget billigere.
Why try harder?
User avatar
Peter 'TB'
BOFH
Posts: 1055
Joined: 02 Jul 2008, 11:57

Post by Peter 'TB' »

Hvis de skal have DOT bremsevæske kan du bruge hvad det skal være bare ikke DOT5. Men hvis de kører med mineralsk olie kan du ikke.
Image
User avatar
Jesper Holgersen
Ny på Hustleren
Posts: 26
Joined: 14 Aug 2009, 16:01
Location: Måløv

Post by Jesper Holgersen »

Tak, men hvorfor ikke DOT5 ? Det var ellers det jeg fik med til dem fra Ride4Fun sidste gang.
Why try harder?
User avatar
Kenny
3000+ posts = spammer
Posts: 3252
Joined: 02 May 2009, 14:48

Post by Kenny »

Er du sikker på det ikke er dot 5,1 du har fået
Det er ikke nemt når rækkefølgen er dot 3, 4 dernæst 5,1 og ikke 5 som man skulle tro.
http://en.wikipedia.org/wiki/DOT_5
Klubmester i Tri-Sprint 2016
User avatar
Niels P
3000+ posts = spammer
Posts: 3168
Joined: 28 Sep 2008, 14:25
Location: Virum

Post by Niels P »

Se på producentens hjemmeside. DOT 5 og 5.1 MÅ ALDRIG BLANDES. Mener DOT 4 systemer kan køre med 5.1 men er ikke sikker. I risikere at smadre pakninger mm i jeres bremser. Husk iøvrigt at bremsevæske suger fugt ud af atmosfærisk luft så snart dåsen er åbnet så kogepunktet langsomt sænkes og I risikere at bremsen koger ved lange hårde opbremsninger=svigt af bremsekraft (vanddamp: føles som luft i systemet). Normalt anbefales det at skifte bremsevædske på biler med 2 års mellemrum så mon ikke det er det samme med cykler.
/Niels
User avatar
Jesper Holgersen
Ny på Hustleren
Posts: 26
Joined: 14 Aug 2009, 16:01
Location: Måløv

Post by Jesper Holgersen »

Jo, du har ret, det er 5,1 og ikke 5,0. Så hvis jeg kan få fat på 5,1 eller 4,0 så skulle jeg være on track.
Tak for hjælpen på dette fantastiske forum 8) .
Why try harder?
User avatar
Kenny
3000+ posts = spammer
Posts: 3252
Joined: 02 May 2009, 14:48

Post by Kenny »

Niels Dot5,1 har gerne et kogepunkt på omkring 270grader når det er nyt og det sænkes langsomt jo mere vand det optager.
Jeg har kørt en del ræs i biler med dot5,1 og har aldrig oplevet bremsesvigt pga. overophedet væske. Det skal selvfølgelig siges at min bremsevæske blev skiftet lidt oftere end normalt for at jeg var sikker på at det virkede efter hensigten.
Men selv hvis jeg tager en frisk tur i konens bil med "gammel" bremsevæske og jeg kan mærke strålevarmen et pænt stykke fra hjulet. Så har bremsevæsken ingen problemer.

Jeg gad godt se dig køre en tur på din mtb der får dine bremser til at blive bare halvt så varme som mine bremser på bilen. 8)
Hvis bremserne ellers virker som de skal ville jeg ikke bekymre mig om at skifte væske hver 2år på min mtb.
Klubmester i Tri-Sprint 2016
User avatar
Peter 'TB'
BOFH
Posts: 1055
Joined: 02 Jul 2008, 11:57

Post by Peter 'TB' »

Sorry min fejl, det er DOT 5.1 og ikke 5.0 jeg mente.

Når dette er sagt så ville jeg bare hælde billigste DOT4 på, så varme bliver bremserne heller ikke på en mtb her i dk ;)
Image
User avatar
Niels P
3000+ posts = spammer
Posts: 3168
Joined: 28 Sep 2008, 14:25
Location: Virum

Post by Niels P »

Kenny wrote:Niels Dot5,1 har gerne et kogepunkt på omkring 270grader når det er nyt og det sænkes langsomt jo mere vand det optager.
Jeg har kørt en del ræs i biler med dot5,1 og har aldrig oplevet bremsesvigt pga. overophedet væske. Det skal selvfølgelig siges at min bremsevæske blev skiftet lidt oftere end normalt for at jeg var sikker på at det virkede efter hensigten.
Men selv hvis jeg tager en frisk tur i konens bil med "gammel" bremsevæske og jeg kan mærke strålevarmen et pænt stykke fra hjulet. Så har bremsevæsken ingen problemer.

Jeg gad godt se dig køre en tur på din mtb der får dine bremser til at blive bare halvt så varme som mine bremser på bilen. 8)
Hvis bremserne ellers virker som de skal ville jeg ikke bekymre mig om at skifte væske hver 2år på min mtb.
Det tror jeg heller ikke i DK, men der er da folk der tager til Polen og andre steder hvor man godt kan få nogle lange nedkørsler. Når nu producenterne af cykelbremser går op i at deres bremser leder varmen væk o.lig så må der jo være noget om snakken. Og så er der vel heller ikke så store mængder væske på en cykel til at optage og fordele varmen (og fartvind for den sags skyld). Der er nok flere parameter end man lige tror
/Niels
User avatar
Peter 'TB'
BOFH
Posts: 1055
Joined: 02 Jul 2008, 11:57

Post by Peter 'TB' »

Niels Pind wrote: Det tror jeg heller ikke i DK, men der er da folk der tager til Polen og andre steder hvor man godt kan få nogle lange nedkørsler. Når nu producenterne af cykelbremser går op i at deres bremser leder varmen væk o.lig så må der jo være noget om snakken. Og så er der vel heller ikke så store mængder væske på en cykel til at optage og fordele varmen (og fartvind for den sags skyld). Der er nok flere parameter end man lige tror
Jeg vil vove at påstå at de tynde skiver en mtb kører med er skæve som lampeskærme længe inden væsken bliver så varm at den koger. Jeg har aldrig set en sprunget væskebeholder på en cykel. (Der er jo ingen udluftningsmulighed i beholderen)
Image
User avatar
Kenny
3000+ posts = spammer
Posts: 3252
Joined: 02 May 2009, 14:48

Post by Kenny »

Jeg skrev indlæget, overvejede jeg også fartvind som køling. Men bilbremser bliver stadig mange, mange gange varmere end på en mtb. Dertil kommer at skriven sidder "inde" i hjulet på en bil så den får jo ikke direkte luft som på en cykel. Ellers ville det ikke være nødvendig at lede luften på rette vej på de seriøse sportsvogne.
Jeg har som sagt kørt en del baneræs i både 205gti og 106gti. Der var dot 5.1 i systemet og bilen blev ofte smidt i pitten med sindsyg varme bremser. Og så ophøre vindkølingen i hvert fald. Efter 20min pause i pitten fungerede bremserne fint når jeg kom på banen igen.

På biler fader klodserne lang tid før bremsevæsken begynder at koge. Det løses ved at skifte til klodser der kan holde til en højere arbejdstemperatur. Ulæmpen er at de bremser dårligere når de er kolde.........


Uden at vide en disse om mtb bremser så må de have en vis lighed med biler. Så jeg vil da gerne høre om folk skifter klodser alt efter om de køre i Danmark eller i Polen eller om de kun skifter efter mudder eller tørt vejr.
Alle nyere biler har en bremseforstærker. Sådan en har jeg i hvert fald ikke på min mtb. Jo hurtigere hjulet snurre og jo hårdere klodserne presser på skiven jo mere energi og varme opstår der. Det tror jeg simpelthen ikke på kan genskabes på en mtb. Men jeg er jo også ny i faget og køre kun i DK, så jeg har meget at lære endnu.
Klubmester i Tri-Sprint 2016
User avatar
Kenny
3000+ posts = spammer
Posts: 3252
Joined: 02 May 2009, 14:48

Post by Kenny »

Jeg kom til at tænke på hvor meget dårligere en v-bremse er ift. en skivebremse, hvis vi har optimale forhold for begge typer. Dvs tørt vejr, god temperatur ordentlige kloder på v-bremsen der kan holde til varmen osv.

Fader en v-bremse på en tur i Polen eller køre folk med skiver fordi de også virker når der kommer mudder, sne osv på?
Klubmester i Tri-Sprint 2016
User avatar
Henrik Storgaard
Med nyvasket cykel
Posts: 2323
Joined: 22 Jul 2008, 22:03
Location: Vejby

Post by Henrik Storgaard »

Der er flere grunde - En v-bremse slider fælgen relativt hurtigt op når der er snavs indblandet, og slår du fælgen skæv virker skivebremsen stadig lige så godt.
User avatar
Kenny
3000+ posts = spammer
Posts: 3252
Joined: 02 May 2009, 14:48

Post by Kenny »

Henrik Storgaard wrote:Der er flere grunde - En v-bremse slider fælgen relativt hurtigt op når der er snavs indblandet, og slår du fælgen skæv virker skivebremsen stadig lige så godt.
Men hvordan med bremseevnen under optimale forhold uden mudder osv?
Hvis den kan bremse cyklen burde fælgen jo blive så varm at dækket smelter :)
Klubmester i Tri-Sprint 2016
User avatar
Casper Ortvald
Set på landevejen!
Posts: 1741
Joined: 18 Nov 2006, 20:32
Location: Syvstjernen
Contact:

Post by Casper Ortvald »

en mtb bremse kommer Aldrig til at have problemer med opvarmet bremsevæske... Bremser fader langt før det nogensinde sker..

Og det er så selv prøvet... nedkørsel i alperne... fy for puha.. ikke en rar oplevelse.... (derfor kører Casper 180/203 i alperne for fremtiden :)
'''You're just jealous because the voices only talk to me.'''
Post Reply