Brille aber ?

Vores hangout, snak om løst og fast, behøver ikke handle om cykling.
Post Reply
User avatar
Morten Hartvigsen
3000+ posts = spammer
Posts: 10098
Joined: 28 Nov 2003, 18:47
Location: Værløse

Brille aber ?

Post by Morten Hartvigsen »

Jeg skal have fundet nogle cykelbriller - jeg har bustet de gamle kontorbriller - da jeg styrtede i Januar og slog min skulder lige før isstjerne løbet - samt efter mit "styrt" hos tandlægen (hvor jeg gik i gulvet)
Den skulder gør iøvrigt stadig ondt, og jeg har mistet noget af førligheden - trods behandlinger - især værker det når den belastes :-(

Jeg bruge noget med styrke, og bruger ikke linser - så jeg har kigget på Rudy's løsning med en brille-clip-indsats - til en overkommelig pris - har nogle gode eller dårlige erfaringer med denne ? Man kan jo vælge imellem flere typer briller.

Der er jo også Oakley's integrede løsning, den er bare pis-dyr..

Har nogle lavet et test ? ...hint til Cykelmagasinet :-)

Jan - JLO siger du købet nogle Rudy´s ? hvilke ? Skulle gerne købe dem i en brillebutik - forsikringen betaler
Last edited by Morten Hartvigsen on 30 Sep 2005, 22:06, edited 1 time in total.
User avatar
Jan Lohmann
3000+ posts = spammer
Posts: 3069
Joined: 23 Nov 2003, 20:59
Location: Farum
Contact:

Post by Jan Lohmann »

hej Morten jeg har lidt erfaring. Jeg skriver når jeg er kommet sikkert på arbejde :D
Chamois Buttt'r ~ buksecreme u. parabener
User avatar
Jan Lohmann
3000+ posts = spammer
Posts: 3069
Joined: 23 Nov 2003, 20:59
Location: Farum
Contact:

Post by Jan Lohmann »

Jeg har købt et par Rudy Project briller og venter nu på ved at få monteret glas.

Mine glas skal desværre være bifokale så det bliver efterhånden noget af en udskrivning. Clipssystemet virker godt og syntes at sidde sikkert.

Så vidt jeg husker så kostede clipsanordning små 300 DKK. Dertil kommer glasset og selve Rudy projekt brillen!

På sidste dustcup så jeg et par lignende briller fra Briko. De var også med Clips, men jeg har ikke set dem i nogle af de få cykelforretninger som jeg frekventerer.
De omtalte briller fra Briko kan ses på det billede fra sidste Dust cup, som også viser undertegnede. Selve clipsen på Briko brillen er meget kraftigere end clipsen på Rudy Project briller, som er et tyndt stålstel.

Hos Ole Ritter var nogen af den mening at briller fra Oakley var de bedste, men så vidt jeg har forstået så tilpasser/tilsliber man selve brilleglasset. Hvis det er rigtig så skal man jo har flere brilleglas afhængig af om det er nat eller dag. Så det lyder umiddelbart som en dårlig løsning.
Jeg har ikke undersøgt dette med Oakley nærmere!! Oakley briller med styrke skulle kunne købes igennem Thiele.

Det var det lidt jeg ved. Jeg hoppede i med begge ben og købte Rudy project, mest fordi Roadbike havde dem på tilbud!

Good luck. Dette kunne være sjovt at få en tilbagemelding med resultatet af dine undersøgelser!
Chamois Buttt'r ~ buksecreme u. parabener
User avatar
Andreas
Punkteret
Posts: 148
Joined: 01 Sep 2005, 21:13
Location: Sankt Hans Torv

Post by Andreas »

Jeg er også meget interesseret i erfaringer med briller... jeg har jo også briller - det må være en klub i klubben (almindelige off-the-shelf briller uden styrke gælder ikke - man skal have det i generne, være født til det ligesom adelen... det er meget, meget fint og særligt!).javascript:emoticon('8)')
User avatar
Morten Hartvigsen
3000+ posts = spammer
Posts: 10098
Joined: 28 Nov 2003, 18:47
Location: Værløse

Dukker de ??

Post by Morten Hartvigsen »

Til jer der har prøvet div. clips systemer: Er der ikke problemer med dug og sveddråber fra panden. Jeg mener hvis en dråbe løber imellem de to glas, går der vel et stykke tid inden den fordamper væk ?

Når der drypper sved på indersiden af mine nuværende alm. briller, går der heldigvis kun kort tid inden det bliver blæst væk - vel mest fordi jeg kører satans hurtigt :-) og ellers kan man lige præcis tørre det væk med en finger på indersiden.

Jeg har i denne uge prøvet Addidas og Rudy briller, for at finde ud af hvordan de passer mit smalle hoved, og hælder pt. mest til Rudy, de passer fint, og er pæne.

Addidas system nærmest er et samlesæt, og har et hav af justeringsmuligheder og stort tilbehørs program og hvor alle dele kan udskiftes løst - smart hvis man falder nu og da. De er bare ikke særligt pæne, efter min smag.
User avatar
Jan Lohmann
3000+ posts = spammer
Posts: 3069
Joined: 23 Nov 2003, 20:59
Location: Farum
Contact:

Post by Jan Lohmann »

Jeg har ikke fået mine briller endnu. Coatning af glassene gik skævt, så man måtte fremstille nye.

Rytteren med Briko brillerne som jeg skrev om tidligere fortalt glad at han syntes at kondensproblemerne var mindre med 'clip on' brillerne end med normale briller, men som sagt mangfler min personlig erfaring pt.
Chamois Buttt'r ~ buksecreme u. parabener
Jakob 'J-Lo' Lohmann
3000+ posts = spammer
Posts: 9937
Joined: 22 Nov 2003, 23:34

Post by Jakob 'J-Lo' Lohmann »

Billeder af Jans Rudy med "clip-on" monteret, uden de farvede plastglas over:

Image
Image
Image
User avatar
Morten Hartvigsen
3000+ posts = spammer
Posts: 10098
Joined: 28 Nov 2003, 18:47
Location: Værløse

Post by Morten Hartvigsen »

takker, har set dem, men stadig ikke købt nogle endnu
User avatar
Jan Lohmann
3000+ posts = spammer
Posts: 3069
Joined: 23 Nov 2003, 20:59
Location: Farum
Contact:

Post by Jan Lohmann »

Jakob og jeg to' en tur på den røde i dag kl 1600, og det var første gang jeg brugte de nye briller.

Erfaringen var blandet.
1) De 2 styrker til dels at aflæse km-tælleren og til dels at se langt virkede godt, :D
men
2) jeg syntes at brillerne duggede mere end mine normale briller :(

Måske skyldes det at forglasset, på Rudy project brillerne, gå så meget mere rundt om og tættere på ansigtet, så min konklusion blev, at hvis jeg ikke kan finde et antidugmiddel så vil jeg kun bruge brillerne når jeg kører på raceren eller når vejret er så varmt at der íkke dannes dug.

Så vidt jeg husker så ligger dugpunktet omkring 17 grader så det bliver vist mest en sommerfornøjelse? :?:
Chamois Buttt'r ~ buksecreme u. parabener
User avatar
Morten Hartvigsen
3000+ posts = spammer
Posts: 10098
Joined: 28 Nov 2003, 18:47
Location: Værløse

takker

Post by Morten Hartvigsen »

fedt med noget praktisk info, så vil jeg ikke vælge dem.

Jeg tror jeg prøver at finde nogle all-round sports briller der ikke er opbygget med 2 seperate glas.
User avatar
Morten Hartvigsen
3000+ posts = spammer
Posts: 10098
Joined: 28 Nov 2003, 18:47
Location: Værløse

Bollé laver briller m. styrke

Post by Morten Hartvigsen »

http://www.bolle.com/performance_eyewea ... _sport.cfm

http://www.frandsjensen.dk

De koster ca. 1800 -> 2600,-

Men hvilken kontrastfremmende farve er bedst?

Grå eller brunlig - jeg tror brun for at fremhæve kontrast i underlaget, der jo ofte er brunt...
User avatar
Jan Lohmann
3000+ posts = spammer
Posts: 3069
Joined: 23 Nov 2003, 20:59
Location: Farum
Contact:

Post by Jan Lohmann »

Min erfaring med briller (med styrke) er desværre at jeg er nødt til at ha' 2 farver.

Solbriller i det åbne og klare glas i skoven. Specielt sent på dagen har jeg problemer med synet :!:

Når jeg f.eks. kører i granskov, så er det ofte svært at se rødder mm når jeg har mørkere glas på!!

Så mit forslag er 2 briller som man kan skifte med :( og så gerne sportbriller med clip når vejret gør dem dugfri (Racerbrug) :D
Chamois Buttt'r ~ buksecreme u. parabener
User avatar
Per Olsson
Bagfra højre-om!
Posts: 1094
Joined: 07 Aug 2005, 17:39
Location: Dragør.

Post by Per Olsson »

Jeg købte nogle Rayban solbriller i sommers med styrke , jeg vil lige sige jeg bruger lidt stærke briller , glasset meget bueet , men jeg bliver lidt svimmel når jeg tager dem på og det vare pænt stykke tid , så hvis man skal have sports briller med pæn styrke skal man ikke vælge nogle med meget bueet glas ,jeg bruger sjælent mine , lidt ærgeligt da jeg gav 3400.- for dem
Per
12 timers løb siger du. tror du vi for nogle til at køre et halvt 24 timers løb. citat: Per O
User avatar
Morten Hartvigsen
3000+ posts = spammer
Posts: 10098
Joined: 28 Nov 2003, 18:47
Location: Værløse

Post by Morten Hartvigsen »

de optikere jeg har talt mid, tilråder heller ikke briller med styrke med meget buet glas, selvom det er praktisk muligt at lave
Post Reply